• Twee oudere mannen (die niet van onze school waren, ik denk zelf niet dat er iemand op school ervan wist) deelden aan de schoolpoort kleine boekjes uit. Inderdaad: het Nieuwe Testament. Mijn klas was de eerste die langs hen passeerde, aangezien wij in een ander gebouw zitten. Bijna iedereen heeft ééntje genomen (ze wisten niet wat het was). Ik heb er geen genomen.
    Nou, vanmiddag, acht uur later, ontstond dit gesprek in onze klasgroep op facebook:


    Ik ben trouwens Nele in het gesprek.



    (bij zie meer, voor wie geïnteresseerd is: die het hele lichaam besmet, en ontsteekt het rad van onze geboorte, en wordt ontstoken door de hel.
    Want alle natuur, beide van de wilde dieren en de vogels, beide van de kruipende en zeedieren, wordt getemd en is getemd geweest door de menselijke natuur.
    Maar de tong kan geen mensen temmen, zij is een niet te bedwingen kwaad, vol dodelijk venijn.")


    En nu komt het typische van mijn klas naar boven:



    Iedereen begrijpt wat Abel zegt?

    Typisch mijn klas. Ik hou er met momenten van, maar haat hen soms ook wel.

    Dat gelezen, of niet, wat is jullie mening over de bijbel? Het nieuwe/oude, maakt niet uit.
    Persoonlijk vond ik het grof dat ze dit aan de schoolpoort uitdeelden. Alsof wij geen geloof meer hebben, alsof we vol zonden zitten. Ik moet zeggen, ik werd wat beledigd.


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Ik ben gelovig opgevoed, maar ik heb een bloedhekel aan mensen die hun geloof door je strot willen douwen en zo heb ik ook een hekel aan mensen die het geloof van andere mensen belachelijk maken. Toon gewoon een beetje respect voor elkaar...
    Daarnaast vind ik de bijbel interessant om te lezen, maar voor mij zit God meer in de natuur. Ik geloof niet zozeer in de verhalen zelf, maar wel in de lessen.


    Caution first, always.

    Parachutes schreef:

    Een dorp verderop is trouwens ook heel streng Christelijk. Je moet daar eens als vrouw doorheen fietsen met een broek aan. Verrot gescholden word je. En dan zijn ze oh zo christelijk.


    O, ik zou er echt een hobby van maken om daar in een overdreven korte broek doorheen te fietsen :'D.


    i put the fun in funeral

    Vinter schreef:
    (...)

    O, ik zou er echt een hobby van maken om daar in een overdreven korte broek doorheen te fietsen :'D.


    Geloof me, je wordt uitgescholden door ieder mens dat je tegenkomt, vooral door kleine jongetjes van een jaar of zeven. (cat) I'm not even joking, by the way.


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Square schreef:
    Tegen de Bijbel op zich heb ik niks. Er vallen prima lessen uit te halen en ik vind de verhalen vaak zelfs vrij interessant, al ben ik zelf niet of bijna niet gelovig.
    Waar ik me wel aan stoor, is de manier waarop enkele Christen met hun heilige boek zwaaien alsof het een antwoord op alles bevat (met de nadruk op enkele Christenen, want er zijn ook voldoene heel gave, ruimdenkende Christenen). Dat is namelijk gewoon niet zo. "Homoseksualiteit is slecht, want dat staat in de Bijbel." Waar dan? Wat er overigens wél in staat, is dat het mixen van twee verschillende soorten stof een zonde is (Leveticus 19:19, volgens Google). O, en het verhaal van Jonathan en David, die van elkaar hielden "als van hun eigen ziel" (maar no homo!).
    Waar het op neer komt is dat met de Bijbel zelf helemaal niets mis is, maar dat mensen wel moeten inzien dat dit een boek is dat twee millenia geleden geschreven is door wat mannen. Of dat nou in opdracht was van God of niet, dat verandert er helemaal geen snars aan dat het ongelofelijk verouderd is en dat de wereld in tweeduizend jaar is veranderd. Eigenlijk zou dat tot de logische conclusie zou moeten leiden dat je zo'n document, hoe waardevol ook, niet meer als wetboek kunt gebruiken.


    Noem me lui of wat dan ook, maar ik ben hhet hier gewoon mee eens.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Ik heb mijn eigen geloof, gebaseerd op eigen inzichten. Laat me lekker mijn eigen ding geloven en ga geen dingen aan me opdringen.
    Het spijt me, ik heb helemaal 0,0 procent met de Bijbel.


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Parachutes schreef:
    Heb je weer je naam veranderd , Nele? En zelfs je afbeelding ook? D: Ik herkende je pas toen ik dat facebookgesprek las. (cat)

    Mijn basisschool was Christelijk en ik kreeg een Bijbel toen ik naar de middelbare school ging. Hij staat nog steeds in mijn boekenkast hoewel ik hem nog nooit heb aangeraakt.

    Nee, ik ben niet gelovig, maar mijn halve familie wel (mijn vader was de enige van zijn broers die ervoor koos atheïst te zijn) dus ik ben er wel aan gewend. Als ik dan bij mijn oma ben en de hele familie is er, dan praten ze alleen maar over de kerk. Begrijp me niet verkeerd, ik heb respect voor het geloof, maar ik voel me op dat soort momenten echt buitengesloten en bovenal geïrriteerd.

    Wat ik wel heel interessant vind, is waarom mensen geloven en waar ze precies in geloven en waarom wel/niet en hoe zij dan de wereld zien. Twee van mijn vrienden zijn ook gelovig en daar kan ik dan echt interessante gesprekken over voeren.

    Maar Bijbels uitdelen bij de school? Nee, dat vind ik echt te ver gaan.
    Ook die mensen in de stad weleens, die dan zo gelukzalig glimlachen enzo, terwijl ze diep van binnen echt niet zo blij kunnen zijn. Ik vind de blikken in de ogen van die mensen dan zó eng.

    Een dorp verderop is trouwens ook heel streng Christelijk. Je moet daar eens als vrouw doorheen fietsen met een broek aan. Verrot gescholden word je. En dan zijn ze oh zo christelijk.
    Ik zeg overigens absoluut niet dat alle gelovige mensen zo zijn. Maar wat ik net zei, vind ik gewoon echt niet kloppen.

    Zo, ik heb respect voor iedereen die dit helemaal heeft gelezen. :Y)

    Ja, ik heb me naam/afbeelding veranderd. De afbeelding paste gewoon niet bij mij. Bij deze blijf ik nu.

    Ah, ik ben katholiek, maar niet gelovig. Ik ben gevormd, want in ons dorp is het vanzelfsprekend dat je dat doet .En niet dat je al veel te zeggen hebt, of erover denkt op 11jarige leeftijd... De gesprekken bij ons gaan nooit over de kerk, alleen maar over de pastoor, de communicanten en de begrafenissen.

    Ik moest onlangs een taak over de geboden doen en ik had het onderwerp 'bemin bovenal één god, god is er' en rond dat gebod hebben we een aantal vragen gesteld aan de drie generaties (vooral over: het gebod in onze samenleving, hoe ver mag je gaan, hoe zie jij god, wat is god,...) en de antwoorden die ik daarop kreeg waren best wel interessant! zeker om iemands mening te horen/lezen.

    Ik heb echt respect voor de mensen die geloven op een normale manier, maar dat gaat er serieus over. -.-


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Crispation schreef:
    (...)
    Ja, ik heb me naam/afbeelding veranderd. De afbeelding paste gewoon niet bij mij. Bij deze blijf ik nu.

    Ah, ik ben katholiek, maar niet gelovig. Ik ben gevormd, want in ons dorp is het vanzelfsprekend dat je dat doet .En niet dat je al veel te zeggen hebt, of erover denkt op 11jarige leeftijd... De gesprekken bij ons gaan nooit over de kerk, alleen maar over de pastoor, de communicanten en de begrafenissen.

    Ik moest onlangs een taak over de geboden doen en ik had het onderwerp 'bemin bovenal één god, god is er' en rond dat gebod hebben we een aantal vragen gesteld aan de drie generaties (vooral over: het gebod in onze samenleving, hoe ver mag je gaan, hoe zie jij god, wat is god,...) en de antwoorden die ik daarop kreeg waren best wel interessant! zeker om iemands mening te horen/lezen.

    Ik heb echt respect voor de mensen die geloven op een normale manier, maar dat gaat er serieus over. -.-


    Nou ja, weet je, het is niet per se dat ik het erg of vervelend vind dat die gesprekken over de kerk in mijn familie gevoerd worden, maar het is eerder dat er soms over niets anders gepraat kan worden en dan heb ik gewoon het gevoel dat mij (en mijn gezin) iets kwalijk wordt genomen omdat wij niet geloven, snap je.

    Ik heb ook echt wel respect voor het geloof van mijn familie hoor, alleen dus niet voor mensen die niet-gelovigen na gaan schreeuwen als ze geen rok dragen...


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Ik ga mij niet mengen met iemands godsboek; het is niet aan mij om te oordelen over zulke fundamentele onderdelen van een geloof - wat mijn kritieken ook zijn. Ik ben niet de aangewezen persoon hiertoe om mijn mening in een stelling over dít te vertegenwoordigen. Ik ben een persoon die erover mag vinden, maar het voelt niet reëel om in deze situatie iemands geloof te bekritiseren.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Iedereen mag van mij geloven wat hij/zij wil, dat is ieders goed recht. Maar ik vind het niet fijn als gelovigen dan hun geloof gaan op dringen aan andere mensen. Of als mensen dus andere mensen gaan uit schelden als ze iets doen wat niet volgens de regels is van de gelovigen.


    Physics is awesome