• Dus... Jij houdt van honden, toch? Heb je voorkeur voor een ras?
    De Cavalier King Spaniël misschien? Schattig hè, dat kleine hoofje?
    Of de Bulldog? Grappig hè, zoals die knort. En al die huidflappen zijn echt té leuk!
    Of wat dacht je van de Ridgeback? Of de Herder? Prachtige honden niet?

    Nu heb ik de volgende vraag: Zou een hond, onafhankelijk van welk ras het is, in staat moeten zijn om te kijken, te ademen, vrij te bewegen en zichzelf voort te planten, inclusief bevruchting en zwangerschap?
    Ja? Nou, dan heb ik een nare verrassing voor je.
    Geen van de eerder genoemde honden is tot al deze dingen in staat.

    De Cavalier King Spaniël lijdt vaak aan syrygomelia, wat inhoudt dat hun schedel te klein is. Hierdoor lijden veel van deze honden hevige pijn omdat hun hersenen onder druk staan.
    De Bulldog heeft moeite met ademhalen doordat zijn neus te kort is, waardoor hij knort. Dit is een groot probleem onder veel soorten rashonden, want een korte neus is erg 'mooi'. Sommige honden hebben dit echter zo ernstig dat ze oververhit raken en flauwvallen of soms zelfs sterven.
    De Engelse Bulldog kan zelfs niet meer zelf voortplanten. Door zijn gewicht zakt het vrouwtje door haar poten zodra het mannetje haar bestijgt. En als het vrouwtje vervolgens met kunstmatige inseminatie wordt bevrucht, kan ze niet zelf haar pups baren, omdat haar heupen te smal zijn voor de brede koppen van de pups.
    De Ridgeback wordt gekenmerkt door de richel (ridge) op zijn rug. Vandaar de naam. Het probleem met deze ridge, is dat het word veroorzaakt door een genetische afwijking. Dit zorgt voor een klein gaatje in de huid, ter grootte van een naaldenprik. Dat is toch niet zo erg, zou je zeggen. Het tegenovergestelde is waar. Dit gaatje loopt vaak namelijk door tot in het ruggenmerg van de hond, waardoor de hond heel snel een infectie op kan lopen in zijn zenuwstelsel.
    En de herdershond? Daar is toch niks mis mee? Nou, misschien met de meeste, alledaagse herders niet, maar heb je al eens een Duitse Herder gezien die gekwalificeerd is om mee te doen aan een hondenshow? Is het je wel eens opgevallen dat deze honden wel erg ver door hun achterpoten zakken? Dat is niet omdat ze nodig moeten ofzo. Dat is puur omdat ze dermate zijn vervormd dat ze hun rug niet meer recht kunnen houden en hun achterpoten gebogen zijn als die van een kikker.

    Veel van deze aandoeningen zorgen voor onnoemelijke pijn bij de hond. Als iemand dezelfde hoeveelheid pijn zou toebrengen door het dier met een stok te slaan, zou daarna waarschijnlijk geen bot meer heel zijn in het hele dier en zou degene die het heeft gedaan voor de rechter worden gesleept.
    Echter, fokkers die gewoon doorfokken met genetisch zieke dieren worden totaal niet gestraft. Sterker nog, veel van de zieke dieren worden zelfs beloond in hondenshows met grote geldprijzen en trofees!

    Maar dit zijn niet de enige honden die genetische problemen hebben. Bij een onderzoek naar 81 hondenrassen door de rashondenwijzer, waren er maar 11 hondenrassen waarvan maar weinig problemen bekend waren. Dat is maar 13%! Als je bedenkt dat er in totaal 207 erkende hondenrassen zijn, zou daarvan maar 27 WEINIG BEKENDE erfelijke ziektes hebben. Waarschijnlijk is er geen enkel ras dat met geen enkele erfelijke ziekte kampt.

    En waarom kampen al deze honden met zo veel ziekten? Omdat wij vinden dat honden mooi moeten zijn, in plaats van gezond. Om de honden zo mooi te krijgen, zijn we gaan fokken met een select groepje toppers die wij mooi vonden, en hebben daarin net zo lang doorgefokt tot er bijna homogeniteit (ieder dier is genetisch precies hetzlefde) is ontstaan. Van alle 10.000 Mopshonden in het Verenigd Koninkrijk, zijn er genetisch gezien maar ongeveer 50 (!!) verschillende dieren. Dit is nog ernstiger dan bij de Grote Panda. Er is een onderzoek gedaan bij 10 populaire rashonden. Deze rashonden hadden gemiddeld nog maar 10% van de genen die ze 40 (!!) jaar geleden nog hadden. Als je foto's opzoekt van Bulls, Mopshonden, Spaniëls, welk geliefd ras dan ook, van vroeger (ongeveer 50 jaar geleden?) en nu, sta je versteld van hoe wij prachtige honden hebben misvormd uit ons oogpunt van schoonheid.

    Begrijp me niet verkeerd. Er is niks mis met het willen hebben van een mooie hond of een rashond, of zelfs van een mooie rashond. Waar echter wel wat mis mee is, is om koste wat kost een mooie rashond te hebben. Als je een rashond wilt, kijk dan eerst goed naar de genetische ziektes in het ras. Sommige soorten hebben 100% kans op een bepaalde genetische ziekte. Denk twee keer na over OF je een dergelijke hond wilt hebben, en als je besluit toch voor een rashond te gaan, let dan eens goed op welke fokker je kiest. Er zijn namelijk ook fokkers die wel letten op de gezondheid van hun honden.

    Als je meer informatie wilt, kun je deze documantaires kijken:
    http://zembla.vara.nl/Nieuws-detail.2624.0.html?tx_ttnews%5Btt_news%5D=35939
    http://www.myspace.com/video/bordercollie19/documentary-bbc-pedigree-dogs-exposed/44215931

    Alle vragen en opmerkingen kunnen hieronder in de reacties, op mijn profielpagina of in een persoonlijk bericht worden gesteld.
    Ik sta open voor discussie. Wat ik echter wel vraag is om. als je het met mij eens bent dat dit zo niet verder kan, dat je mensen op dit probleem wijst. Zeker mensen die erover denken om een rashond te kopen.


    Life isn't about waiting for the rain to pass, it's about learning to dance in the rain

    SICKENING schreef:
    Ik hou niet van honden ;(

    Tl;Dr.


    •*• Lululu •*•

    Dat wist ik al hoor.
    Wij hebben zelf twee Franse bulldogs, we weten wel dat ze ademhalingsproblemen hebben, maar daar hebben ze vooral last van in de zomer.
    Ons hele huis is uitgerust met airco in elke kamer, dus dat is dan ook weer opgelost. We hebben altijd al "platsnuiten" gehad zoals Boxers, Pugs en Bulldogs, dus we weten hoe we ermee moeten omgaan, helaas zijn er veel mensen die dit niet weten.


    Happiness can be found, even in the darkest of times.