• De stelling van deze week luidt:
    De ernst van rampen die in de wereld gebeuren worden steeds groter.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]

    Deze stelling is toch gewoon een feit of geen feit? Geen stelling waar je je mening over kunt vormen? :')


    ars moriendi

    de ernst van het probleem zelf wordt misschien niet groter, maar de aandacht en ernst die wij eraan geven wordt groter.


    Make your own way through life

    Eens!
    Ten eerste is het besef groter. Vroeger kon men je niet in Nederland inlichten dat er in Japan een ramp voltrok. Media geeft er veel meer aandacht aan. Ten tweede zijn dit tekenen van de eindtijd, christelijke geloof, dus de rampen zullen ook heftiger worden.
    En vele mensen beweren dat de eindtijd een vaste datum heeft. Hier ben ik sws tegen. Deze data staat niet vast. Staat nergens vast en komt als dief in de nacht. Toch ben ik het eens met de mensen zeggen dat het de mensen zijn die de aarde naar zijn einde brengen.

    [ bericht aangepast op 23 okt 2012 - 22:34 ]

    Nadal schreef:
    (...)

    Ha, daar is onze CO2 verhaal. Hierop zat ik te wachten. Hahaha. Ten eerste was het CO2 gehalte in het Krijt, tot zijn 65 miljoen jaar geleden, honderd keer zo hoor dan nu. Dat kwam door het vele vulkanisme in die tijd. Zoals iedereen weet leefde er in het Krijt de dinosauriërs die prima konden leven met een gemiddelde temperatuur rond de dertig à veertig graden celcius. Na het krijt kwam het pleistoceen, de periode met de glacialen en de interglacialen. Ongeveer om de 10.000 jaar kregen we een veel koudere periode, dit is dus een natuurlijke schommeling waarvan het Weichsaalien de laatste glaciaal is geweest. Het enige glaciaal wat Nederland heeft bereikt vanuit Scandinavië - dus niet vanuit de Noordpool! - is het Saalien. Deze tijd is het Kwartaire waar wij nu nog steeds in leven, alleen ons deel heet Holoceen en de Glacialen waren vooral in het Pleistoceen. Zoals je hieruit kan opmaken schommelt de natuur al lange tijd met de hoeveelheid CO2 in de lucht - want geloof me, in het krijt was het enorm veel - en de temperaturen op aarde die zelfs verschillende ijstijden hebben veroorzaakt. Wij zullen flink wat van onze fossiele brandstofjes moeten verbranden om de temperaturen in het Krijt te krijgen. Hierbij moet ik ook even zeggen dat wij in een hele bijzondere tijd leven - al zo'n 10.000 jaar want met die tijden moet je rekenen - er zijn namelijk maar relatief weinig tijden die poolkappen hebben, dit is zeer zeldzaam en absoluut niet vanzelfsprekend.

    Oké, next point :'D. Het smelten van de vaste sneeuw door het broeikaseffect. Rond 1400 waren de Alpen net zo hoog als dat ze op dit moment waren, ja dat kan je uitrekenen. Na 1400 kregen we een zogenaamde mini ijstijd - van korte tijd en minder heftig - waardoor ons geliefde wintersport gebied flink groeide. Het lijkt dus nu net alsof deze bergjes enorm in gevaar zijn maar zo'n 600 jaar geleden waren ze even hoog (: Ja, het is bewezen dat sinds de industriële revolutie de CO2 in de lucht is gegroeid en dat dit de Ozonlaag heeft aangestast - dat is nou eenmaal een feit. Maar even een feit is dat moeder natuur speelt met de temperaturen door de eeuwen heen. Mensen hebben zeker een bijdrage maat dit is al sinds de natte rijstteelt in Azië, zelfs sinds onze Prehistorie toen we begonnen met de landbouw en het verbranden van bossen. Als we toen niet waren begonnen daarmee zouden we waarschijnlijk zelfs nog in een ijstijd zitten. Dit Broeikaseffect - waarbij de lucht opwarmt, de LUCHT, niet de aarde want de aarde zelf kan niet opwarmen :Y) - speelt al eeuwen sinds we op aarde onze tekenen van leven achter laten en ja, de laatste tijd neemt het een sprintje maar maak je alsjeblieft niet druk want CO2 is vervelend maar veel vervelender is het zogenaamde Lachgas uit de landbouw en Methaan uit moerassen en de natte rijstteelt. Methaan en lachgas is vele malen sterker en blijven ook veel langer in onze lucht hangen. Dus dit is ongeveer mijn verhaaltje :Y) Haha. Zie het niet als een persoonlijke aanval maar ik wordt helemaal gek van dat gebazel over CO2 en alleen kan je de aarde niet redden, wij als Nederland kunnen dat niet, als de mensheid kan dat niet, we kunnen haar schommelingen hoogstens accepteren (:



    Kijk, dit intereseert mij nou :P


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    iHeartNouis schreef:
    Oneens.
    Het is natuur. Altijd zijn die rampen al gewest. Teminste, voor ons zijn het rampen, voor de natuur zelf niet. Maar door tv en kranten wordt het nieuws over de wereld verspreid, en krijgen wij er ook besef van, maar ik weet zeker dat het echt niet meer of ernstiger is dan vroeger.


    Helemaal mee eens. ^^


    ~x~ Everything will be okay in the end. So if its not okay, its not the end. ~x~

    Eens !
    Ook word er nu meer aandacht aan besteed via de media , en ook zijn we beter op de hoogte van rampen dan vroeger .


    ' So many books, so little time ' ~ Frank Zappa

    Oneens. Rampen zullen er altijd wel zijn, dat is nu eenmaal de natuur. Ik denk dat vooral het besef groter wordt, en dat het daarom lijkt dat de wereld naar de knoppen gaat. (voor de ijstijd was de aarde ook behoorlijk 'opgewarmd' misschien komt er dan wel weer een ijstijd aan? ;D)


    Never apologize for being awesome

    Camel schreef:
    (...)

    Precies dit, inderdaad.


    true


    Fus Ro Dah!

    Ik weet niet goed of ik er eens of oneens mee ben.. het ligt gewoon aan de aarde zelf. Het kan natuurlijk niet zijn dat als er een ramp is, er steeds grotere rampen komen. Dus eigenlijk, een beetje oneens en eens tegelijkertijd. :'D


    Some people are art and do art at the same time

    gemixte meening, aan de ene kant denk ik: eens, je ziet de kranten er mee vol staan, en door die euro gaan er nu een heleboel landen allemaal dus over de kop.
    maar aan de andere kant... toen er nog geen krant was, wisten we ook niet wat er gebeurde in de wereld en hoe ernsitig het was. tja, lastige stelling...


    Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig. En als je me niet gelooft stap je maar uit.

    nachtkat schreef:
    gemixte meening, aan de ene kant denk ik: eens, je ziet de kranten er mee vol staan, en door die euro gaan er nu een heleboel landen allemaal dus over de kop.
    maar aan de andere kant... toen er nog geen krant was, wisten we ook niet wat er gebeurde in de wereld en hoe ernsitig het was. tja, lastige stelling...


    Ja, het stelling vind ik ook wel lastig ja. Al is het mijn eigen mening. :Y)


    Some people are art and do art at the same time

    True story, het is 2012.


    And remember that, in a world of ordinary mortals, you are a Wonder Woman.

    Nee, het wordt alleen steeds verder overtrokken. Men maakt elkaar bang. Lees de krant op zaterdag en je weet waarom. "13 doden bij aanslag" of "Economische crisis nog lang niet over" zijn goede voorbeelden. Net als dat vrijwel alles ineens wordt aangestipt als kankerverwekkend, etc. etc.
    Wat de natuur betreft is dit net zo. Vroeger wisten we hier niet dat er in Yellowstone een vulkaan stond uit te barsten, tegenwoordig zijn we bang dat er in de periode van nu tot over 5 miljard jaar misschien wel een supervulkaan ontploft...
    Mijn conclusie: laat je niet bang maken, anders kom je de deur niet meer uit.


    If I had wings it'd be much easier to explain how many flying ducks I give.

    De rampen die gebeuren zijn door de natuur veroorzaakt, maar de impact die ze hebben is nu groter. Op steeds meer plaatsen waar dat soort rampen gebeuren word er gebouwd, vaak zijn armere lagen in de bevolking het slachtoffer omdat de huizen niet stevig zijn etc.
    Daarnaast speelt de media een grote rol, die verspreid het ontzettend snel, over de hele wereld, als er iets gebeurd.


    They say before you start a war, you better know what you're fighting for.

    Camel schreef:
    (...)

    Je zegt het zelf al: er hoeft maar één gek te zijn. Aangezien niemand weet wie die gek zal zijn, kunnen we er niets tegen doen. Dat is met alle rampen die de mensen zelf veroorzaken. Denk bijvoorbeeld aan die vliegtuigen die in de Twin Towers vlogen. Waarschijnlijk één persoon die dat idiote plan opgevat heeft en duizenden mensen zijn het slachtoffer.
    Met maatregelen ben je altijd te laat. Pas als er een tsunami geweest is, bedenken mensen dat het handig kan zijn om apparatuur te installeren die die dingen aan voelt komen. Pas als iemand met een vliegtuig in een flatgebouw vliegt, bedenken mensen dat het niet mogelijk mag zijn dat dan het hele gebouw instort. Pas als er een grote ontploffing geweest is, bedenken mensen dat het niet handig is om veel vuurwerk midden in een woonwijk op te slaan.
    Mensen denken wel dat ze op alles invloed hebben en rampen kunnen voorkomen, maar in feite zijn ze altijd te laat. Ik denk niet dat het helpt om je er druk over te maken, want wil er echt iets veranderen, zal iedereen - en dan ook echt iedereen - daar aan mee moeten werken, en dat is iets wat je nooit voor elkaar krijgt.
    Ik maak me er in ieder geval niet druk over, want dat haalt weinig uit. Bovendien hebben we volgens de Maya's vanaf vandaag nog precies twee maanden voor het einde van de wereld. Ik ben benieuwd :Y)


    dat is was een misrekening toch van de maya's ? het is pas in 2200 ofzo geloof ik haha.


    It's like I'm finally awake - One Direction.