• De stelling van deze week luidt:
    De ernst van rampen die in de wereld gebeuren worden steeds groter.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]

    Eens.


    Intersectional feminist

    iHeartNouis schreef:
    Oneens.
    Het is natuur. Altijd zijn die rampen al gewest. Teminste, voor ons zijn het rampen, voor de natuur zelf niet. Maar door tv en kranten wordt het nieuws over de wereld verspreid, en krijgen wij er ook besef van, maar ik weet zeker dat het echt niet meer of ernstiger is dan vroeger.


    raindrops are the perfect lullaby

    Eens.
    Maar ik denk dat ze daar niets tegen kunnen doen, zelfs het zingen niet


    “Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced.”

    De enst is enkelvoud. :X


    You are the poetry Shakespeare was missing.

    Nee, maar door manipulatie van de media wordt bepaald welke rampen ernstiger zijn voor de westerse wereld dan andere. Vroeger was dat niet zo, waardoor we nu ineens veel meer met rampen bezig zijn, maar lang niet met allemaal.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    thoughtful schreef:
    (...)

    Dit en,
    er zijn in het verleden nog veel ergere rampen geweest dan we nu hebben meegemaakt.


    Als je natuurrampen bedoelt:

    De Siberische Trappen de uitbarsten en 90% van het leven op aarde verwoest, zo'n 200 miljoen jaar geleden.
    Aardbeving Shaanxi in 1556.
    Uitbarsting van de supervulkaan Toba op Sumatra zo'n 74000 jaar geleden.
    Supervulkaan Yellowstone, dat de hele wereld bedekte, duizenden jaren geleden.
    De Vesuvius die heel Pompeii bedekt, pas aantal jaar na Christus.
    Overstromingen in China in 1887 & 1931. Beide miljoenen doden.
    Kernramp Fukushima in 2011


    Er gebeurt zoveel & het is tegenwoordig echt niet veel erger of zo. Het besef is er wel meer & de publiciteit zorgt ervoor dat het kenbaar is over de hele wereld.

    Ik vind het trouwens wel een vaag begrip: rampen


    Brave like a cheetah ~ Dorothy & Manila

    Apfelschorle schreef:
    De enst is enkelvoud. :X


    Nu je het zegt x]


    i put the fun in funeral

    Tuurlijk natuurrampen zijn erg enzo
    Maar denk je niet dat veel rampen ook wat overgedramatiseerd worden?
    Als je even kijkt naar het lijstje van iHeartNouis en het verschil dat we nu ook nog eens heel veel informatiebronnen hebben (internetz, kranten, ads voor donatie in timboektoe (als ik het even zo mag uitdrukken), etc.) Komen rampen heel wat erger over dan dat ze zijn + mensen hebben zelf de keuze hoe erg ze het nu precies vinden.
    Dus heel eerlijk ik ben het niet echt eens met deze stelling. "rampen" gebeuren elke dag, mensen overleven die dingen of overleven ze niet. Dat is het leven. Het is normaal.
    Je zou het kunnen vergelijken als ziek worden, iedereen word toch wel eens ziek, nou de natuur ook... tenminste zo zie ik het, dus vreet me alsjeblieft niet op als je een andere mening hebt :Y)

    iHeartNouis schreef:
    Oneens.
    Het is natuur. Altijd zijn die rampen al gewest. Teminste, voor ons zijn het rampen, voor de natuur zelf niet. Maar door tv en kranten wordt het nieuws over de wereld verspreid, en krijgen wij er ook besef van, maar ik weet zeker dat het echt niet meer of ernstiger is dan vroeger.


    •*• Lululu •*•

    iHeartNouis schreef:
    Oneens.
    Het is natuur. Altijd zijn die rampen al gewest. Teminste, voor ons zijn het rampen, voor de natuur zelf niet. Maar door tv en kranten wordt het nieuws over de wereld verspreid, en krijgen wij er ook besef van, maar ik weet zeker dat het echt niet meer of ernstiger is dan vroeger.


    'Dear girls: a compliment is actually not an invitation to explain how ugly you think you are' - Lisa Cimorelli

    *de ernst wordt. Als het om natuurrampen gaat, die zijn er altijd geweest en zijn een deel van de natuur. Je kan er niks tegen doen, en dat is ook niet nodig, zo zorgt de natuur voor zichzelf. Als wij het dan niet kunnen overleven, jammer dan. Als het om echte rampen gaat, door mensen aangericht (moord, marteling, verkrachting), dat is er ook altijd geweest. Daar zouden we wat aan moeten doen, maar dat is gewoon lastig. Samenvatting: oneens ;)


    You start to think killing people might make them like you, but it doesn't. It just makes people dead.

    iHeartNouis schreef:
    Oneens.
    Het is natuur. Altijd zijn die rampen al gewest. Teminste, voor ons zijn het rampen, voor de natuur zelf niet. Maar door tv en kranten wordt het nieuws over de wereld verspreid, en krijgen wij er ook besef van, maar ik weet zeker dat het echt niet meer of ernstiger is dan vroeger.


    "Some day you will be old enough to start reading fairy tales again.” - C.S. Lewis

    Oneens. ik denk dat het besef is alleen groter is, omdat alle nieuws nu wereldwijd uitgezonden wordt.
    Daarbij is het moeilijk aan te geven of rampen groter aan het worden zijn, omdat elke ramp een andere omvang heeft...


    'Sharon was here!'

    Rampen worden inderdaad steeds erger denk ik, vooral doordat de media meedoet.

    Maar mensen worden ook steeds krankzinniger vind ik.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Frodo schreef:
    Helemaal mee eens.
    Nu hoor je ineens veel meer van acties die de wereld willen redden, zoals 'Sing for the climate'.


    Love the life you live, live the life you love. - Bob Marley