• Ik ben mijn wiskunde SE aan het leren en er is iets waar ik niet uitkom en aangezien mijn moeder me niet wilt helpen, vraag ik jullie om hulp.

    Een patiënt krijgt een geneesmiddel toegediend door een injectie in een spier. De concentratie van dit geneesmiddel in het bloed bereikt na enige tijd een maximum en neemt daarna geleidelijk af. Deze concentratie C(t) in mg/liter voldoet vrij goed aan het voorschrift C(t)= 8t / (t^2 + 4) met t in uren voor 0 tot en met 24 uur.


    De vraag: Bereken met behulp van de afgeleide na hoeveel uren de concentratie in het bloed maximaal is.

    De afgeleide heb ik al berekend en ik weet dat het antwoord 2 is, maar ik kom er niet uit hoe je dat moet berekenen.

    Afgeleide: C'(t) = -8t^2 + 24

    Ik hoop dat er tussen jullie een wiskundiggenie zit die zo aardig is om mij te helpen :')

    [ bericht aangepast op 2 nov 2013 - 16:49 ]


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Smoak schreef:
    (...)

    Dat klopt niet.
    Je kan niet als het + is er ineens * van maken, die t^2 kan je niet keer 4 doen.

    Dit is een rekenregel.
    (A + B)² = A² + 2AB + B²
    Dus het klopt zeker wel. Castellan levert het bewijs. Ik kan het ook even met cijfers gaan doen:
    (3 + 4)² =
    (3 + 4) x (3 + 4) = (nu nemen we de 3 uit de eerste haakjes en doen dat keer de tweede haakjes. Dan nemen we de 4 uit de eerste haakjes en doen dat keer de tweede haakjes)
    3 x (3 + 4) + 4 x (3 + 4) =
    9 + 12 + 12 + 16 =
    9 + 2 x 12 + 16 (Zie hier A² (3² = 9) + 2AB (2 x 3 x 4) + B² (4² = 16)

    Als je nu 3 vervangt door t², heb je de noemer van de afgeleide.


    From these ashes, I will rise

    Wiskunde... Ik zou je willen helpen, maar ik snap er echt niets van


    Spoiler alert: you will save yourself

    Vox schreef:
    (...)
    Nee, jij hebt het nu met de GR gedaan, dat is nu nog toegestaan ^^
    Maar op CE (centraal examen) komen er wel vragen waar er staat: bereken met behulp van de afgeleide, of bereken exact, of bereken algebraïsch. Al die dingen staat ervoor om te voorkomen dat leerlingen het gewoon met de GR doen. Daarvoor is de afgeleide. ^^
    Of ze gaan met extra letters werken, dat is ook zo'n feest.

    Dan heb ik nog een tip voor Catilina: Let goed op bij de opgaven. Nu staat er nog elke keer iets in de richting van "bereken algebraïsch", dus zal je alles standaard algebraïsch gaan bereken. Maar ze zetten er uiteindelijk niet meer bij "bereken met behulp van de GR", dus let op of ze niks zeggen, anders ben je een half uur bezig met cijfers schrijven, terwijl je het eigenlijk binnen 3 minuten klaar had gehad met je GR :')


    From these ashes, I will rise

    Leonhardt schreef:
    (...)
    Dan heb ik nog een tip voor Catilina: Let goed op bij de opgaven. Nu staat er nog elke keer iets in de richting van "bereken algebraïsch", dus zal je alles standaard algebraïsch gaan bereken. Maar ze zetten er uiteindelijk niet meer bij "bereken met behulp van de GR", dus let op of ze niks zeggen, anders ben je een half uur bezig met cijfers schrijven, terwijl je het eigenlijk binnen 3 minuten klaar had gehad met je GR :')

    Zegt mijn lerares ook altijd: eerste minuut/twee minuten van je proefwerk: markeren of er algebraïsch of exact staat en anders met koeienletters 'GR' erbij schrijven ^^


    Deep inside, I've never felt alive

    Vox schreef:
    (...)
    Zegt mijn lerares ook altijd: eerste minuut/twee minuten van je proefwerk: markeren of er algebraïsch of exact staat en anders met koeienletters 'GR' erbij schrijven ^^

    Die ga ik onthouden, dat vind ik een hele goeie.


    From these ashes, I will rise

    het is dat ik weet hoe je wiskunde schrijft maar echt, het is me een raadsel, sorrrrry.

    [ bericht aangepast op 2 nov 2013 - 18:01 ]


    Don't cry because it's over, smile because it happened.

    Leonhardt schreef:
    (...)
    Die ga ik onthouden, dat vind ik een hele goeie.

    Alsjeblieft, I guess? ;P


    Deep inside, I've never felt alive

    Vox schreef:
    (...)
    Alsjeblieft, I guess? ;P

    Haha, nee, ik ben altijd de persoon die zich bijna tot tranen aan toe werk aan zo'n opdracht, om dan vervolgens aan de leraar te vragen hoe het nou wél moest en dat die vriendelijke meneer dan vertelt dat ik gewoon mijn rekenmachine had mogen gebruiken :')


    From these ashes, I will rise

    Leonhardt schreef:
    (...)
    Haha, nee, ik ben altijd de persoon die zich bijna tot tranen aan toe werk aan zo'n opdracht, om dan vervolgens aan de leraar te vragen hoe het nou wél moest en dat die vriendelijke meneer dan vertelt dat ik gewoon mijn rekenmachine had mogen gebruiken :')

    Oh, dat herken ik wel. Ik heb er gelukkig nu geen last meer van, omdat ik dus goed gebruik maak van die tip ^^


    Deep inside, I've never felt alive

    Leonhardt schreef:
    (...)
    Dan heb ik nog een tip voor Catilina: Let goed op bij de opgaven. Nu staat er nog elke keer iets in de richting van "bereken algebraïsch", dus zal je alles standaard algebraïsch gaan bereken. Maar ze zetten er uiteindelijk niet meer bij "bereken met behulp van de GR", dus let op of ze niks zeggen, anders ben je een half uur bezig met cijfers schrijven, terwijl je het eigenlijk binnen 3 minuten klaar had gehad met je GR :')

    Jup. Als er staat 'bereken' mogen we nog gewoon kiezen, maar als er 'bereken exact' staat, moeten we het algebraïsch oplossen:Y)
    Ach, wat is het leven van een vierdeklasser toch nog lekker zorgeloos, als ik dit zo lees :'D


    Un rêve peut mourir mais on n'enterre jamais l'avenir.

    Catilina schreef:
    (...)
    Jup. Als er staat 'bereken' mogen we nog gewoon kiezen, maar als er 'bereken exact' staat, moeten we het algebraïsch oplossen:Y)
    Ach, wat is het leven van een vierdeklasser toch nog lekker zorgeloos, als ik dit zo lees :'D

    Pff, dat denk je nu. Nu denken de leraren namelijk ook nog: "O, ze zijn het leven uit de derde klas gewend." Wacht maar...


    From these ashes, I will rise