• Alweer 11 jaar geleden...

    ANNEBOLEYN schreef:
    Wat ik wel supergaar vind is dat er precies vandaag tram 9 en tram 11 op elkaar zijn gebotst in Den Haag, op het tijdstip dat het eerste vliegtuig het gebouw in vloog.


    Serieus? Er zijn niet veel gewonden hoop ik? :0


    You are beautiful, you are love.

    Afschuwelijk. :c


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Het ongeluk gebeurde dinsdagmorgen rond 9.49 uur op de splitsing van de Parallelweg met de Jacob Catsstraat. De ruim 36 gewonden worden door ambulances en bussen van vervoersbedrijf HTM naar het ziekenhuis gebracht.

    Behalve passagiers is ook een trambestuurder gewond geraakt. De omgeving van het ongeval is afgezet. Politie en brandweer zijn ook aanwezig.

    9/11
    Het ongeluk ontstond doordat tram 11 achterop tram 9 klapte. Die tramnummers zijn frappant omdat op deze dag, 9/11, precies elf jaar geleden twee vliegtuigen in het WTC in New York stortten.

    Verschillende tramlijnen worden omgeleid. De HTM twittert dat tram 9 in beide richtingen tussen de halte Zuiderpark en de Jacob Catsstraat is vervallen. Ook lijnen 11 en 12 kunnen niet rijden tussen het Rijswijkseplein en de Delftselaan. Bus 18 wordt omgeleid.


    Wat creepy...

    Bagoly schreef:
    Oh alsjeblieft.
    Dit gaat vast heel harteloos klinken, maar ik word er een beetje ziek van. :'D Ik weet dat wat er gebeurd is heel ernstig is, maar om het nu ieder jaar zo groot te herhalen.. ><
    Ik zeg absoluut niet dat we het moeten vergeten, maar nu hoor je constant steeds dezelfde verhalen en ik begin me er langzamerhand een beetje aan te irriteren, voornamelijk omdat we er niet steeds zo diep op in zouden gaan als het in een ander land was gebeurd. Alleen omdat het nu in het 'Grote Amerika' plaatsvond, is het een big deal.


    Hm, je vergeet dat 9/11 grote invloed heeft gehad op de wereld. Inval in Irak en Afghanistan, echt opkomst (en nu beginnende neergang van) terrorisme en de populariteit van al-qaida. Het heeft verhoudingen op scherp gezet en heeft een golf van anti-amerikanisme en tegelijkertijd ook islamofobie in gang gezet. Ik heb zo'n vermoeden dat als Islamtische terroristen en de bijbehorende oorlogen in het midden oosten waren gebleven en niet ergens middenin het westen hadden toegeslagen, dat Wilders en andere dergelijke partijen nooit zo groot hadden kunnen worden.

    Tegelijkertijd heeft het ook isolatie in gang gezet: Ten tijde van de aanslagen woonde ik in Italie en ging ik naar school op een NATO basis, samen met Amerikanen en Italianen en kinderen uit alle NATO landen. Een jaar later zaten er geen Amerikanen meer op school daar. Die zijn vertrokken naar zwaarbewaakte en omheinde compounds. de voorzieningen die de Amerikanen in napels hebben gebouwd en onderhielen (een stel amerikaanse winkels en een ziekenhuis waar al het NAVO personeel mocht komen) zijn verlaten.

    Plus: Invasie van privacy. Bodyscanners, fouileren, Nederlandse politie die records breekt met telefoontjes tappen, straten in Londen die volhangen met cameras, allemaal onder het mom van terrorisme bestrijding. Allemaal mogelijk vanwege de angst die een aanval midden in het hart van het militair sterkste land van de westerse wereld.


    Kortom, het is niet alleen een big deal omdat het in Amerika plaatsvond, maar ook omdat het grote gevolgen heeft gehad voor de wereld.


    quidquid excusatio prandium pro

    Lioncourt:Ieuw, toeval kan soms niet echt aangenaam zijn. o.o
    Mordin: I exactly agree with you.

    [ bericht aangepast op 11 sep 2012 - 17:52 ]


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Een meisje die vorig jaar in mijn klas zat is jarig op 9/11

    Bagoly schreef:
    Oh alsjeblieft.
    Dit gaat vast heel harteloos klinken, maar ik word er een beetje ziek van. :'D Ik weet dat wat er gebeurd is heel ernstig is, maar om het nu ieder jaar zo groot te herhalen.. ><
    Ik zeg absoluut niet dat we het moeten vergeten, maar nu hoor je constant steeds dezelfde verhalen en ik begin me er langzamerhand een beetje aan te irriteren, voornamelijk omdat we er niet steeds zo diep op in zouden gaan als het in een ander land was gebeurd. Alleen omdat het nu in het 'Grote Amerika' plaatsvond, is het een big deal.


    Dat het in Amerika plaats vond is sowiezo een big deal, want Amerika, is zo'n beetje het belangrijkste land ter wereld. Het WTC was zo'n beetje het belangrijkste gebouw dat er was. Dat iemand zomaar een vliegtuig kon kapen en in het gebouw kon vliegen, gaf ook een harde klap. Samen met het feit dat er zo verschrikkelijk veel slachtoffers waren. Ik vind het echt niet overdreven eerlijk gezegd. Trouwens, in Syrië gebeuren inderdaad ook zulke dingen, en die komen meestal wel in het nieuws, maar Syrië zo vaak op TV dat het gewoon minder opvalt.

    Verder, vind ik het echt verschrikkelijk :S, mijn leraar had het live gezien, en zei dat je ook klappen hoorden als de mensen die naar beneden sprongen op de grond vielen. Zo verschrikkelijk :(, het had niet mogen gebeuren...


    Tijd voor koffie.

    Wij hebben er op school geen woord over gezegd. :')
    Geen idee waarom.

    Een vriend van me ouders was toen in New York voor zijn werk. Hij was wel aan de buitenrand zegmaar dus heeft het gezien, maar hij heeft dikke trauma aan over gehouden echt damn erg. Hij word al overstuur als hij die beelden ziet.
    Hij verteld van die verhalen aan ons enzo.
    Ik heb er echt respect voor. Het moet echt verschrikkelijk geweest zijn om in dat vliegtuig te zitten en te weten, we zijn gekaapt en we gaan hoogstwaarschijnlijk dood. RESPECT


    even a white rose has a black shadowx

    Ach, het is minder erg als vorig jaar. Toen had je hier tientallen stories over 9/11 :W

    ja je kan wel goed tellen inderdaad. Het is al 11 jaar geleden :')


    -

    Klutz schreef:
    Ach, het is minder erg als vorig jaar. Toen had je hier tientallen stories over 9/11 :W


    Toen was het tien jaar geleden, en als je snel een of andere story begon die misschien twee hoofdstukken kreeg kon je je wel helemaal cewl voelen omdat je al gelijk 20 lezers had (cat)


    quidquid excusatio prandium pro

    Life goes on.


    Don't find love. Let love find you.

    JackyD schreef:
    ja je kan wel goed tellen inderdaad. Het is al 11 jaar geleden :')

    I know, ik ben een pro in tellen.

    Karrueche schreef:
    Life goes on.

    Ja, dat is waar. Maar alsnog is het niet verkeerd om alle slachtoffers te herdenken, ook al is het maar voor een minuutje.