• De stelling van deze week luidt:
    Het collegegeld voor studenten moet omlaag.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    "I shut my eyes in order to see.'

    Imagined schreef:
    (...)

    Waarom gaat de kwaliteit van het onderwijs dan naar beneden? Er is ook nog zo iets gedeelde kosten. De overheid en de universiteiten zouden er bijvoorbeel samen aan kunnen werken. Zo wordt het voor de student toch goedkoper en liggen niet alle kosten bij één partij, waardoor die kwaliteit helemaal niet achteruit hoeft te gaan.

    Er is net weer een heel pakket van bezuinigingen doorheen gejaagd, denk je dan echt dat de overheid meer geld gaat vrijmaken voor een verlaging van het collegegeld? Lijkt me sterk. En als je het er dan toch nog koste wat kost er doorheen wil drukken, als de universiteiten minder te besteden hebben is het vrij logisch dat de kwaliteit naar beneden gaat.

    Flannery schreef:
    Eens, de drempel voor veel mensen om te gaan studeren wordt een stuk lager, vaak omdat veel studenten nog geen 18 zijn en dus geen recht hebben op studiefinanciering of een andere lening. Ouders moeten deze afsluiten en dat is voor sommigen ook lastig vanwege de financiële situatie thuis.


    + studiefinanciering als je van de vmbo/mavo af komt.


    It takes 17 muscles to smile, 43 muscles to frown ~~

    Prefect schreef:
    (...)
    Er is net weer een heel pakket van bezuinigingen doorheen gejaagd, denk je dan echt dat de overheid meer geld gaat vrijmaken voor een verlaging van het collegegeld? Lijkt me sterk. En als je het er dan toch nog koste wat kost er doorheen wil drukken, als de universiteiten minder te besteden hebben is het vrij logisch dat de kwaliteit naar beneden gaat.


    "ONDERWIJS
    Geld naar innovatie en mbo
    Schoolboeken blijven gratis, in weerwil van het regeerakkoord. Dat kost het kabinet per jaar 187 miljoen euro. Daarnaast krijgt de hele onderwijssector komend jaar 650 miljoen euro méér dan gepland – grote wens van vooral D66. Structureel komt dat bedrag op 600 miljoen euro uit. In de afspraken staat ook al vrij precies waar dat geld dan aan besteed moet worden. Zo gaat er 80 miljoen euro naar leraren en schoolleiders. Het praktijkonderwijs krijgt 100 miljoen euro, net zoals de onderzoek- en innovatiesector. Voor zomerscholen en schakelklassen is 25 miljoen uitgetrokken."


    (bron: http://www.nrc.nl/nieuws/2013/10/12/begrotingsakkoord-overzicht-van-de-maatregelen-en-wie-wat-binnenhaalde/)

    Universiteit en hogeschool, rijksbijdrage

    Beschrijving
    Universiteiten en hogescholen die genoemd worden in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek hebben recht op een financiële bijdrage van het Rijk. Deze rijksbijdrage wordt onder meer verstrekt om het verzorgen van initieel onderwijs te bekostigen. De rijksbijdrage wordt verder verstrekt voor het verrichten van wetenschappelijk onderzoek aan universiteiten. In dat geval kan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen aan de bekostiging voorwaarden verbinden die betrekking hebben op de kwaliteitszorg. Indien aan een universiteit een academisch ziekenhuis is verbonden, heeft dit ziekenhuis recht op een door de minister te bepalen deel van de rijksbijdrage voor de betreffende universiteit.

    Voorwaarden
    Instellingen voor hoger onderwijs komen in aanmerking voor een rijksbijdrage indien zij zijn opgenomen in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek. Instellingen die niet in deze wet zijn opgenomen kunnen een verzoek tot aanwijzing indienen bij de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Academische ziekenhuizen komen in aanmerking voor een rijksbijdrage indien zij in acht nemen wat in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek is bepaald ten aanzien van

    planning en bekostiging,
    personeel en
    bestuur en inrichting van het ziekenhuis.


    (bron:http://overheidsloket.overheid.nl/index.php?p=product&product_id=10932)


    Ik heb net dit even voor je opgezocht. Het onderwijs krijgt méér geld. Er staat bij dat universiteiten en hogescholen die genoemd worden in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek ook recht hebben op een vergoeding, dus lijkt het me logisch dat de bijdrage van de overheid ook voor universiteiten en hogescholen is verhoogt. Er is níét geschrapt in de bedrage van de overheid, die is juist vergroot. Waar heb jij gelezen dat het was gekort? Die samenwerking waar ik het overhad is dus echt wel mogelijk.


    Hamartia

    Helemaal mee eens.


    not to spoil the ending, but everything is going to be okay —

    Ensiferum schreef:
    Eens. Het is verschrikkelijk hoog en betekent voor de meeste studenten die er niet naast kunnen werken een lening.


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    Eens!


    The monsters running wild inside of me. I'm faded

    Valkyrja schreef:
    (...)

    Je krijgt met MB0-4 wel studiefinanciering, alles eronder niet (;


    Niet waar. Ook pas als je 18 bent.

    OT: ja, mee eens. Ik vind €1090 wel veel geld, als je erbij bedenkt dat mijn opleiding drie dagen per week stage is. :/


    'I would rather fight with you, than make love to anyone else.'

    Oneens..