• Kringen rond hof bevestigen troonsafstand Beatrix


    Koningin Beatrix maakt om 19.00 uur bekend dat zij afstand doet van de troon ten gunste van haar zoon kroonprins Willem-Alexander. Dat hebben kringen rondom het hof aan het ANP bevestigd.
    Al langere tijd werd gespeculeerd over het moment van abdicatie. De plotselinge bekendmaking door de RVD van de toespraak op radio en tv maakte snel duidelijk dat de troonsafstand na ruim 32 jaar op handen is.
    Beatrix werd op 30 april 1980 gekroond tot koningin.


    Op internet is de toespraak enige tijd na de uitzending terug te zien via de websites[url] http://www.koninklijkhuis.nl[/url] en http://www.youtube.com/koninklijkhuis.

    De tekst van de toespraak van de Koningin wordt na de uitzending op de website http://www.koninklijkhuis.nl geplaatst.

    Bron: Ad.nl


    Dus, we krijgen een koning plaats van een koningin :3.

    UPDATE:

    Het is nu officieel. De koningin treed af. Wel grappig hoe ze in het filmpje de Nederlandse vlag hebben bewerkt (Blauw shirt, witte muur, rode lamp -als het een lamp is-).

    [ bericht aangepast op 28 jan 2013 - 19:10 ]


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    xDesire schreef:
    (...)


    ^Idd. Denk aan alle mensen die ze steunde bij grote rampen of andere dingen. Een koningin heeft een representatieve en ceremoniële functie, thats pretty much it. Ze onderhoud banden met het buitenland, etc.

    En? Moet ze om die reden in zoveel weelde baden? Vindt je echt dat dat tegen elkaar opweegt?


    ars moriendi

    Apocalyptic schreef:
    (...)
    En? Moet ze om die reden in zoveel weelde baden? Vindt je echt dat dat tegen elkaar opweegt?


    True


    26 - 02 - '16

    Ik had het eigenlijk al verwacht ;3


    •*• Lululu •*•

    Guys, het wordt toch koningsdag.


    26 - 02 - '16

    Apocalyptic schreef:
    (...)
    En? Moet ze om die reden in zoveel weelde baden? Vindt je echt dat dat tegen elkaar opweegt?


    Zo is het altijd al geweest, al eeuwen lang. In de middeleeuwen waren koningen rijker dan de normale burgers, dus ja. Ik word er niet minder om. En ze werkt er genoeg voor.


    "like i'd follow you around like a dog that needs water."

    xDesire schreef:
    (...)

    Zo is het altijd al geweest, al eeuwen lang. In de middeleeuwen waren koningen rijker dan de normale burgers, dus ja. Ik word er niet minder om. En ze werkt er genoeg voor.

    HAHAHAHAHAHAHA, nee.


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Knight schreef:
    (...)
    Rutte is niet echt een ei, nee. Hij zou ook zo het koningshuis kunnen afschaffen hoor met een meerderheid. Het koningshuis moet gewoon braaf doen wat het parlement zegt, anders worden ze er ook zo uitgeknikkerd :').


    Volgens mij kunnen ze het koningshuis niet zomaar afschaffen hier. En de koningin heeft helemaal niets te zeggen over wat het parlement doet enzo. Daar komt nog bij dat de koningin (en haar familie) nooit ter verantwoording kan worden geroepen. De ministers zijn altijd verantwoordelijk.


    There is nothing more badass than being yourself

    Nee, het koningshuis kan alleen afgeschaft worden als het koningshuis dat zelf wil.


    26 - 02 - '16

    Devourer schreef:
    Guys, het wordt toch koningsdag.


    Dat vind ik echt raar, oké binnen kort hebben we een Koning maar toch. Het is wel een traditie.


    Physics is awesome

    DarrenCriss schreef:
    (...)

    Volgens mij kunnen ze het koningshuis niet zomaar afschaffen hier. En de koningin heeft helemaal niets te zeggen over wat het parlement doet enzo. Daar komt nog bij dat de koningin (en haar familie) nooit ter verantwoording kan worden geroepen. De ministers zijn altijd verantwoordelijk.


    De koningin moet de wetten officieel ondertekenen, als zij dus wilt dat het koningshuis blijft bestaan mag ze weigeren.


    "The only way of finding a solution is to fight back, to move, to run, and to control that pressure."

    xDesire schreef:
    (...)

    Zo is het altijd al geweest, al eeuwen lang. In de middeleeuwen waren koningen rijker dan de normale burgers, dus ja. Ik word er niet minder om. En ze werkt er genoeg voor.

    Dat kan zijn, het is nu de 21e eeuw en we zitten met zijn allen tot in de nek toe in de crisis. Behalve zij. Maar goed, op hun salaris gaan we niet korten natuurlijk. En ik zie haar niet meer werken dan een gemiddelde burger, sorry. Alles wordt voor haar beslist en ze wordt overal heengebracht om te zwaaien. Je kan mij echt niet vertellen dat zij het zwaarder heeft dan andere mensen, want dat buy ik gewoon niet.


    ars moriendi

    Eyes schreef:
    (...)

    Dat vind ik echt raar, oké binnen kort hebben we een Koning maar toch. Het is wel een traditie.


    I'll never be good enough... You make me wanna die!

    DarrenCriss schreef:
    (...)

    Volgens mij kunnen ze het koningshuis niet zomaar afschaffen hier. En de koningin heeft helemaal niets te zeggen over wat het parlement doet enzo. Daar komt nog bij dat de koningin (en haar familie) nooit ter verantwoording kan worden geroepen. De ministers zijn altijd verantwoordelijk.

    Ja, ministeriële verantwoordelijkheid - Koningin is onschendbaar. Maar Nederland is een constitutionele monarchie en dus staan de rechten van de koning/koning in de grondwet en zijn die heel beperkt. De koningin moet alleen haar handtekening onder een wet zetten en dan is het een wet en geloof me als het parlement haar weg wilt hebben, ondertekent ze het wel. Al denk ik niet dat ze dat heel gauw zullen doen aangezien daar geen aanleiding voor is.


    The odds are néver in our favor.

    Maar mensen, kom op, als jij in haar positie had gestaan: koningin zijn of een 'werkend' iemand, dan hadden we - bijna - allemaal voor haar baantje gekozen.


    "The only way of finding a solution is to fight back, to move, to run, and to control that pressure."

    By the way, het antwoord op de vraag wat er met Koninginnedag gebeurt.

    Koninginnedag wordt Koningsdag. Met ingang van 2014 wordt Koningsdag gevierd op 27 april, de verjaardag van de Prins van Oranje en toekomstige Koning Willem-Alexander.

    Omdat 27 april 2014 een zondag is, wordt de eerste Koningsdag gevierd op 26 april. De Oranjes gaan dan naar Amstelveen en De Rijp.
    Bron
    Dit jaar is er dan ook geen 'echte' Koninginnedag, maar alleen het aftreden en de inwijding.


    "The only way of finding a solution is to fight back, to move, to run, and to control that pressure."