• De stelling van deze week luidt:
    Het collegegeld voor studenten moet omlaag.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    "I shut my eyes in order to see.'

    Ensiferum schreef:
    Eens. Het is verschrikkelijk hoog en betekent voor de meeste studenten die er niet naast kunnen werken een lening.


    Sometimes to stay alive, you gotta kill your mind.

    Flannery schreef:
    Eens, de drempel voor veel mensen om te gaan studeren wordt een stuk lager, vaak omdat veel studenten nog geen 18 zijn en dus geen recht hebben op studiefinanciering of een andere lening. Ouders moeten deze afsluiten en dat is voor sommigen ook lastig vanwege de financiële situatie thuis.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Flannery schreef:
    Eens, de drempel voor veel mensen om te gaan studeren wordt een stuk lager, vaak omdat veel studenten nog geen 18 zijn en dus geen recht hebben op studiefinanciering of een andere lening. Ouders moeten deze afsluiten en dat is voor sommigen ook lastig vanwege de financiële situatie thuis.


    Sometimes your plans don't work out because God has better ones.

    Flannery schreef:
    Eens, de drempel voor veel mensen om te gaan studeren wordt een stuk lager, vaak omdat veel studenten nog geen 18 zijn en dus geen recht hebben op studiefinanciering of een andere lening. Ouders moeten deze afsluiten en dat is voor sommigen ook lastig vanwege de financiële situatie thuis.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Bolognese schreef:
    Eens, mijn zus is sinds kort gaan studeren, en mijn zus en mijn ouders hebben in deze 2 maanden tijd, wel bijna 3500 euro geïnvesteerd in boeken en schoolgeld en treingeld.

    Wajo, krijgt ze geen ov?

    OT: Eens. Mijn ouders betalen dat allemaal voor mij, wat natuurlijk heel fijn is, maar ik zou ze graag wat in die last ontzien. Zeker omdat mijn broer al studeert, ik net ben begonnen en over twee jaar mijn zusje er nog eens bij komt.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    ALSJEBLIEFT!

    Ik denk; als we dan nog les krijgen is bijna 2000 euro collegegeld per jaar tot daar aan toe. Bij ons op school is het zo'n ongeregelde bende dat de helft niet weet wat er gepreesenteerd moet worden over drie weken. En dan hebben we het over grote opdrachten.


    No growth of the heart is ever a waste

    Ensiferum schreef:
    Eens. Het is verschrikkelijk hoog en betekent voor de meeste studenten die er niet naast kunnen werken een lening.


    Tijd voor koffie.

    Amen. Ik moet 1090 per jaar betalen, en krijg 77 per maand. Daarvan moet ik ook m'n boeken nog betalen. Als ik geen ouders had die het financieel goed hebben, had ik gewoon een probleem gehad. Met mij nog vele andere.


    Regret is for pussies. Shit happens. Deal with it.

    Ik kan niet inzien waarom ik het hier als student zijnde niet mee eens zou kunnen zijn?


    Whatever you do in life will be insignificant, but it's very important that you do it because nobody else will.

    Flannery schreef:
    Eens, de drempel voor veel mensen om te gaan studeren wordt een stuk lager, vaak omdat veel studenten nog geen 18 zijn en dus geen recht hebben op studiefinanciering of een andere lening. Ouders moeten deze afsluiten en dat is voor sommigen ook lastig vanwege de financiële situatie thuis.


    Hier klopt dus echt niets van he.
    Als je voor je 18de een HBO studie of WO studie gaat doen krijg je gewoon studiefinanciering.
    En over het MBO besproken voor je 18de wordt het voor je vergoed. En anders kost het 1000 het jaar.
    Dat is een stuk goedkoper dat het HBO of WO.

    Ik ben het er wel mee eens omdat ik het bij mijn opleiding het geld niet waard vind. Ik krijg echt veel te weinig lessen en de lessen die ik krijg zijn soms te belachelijk voor woorden qua niveau.


    Het leven is te kort om je bezig te houden met dingen die je ongelukkig maken.

    Eens, punt.


    Miep

    Immortal schreef:
    (...)

    Hier klopt dus echt niets van he.
    Als je voor je 18de een HBO studie of WO studie gaat doen krijg je gewoon studiefinanciering.
    En over het MBO besproken voor je 18de wordt het voor je vergoed. En anders kost het 1000 het jaar.
    Dat is een stuk goedkoper dat het HBO of WO.

    Ik ben het er wel mee eens omdat ik het bij mijn opleiding het geld niet waard vind. Ik krijg echt veel te weinig lessen en de lessen die ik krijg zijn soms te belachelijk voor woorden qua niveau.

    Een vriendin van mij is 16 en studeert nu. Haar ouders moeten de eerste twee jaar zelf betalen, ze krijgt geen lening/financiering.
    Haar ouders hebben moeite met het betalen van haar school. Daar kwam mijn opmerking vandaan.


    "Pride relates more to our opinion of ourselves, vanity to what we would have others think of us." - Jane Austen

    JAAAAAAA.


    I live for the applause, you will die for it.

    Ik zit op een internationale universiteit, wat dus betekent dat een groot deel van de studenten buitenlands zijn. Een van de redenen waarom de studenten graag in Nederland studeren is "omdat het studeren hier goedkoop is". Daarbij moet ik ook vermelden dat ik dubbel college geld moet betalen.
    Hoewel studeren natuurlijk duur is, moeten we niet vergeten dat de kwaliteit van het onderwijs ontzettend belangrijk is en dat betekent dat we zullen moeten betalen. De kwaliteit van onze universiteiten is al relatief hoog vergeleken met het geld dat we betalen voor onze studies. Een aantal van onze universiteiten staan bijvoorbeeld in de top 100 van de wereld! Vergelijk dat maar eens met universiteiten als Brown en Yale die voor sommige opleidingen tussen de 30.000 en 50.000 dollar per jaar vragen.
    Ik ben zeker niet van mening dat we de ov-chip kaart moeten afschaffen of dat de studiefinanciering moet worden afgeschaft, maar ik ben zeker van mening dat we de kwaliteit van ons onderwijs moeten waarborgen.
    Misschien kunnen ze wat doen aan de achterlijke prijs die je voor boeken betaald. Een vriendinnetje is geneeskunde gaan studeren en haar boeken kosten 2500 euro. Dat vind ik nou belachelijk. Een idee is misschien meer boeken online?

    Het is inderdaad hoog maar het is belangrijk om te weten dat de staat (in België is dat toch zo) al heel wat van het collegegeld betaalt om zoveel mogelijk jongeren de mogelijkheid te geven om te studeren. Dit in tegenstelling tot andere landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk waar ze een dergelijk systeem niet hebben, daar betaal je het volledige bedrag uit eigen zak. De kostprijs ligt daar véél hoger, en dat hoge bedrag is ook het daadwerkelijke bedrag dat een student in principe voor een universiteit kost. Maar hier is het nu éénmaal zo dat de staat een groot deel van deze kosten dekt. Ik betwijfel of het wel mogelijk is om het nog veel meer naar omlaag te halen. Elke student kost de overheid belastinggeld en niet al het belastinggeld kan nu éénmaal naar studenten gaan en als de universiteit het collegegeld omlaag haalt worden hun kosten niet gedekt dus dat kan ook niet.
    Wat wel een optie is is voor meer opleidingen ingangsexamens invoeren. Meer dan de helft van de studenten slaagt niet in hun eerste jaar, als je deze met een ingangsexamen er al kunt uitfilteren bespaart dat de overheid pakken geld, als je deze verspilling kunt tegengaan heb je geld over en dàn kun je het collegegeld wel omlaaghalen en krijgen de mensen die wel de capaciteiten hebben om te slagen maar niet de financiële middelen tenminste een kans.

    [ bericht aangepast op 14 okt 2013 - 15:46 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.