• Twee oudere mannen (die niet van onze school waren, ik denk zelf niet dat er iemand op school ervan wist) deelden aan de schoolpoort kleine boekjes uit. Inderdaad: het Nieuwe Testament. Mijn klas was de eerste die langs hen passeerde, aangezien wij in een ander gebouw zitten. Bijna iedereen heeft ééntje genomen (ze wisten niet wat het was). Ik heb er geen genomen.
    Nou, vanmiddag, acht uur later, ontstond dit gesprek in onze klasgroep op facebook:


    Ik ben trouwens Nele in het gesprek.



    (bij zie meer, voor wie geïnteresseerd is: die het hele lichaam besmet, en ontsteekt het rad van onze geboorte, en wordt ontstoken door de hel.
    Want alle natuur, beide van de wilde dieren en de vogels, beide van de kruipende en zeedieren, wordt getemd en is getemd geweest door de menselijke natuur.
    Maar de tong kan geen mensen temmen, zij is een niet te bedwingen kwaad, vol dodelijk venijn.")


    En nu komt het typische van mijn klas naar boven:



    Iedereen begrijpt wat Abel zegt?

    Typisch mijn klas. Ik hou er met momenten van, maar haat hen soms ook wel.

    Dat gelezen, of niet, wat is jullie mening over de bijbel? Het nieuwe/oude, maakt niet uit.
    Persoonlijk vond ik het grof dat ze dit aan de schoolpoort uitdeelden. Alsof wij geen geloof meer hebben, alsof we vol zonden zitten. Ik moet zeggen, ik werd wat beledigd.


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Crispation schreef:
    (...)
    Nou, nu heb ik géén idee waar jij over praat. :Y) (Temüjin ken ik niet, maar ik snap wat je bedoelt)- Met hij bedoelde ik eigenlijk de jongen uit mijn klas -

    Temujin = Genghis Khan.
    Het enige dat ik las is 'tong'. I like licking.


    No growth of the heart is ever a waste

    Square schreef:
    Tegen de Bijbel op zich heb ik niks. Er vallen prima lessen uit te halen en ik vind de verhalen vaak zelfs vrij interessant, al ben ik zelf niet of bijna niet gelovig.
    Waar ik me wel aan stoor, is de manier waarop enkele Christen met hun heilige boek zwaaien alsof het een antwoord op alles bevat (met de nadruk op enkele Christenen, want er zijn ook voldoene heel gave, ruimdenkende Christenen). Dat is namelijk gewoon niet zo. "Homoseksualiteit is slecht, want dat staat in de Bijbel." Waar dan? Wat er overigens wél in staat, is dat het mixen van twee verschillende soorten stof een zonde is (Leveticus 19:19, volgens Google). O, en het verhaal van Jonathan en David, die van elkaar hielden "als van hun eigen ziel" (maar no homo!).
    Waar het op neer komt is dat met de Bijbel zelf helemaal niets mis is, maar dat mensen wel moeten inzien dat dit een boek is dat twee millenia geleden geschreven is door wat mannen. Of dat nou in opdracht was van God of niet, dat verandert er helemaal geen snars aan dat het ongelofelijk verouderd is en dat de wereld in tweeduizend jaar is veranderd. Eigenlijk zou dat tot de logische conclusie zou moeten leiden dat je zo'n document, hoe waardevol ook, niet meer als wetboek kunt gebruiken.

    _O_
    Hier ben ik het mee eens. Ik ben christen, maar niet om te zeggen dat ik erin geloof. Ja, ik heb het stuk dat ik geciteerd heb op facebook, al eens gelezen deze zomer, gewoon omdat ik daar zin in had. Soms is het wel wat moeilijk, soms in het boelshit, maar sommige verhalen zijn best wel nog interessant. En soms is het gewoon pure waarheid.


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Destined schreef:
    (...)

    Nou, ik geloof niet echt wat in de bijbel staat en vind het meer een gedateerd sprookjesboek.
    Ik ben toch meer voor de evolutie-theorie van Darwinnetje dan het creationisme oftewel het scheppingsverhaal dat de bijbel beschrijft, maar das mijn mening.


    Hoe is dit een reactie op mijn stuk? Ik zeg toch helemaal niets over of het klopt wat erin staat of niet? x')
    Wanneer ik zeg dat ik geen problemen heb met de Bijbel, bedoel ik daarmee niet automatisch dat ik denk dat het dé bron is voor het enige echte scheppingsverhaal van de aarde, of dat ik denk dat het honderd procent de waarheid is wat erin staat. Ik geloof ook in Darwinisme en de Big Bang en weet ik het, daar twijfel ik niet eens aan, maar dat betekent niet dat ik de Bijbel daarom per se als volkomen rotzooi zou moeten zien.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    (...)

    Hoe is dit een reactie op mijn stuk? Ik zeg toch helemaal niets over of het klopt wat erin staat of niet? x')
    Wanneer ik zeg dat ik geen problemen heb met de Bijbel, bedoel ik daarmee niet automatisch dat ik denk dat het dé bron is voor het enige echte scheppingsverhaal van de aarde, of dat ik denk dat het honderd procent de waarheid is wat erin staat. Ik geloof ook in Darwinisme en de Big Bang en weet ik het, daar twijfel ik niet eens aan, maar dat betekent niet dat ik de Bijbel daarom per se als volkomen rotzooi zou moeten zien.


    Nou, jij zegt en ik citeer: Waar het op neer komt is dat met de Bijbel zelf helemaal niets mis is, maar dat mensen wel moeten inzien dat dit een boek is dat twee millenia geleden geschreven is door wat mannen.

    Ik geef alleen aan dat er wel iets mis mee is en dat niet alles klopt wat erin staat. Ik vind het op zich wel een aardig boek om te lezen, maar ik heb ook genoeg dingen gelezen waar ik twijfels bij heb of waarvan ik weet dat het niet waar is. Maar das mijn mening, iedereen mag geloven waarin die wilt.


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Bij ons werd dat ook een keer gedaan, die eerste testamenten uitdelen.... A bit weird.


    Stenenlikker

    O, toen ze die bij ons uitdeelden lag het plein aan het eind van de dag vol met losgescheurde bladzijdes (cat). Tijdens handvaardigheid en techniek werden ze zelfs doorboord met boren of in de fik gestoken met soldeerbouten.


    i put the fun in funeral

    Vinter schreef:
    O, toen ze die bij ons uitdeelden lag het plein aan het eind van de dag vol met losgescheurde bladzijdes (cat). Tijdens handvaardigheid en techniek werden ze zelfs doorboord met boren of in de fik gestoken met soldeerbouten.

    Joh, met boeken werken is echt leuk!
    Een klasgenoot heeft een boekenkast van boeken gemaakt!
    Ik een schoenenrek met 2 boeken en een aantal stokken (tijd tekort)
    Waarvoor oude boeken handig zijn! :Y)


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Destined schreef:
    (...)

    Nou, jij zegt en ik citeer: Waar het op neer komt is dat met de Bijbel zelf helemaal niets mis is, maar dat mensen wel moeten inzien dat dit een boek is dat twee millenia geleden geschreven is door wat mannen.

    Ik geef alleen aan dat er wel iets mis mee is en dat niet alles klopt wat erin staat. Ik vind het op zich wel een aardig boek om te lezen, maar ik heb ook genoeg dingen gelezen waar ik twijfels bij heb of waarvan ik weet dat het niet waar is. Maar das mijn mening, iedereen mag geloven waarin die wilt.


    Dat heb ik inderdaad gezegd, maar dan moet je mijn tweede reactie ook lezen.
    Wanneer ik zeg dat ik geen problemen heb met de Bijbel, bedoel ik daarmee niet automatisch dat ik denk dat het dé bron is voor het enige echte scheppingsverhaal van de aarde, of dat ik denk dat het honderd procent de waarheid is wat erin staat.
    Ik zeg dus niet dat ik er geen twijfels bij heb of dat ik denk dat het allemaal klopt, juist helemaal het tegendeel. Harry Potter is ook volkomen fictie, en toch is er "niets mis" mee. Er zou wél iets mis mee zijn als mensen de boeken voor absolute en onweerlegbare waarheid zouden aannemen.
    Eigenlijk zeggen we gewoon bijna hetzelfde. :')


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan



    Exactly my thoughts.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Square schreef:
    (...)

    Dat heb ik inderdaad gezegd, maar dan moet je mijn tweede reactie ook lezen.
    Wanneer ik zeg dat ik geen problemen heb met de Bijbel, bedoel ik daarmee niet automatisch dat ik denk dat het dé bron is voor het enige echte scheppingsverhaal van de aarde, of dat ik denk dat het honderd procent de waarheid is wat erin staat.
    Ik zeg dus niet dat ik er geen twijfels bij heb of dat ik denk dat het allemaal klopt, juist helemaal het tegendeel. Harry Potter is ook volkomen fictie, en toch is er "niets mis" mee. Er zou wél iets mis mee zijn als mensen de boeken voor absolute en onweerlegbare waarheid zouden aannemen.
    Eigenlijk zeggen we gewoon bijna hetzelfde. :')


    Nou, in dat geval ben ik het volledig met jou eens :P
    Fijn he dat we er zo toch nog uitkomen xD


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Zo'n vent stond laatst ook bij ons bij het schoolplein. Hij stond wat van die dozen met boeken uit te pakken en mijn vriendin vroeg aan mij wie die gozer was, waarop ik voor de grap antwoordde: "Weet ik veel. Jehova-getuige?" Toen begon hij het nieuwe testament uit te delen :')
    Is het ook niet volgens sommige christelijken, dat je een bepaald aantal mensen heb moeten overtuigen van jouw geloof en dat je daarna als je dood bent meteen de hemel in mag?


    From these ashes, I will rise

    Ancore schreef:
    Is het ook niet volgens sommige christelijken, dat je een bepaald aantal mensen heb moeten overtuigen van jouw geloof en dat je daarna als je dood bent meteen de hemel in mag?


    Volgens mij niet hahaha. Ben zelf Christen en daar heb ik nog nooit van gehoord :') Maar je hebt er altijd van die weirdo's tussen zitten die denken dat het goed is van ze om andere mensen te proberen overtuigen.


    "Libraries were full of ideas – perhaps the most dangerous and powerful of all weapons."

    Ancore schreef:
    Zo'n vent stond laatst ook bij ons bij het schoolplein. Hij stond wat van die dozen met boeken uit te pakken en mijn vriendin vroeg aan mij wie die gozer was, waarop ik voor de grap antwoordde: "Weet ik veel. Jehova-getuige?" Toen begon hij het nieuwe testament uit te delen :')
    Is het ook niet volgens sommige christelijken, dat je een bepaald aantal mensen heb moeten overtuigen van jouw geloof en dat je daarna als je dood bent meteen de hemel in mag?


    Yup.


    i put the fun in funeral

    Uh ik heb er niks mee. Laten we het daarop houden :'D


    -

    Heb je weer je naam veranderd , Nele? En zelfs je afbeelding ook? D: Ik herkende je pas toen ik dat facebookgesprek las. (cat)

    Mijn basisschool was Christelijk en ik kreeg een Bijbel toen ik naar de middelbare school ging. Hij staat nog steeds in mijn boekenkast hoewel ik hem nog nooit heb aangeraakt.

    Nee, ik ben niet gelovig, maar mijn halve familie wel (mijn vader was de enige van zijn broers die ervoor koos atheïst te zijn) dus ik ben er wel aan gewend. Als ik dan bij mijn oma ben en de hele familie is er, dan praten ze alleen maar over de kerk. Begrijp me niet verkeerd, ik heb respect voor het geloof, maar ik voel me op dat soort momenten echt buitengesloten en bovenal geïrriteerd.

    Wat ik wel heel interessant vind, is waarom mensen geloven en waar ze precies in geloven en waarom wel/niet en hoe zij dan de wereld zien. Twee van mijn vrienden zijn ook gelovig en daar kan ik dan echt interessante gesprekken over voeren.

    Maar Bijbels uitdelen bij de school? Nee, dat vind ik echt te ver gaan.
    Ook die mensen in de stad weleens, die dan zo gelukzalig glimlachen enzo, terwijl ze diep van binnen echt niet zo blij kunnen zijn. Ik vind de blikken in de ogen van die mensen dan zó eng.

    Een dorp verderop is trouwens ook heel streng Christelijk. Je moet daar eens als vrouw doorheen fietsen met een broek aan. Verrot gescholden word je. En dan zijn ze oh zo christelijk.
    Ik zeg overigens absoluut niet dat alle gelovige mensen zo zijn. Maar wat ik net zei, vind ik gewoon echt niet kloppen.

    Zo, ik heb respect voor iedereen die dit helemaal heeft gelezen. :Y)


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)