• De Olympische Zomerspelen van 2020 zullen in Tokio plaatsvinden. Dat maaakte IOC-voorzitter Jacques Rogge bekend. Voor Istanboel is dat een bitter pil om slikken. Madrid was in de eerste stemronde al afgevallen.

    In 1964 werden de Spelen ook al in de Japanse stad gehouden. Tokio had het sportevenement ook in 1940 mogen huisvesten, maar de Spelen gingen toen niet door vanwege de Tweede Wereldoorlog. Toen Rogge vanavond kort na 22 uur Belgische tijd de enveloppe had opengemaakt, barstten de Japanners in de zaal in Buenos Aires in tranen uit. De Japanse stad gold vooraf bij de bookmakers al als lichte favoriet. Tokio heeft de IOC-leden overtuigd met veiligheid en financiële en politieke stabiliteit als grootste pluspunten.

    Tweede ronde nodig
    Tokio kreeg ook al de meeste stemmen in de eerste ronde, maar niet voldoende voor een meerderheid. Er was dus een tweede ronde nodig. Voor Madrid en Istanboel waren er in de eerste ronde precies evenveel stemmen. In een bijkomende stemronde tussen de twee kreeg Istanboel 49 stemmen en Madrid 45.

    Premier Shinzo Abe was speciaal naar Buenos Aires gekomen om het IOC er van te overtuigen dat zijn land de nucleaire ramp in de kerncentrale van Fukushima onder controle heeft. De afgelopen dagen kwam naar buiten dat er nog steeds radioactief water wegvloeit uit de Japanse centrale. Abe kondigde drastische maatregelen aan om dat te stoppen.

    Straal van acht kilometer
    "Eindelijk komen de Spelen naar Japan", jubelde de premier. "Dit is een enorme opsteker voor ons land." Voor 2020 belooft Tokio compacte Spelen, met 85 procent van alle evenementen in een straal van acht kilometer rondom het olympisch dorp. De Japanse hoofdstad heeft al vijftien wedstrijdlocaties voorhanden. Elf worden nieuw gebouwd, waaronder het futuristische Olympisch Stadion waar 80.000 toeschouwers in kunnen. Die moet verrijzen op de plek waar in 1964 ook het Olympisch Stadion stond. 

    Het is de derde keer op rij dat Madrid naast de Spelen grijpt. Voor de Spelen van 2012 kreeg Londen de voorkeur, voor die van 2016 Rio de Janeiro. Istanboel deed al voor de vijfde keer een poging de Spelen binnen te halen, maar opnieuw zonder succes.

    Bron: bon.ne

    ===================
    De Spanjaarden zullen blij zijn:'D

    Edit: eigenlijk zouden er Q redacteurs/journalisten moeten aangesteld worden.xDxDxD

    [ topic verplaatst door een moderator ]

    [ bericht aangepast op 7 sep 2013 - 23:53 ]


    Queer zijn is gewoon alles

    Zoidberg schreef:
    Ik dacht even dat er stond Tokio Hotel krijgt de spelen. Ik dacht al. Maar goed, op mij moet je niet letten, ik ben niet helemaal wakker meer :W

    Hahahahaha, this o:


    Some people are art and do art at the same time

    Dooddoenervo schreef:
    (...)

    Whut? Wordt anime/manga de nieuwe hype ofzo?


    Huh? Waarom denk je dat? Was het maar zo'n feest. (cat)


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Arlert schreef:
    Ik wil echt dat ze iets met cosplay/anime/manga gaan doen in de openingsceremonie. ;D

    Ik denk dat dat er wel in gaat komen, ja :Y)
    Al zullen er waarschijnlijk ook lekker typisch ninja's en samurais zijn. En wat harujuku and stuff. :V

    Ik zag het, die Japanners gingen helemaal los :Y) Nou, wie denkt er dan mee te kunnen doen?:]


    What do we say to the god of death? ''Not today.''

    Zoidberg schreef:
    Ik dacht even dat er stond Tokio Hotel krijgt de spelen. Ik dacht al. Maar goed, op mij moet je niet letten, ik ben niet helemaal wakker meer :W


    Ik dacht dat ik de enige was. :')


    Do what people say you can't.

    Zoidberg schreef:
    Ik dacht even dat er stond Tokio Hotel krijgt de spelen. Ik dacht al. Maar goed, op mij moet je niet letten, ik ben niet helemaal wakker meer :W


    Hier nog 1