• De stelling van deze week luidt:
    Het collegegeld voor studenten moet omlaag.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    "I shut my eyes in order to see.'

    Als het collegegeld even hoog blijft, dan moeten ze op z'n minst stufi blijven bestaan en niet dat achterlijke sociale leenstelsel.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Ensiferum schreef:
    Eens. Het is verschrikkelijk hoog en betekent voor de meeste studenten die er niet naast kunnen werken een lening.


    -

    Immortal schreef:
    (...)

    Hier klopt dus echt niets van he.
    Als je voor je 18de een HBO studie of WO studie gaat doen krijg je gewoon studiefinanciering.
    En over het MBO besproken voor je 18de wordt het voor je vergoed. En anders kost het 1000 het jaar.
    Dat is een stuk goedkoper dat het HBO of WO.

    Ik ben het er wel mee eens omdat ik het bij mijn opleiding het geld niet waard vind. Ik krijg echt veel te weinig lessen en de lessen die ik krijg zijn soms te belachelijk voor woorden qua niveau.


    Ehm, mijn broertje doet MBO en die krijg geen studiefinanciering omdat hij nog geen 18 is. En ook geen OV. Dus wat je zegt is niet waar. En die 1000 per jaar is niet alles, er komt ook nog veel geld aan te pas voor boeken, dus uiteindelijk ziet je ook al rond de 1600 euro.


    The truth is, once you learn how to die, you learn how to live. - Tuesdays with Morrie, Mitch Albom

    Eens, ben nu op het punt aangekomen dat ik zelf een studie ga doen. Een Kunstacademie lijkt met geweldig, maar door de hoge prijzen valt een groot deel van mijn keuze weg. Ik ben nog geen 18, en moet dus nu een studie kiezen die niet precies is wat ik wil.


    "The circus arrives without warning"

    Voor België zeg ik oneens, 600 euro per jaar is niéts. Je krijgt korting van de nmbs en er bestaan studentenhomes die pakken goedkoper zijn dan kamers etc, dus je maakt het maar zo duur als je zelf wilt, vind ik. Er zijn misschien een paar belachelijk dure boeken, maar bv cantussen etc zijn nutteloze bachanalen waarmee je toch wel per maand een tien euro, minstens kunt uitsparen. (gezien hoe vaak er stomme dingen gebeuren als mensen dronken zijn kun je al snel extra kosten meerekenen voor een doktersbezoek extra). Je kunt overal studentenkorting krijgen, en als je slim bent koop je in Aldi ipv delhaize ofzo.

    Voor Nederland zeg ik dan voor, omdat ik best graag had willen studeren in NL maar de prijzen daar best duur zijn, zowel voor kamer als opleiding, en aangezien studiefinanciëring word afgeschaft is het een erg dure zaak. Als je dan je propedeuze niet haalt is het nóg duurder. Dat sociale leenstel is belachelijk want ik ken iemand van rond de 40 jaar die zijn studie nog steeds niet heeft kunnen afbetalen omdat het zo pokkeduur was. Dus eens


    Maybe we should doubt our fears instead our dreams.

    Zo verschrikkelijk mee eens. Het is belachelijk hoog, en dan nog te bedenken dat ze de studiefinanciering gaan afschaffen.

    In Nederland, JA OMG, het is bij de opleiding die ik wil doen €1835,- en dan komt er nog heel wat overheen!
    Dat is gewoon echt niet normaal, ik moet een nieuwe laptop hebben, die kost mij ook al gelijk rond de €1000,- vanwege een macbook + excursies + boeken.
    Boeken bij mijn opleiding zijn per stuk ongeveer €100,-
    Dan zit ik al zowat aan de €3000,- voor m'n opleiding in het eerste jaar, en dan is de belastingdienst ook nog vrolijk met, de eerste €500,- is voor jezelf. En ik kies voor deze opleiding omdat ik deze nog wel leuk vind en omdat ik een propedeuse moet hebben voor een opleiding in het buurland.

    Echt HALLO >.< gooi dat gewoon naar beneden X___X
    Ik ben dan wel, als ik slaag dit jaar, een van de laatste lichtingen die nog studiefinanciering krijgt, maar het gewoon te gek voor woorden als de andere opleiding die wel aansluit bij wat ik wil, in het buurland €500,- is aan collegegeld X__X


    Yongguk & Daehyun <33

    Veni schreef:
    (...)

    Ehm, mijn broertje doet MBO en die krijg geen studiefinanciering omdat hij nog geen 18 is. En ook geen OV. Dus wat je zegt is niet waar. En die 1000 per jaar is niet alles, er komt ook nog veel geld aan te pas voor boeken, dus uiteindelijk ziet je ook al rond de 1600 euro.

    Dat van die studiefinanciering/ov geldt alleen voor het HBO en WO, zoals dat meisje heeft gezegd. Wat ze zei klopt dus wel. En die 1000 per jaar plus 600 voor boeken is relatief weinig geld als je het WO doet, waar collegegeld alleen al 1800 per jaar is.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Eens..
    Als student betaal ik me een gek aan collegegeld en dat moet ik allemaal maar bij elkaar zien te sprokkelen.
    Het ergste is nog wel dat bijvoorbeeld "weekjes weg" die verplicht zijn op school, nog niet eens inbegrepen zijn, dus ook nog eens er dubbel op komen.
    En dan natuurlijk ook nog eens je boeken daarbovenop! Waar gebruiken ze al dat collegegeld voor trouwens, als ik ook nog apart voor alles moet betalen? :o

    Ik denk ook inderdaad dat het veel geld zal kunnen besparen, zoals veel mensen hier zeggen.


    It's never gonna happen, Guys.

    Nym schreef:
    (...)
    Dat van die studiefinanciering/ov geldt alleen voor het HBO en WO, zoals dat meisje heeft gezegd. Wat ze zei klopt dus wel. En die 1000 per jaar plus 600 voor boeken is relatief weinig geld als je het WO doet, waar collegegeld alleen al 1800 per jaar is.


    Je krijgt met MB0-4 wel studiefinanciering, alles eronder niet (;


    It's never gonna happen, Guys.

    eens
    zo heb je geen motivatie om verder te studeren


    Ha! I invent the word impossible. That's why I am the champ. Whether I like it or not.

    Demyx schreef:
    (...)

    Je krijgt met MB0-4 wel studiefinanciering, alles eronder niet (;

    Ah oké, thanks voor de verbetering :] Maar nog geen ov voor de achttien, of wel?


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Nym schreef:
    (...)
    Ah oké, thanks voor de verbetering :] Maar nog geen ov voor de achttien, of wel?


    Nope, dat mag je zelf financieren tot je achttiende (:


    It's never gonna happen, Guys.

    In Nederland mag dat toch wel. Hier in België is het wel goed, denk ik. Het wordt sowieso in Nederland nou niet bepaald door de regering aangemoedigd om te gaan studeren met die nieuwe wijzigingen. Dat terwijl die mensen juist vaak topinkomens hebben in hun latere leven. Hoge inkomens= hogere belastingschijf+meer geld waarover de belasting heen gaat= meer geld voor de regering. Helaas wilt de regering nu op de korte duur geld besparen, wat voor de lange termijn niet gunstig hoeft te zijn.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Flannery schreef:
    (...)
    Een vriendin van mij is 16 en studeert nu. Haar ouders moeten de eerste twee jaar zelf betalen, ze krijgt geen lening/financiering.
    Haar ouders hebben moeite met het betalen van haar school. Daar kwam mijn opmerking vandaan.

    Dan moet ze dat aanvragen en heel veel doorzeuren. Bij mij was het ook dat ik tot mijn 18e geen cent zag, maar het is wel met terugwerkende kracht hersteld. Daarna gingen ze klagen over dat ik nog bij mijn ouders ingeschreven stond, dus geen recht had op uitwonende beurs; gevolg weer minder geld. Uiteindelijk duurde het zo lang voordat alles hersteld was dat ik maar ging bellen op een van de weinige dagen dat ik in Nederland was. Toen was het opeens gelijk geregeld.
    Het is idd veel gedoe, maar toch wel de moeite waard. Wel moet je optijd aangeven, want je krijgt niks terug van voor de dag dat je stufi aanvraagt.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder