• Ik heb een heel slecht slaappatroon ontwikkeld, vaak ging ik pas tegen 3 uur 's nachts naar bed en sliep ik tot 11 uur 's ochtends. Nu ga ik echter al een paar weken (3 of 4) rond 12 uur naar bed, vaak nog iets eerder zelfs. Het probleem is alleen dat ik niet meteen in slaap val, ik doe best lang over en ik word echt op heel verschillende tijden wakker, maar altijd te vroeg. Soms om 7 uur, soms om 8 uur, maar nooit later dan 9 uur. Aangezien ik overdag heel veel sport de laatste tijd verbruik ik ook veel meer energie dan hiervoor (op aanraden van de dokter), maar ik slaap niet langer, eerder korter. Overdag ben ik echt heel moe en val ik in slaap als ik mezelf de kans ertoe geef en dit is zo vervelend. Ik wil gewoon genoeg slapen. Weet iemand misschien waarom dit kan of hoe ik het kan oplossen?


    Your make-up is terrible

    Dat wil ik ook wel graag weten ja.


    Life is hard and then we die

    Ik heb dit ook, ik heb dan wel ADHD, en ik kan dus ook heel moeilijk in slaap vallen.
    Misschien kan je bij de dokter slaappillen halen? Hoewel die ook gewoon tips kunnen geven. Want de negatieve bijwerkingen van slaapmiddelen zijn best gevaarlijk. Slaappillen maken je suf en traag en veroorzaken spierzwakte.
    Misschien is het handig om te proberen om op een vaste tijd te slapen, bijvoorbeeld rond 11 uur. Na een tijdje raakt je lichaam daaraan gewend.
    Succes!

    Sempra schreef:
    Ik heb dit ook, ik heb dan wel ADHD, en ik kan dus ook heel moeilijk in slaap vallen.
    Misschien kan je bij de dokter slaappillen halen? Hoewel die ook gewoon tips kunnen geven. Want de negatieve bijwerkingen van slaapmiddelen zijn best gevaarlijk. Slaappillen maken je suf en traag en veroorzaken spierzwakte.
    Misschien is het handig om te proberen om op een vaste tijd te slapen, bijvoorbeeld rond 11 uur. Na een tijdje raakt je lichaam daaraan gewend.
    Succes!


    Ik wil geen slaappillen, die lossen alleen tijdelijk het probleem op. Die kan je niet te lang slikken en daarna zit je weer in hetzelfde schuitje.
    Ik ga eigenlijk behoorlijk rond vaste tijden naar bed, altijd rond 12 uur, soms iets eerder en is het half 12 als ik echt moe ben en soms half 1 als ik de tijd vergeet, maar nooit later dan dat.


    Your make-up is terrible

    ieder persoon heeft een beppaald aantal uren dat hij moet slapen, dus ook een bepaald uur om te gaan slapen. Dan pas ben je volledig uitgerust. Als je dit slaappatroon aanhoud zal het na een tijdje wel beteren (denk ik). En van uitslapen en hangen wordt je lui en moe

    [ bericht aangepast op 28 mei 2013 - 23:52 ]


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Cas schreef:
    (...)

    Ik wil geen slaappillen, die lossen alleen tijdelijk het probleem op. Die kan je niet te lang slikken en daarna zit je weer in hetzelfde schuitje.
    Ik ga eigenlijk behoorlijk rond vaste tijden naar bed, altijd rond 12 uur, soms iets eerder en is het half 12 als ik echt moe ben en soms half 1 als ik de tijd vergeet, maar nooit later dan dat.


    Het kan ook liggen aan stress. Er zijn eigenlijk zoveel dingen die slapeloosheid kunnen veroorzaken.. Als je naar de dokter gaat krijg je sowieso slaappillen voorgeschreven en aangezien jij die niet wilt kan je of beter niet naar de dokter gaan, of hem/haar melden dat je geen slaappillen wilt.
    Dit kunnen oorzaken zijn; *van internet*

    Oorzaken slaapproblemen en slapeloosheid
    Slaapproblemen zijn vaak het gevolg van spanning en zorgen. Het is een signaal dat lichaam en geest zich niet meer kunnen ontspannen. Wie last heeft van slapeloosheid, kan last krijgen van de volgende problemen:

    Vermoeidheid en neerslachtigheid
    Hoofdpijn, geheugen- en concentratieproblemen
    Snel geïrriteerd zijn
    Minder weerstand
    Slaperigheid overdag
    Verminderde prestaties tijdens het rijden, de studie of op het werk.



    Hier nog wat tips;
    Regelmaat: ga op een vaste tijd naar bed en sta ook op een vaste tijd weer op. Uitslapen in het weekend maakt het moeilijker om maandagochtend weer op tijd op te staan.
    Ontspan voor het slapen: rustgevende activiteiten voor het slapen zoals het lezen van een boek, het luisteren naar ontspannende muziek of het nemen van een warm bad bevorderen een goede nachtrust.
    Slaapkamer: kies voor een goed matras en een rustige slaapruimte. Zorg voor een goede ventilatie in de slaapkamer en een goede temperatuur: niet te warm en niet te koud.
    Stop met roken: uit onderzoek is gebleken dat rokers vaak meer moeite hebben om in slaap te komen. Stoppen met roken is - ook om andere redenen - dan ook aan te raden.
    Slaapdagboek: houd gedurende twee weken een slaapdagboek bij. Hierin legt u vast wanneer u naar bed gaat, wanneer u opstaat en hoe lang u niet kon slapen gedurende de nacht. Een slaapdagboek geeft inzicht in de mogelijke oorzaken van uw slaapstoornis en hoe deze kunnen worden verholpen doordat het helpt bij het herkennen van slaappatronen.
    Goede voeding: 's nachts verloopt de spijsvertering op een laag pitje. Neem daarom niet laat op de avond nog een zware, eiwitrijke maaltijd. Koffie, thee en cola bevatten cafeïne, een stof die opwekkend werkt en u dus wakker kan houden. Bent u er gevoelig voor, dan kunt u deze dranken beter niet meer drinken na 18.00 uur of misschien zelfs niet meer na 16.00 uur. Sommige mensen slapen beter met een ‘slaapmutsje’ in de vorm van een wijntje of een borreltje. Het is waar dat alcohol enigszins bedwelmend werkt. Maar gebruik alcohol altijd met mate. Door alcohol zult u minder diep slapen en daardoor niet zo goed uitrusten. Drink ’s avonds liever een kop kruidenthee (met hop, citroenmelisse, valeriaan).


    Site.

    Sempra schreef:
    (...)

    Het kan ook liggen aan stress. Er zijn eigenlijk zoveel dingen die slapeloosheid kunnen veroorzaken.. Als je naar de dokter gaat krijg je sowieso slaappillen voorgeschreven en aangezien jij die niet wilt kan je of beter niet naar de dokter gaan, of hem/haar melden dat je geen slaappillen wilt.
    Dit kunnen oorzaken zijn; *van internet*

    Oorzaken slaapproblemen en slapeloosheid
    Slaapproblemen zijn vaak het gevolg van spanning en zorgen. Het is een signaal dat lichaam en geest zich niet meer kunnen ontspannen. Wie last heeft van slapeloosheid, kan last krijgen van de volgende problemen:

    Vermoeidheid en neerslachtigheid
    Hoofdpijn, geheugen- en concentratieproblemen
    Snel geïrriteerd zijn
    Minder weerstand
    Slaperigheid overdag
    Verminderde prestaties tijdens het rijden, de studie of op het werk.



    Hier nog wat tips;
    Regelmaat: ga op een vaste tijd naar bed en sta ook op een vaste tijd weer op. Uitslapen in het weekend maakt het moeilijker om maandagochtend weer op tijd op te staan.
    Ontspan voor het slapen: rustgevende activiteiten voor het slapen zoals het lezen van een boek, het luisteren naar ontspannende muziek of het nemen van een warm bad bevorderen een goede nachtrust.
    Slaapkamer: kies voor een goed matras en een rustige slaapruimte. Zorg voor een goede ventilatie in de slaapkamer en een goede temperatuur: niet te warm en niet te koud.
    Stop met roken: uit onderzoek is gebleken dat rokers vaak meer moeite hebben om in slaap te komen. Stoppen met roken is - ook om andere redenen - dan ook aan te raden.
    Slaapdagboek: houd gedurende twee weken een slaapdagboek bij. Hierin legt u vast wanneer u naar bed gaat, wanneer u opstaat en hoe lang u niet kon slapen gedurende de nacht. Een slaapdagboek geeft inzicht in de mogelijke oorzaken van uw slaapstoornis en hoe deze kunnen worden verholpen doordat het helpt bij het herkennen van slaappatronen.
    Goede voeding: 's nachts verloopt de spijsvertering op een laag pitje. Neem daarom niet laat op de avond nog een zware, eiwitrijke maaltijd. Koffie, thee en cola bevatten cafeïne, een stof die opwekkend werkt en u dus wakker kan houden. Bent u er gevoelig voor, dan kunt u deze dranken beter niet meer drinken na 18.00 uur of misschien zelfs niet meer na 16.00 uur. Sommige mensen slapen beter met een ‘slaapmutsje’ in de vorm van een wijntje of een borreltje. Het is waar dat alcohol enigszins bedwelmend werkt. Maar gebruik alcohol altijd met mate. Door alcohol zult u minder diep slapen en daardoor niet zo goed uitrusten. Drink ’s avonds liever een kop kruidenthee (met hop, citroenmelisse, valeriaan).


    Site.


    Meh, ik denk dat het dan wel zal liggen aan mijn depressie. :c
    Toen ik het er een hele tijd geleden (vorige keer toen ik last had van slapeloosheid) er over had met mijn dokter was hij trouwens ook van mening dat slaappillen absoluut geen oplossing zijn en dat vond ik ook wel fijn. Helaas werkt dat actiever zijn overdag niet voor mij en zal het toch echt aan de depressie liggen, want ik hoor wel vaker dat het slaapproblemen kan veroorzaken.
    Maar trouwens, die tip over thee is wel heel handig. Ik drink vaak veel groene thee en daar zit volgens mij caffeïne in. Niet zo heel veel, maar soms kan ik toch wel minstens een liter op een dag weg werken haha. Ik denk dat ik dat dan wel iets moet minderen en dan ook niet meer na 4 uur drinken. Dat kan misschien nog wel helpen.


    Your make-up is terrible

    Cas schreef:
    (...)

    Meh, ik denk dat het dan wel zal liggen aan mijn depressie. :c
    Toen ik het er een hele tijd geleden (vorige keer toen ik last had van slapeloosheid) er over had met mijn dokter was hij trouwens ook van mening dat slaappillen absoluut geen oplossing zijn en dat vond ik ook wel fijn. Helaas werkt dat actiever zijn overdag niet voor mij en zal het toch echt aan de depressie liggen, want ik hoor wel vaker dat het slaapproblemen kan veroorzaken.
    Maar trouwens, die tip over thee is wel heel handig. Ik drink vaak veel groene thee en daar zit volgens mij caffeïne in. Niet zo heel veel, maar soms kan ik toch wel minstens een liter op een dag weg werken haha. Ik denk dat ik dat dan wel iets moet minderen en dan ook niet meer na 4 uur drinken. Dat kan misschien nog wel helpen.


    Ja, ik hoorde dat al vaker. Ik dronk vroeger altijd cola voordat ik ging slapen, maar dat doe ik nu ook nooit meer. Ik ga nu altijd in een warm bad, thee drinken, tandenpoetsen en naar bed. Dat is bij mij gewoon een ritme geworden dus mijn lichaam is eraan gewend geraakt en ik val redelijk snel in slaap. Vroeger is bij mij geconstateerd, dat ik een stofje in mijn hoofd mis, waar je slaperig van word, daardoor is het voor mij heel moeilijk in slaap te vallen. Vroeger had ik echt van die hele zware slaappillen, maar dan was ik op de dag nog steeds moe door die pillen. (cat)

    [ bericht aangepast op 29 mei 2013 - 0:00 ]

    Door mijn ADHD heb ik jarenlang last gehad van slaapproblemen waarbij ook redelijk geschut qua medicatie is ingezet. Inmiddels heb ik het niet meer nodig en val ik op eigwn houtje in slaap, maar ik heb altijd valdisper nachtrust in de badkamer liggen. Dat bevat o.a. de stof melatonine. Melatonine is een lichaamseigen stofje. Dit is gewoon te halen bij de apotheek, maar waarschijnlihk wist je dit al. Vraag bij jouw dokter naar dit soort (,,natuurlijke") medicatie voor het slapen. Verder helpt een uur van te voren geen electronica (pc, mobiel, tv, Nintendo, Wii, iPad etc.) en geen moeilijke boeken of teksten, maar Donald Duck en Harry Potter. Een kop thee (lees: geen koffie) met honing of warme melk is erg goed. Het liefst geen muziek, of hele rustig. Zonder tekst is het beste. Je hersenen worden rustiger doordat de prikkels worden verwerkt en er weinig bijkommen door deze staat van bijna prikkelloze rust. Een kort wandelingetje in de buurt is ook erg goed in dat uur; tijdens wandelen maken je hersenen een stofje aan waardoor de beide hersenhelfden gaan samenwerken om informatie en prikkels te verwerken. Neem de rust en die ook alleen dingen waar je rustig van wordt en die prikkeloos zijn. Yoga-oefeningen kunnen evntueel ook, zolang het niet te inspannend is (inspanning = prikkels) en je niet er heel moe van wordt. Hey moet balancerend en rustgevend zijn, geen work-out. Neem voor hey slapen een korte, lauwe douche. Zorg dat je kamer conpkeet dobker is, als je van donker houdt. Succes.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Pabiloso schreef:
    Door mijn ADHD heb ik jarenlang last gehad van slaapproblemen waarbij ook redelijk geschut qua medicatie is ingezet. Inmiddels heb ik het niet meer nodig en val ik op eigwn houtje in slaap, maar ik heb altijd valdisper nachtrust in de badkamer liggen. Dat bevat o.a. de stof melatonine. Melatonine is een lichaamseigen stofje. Dit is gewoon te halen bij de apotheek, maar waarschijnlihk wist je dit al. Vraag bij jouw dokter naar dit soort (,,natuurlijke") medicatie voor het slapen. Verder helpt een uur van te voren geen electronica (pc, mobiel, tv, Nintendo, Wii, iPad etc.) en geen moeilijke boeken of teksten, maar Donald Duck en Harry Potter. Een kop thee (lees: geen koffie) met honing of warme melk is erg goed. Het liefst geen muziek, of hele rustig. Zonder tekst is het beste. Je hersenen worden rustiger doordat de prikkels worden verwerkt en er weinig bijkommen door deze staat van bijna prikkelloze rust. Een kort wandelingetje in de buurt is ook erg goed in dat uur; tijdens wandelen maken je hersenen een stofje aan waardoor de beide hersenhelfden gaan samenwerken om informatie en prikkels te verwerken. Neem de rust en die ook alleen dingen waar je rustig van wordt en die prikkeloos zijn. Yoga-oefeningen kunnen evntueel ook, zolang het niet te inspannend is (inspanning = prikkels) en je niet er heel moe van wordt. Hey moet balancerend en rustgevend zijn, geen work-out. Neem voor hey slapen een korte, lauwe douche. Zorg dat je kamer conpkeet dobker is, als je van donker houdt. Succes.


    Ik heb ook slaappillen met melatonine (in de meesten slaappillen zitten melatonine maarja) gehad, en ik moet zeggen dat ik er op de dag erg duf van werd.

    Oh goede tips.

    Een belangrijke moment in het proces van snel in slaap vallen, is wanneer je hoofd het kussen raakt. Omdat we zijn allemaal gewoontedieren zijn, focus ik mijn eerste 7 tips op het krijgen of aanleren van een gezonde routine om de slaap in te zetten.

    Zorg voor een degelijk planning:
    Door “trial and error”, kan je bepalen hoeveel slaap je nodig hebt. Zorg ervoor dat je dat aantal uren slaap toch haalt. (Af en toe een uitzondering kan geen kwaad). Probeer rond hetzelfde tijdstip op te staan en naar bed te gaan. Doe dit ook in de weekends, zo stem je je lichaamsklok af op jouw ritme.

    Vermijd caffeïne:
    Caffeïne is een stimulerend middel dat de activiteit in je zenuwsysteem verhoogt. Het effect duurt een aantal uren, dus probeer dranken met caffeïne te vermijden na het avondeten.

    Vermijd sport laat op de avond:
    De menigen zijn verdeeld over het effect van later trainingen op de mogelijkheid van snel inslapen. Probeer jezlef erin te leren kennen : als je ’s avonds na het trainen vol energie zit, dan kan je het sporten beter vermijden.

    Begin de ochtend met oefeningen.
    Elke dag een half uurtje gymnastiekoefeningen, ’s morgens of in de namiddag, verbeteren je gezondheid hebben een positieve invloed op je gezondheid. Een tweede aangenaam bijkomstigheid is dat je door de oefeningen je lichaam en geest voorbereid op de herstellende kracht van onze slaap. Jezelf moe maken door beweging of sport is één van de meest effectieve slapeloosheidtechnieken die er zijn.

    Vermijd bepaald eten.
    Een snackje voor het slapen gaan kan zijn voordeel hebben ( ik kom er later op terug), maar sommige soorten zijn echt verboden vlak voor het slapen gaan.

    Gekruid eten – zeker als je last hebt van maagzuur
    alcohol : in het begin geeft het je een slaperig gevoel, maar je slaapt er helemaal niet diep door.
    Zwaar of gefrituurd eten
    Eet dat kleine snackje.
    Vlak voor het naar bed gaan, is het erg goed om een klein hapje te eten, dat voornamelijk uit koolhydraten met een klein snufje proteïne met tryptofaan bestaat. Dit kan melk en granen zijn, warme melk, yoghurt met wat granen of wat fruit en kaas. De combinatie van deze ingrediënten verhogen de stroom van tryptofaan naar je hersenen en leiden zo de slaap in.

    Neem gas terug, ontspan
    15 minuten voor je het licht uitdoet, moet je al wat je afleidt elimineren. Lees een boek, mediteer of doe iets anders dat mentaal kalmeert.



    De volgende 5 technieken: val snel in slaap
    Daarjuist waren we met de voorbereiding van je slap bezig. Nu zijn we zover dat we ook echt in bed stappen.
    Met de volgende tips kan je sneller in slaap vallen. Sommige tips heb ik zelf ondervonden, sommige heb ik gekregen van kennissen.

    White Noise ( sorry, dit begrip moet in het Engels )
    Sommige mensen gebruiken het zachte getik van de wekker. Ik heb op mijn iPhone een appje staan dat zo’n geluid genereert. De eerste keren voel je je wat onnozel, maar na een tijdje is het een zalig begin van je slaap.

    Verander je slaapomgeving.
    Voor de een of andere reden kan een verandering je helpen om snel in te slapen. Als je altijd met de lichten uit slaap, doe dan een een lava-lamp aan. Zet de ramen eens open, in plaats van toe.
    (Ik geef toe: bij sommigen heeft dit een averechts effect.)

    De omgekeerde aanpak.
    Overtuig jezelf dat je je best zal doen om NIET in slaap te vallen. Niets maakt je meer moe, dan proberen wakker te blijven!

    Statische visualisatie.
    Terwijl je zachtjes wegsoest, probeer je een rustige en kalme plak voor te stellen. Een bos met zachte vogelgeluidjes, of een klaterend beekje.

    Trillende ogen.
    Fixeer een punt in je omgeving. Bijvoorbeeld het hoekje van de kast of die stip op het plafond.
    Sluit je ogen voor 5 seconden. Open ze dan zachtjes voor even. Sluit je ogen direct en hou ze nu gesloten voor 10 seconden. Verleng de “gesloten” tijd elke keer met 5 seconden.
    Herhaal dit tot je ogen moe beginnen te worden en je voelt dat je in slaap begint te vallen. Sommige mensen gebruiken deze techniek ook als een vorm van zelf-hypnose.

    De meeste dokters zijn het erover eens dat de beste manier om slapeloosheid tegen te gaan, het aanpakken van de onderliggende oorzaken is. Angst, depressie of te weinig beweging kunnen allemaal oorzaken van slapeloosheid zijn.

    Sempra schreef:
    (...)

    Ik heb ook slaappillen met melatonine (in de meesten slaappillen zitten melatonine maarja) gehad, en ik moet zeggen dat ik er op de dag erg duf van werd.


    De meeste slaapstimulerende pillen werkten bij mij niet, simpelweg valdisper met een melatonine werkte geweldig. Ik werd er zelf niet duf van, omdat mijn medicatie overdag mij juist wakker houd. Daarbij val ik tussen 12:00 en 01:00 in slaap en wordt wakker om 07:00, dus ik heb aan 6-7 uurtjes genoeg slaap. Het is ook bij iedereen verschillend, maar mijn ,,overdag-medicijnen" hebben hier waarschijnlijk invloed op. Maar ja, ik ben geen dokter. :'D

    OT: In ieder geval succes met je slaapprobleem. In je bed liggen met je ogen dicht - al slaap je niet - is ook gied voor je rust en energie. Misshien duurt het lang om in slaap.te vallen, maar je tankt sowieso even een beetje bij.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Bedankt voor de tips allemaal.
    Zoals ik al zei, ik ga niet aan de slaappillen, ook al kan je ze gewoon in de apotheek/drogist kopen. Ik wil een natuurlijk slaapritme ontwikkelen en daarmee gaat het niet. Daarbij heb je ook strikte regels die je moet volgen, anders ben je inderdaad overdag heel duf of je slaapt in eens te lang/te kort.
    Sporten doe ik wel genoeg, ik doe elke ochtend of middag cardio en 's avonds rond 8 uur ga ik nog even hardlopen.
    Nu mezelf nog aanleren om na 6 uur geen groene thee meer te drinken. Die andere tips helpen voor mij helaas niet zoveel. Ik heb een gehoorprobleem waardoor geluid voor mij sowieso heel irritant is. Ik hoor altijd gesuis of gepiep als alles stil is, daar heb ik al last genoeg van, al ben ik er redelijk aan gewend. Andere tonen worden voor mij heen eentonig omdat ze niet binnenkomen zoals ze bij andere mensen binnenkomen. Dat is vreselijk irritant en daar ga ik me ook aan ergeren. Eten doe ik sowieso niet meer na 8 uur, ik probeer gezond te eten en de dingen die daar genoemd werden passen daar niet echt bij eerlijk gezegd. Oh en voor dat je ogen sluiten etc, dat lukt al helemaal niet haha. Als het donker is zie ik altijd over heel duidelijk sterretjes bewegen (heel vreemd, maar zonder duidelijke oorzaak. De dokter heeft mijn bloed al getest.) dus sluit ik liever mijn ogen. Als ik dat niet doe word ik echt super duizelig en voel ik me soms wat licht in mijn hoofd haha. Ik heb trouwens vaak zoveel spierpijn 's avonds dat ik me niet meer aan yoga waag haha.

    Vannacht ben ik binnen 30 minuten in slaap gevallen, yay. Helaas werd ik wel voor 4 uur wakker en heb ik opnieuw 30 minuten wakker gelegen tussendoor, dat was wel vervelend.


    Your make-up is terrible

    ik hoop dat het langer werkt dan een avond.


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Wat vervelend. Wanneer je steeds rond of voor 12 uur naar bed blijft gaan, word je ritme hopelijk normaler. Ik denk dat je lichaam tijd nodig heeft om te wennen. Al zou je toch wel verwachten dat dat lukt binnen 3 à 4 weken.
    Ik zou proberen om gewoon steeds om dezelfde tijd te gaan slapen. Misschien helpt het om (een uur) voor dat je gaat slapen de tv uit te zetten/laptop weg.
    Verder geen dutjes doen overdag, daar raakt je lichaam ook van in de war. Verder is het natuurlijk niet aan te raden om cola of energy te nemen voor je gaat slapen. Neem thee of melk, maar niet te laat anders moet je 's nachts naar de wc. xd
    Wat ik zelf doe als ik niet kan slapen is de 'bodyscan'. Dan ga ik met mijn gedachten alle delen van mijn lichaam bijlangs. Wanneer je aan de delen denkt, kun je bestuderen hoe het voelt.
    Laatste tip, als je teveel nadenkt, kun je voordat je gaat slapen alles even van je afschrijven en denken 'zo, ik heb mijn hart gelucht, nu mag ik slapen. Ik hoef helemaal niks te doen, geen verplichtingen. Ik mag slapen.'


    You are beautiful, you are love.

    Doe je veel intensieve dingen voor je gaat slapen? Lezen, tv kijken, computer etc? Want dit had bij mij invloed op m'n slaappatroon. Het punt bij mij was alleen dat ik er om 6 uur weer uit moest om naar school te gaan.
    Zou gewoon als ik jou was, wat eerder naar bed gaan en dit een week volhouden. Oh en je hebt ook van die nieuwe 'slaap zacht thee' van Pickwick, die helpt bij mij ook wel eens (:


    To infinity and beyond •