• Goed, laten we beginnen bij het begin. Ik heb zo'n -heel sterk- vermoeden dat een van mijn beste vriendin anorexia heeft/gaat krijgen.
    Het begon ongeveer 2 jaar geleden, in de zomer, toen het tijd was voor bikini's en strakke topjes. We zijn altijd in een groepje van 3, en kennen elkaar al sinds de kleuterschool, dus we hebben ons nooit echt geschaamd voor ons lichaam wanneer we bij elkaar waren. Tot die ene vriendin plots zei dat "ze het beu was om de dikste van ons drieën te zijn". Oké, ze was iets breder dan dat ander meisje en mij, maar ze was absoluut niet dik! Ze is gewoon breedgebouwd en daar kan ze niets aan doen..
    Sinds die dag is het alleen maar bergaf gegaan, en ik heb dit voor het eerst gemerkt toen we samen naar zee gingen. Ze had de hele dag al niets gegeten, en het resultaat daarvan was dat ze op de terugreis in de trein was flauwgevallen. Toen hadden dat ander meisje en ik pas door dat er iets serieus mis was, maar als we er ook maar iets van zeiden tegen haar klapte ze meteen dicht. We hebben er sindsdien niet meer over gesproken, en dachten echt dat het beter ging want ze begon zelfs terug bij te komen, tot vorige zomer.
    Ze begon terug opnieuw ongezond snel af te vallen, trilde constant, en viel steeds flauw. Haar ouders hadden nu ook door dat er iets niet klopte en hebben haar bloed laten trekken. Het resultaat was dat ze te weinig ijzer had en dus pilletjes moest nemen. Maar ze neemt die helemaal niet! Soms dan neemt ze er een hele week, of twee weken geen, en dan slikt ze er opeens 10 tegelijk. En ze snapt maar niet wat daar mis mee is!
    Ondertussen heeft ze al goed geleerd hoe ze het moet verbergen voor haar ouders, ze zet bijvoorbeeld de tv extra luid en gaat dan alles uitkotsen op de wc, of wanneer we een sleep-over hebben zegt ze dat ze zich gaat douchen, maar natuurlijk gaat ze dan ook weer alles uitkotsen. En het ergste hiervan is dat haar ouders denken dat nu dat ze die pilletjes heeft het niet meer zal gebeuren, ze weten niet eens wat er aan de hand is!
    Het meisje kan amper op haar benen staan, ze ziet er echt uit als een wandelend lijk, zo bleek is ze.. Maar zodra ik haar erover wil aanspreken klapt ze weer volledig dicht, dus ik hou m'n mond, anders heb ik helemaal geen vat meer op haar.. Ze blijft maar ontkennen dat ze een probleem heeft, en ik heb er al serieus aan gedacht om met haar ouders te praten, maar dat zou ze me nooit vergeven..

    Kan iemand me helpen hoe ik dit moet aanpakken? Ik zie haar elke dag wegkwijnen..
    En echt heel erg bedankt als je dit helemaal gelezen hebt.


    Happiness can be found, even in the darkest of times.

    Laat haar de gevolgen ervan zien. Ze hoeft niets te zeggen, alleen maar te kijken of te luisteren. Spreek haar eens goed toe en als dat niets uithaalt, alsnog naar haar ouders gaan. Het is dodelijk, zeker als het zover is als jij nu beschrijft. Je kan beter hebben dat ze boos op je word dan dat je haar later ziet wegkwijnen en misschien zelfs dood ziet gaan. Uiteindelijk vergeeft ze je het zelf wel, want het is een ziekte en ze kan genezen. Achteraf zal ze wel inzien wat je voor haar gedaan hebt, misschien wel eerder zelfs.


    Your make-up is terrible

    Ik zou aan alle alarmbellen trekken. Het klinkt misschien lullig om het haar ouders te vertellen, maar aan anorexia/boulimia kan je ook gewoon sterven, dus het zou haar leven kunnen redden. Het is ook een leugen om ervanuit te gaan dat het vanzelf ophoudt, want voor zover ik weet houden psychische ziekten niet tot nauwelijk zonder hulp gewoon maar op.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Ik heb vroeger ook een eetstoornis gehad, dus ik spreek uit ervaring. Vaak wil je gewoon niet geholpen worden, in je hoofd heb je zoiets van, ze zijn allemaal jaloers op me dat zij niet zo dun zijn als ik, ze bemoeien zich er te veel mee. Je moet haar vooral niet pushen. Mijn ouders kwamen er bij mij achter en toen hebben we er samen heel lang over gepraat en ben ik uiteindelijk hulp gaan zoeken samen met mijn moeder. Een eetstoornis is soms lastig te begrijpen, maar ik hoorde bijvoorbeeld stemmetjes in mijn hoofd, die bleven zeggen dat ik veel te dik was en dat andere mensen jaloers waren omdat ik er slank uit ging zien en zij niet. Je wilt het vaak zelf niet geloven dat je hulp nodig hebt en dat je verkeerd bezig bent. Het is heel lastig om je daaroverheen te zetten. Ik zou voorzichtig haar ouders gaan inlichten, die hebben de grootste invloed op haar.
    Misschien word ze wel boos op je, maar ze zal je het uiteindelijk wel vergeven. Het gaat hier toch om haar leven en het is echt een super naar en gevaarlijk iets. Zeg het tegen haar ouders en als je haar zelf wilt aanspreken, doe dat dan vooral rustig, ga haar niets lopen verwijten. Anorexia is en blijft een soort ziekte. Dus ze kan er helemaal niets aan doen. Ze heeft wel echt hulp nodig. Ik wens jou en je vriendin heel veel sterkte en ik hoop dat het allemaal opgelost kan worden.


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    Wiarda schreef:
    Ik zou aan alle alarmbellen trekken. Het klinkt misschien lullig om het haar ouders te vertellen, maar aan anorexia/boulimia kan je ook gewoon sterven, dus het zou haar leven kunnen redden. Het is ook een leugen om ervanuit te gaan dat het vanzelf ophoudt, want voor zover ik weet houden psychische ziekten niet tot nauwelijk zonder hulp gewoon maar op.


    Bad decisions make good stories.

    Wiarda schreef:
    Ik zou aan alle alarmbellen trekken. Het klinkt misschien lullig om het haar ouders te vertellen, maar aan anorexia/boulimia kan je ook gewoon sterven, dus het zou haar leven kunnen redden. Het is ook een leugen om ervanuit te gaan dat het vanzelf ophoudt, want voor zover ik weet houden psychische ziekten niet tot nauwelijk zonder hulp gewoon maar op.


    26 - 02 - '16

    Ik zou niet langer meer wachten met het op de hoogte brengen van haar ouders. Je kunt wel proberen het zelf allemaal op te lossen, maar dat kun je niet. Ik heb ook zo'n vriendin en ik hoe vaak ik ook zeg dat ze mooi is zoals ze is, ze zal me niet geloven. Gelukkig waren haar ouders er redelijk vroeg bij en is ze nu op weg naar 'genezing' (ik vraag me af in hoeverre het echt zal genezen).
    Als ik jou verhaal zou lees, heeft ze echt dringend hulp nodig. Ze zal misschien boos op je zijn, maar dat zal vanzelf bijtrekken wanneer ze zelf in staat is de ernst van haar situatie in te zien.


    You are beautiful, you are love.

    Meteen aan de ouders vertellen. Een vriendin van mij was ook gestopt met eten, hield een eetdagboek bij en keek op pro-ana sites. Omdat ze niet naar ons wilden luisteren zijn we vrij snel naar de mentor en haar ouders gegaan. Uiteindelijk was ze wel heel blij dat we dat hadden gedaan, dus je bent echt geen slechte vriendin als je haar "geheim" vertelt aan haar ouders.


    From these ashes, I will rise

    Wiarda schreef:
    Ik zou aan alle alarmbellen trekken. Het klinkt misschien lullig om het haar ouders te vertellen, maar aan anorexia/boulimia kan je ook gewoon sterven, dus het zou haar leven kunnen redden. Het is ook een leugen om ervanuit te gaan dat het vanzelf ophoudt, want voor zover ik weet houden psychische ziekten niet tot nauwelijk zonder hulp gewoon maar op.


    If you wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.

    Wiarda schreef:
    Ik zou aan alle alarmbellen trekken. Het klinkt misschien lullig om het haar ouders te vertellen, maar aan anorexia/boulimia kan je ook gewoon sterven, dus het zou haar leven kunnen redden. Het is ook een leugen om ervanuit te gaan dat het vanzelf ophoudt, want voor zover ik weet houden psychische ziekten niet tot nauwelijk zonder hulp gewoon maar op.

    Vertellen aan de ouders, meteen.
    En even eerlijk -maar misschien niet zo heel erg aardig-:
    er ís inderdaad een kans dat ze je het niet zal vergeven.
    Maar ja, je raakt haar misschien kwijt maar ze krijgt wel de hulp en blijft leven.
    Of je raakt misschien haar kwijt omdat ze eraan gestorven is.
    En geloof me, dat zal je de rest van je leven achtervolgen.
    Maak alsjeblieft niet de keuze die ik maakte en help haar.


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Assassin schreef:
    Laat haar de gevolgen ervan zien. Ze hoeft niets te zeggen, alleen maar te kijken of te luisteren. Spreek haar eens goed toe en als dat niets uithaalt, alsnog naar haar ouders gaan. Het is dodelijk, zeker als het zover is als jij nu beschrijft. Je kan beter hebben dat ze boos op je word dan dat je haar later ziet wegkwijnen en misschien zelfs dood ziet gaan. Uiteindelijk vergeeft ze je het zelf wel, want het is een ziekte en ze kan genezen. Achteraf zal ze wel inzien wat je voor haar gedaan hebt, misschien wel eerder zelfs.

    + Vertel het aan haar ouders. Zeker weten doen.


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    Wiarda schreef:
    Ik zou aan alle alarmbellen trekken. Het klinkt misschien lullig om het haar ouders te vertellen, maar aan anorexia/boulimia kan je ook gewoon sterven, dus het zou haar leven kunnen redden. Het is ook een leugen om ervanuit te gaan dat het vanzelf ophoudt, want voor zover ik weet houden psychische ziekten niet tot nauwelijk zonder hulp gewoon maar op.


    ' So many books, so little time ' ~ Frank Zappa