• MOSKOU - Het aantal mensen dat gewond is geraakt door de meteoriet die boven het Russische Oeral-gebergte insloeg, is bijgesteld naar 1200.
    Dat hebben de autoriteiten vrijdag gemeld. Eerder op de dag werd nog melding gemaakt van 500 gewonden.
    De schrik onder de bevolking is groot. De meeste slachtoffers zijn lichtgewond. Ze hebben onder meer snijwonden door gesprongen ramen. Sommigen zijn er echter ernstiger aan toe, met onder meer verwondingen aan het hoofd.
    De enorme explosie veroorzaakte ook schade aan meer dan 3000 huizen in zes steden in de regio. De schade bedraagt volgens een eerste schatting 1 miljard roebel (25 miljoen euro). Het is daarmee de grootste ramp door een vallend hemellichaam in de afgelopen 100 jaar.
    Ongeveer 110 mensen liggen in het ziekenhuis, van wie er twee slecht aan toe zijn, meldden Russische media. Onder de gewonden zijn ongeveer 160 kinderen.
    Brokstukken
    Ten westen van de stad Tsjeljabinsk zijn twee brokstukken terechtgekomen bij het Tsjerbakoel-meer. Op beelden was een groot gat te zien in het ijs op het meer. Het gebied is afgezet en duikers gaan het meer in op zoek naar het brokstuk.
    Tientallen kilometers verder naar het noordwesten is ook een fragment gevonden. Vliegtuigen zijn nog op zoek naar andere inslagplekken.
    Astroïde
    NASA laat weten dat de ingeslagen meteoriet niets te maken heeft met de astroïde die later vrijdagavond langs de Aarde zal gaan. Het traject van de twee voorwerpen is totaal anders. De meteoriet ging van noord naar zuide, terwijl de astroide juist in tegenovergestelde richting gaat.


    Linkjes:
    Honderden gewonden door meteoriet Siberië
    1200 gewonden door meteoriet Siberië (bron van het bovenstaande)
    Asteroïde schiet rakelings langs de aarde



    Ik vind het echt bizar! En jullie?



    [ topic verplaatst door een moderator ]

    [ bericht aangepast op 16 feb 2013 - 14:00 ]


    You are beautiful, you are love.

    Dragneel schreef:
    Vet.
    Als je op veilige afstand bent

    Heb het al gehoord. Ik vind het inderdaad heel eng en alles. Een paar familieleden van me wonen in de buurt. Hoop dat zij niet gewond zijn geraakt, aangezien ik ze nauwelijks ken..


    Some people are art and do art at the same time

    Hashirama schreef:
    Wat mij dan weer lichtelijk verbaast is dat die NASA-gasten die wel vertellen dat een flinke meteoriet de aarde niet zal raken, maar vervolgens geen woord reppen over een meteorietenregen die de aarde wel treft. Of ik heb niet op zitten letten bij 't nieuws, of die lui wisten daadwerkelijk van niks of ze verzwegen 't.

    Asteroïde* Volgens één van hen was het een toevallig samenvallen, onverwacht. Maar dat vind ik dan ook wel weer 'n beetje vreemd.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Ik zou het normaal gesproken heel fascinerend vinden maar deze keer vind ik het eng, aangezien er gisteren gewoon 2x iets gebeurde.
    Deze dus, die de aarde raakte, maar ook ééntje die langs de aarde schoot. Eng toeval vind ik dat.


    Chaos is a ladder.

    Ik vind die beelden wel gaaf enz. maar ik ben blij dat het daar was en neit heir. maar ja als het wel zou gebeuren dan gaan we met zn alle=)


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Hashirama schreef:
    Wat mij dan weer lichtelijk verbaast is dat die NASA-gasten die wel vertellen dat een flinke meteoriet de aarde niet zal raken, maar vervolgens geen woord reppen over een meteorietenregen die de aarde wel treft. Of ik heb niet op zitten letten bij 't nieuws, of die lui wisten daadwerkelijk van niks of ze verzwegen 't.


    Er zit een behoorlijk verschil im grootte tussen de twee objecten. Vermoed dat dat een rol heeft gespeeld xD


    quidquid excusatio prandium pro

    RainbowDash schreef:
    (...)

    Er zit een behoorlijk verschil im grootte tussen de twee objecten. Vermoed dat dat een rol heeft gespeeld xD

    Yess dat zei m'n opa ook al, aan wie ik dezelfde vraag vroeg :D.


    No growth of the heart is ever a waste

    RainbowDash schreef:
    (...)

    Er zit een behoorlijk verschil im grootte tussen de twee objecten. Vermoed dat dat een rol heeft gespeeld xD


    Da's waar, maar je zou toch denken dat ze dat ook aan konden zien komen, had misschien heel wat doden gescheeld.


    You are beautiful, you are love.

    Ik vind het passeren van die astroïde toch wel iets zorgwekkender dan die meteoriet :'D Aangezien die een doorsnee had van 27 km.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Folklore schreef:
    (...)

    Da's waar, maar je zou toch denken dat ze dat ook aan konden zien komen, had misschien heel wat doden gescheeld.


    Enige idee hoe groot het heelal is? D: Je kunt moeilijk telescopen gericht hebben op ieder stukje daarvan. Het gebied om de aarde zelf is sowieso niet echt boeiend, gezien het feit dat het vol zit met troep en er niet zo heel veel spannende dingen dicht langs de aarde scheren. En als er dan eens iets langs de aarde vliegt is alle aandacht daarop gevestigd, en dan word een klein dingetje zoals dit makkelijk gemist.

    Probeer jij maar eens overal om je heen te kijken tegelijk, en dan te kijken waar dat stofje terechtkomt wat ergens op jou beland terwijl er een tennisbal langs je hoofd vliegt. Is moeilijk! (cat)


    quidquid excusatio prandium pro

    RainbowDash schreef:
    (...)

    Enige idee hoe groot het heelal is? D: Je kunt moeilijk telescopen gericht hebben op ieder stukje daarvan. Het gebied om de aarde zelf is sowieso niet echt boeiend, gezien het feit dat het vol zit met troep en er niet zo heel veel spannende dingen dicht langs de aarde scheren. En als er dan eens iets langs de aarde vliegt is alle aandacht daarop gevestigd, en dan word een klein dingetje zoals dit makkelijk gemist.

    Probeer jij maar eens overal om je heen te kijken tegelijk, en dan te kijken waar dat stofje terechtkomt wat ergens op jou beland terwijl er een tennisbal langs je hoofd vliegt. Is moeilijk! (cat)


    Point made, haha. ;] Nu je het zo zegt begrijp ik het wel ja. :Y)


    You are beautiful, you are love.

    Folklore schreef:
    (...)

    Da's waar, maar je zou toch denken dat ze dat ook aan konden zien komen, had misschien heel wat doden gescheeld.


    .. Er zijn geen doden. En de mensen in een planetarium hebben ook niet als taakbeschrijving om uit te kijken voor astroides.


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    Licet schreef:
    (...)

    .. Er zijn geen doden. En de mensen in een planetarium hebben ook niet als taakbeschrijving om uit te kijken voor astroides.


    Uhm, jawel. Van die meteoriet-regen zijn heel wat doden gevallen. Zie beginpost.

    [ bericht aangepast op 16 feb 2013 - 20:37 ]


    You are beautiful, you are love.

    Folklore schreef:
    (...)

    Uhm, jawel. Van die meteoriet-regen zijn heel wat doden gevallen. Zie beginpost.


    In de beginpost spreken ze toch echt van gewonden hoor


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Shelob schreef:
    (...)

    In de beginpost spreken ze toch echt van gewonden hoor

    Lol, heb ik al die tijd gewonden voor doden aangezien, ben er ook niet bij met m'n hoofd de laatste tijd. (cat)


    You are beautiful, you are love.