• Ik twijfelde of dit bij school of liefde, vriendschap & familie moest. Ach, het wordt vanzelf wel verplaatst als dat nodig is.

    Op dit moment zit ik in het vijfde jaar van het vwo, maar het gaat niet zo lekker. Wegens mijn insomnia + cvs (vastgesteld, geen zelfdiagnose) is het echt onmogelijk me op school te controleren. Na school ben ik dan ook heel erg moe, maar alsnog kan ik 's nachts niet slapen. Ik baal hier van, omdat mijn ouders me hebben aangeraden een stapje terug te doen en naar de havo te gaan, of om te blijven zitten. Natuurlijk heb ik niets tegen de havo, maar ik vind het zonde omdat ik vwo dus qua intelligentie wel aan kan, mijn gezondheid werkt alleen niet mee.

    Nu word ik in december achttien en ik wil echt heel graag naar de vavo (voortgezet algemeen volwassene onderwijs), maar mijn ouders zijn het hier dus niet mee eens. Allereerst dacht mijn moeder dat ik dan 's avonds naar school zou moeten, maar ik kan het ook in deeltijd doen. Ik krijg, als ik het goed doe, nog steeds een gewoon vwo diploma, ik zit alleen minder op school, volg waarschijnlijk iets minder vakken en kan het dus rustiger aandoen. Dat is alsnog niet goed genoeg, volgens mijn ouders. Volgens hen zit ik dus alleen maar meer doelloos thuis, terwijl ik daar natuurlijk ook gewoon aan school moet werken.

    Ik wil dit echt heel graag omdat ik het niet zie zitten een stap terug te doen, of te blijven zitten. Ik wil gewoon graag weg van de school waar ik nu op zit. Natuurlijk zitten daar mijn vriendinnen en zo, maar ik ben er gewoon een beetje vanaf gegroeid. Het idee dat ik daar nog een jaar langer moet zitten.. bah. Het is echt enorm vervelend dat mijn ouders hier niet achter staan, ondanks mijn insomnia en cvs schuiven ze alles af op het feit dat ik lui ben. Ja, pardon, natuurlijk ben ik ook lui, maar op dit moment kan ik het niveau wat ik doe gewoon niet aan omdat het te veel van me eist.

    Weet iemand hoe ik mijn ouders kan overtuigen dat vavo écht gewoon goed is en niet zomaar een 'ik kan dit niet, dus dan maar dit want dan maak ik het me er makkelijk vanaf'-school?


    everything, in time

    Ik heb zelf op het VAVO gezeten, en het is werkelijk waar de beste stap uit mijn leven geweest.
    Allereerst is het vaak geen avondschool maar gewoon school op dezelfde tijden als een middelbare school. (voltijd en deeltijd ook geloof ik). Ikzelf had twee a drie dagen in de week zelfs les van half 9 tot kwart over 5. Daarbij moet je nog steeds gewoon vijf dagen in de week naar school, dus het is echt niet zo dat je minder tijd in school moet steken, juist meer; het is een heel pittige opleiding die niet heel veel mensen met een volledig pakket in één jaar halen. Het is echt hard bikkelen, ik heb op het VAVO mijn gehele sociale leven gedag gezegd, máár, ik heb uiteindelijk wel mijn diploma behaald.
    Ik weet niet hoe je je ouders kan overtuigen, sorry. Maar mocht je vragen hebben over het VAVO kan je ervoor bij mij terecht. (:

    [ bericht aangepast op 15 maart 2013 - 17:23 ]


    Bad decisions make good stories.

    Anarose schreef:
    Ik heb zelf op het VAVO gezeten, en het is werkelijk waar de beste stap uit mijn leven geweest.
    Allereerst is het vaak geen avondschool maar gewoon school op dezelfde tijden als een middelbare school. (voltijd en deeltijd ook geloof ik). Ikzelf had twee a drie dagen in de week zelfs les van half 9 tot kwart over 5. Daarbij moet je nog steeds gewoon vijf dagen in de week naar school, dus het is echt niet zo dat je minder tijd in school moet steken, juist meer; het is een heel pittige opleiding die niet heel veel mensen met een volledig pakket in één jaar halen. Het is echt hard bikkelen, ik heb op het VAVO mijn gehele sociale leven gedag gezegd, máár, ik heb uiteindelijk wel mijn diploma behaald.
    Ik weet niet hoe je je ouders kan overtuigen, sorry. Maar mocht je vragen hebben over het VAVO kan je ervoor bij mij terecht. (:


    Bedankt! ^^

    Wat raar.. Ik ken wel wat mensen die op het VAVO zitten (niet persoonlijk, maar toch) en die zeggen dat ze het allemaal juist iets rustiger hebben omdat ze minder vakken hoeven te volgen. Dat is waar ik op uit ben; die rust. D:


    everything, in time

    Anguish schreef:
    (...)

    Bedankt! ^^

    Wat raar.. Ik ken wel wat mensen die op het VAVO zitten (niet persoonlijk, maar toch) en die zeggen dat ze het allemaal juist iets rustiger hebben omdat ze minder vakken hoeven te volgen. Dat is waar ik op uit ben; die rust. D:


    Ik heb alle vakken gevolgd (anderhalf jaar, inclusief instroom) en het is echt aanpoten. Ook de mensen die met mij op het VAVO zaten deelden die mening. Het is echt nog wel een tandje erbij bij wat je op de middelbare school moet doen. Dus als je op rust uit bent moet je de stap VAVO misschien nog maar eens heroverwegen?


    Bad decisions make good stories.

    Ik zit op de VAVO. Volgens mij heb je nu genoeg redenen om je ouders te overtuigen. Ik bedoel, zo'n rolmodel als ik krijg je nooit weer! (wbw)
    Edit: Dat hierboven was natuurlijk een grapje. Ik heb het echter heel erg rustig, aangezien ik maar drie vakken heb en twee dagen in de week naar school ga. (;
    Ik ben altijd goed bezig in de lessen, dus ik hoef eigenlijk daarbuiten niet zo heel veel te doen. Daarnaast werk ik ook nog twee à drie dagen en ga ik nog steeds vaak leuke dingen doen. Ik sta er prima voor en heb mijn sociale leven niet gedag gezegd. Mja. Hangt er natuurlijk vanaf hoe je bent qua leren, het is namelijk wel veeeeeel meer leerwerk dan op de middelbare school. Ik ben eigenlijk wel blij dat ik de VAVO heb gedaan, het was een mooi jaar om te sparen en rust te nemen. ^^

    [ bericht aangepast op 15 maart 2013 - 17:51 ]


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Ik snap de denkwijze van je ouders op zich wel :]. Stel: je doet VAVO (Op VWO niveau neem ik aan) en je haalt dat, dan komt het erop neer dat je een universitaire studie gaat doen. Studies zijn behoorlijk duur en met je slaapproblemen zit het er in dat je langer over een universitaire studie gaat doen dan vier jaar. Een HBO-studie ligt misschien qua werkdruk en stress minder hoor en past daarom misschien beter bij je. Aan de andere kant snap ik wel weer dat je denkt: yo, ik zit al op het VWO, laat me het op z'n minst proberen en als het niet lukt kan ik altijd nog afzakken, maar ik begrijp wel dat 't een kostenplaatje heeft voor je vervolgopleiding x].
    Di's best een moeilijke.....


    No growth of the heart is ever a waste

    Anarose schreef:
    Ik heb zelf op het VAVO gezeten, en het is werkelijk waar de beste stap uit mijn leven geweest.
    Allereerst is het vaak geen avondschool maar gewoon school op dezelfde tijden als een middelbare school. (voltijd en deeltijd ook geloof ik). Ikzelf had twee a drie dagen in de week zelfs les van half 9 tot kwart over 5. Daarbij moet je nog steeds gewoon vijf dagen in de week naar school, dus het is echt niet zo dat je minder tijd in school moet steken, juist meer; het is een heel pittige opleiding die niet heel veel mensen met een volledig pakket in één jaar halen. Het is echt hard bikkelen, ik heb op het VAVO mijn gehele sociale leven gedag gezegd, máár, ik heb uiteindelijk wel mijn diploma behaald.
    Ik weet niet hoe je je ouders kan overtuigen, sorry. Maar mocht je vragen hebben over het VAVO kan je ervoor bij mij terecht. (:

    Das vreemd, ik heb namelijk ook iets heel anders gehoord. Een collega van mij heeft namelijk ADD (tegenovergestelde van ADHD) en hij heeft via een VAVO school in de buurt bij ons op school geregeld dat hij zijn examenjaar in twee jaar zou doen. Vorig jaar heeft hij al een aantal vakken afgesloten en nu doet hij de andere helft. Hij hoeft ook maar voor de helft van de tijd naar school te komen, dat is dus best wel chill.
    Verder was het bij mij vorig ook de vraag of ik misschien VAVO zou doen, omdat dat dus ook iets rustiger voor mij zou zijn. Ik zou dan namelijk ook, als ik mijn vijfde jaar VWO niet zou halen, de VAVO gaan doen.

    Ik moet heel eerlijk zijn, dit is het enige wat ik weet en ik zou verder ook niet weten hoe je je ouders zou moeten overtuigen. Ik moet trouwens wel zeggen dat Hashirama ook wel een punt heeft, maar ik zou je daar eigenlijk pas later druk over maken. Als je namelijk je diploma hebt, zou jij alle kanten op kunnen, en ik denk dat er zoiets als er met de VAVO is geregeld, ook op een universiteit/HBO te regelen valt. Wordt alleen wel een zakje met centjes meer, ben bang.
    Succes!


    Deep inside, I've never felt alive

    Ik zou proberen om je ouders te overtuigen dat dit het beste voor je is. Heb je een mentor? Misschien je met hem/haar praten over je mogelijke keuzes. Misschien kan hij of zij je ouders overtuigen?


    •*• Lululu •*•

    Nomen schreef:
    (...)
    Das vreemd, ik heb namelijk ook iets heel anders gehoord. Een collega van mij heeft namelijk ADD (tegenovergestelde van ADHD) en hij heeft via een VAVO school in de buurt bij ons op school geregeld dat hij zijn examenjaar in twee jaar zou doen. Vorig jaar heeft hij al een aantal vakken afgesloten en nu doet hij de andere helft. Hij hoeft ook maar voor de helft van de tijd naar school te komen, dat is dus best wel chill.
    Verder was het bij mij vorig ook de vraag of ik misschien VAVO zou doen, omdat dat dus ook iets rustiger voor mij zou zijn. Ik zou dan namelijk ook, als ik mijn vijfde jaar VWO niet zou halen, de VAVO gaan doen.

    Ik moet heel eerlijk zijn, dit is het enige wat ik weet en ik zou verder ook niet weten hoe je je ouders zou moeten overtuigen. Ik moet trouwens wel zeggen dat Hashirama ook wel een punt heeft, maar ik zou je daar eigenlijk pas later druk over maken. Als je namelijk je diploma hebt, zou jij alle kanten op kunnen, en ik denk dat er zoiets als er met de VAVO is geregeld, ook op een universiteit/HBO te regelen valt. Wordt alleen wel een zakje met centjes meer, ben bang.
    Succes!


    Ja, als je het opsplitst heb je het inderdaad niet zo druk, maar ik deed acht vakken in één jaar. Daarbij is het VAVO twee jaar in één, dus als je dan een vol pakket doet is het zeker wel aanpoten.


    Bad decisions make good stories.

    Everything you need from me is in your PB.


    #WWED - What Would Emma Do?

    Ik denk dat je inderdaad even met de Decaan enzo erover moet hebben
    Misschien kan je uitbesteed worden door je oude school, waardoor je niets voor de VAVO hoeft te betalen.
    (Want dat kan ook het geval zijn)

    Zeg je ouders dat je gewoon veel meer rust krijgt als je kiest voor de VAVO.
    Je krijgt gewoon een volledig VWO-diploma en geeft veel meer rust/vrijheid dan een gewone reguliere school.
    Als je naar de Havo gaat, wil niet zeggen dat het dan ineens beter gaat
    Het gaat bij jou namelijk vooral om het lange op school zitten (volgens mij)
    Het is zonde als je nu je VWO vergooid, omdat je het niet kan vanwege gezondheid. Een meisje wat bij mij in de klas zat op de Vavo deed juist de VAVO, omdat het beter was voor haar gezondheid. Ze had last van Astma (hele erge) en zo kreeg ze meer tijd om te herstellen of voor andere dingen. (En volgens mij heeft zij een uitbesteding gekregen.)

    Des noods kan je ook zeggen dat je wel een baantje zoekt voor 's ochtend/ 's middags?
    Ik heb trouwens nooit 's avonds op school gezeten. Het laatst wat ik uit was, was 4 uur. En meestal begon ik ook later. Het kan zijn dat ze 's avonds school hebt, maar dat is maar een enkele keer en voor een paar vakken. Je kunt er ook voor kiezen je examenjaar (vwo5/6) gewoon in twee jaar te doen, waardoor je je eigen tijden kan kiezen voor het eerste jaar.


    It's never gonna happen, Guys.