• ik had een vraag over schrijf stijl... als ik een verhaal schrijf weet ik nooit uit wel gezichtspunt ik moet schrijven.
    want het kan zo:

    ‘papa, ik zeg toch dat het me heel erg spijt!’ ik zit op de achterbank van de witte range rover van mijn vader.

    of

    'papa, ik zeg toch dat het me heel erg spijt!' eliza zit op de achterbank van de range rover van haar vader.

    wat leest fijner, ik persoonlijk heb het tijdens lezen niet eens zo heel erg door, maar ik wil toch even jullie mening horen.


    sommige liefdes zijn perfect, andere zijn vervloekt

    Ubiquitous schreef:
    Wisselend ik-perspectief kan ook erg interessant zijn btw, maar doe dit niet met meer dan 4 personen.


    Klopt, maar dan moet het wel een geschikt verhaal ervoor zijn ! (:


    ' So many books, so little time ' ~ Frank Zappa

    Ubiquitous schreef:
    Eerste persoon (ik-vorm) en verleden tijd, puur omdat je je dan beter in kan leven en het logischer klinkt wanneer verschillende handelingen zich achter elkaar voordoen.


    Baby, when I know you're only sorry when you got caught,

    Nou, ten eerste vind ik het fijner dat schrijfstijl aan elkaar is geschreven en ten tweede is het iets wat een schrijver voor zichzelf moet bepalen. Het is niet iets wat je aan de lezers moet vragen wat ze willen, maar het is meer bouw je je verhaal zo strategisch mogelijk in elkaar?

    Wil je perspectiefwisselingen dan zou ik kiezen voor de hij/zij-vorm.
    Wil je het verhaal dichter bij de lezer brengen en het persoonlijker maken dan zou ik kiezen voor de ik-vorm.

    Het gaat dus niet om wat de lezer wilt, maar om hoe jij je verhaal zo goed mogelijk kan laten overbrengen.


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.