• Ik ben nu aan mijn eerste jaar Engels-Duits bezig aan de Universiteit van Antwerpen en heb nu al een groot probleem ondervonden. Ik hoor in de week meer Engels en Duits als Nederlands en ik merk dat mijn Nederlands (grammaticaal dan) er al op achteruit aan het gaan is. Omdat er in Duits heel veel voltooide deelwoorden eindigen met een -t, schrijf ik nu ook vaak Nederlandse voltooide deelwoorden met een -t terwijl die meestal eindigen met een -d. Ik heb echt bang dat mijn Nederlandse grammatica een ramp gaat worden. En zeker als je weet dat ik een echte Grammar-nazi ben, vind ik dit heel frustrerend !! )-: help? haha

    [ bericht aangepast op 10 nov 2013 - 16:27 ]


    "I have a tender spot in my heart for cripples, bastards and broken things."

    Scourgify schreef:
    (...)

    Jouw campus is op 't Zuid, niet?


    Ja, wat ver van de rest :')
    Hebben jullie dan zo weinig focus op het NL?


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Tuala schreef:
    (...)
    Ik dacht ook aan Taal- en Letterkunde, ja, dat lijkt me heel interessant. En hoe vind je de verhouding tussen literatuur en grammatica?

    Om On-topic te blijven: ik denk niet dat je de nederlandse regels zo snel gaat vergeten. Het lukt je wel weer die terug op te pikken als je je niet meer zo op het Duits moet concentreren.


    Ik moet zeggen dat ik de grammatica wel onderschat heb, Engelse grammatica is ook echt moeilijker dan het lijkt. Maar als het je echt interesseert, dan lukt het wel hoor. Gewoon alles goed bijhouden en niet te veel lessen skippen (hehe). En literatuur is mijn lievelingsvak, ghehe super interessant (maar wel ENORM veel)

    Ja, waarschijnlijk zal het wel zo zijn.. Maar ik ben gewoon even aan het panikeren nu, haha


    "I have a tender spot in my heart for cripples, bastards and broken things."

    Scourgify schreef:
    (...)

    Ik moet zeggen dat ik de grammatica wel onderschat heb, Engelse grammatica is ook echt moeilijker dan het lijkt. Maar als het je echt interesseert, dan lukt het wel hoor. Gewoon alles goed bijhouden en niet te veel lessen skippen (hehe). En literatuur is mijn lievelingsvak, ghehe super interessant (maar wel ENORM veel)

    Ja, waarschijnlijk zal het wel zo zijn.. Maar ik ben gewoon even aan het panikeren nu, haha


    Dat vind ik wel vreemd, want mijn lievelingsvak is Engelse grammatica :')

    [ bericht aangepast op 10 nov 2013 - 16:41 ]


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Arendelle schreef:
    (...)

    Ja, wat ver van de rest :')
    Hebben jullie dan zo weinig focus op het NL?


    Ja, inderdaad.
    Ik hoor maar 4 uurtjes in de week Nederlands en dat is tijdens Literaire Genres en tijdens Algemene Taalkunde (en naar AT ga ik meestal niet, dan zit ik te studeren in de bib).


    "I have a tender spot in my heart for cripples, bastards and broken things."

    Scourgify schreef:
    (...)

    Ik moet zeggen dat ik de grammatica wel onderschat heb, Engelse grammatica is ook echt moeilijker dan het lijkt. Maar als het je echt interesseert, dan lukt het wel hoor. Gewoon alles goed bijhouden en niet te veel lessen skippen (hehe). En literatuur is mijn lievelingsvak, ghehe super interessant (maar wel ENORM veel)

    Ja, waarschijnlijk zal het wel zo zijn.. Maar ik ben gewoon even aan het panikeren nu, haha

    Hm, ik vind grammatica wel minder interessant dan literatuur, dus dat is wel jammer. Ik moet er dus sowieso nog eens goed over nadenken.

    En het lukt je wel. Succes er mee! (:


    Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.

    Arendelle schreef:
    (...)

    Dat vind ik wel vreemd, want mijn lievelingsvak is Engelse grammatica :')


    Het boek van Engelse Grammatica is gewoon mega ingewikkeld.. En mijn prof is niet zo schitterend, hehe.


    "I have a tender spot in my heart for cripples, bastards and broken things."

    Tuala schreef:
    (...)
    Hm, ik vind grammatica wel minder interessant dan literatuur, dus dat is wel jammer. Ik moet er dus sowieso nog eens goed over nadenken.

    En het lukt je wel. Succes er mee! (:


    De meeste mensen vinden grammatica minder interessant, haha. Maar ik raad mijn richting wel sterk aan, het is echt een super interessante richting (als je van talen en lezen houdt). Inderdaad, denkt er nog is goed over na.. Je hebt uiteindelijk nog een jaar om te beslissen.

    Dankjeweeeeel


    "I have a tender spot in my heart for cripples, bastards and broken things."

    Scourgify schreef:
    (...)

    Ja, inderdaad.
    Ik hoor maar 4 uurtjes in de week Nederlands en dat is tijdens Literaire Genres en tijdens Algemene Taalkunde (en naar AT ga ik meestal niet, dan zit ik te studeren in de bib).


    Vreemd, wij ook :')
    Wij gebruiken Longman's advanced Grammar, en onze prof is ge-ni-aal. Kom gewoon TT doen :Y)


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    O, dat probleem ken ik. :'D Maar ik heb het voornamelijk met het Fries, dat is mijn moedertaal. Ik spreek het alleen als ik thuis ben, want al mijn vrienden op de uni spreken NL. Gewoon oefenen met schrijven en literatuur lezen.


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Arendelle schreef:
    (...)

    Vreemd, wij ook :')
    Wij gebruiken Longman's advanced Grammar, en onze prof is ge-ni-aal. Kom gewoon TT doen :Y)


    Wij gebruiken The Foundations Of English. Neeeeee, dat vond ik niet zo interessant, ghehe.(cat)


    "I have a tender spot in my heart for cripples, bastards and broken things."

    Scourgify schreef:
    (...)

    Wij gebruiken The Foundations Of English. Neeeeee, dat vond ik niet zo interessant, ghehe.(cat)


    Hoezo niet interessant? D:
    Wij zijn best wel cool hoor :c
    En dat boek ken ik niet :') maar de onze legt alles goed uit etc.


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Dat heb ik ook heel erg. Ik praat op mijn opleiding en met mijn vriend alleen maar Engels (en Duits). Ik gebruik Quizlet voor mijn Nederlands eigenlijk xd.
    Ik probeer andere dingen zoveel mogelijk in het Nederlands te doen, zoals boeken lezen en veel proberen te schrijven.


    I am an idiot, I move.

    Veel schrijven! Dat helpt echt.


    Whatever you do in life will be insignificant, but it's very important that you do it because nobody else will.

    Proberen een soort knop te maken in je hoofd zodat je het verschil tussen je talen beter kan maken? Dat je echt alleen maar Nederlands praat als dat nodig is of alleen Duits gebruikt als het nodig is. Gewoon zodat je hoofd het verschil tussen talen beter kan maken en niet dingen door elkaar probeert te gooien, waardoor ook je spreken een mengelmoes wordt van drie talen.


    From these ashes, I will rise

    Arendelle schreef:
    (...)

    Hoezo niet interessant? D:
    Wij zijn best wel cool hoor :c
    En dat boek ken ik niet :') maar de onze legt alles goed uit etc.


    Maar het is nog altijd anders. Ik krijg veel literatuur, daarom volg ik mijn richting. Jullie hebben dat niet! ):


    "I have a tender spot in my heart for cripples, bastards and broken things."