• De stelling van deze week luidt:
    Het collegegeld voor studenten moet omlaag.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    "I shut my eyes in order to see.'

    Nym schreef:
    (...)
    Dat van die studiefinanciering/ov geldt alleen voor het HBO en WO, zoals dat meisje heeft gezegd. Wat ze zei klopt dus wel. En die 1000 per jaar plus 600 voor boeken is relatief weinig geld als je het WO doet, waar collegegeld alleen al 1800 per jaar is.


    Immortal schreef:
    (...)

    Hier klopt dus echt niets van he.
    Als je voor je 18de een HBO studie of WO studie gaat doen krijg je gewoon studiefinanciering.
    En over het MBO besproken voor je 18de wordt het voor je vergoed. En anders kost het 1000 het jaar.
    Dat is een stuk goedkoper dat het HBO of WO.

    Ik ben het er wel mee eens omdat ik het bij mijn opleiding het geld niet waard vind. Ik krijg echt veel te weinig lessen en de lessen die ik krijg zijn soms te belachelijk voor woorden qua niveau.


    Wat bedoelt ze er dan mee dat het wordt 'vergoed'? Want veel vergoeding zie ik niet.

    Maar in ieder geval, dat van 1800 collegegeld + studieboeken scheelt ook heel erg per studie. Bij mijn studie vallen de kosten voor boeken namelijk behoorlijk mee. Dus het is ook niet per universitaire studie zoveel. MBO komt in het geval van mijn broertje qua geld wel behoorlijk dichtbij mijn universitaire studie. Mede doordat hij dus wel zijn reiskosten moet betalen en met de bus loopt dat ook in de honderden euro's per jaar. Niet normaal hoe duur een abonnement van de Arriva is. Dus dat ik ben het er niet echt mee eens dat MBO goedkoper zou zijn.


    The truth is, once you learn how to die, you learn how to live. - Tuesdays with Morrie, Mitch Albom

    Valkyrja schreef:
    Eens..
    Als student betaal ik me een gek aan collegegeld en dat moet ik allemaal maar bij elkaar zien te sprokkelen.
    Het ergste is nog wel dat bijvoorbeeld "weekjes weg" die verplicht zijn op school, nog niet eens inbegrepen zijn, dus ook nog eens er dubbel op komen.
    En dan natuurlijk ook nog eens je boeken daarbovenop! Waar gebruiken ze al dat collegegeld voor trouwens, als ik ook nog apart voor alles moet betalen? :o

    Ik denk ook inderdaad dat het veel geld zal kunnen besparen, zoals veel mensen hier zeggen.


    “I think everybody’s nuts.” - Johnny Depp

    Eens, ik ben 16 als ik klaar ben met havo, 17 als ik zou beginnen met HBO. Maar dit wordt dan nog niet vergoed, pas vanaf je 18e. Dus moet ik het eerste jaar helemaal zelf betalen, dit is erg duur en aangezien de studiefinanciering ook nog omlaag gaat moet het omlaag. Want we willen allemaal toch dat de mensen in Nederland hoogopgeleid zijn?


    ~

    Mijn mening:

    De Ib-Group A.k.a DUO, geld moet gewoon zo blijven, de kosten voor een opleiding moeten naar beneden.
    Vele studenten kunnen nu niet tot amper rond komen, en alles van Duo is al een lening geworden.
    Dus ja ik vind dat ze alles goedkoper mogen maken, zo alles meer kunnen bekostigen.


    Enjoy the little things in life, because one day you wi

    Ja, het kost superveel geld, en sommige mensen kunnen dat niet betalen


    Drea your life, live your dream <3

    Veni schreef:
    (...)

    Ehm, mijn broertje doet MBO en die krijg geen studiefinanciering omdat hij nog geen 18 is. En ook geen OV. Dus wat je zegt is niet waar. En die 1000 per jaar is niet alles, er komt ook nog veel geld aan te pas voor boeken, dus uiteindelijk ziet je ook al rond de 1600 euro.


    Ik had het ook niet over studiefinanciering met het MBO.
    Ik heb me een tijdje verdiept in het MBO en op verschillende sites van scholen stond dat het tot de 18de door de school werd vergoed. Hierna zou studiefinanciering het overnemen.
    De reden waarom je voor je 18de geen studiefinanciering krijgt is, omdat je ouders kinderbijslag krijgen. Zodra je 18 wordt valt dit weg en heet dit studiefinanciering. De ouders worden hier wel degelijk in geholpen en je kunt ook nog vergoedingen betalen. Maar ik snap natuurlijk dat dit vaak niet genoeg is want studeren is duur.
    En die 1000 euro had ik het puur over het collegeld. Maar het is nog steeds minder als HBO en WO. HBO en WO hebben een standaardbedrag van rond de 1700 per jaar en daar komen ook nog boeken etc. bij en dan zit je al gauw aan de 3000. Dus in vergelijking ben je op het MBO gewoon goedkoper uit.

    [ bericht aangepast op 16 okt 2013 - 14:41 ]


    Het leven is te kort om je bezig te houden met dingen die je ongelukkig maken.

    Een gevolg van een verlaging zou, dus zijn dat er meer scholieren gaan studeren. Daardoor wordt Nederland steeds beter opgeleid en dat is nodig om je hoofd in de toekomst boven water te kunnen houden. De studenten van nu zijn de toekomst van het land. Of je nu in Nederland of België woont; kennis wordt steeds belangrijker. De meeste West-Europese landen worden een echte kenniseconomie. Het laaggeschoolde werk wordt nu vooral uitbesteed aan lage lonen landen. Heb je dus als er meer mensen hun diploma halen, hebben ze meer kans op een mooie toekomst. Het zal steeds lastiger worden om laag geschoold werk te gaan doen. Simpel weg, omdat het er over een paar jaar helemaal niet meer zal zijn of in kleine mate. Ik denk alleen niet dat universiteiten en hogescholen per sé voor die verlaging moeten zorgen. Het is hun werk om les te geven. Zij verdienen daar hun brood mee. Boeken kosten ook veel geld. Ik denk dus dat het een samenwerking zou moeten zijn van universiteiten en hogescholen met de overheid.


    Hamartia

    Grizzly schreef:
    Voor België zeg ik oneens, 600 euro per jaar is niéts. Je krijgt korting van de nmbs en er bestaan studentenhomes die pakken goedkoper zijn dan kamers etc, dus je maakt het maar zo duur als je zelf wilt, vind ik. Er zijn misschien een paar belachelijk dure boeken, maar bv cantussen etc zijn nutteloze bachanalen waarmee je toch wel per maand een tien euro, minstens kunt uitsparen. (gezien hoe vaak er stomme dingen gebeuren als mensen dronken zijn kun je al snel extra kosten meerekenen voor een doktersbezoek extra). Je kunt overal studentenkorting krijgen, en als je slim bent koop je in Aldi ipv delhaize ofzo.

    Voor Nederland zeg ik dan voor, omdat ik best graag had willen studeren in NL maar de prijzen daar best duur zijn, zowel voor kamer als opleiding, en aangezien studiefinanciëring word afgeschaft is het een erg dure zaak. Als je dan je propedeuze niet haalt is het nóg duurder. Dat sociale leenstel is belachelijk want ik ken iemand van rond de 40 jaar die zijn studie nog steeds niet heeft kunnen afbetalen omdat het zo pokkeduur was. Dus eens


    Maar van die persoon van rond de veertig heeft dat toch niets met dat leenstelsel te maken? Van dit leenstelsel is nog niet zo heel lang sprake. Zeker nog niet toch die persoon ging studeren.


    Hamartia

    Patholoog schreef:
    Ik ben het er niet per se mee eens. Alles wat het collegegeld goedkoper wordt, moet de regering toch weer betalen. Dus wat dat betreft maakt het niets uit.
    Daarnaast heb ik een vrij conservatieve blik, dus ook wat dat betreft. Wat mij betreft moet de universiteit toch een privilege en moet je daar de juiste houding voor hebben en als jij écht naar de uni wilt, krijg je dat geld wel bijeen.


    Iemand die uit een gezin komt die van de bijstand leeft? Die kan in twee drie jaar aan het geld komen voor minstens vier jaar studie? Vaak weet je voor je in de derde zit nog niet wat je wilt. Doe je MBO, dan heb je 1 jaar om het geld bij elkaar te halen. HBO, twee jaar. VWO, drie jaar. Het gaat om iemand uit de bijstand, dus die ouders kunnen het al helemaal niet ophoesten. Bijbaan? Iemand van vijftien mag vaak nergens werken en anders heel weinig. Bereiken ze de leeftijd van zestien? Dan verdien je vaak niet verschrikkelijk veel. Van een grote geldstroom die er dan binnenkomt is, dus geen sprake. Hoe precies denk je dan dat ze het geld bij elkaar gaan krijgen?


    Hamartia

    Mee eens, ja.


    Don’t wait for the perfect moment. Just take a moment and make it perfect.

    Uhm, bij mijn school valt het wel mee.
    Maar voor andere scholen, denk ik het van wel. Eens.


    Quote: ~Beauty attract the eye but, Personality captures by the Heart~

    Eens. Want het is belachelijk hoog. En sommige, die geen bijbaan hebben, kunnen het niet eens betalen.


    Little Mix, One Direction, Demi Lovato and Craig Colton are my everything <3

    Oneens, ik snap ookwel dat iedereen natuurlijk denkt 'minder betalen dat klinkt goed', maar als het collegegeld omlaag gaat betekend dat ook dat de qualiteit van het onderwijs omlaag gaat. Ik kan het collegegeld prima betalen, dus ja, ik ga nu heel egoistisch 'oneens' zeggen.

    Prefect schreef:
    Oneens, ik snap ookwel dat iedereen natuurlijk denkt 'minder betalen dat klinkt goed', maar als het collegegeld omlaag gaat betekend dat ook dat de qualiteit van het onderwijs omlaag gaat. Ik kan het collegegeld prima betalen, dus ja, ik ga nu heel egoistisch 'oneens' zeggen.


    Waarom gaat de kwaliteit van het onderwijs dan naar beneden? Er is ook nog zo iets gedeelde kosten. De overheid en de universiteiten zouden er bijvoorbeel samen aan kunnen werken. Zo wordt het voor de student toch goedkoper en liggen niet alle kosten bij één partij, waardoor die kwaliteit helemaal niet achteruit hoeft te gaan.


    Hamartia

    Eens.


    † Love? I want to sleep.