• Binnenkort moet ik beslissen welke taal en welke minor ik ga kiezen voor het tweede semester. Dat is al slopend genoeg, maar ik ga dus twee talen kiezen. Erg leuk allemaal, maar ik heb geen idee wat mijn tweede taal zal gaan worden. De eerste taal wordt Engels, omdat ik dat gewoon een geweldige taal vind sinds mijn vroege jeugd. Dan heb ik nog de keuze uit verschillende talen: Russisch, Italiaans, Spaans, Frans, Duits, Zweeds en Fries (:"DDD)
    Mijn toekomst zie ik voornamelijk in politieke sectoren (jawel, ik ga toch de politieke wereld in, hehehehe) zoals ambassades, EU, Verenigde Naties en andere politieke organisaties.
    Misschien word ik wat wijzer als jullie met leuke argumenten komen voor een bepaalde taal.
    (Russisch leek me ook heel gaaf trouwens, dat klinkt heel badass)

    [ bericht aangepast op 23 nov 2013 - 1:03 ]


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Valli schreef:
    Ik doe als tweede taal (ook naast Engels) Spaans, omdat het ook een van de drie wereldtalen is, en internationaal gezien ook vrij strategisch is ^^


    Big girls cry when their hearts are breaking

    Russisch is awesome. Spaans is politiek interessant, Duits en Frans ook wel, maar dat zijn mijn moeilijkheden. Zweeds lijkt me persoonlijk heel leuk.


    Everybody wants forever, I just want to burn up bright...

    Barnabas schreef:
    (...)
    Woeps, ik bedoel inderdaad Zweeds. Ik doe ETC aan de RUG. (:
    Hahaha, ik was ook niet van plan om Fries te gaan studeren. Dat is mijn moedertaal en het heeft niet heel veel zin om dat nog te gaan verbeteren. :'D
    Russisch klinkt natuurlijk wel heel mooi, maar het is inderdaad lastig als je er nog een tweede taal bij doet. Wel is het zo dat je twee uren minder Engels in de week krijgt, waardoor je meer tijd hebt voor een tweede taal.


    Ah, gaaf. Ik weet nog niet zeker wat ik volgend jaar ga studeren, maar dat is wel een van de dingen die ik overweeg. ^^
    Ik denk dat het verder ook wel heel erg ligt aan wat jou zelf leuk lijkt. Als je de Russische cultuur ontzettend interessant vindt en graag Dostojevski's werk onvertaald wilt lezen, zou ik daarvoor gaan. Dat gaat hetzelfde met alle andere talen. Je zult toch vast wel ergens een voorkeur voor hebben?


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    (...)

    Ah, gaaf. Ik weet nog niet zeker wat ik volgend jaar ga studeren, maar dat is wel een van de dingen die ik overweeg. ^^
    Ik denk dat het verder ook wel heel erg ligt aan wat jou zelf leuk lijkt. Als je de Russische cultuur ontzettend interessant vindt en graag Dostojevski's werk onvertaald wilt lezen, zou ik daarvoor gaan. Dat gaat hetzelfde met alle andere talen. Je zult toch vast wel ergens een voorkeur voor hebben?

    Ik neig heel erg naar Duits, omdat dat vak me altijd wel goed lag op de middelbare school en ik volgens de lerares als een Duitser klonk. :') De afgelopen dagen heb ik er goed over nagedacht en ik denk dat het Duits me een stuk beter ligt dan Russisch. Russisch lijkt me interessant, maar Duits lijkt me handiger.
    Daarnaast vind ik de geschiedenis van Duitsland veel interessanter en dat trekt me toch het meest aan.

    [ bericht aangepast op 24 nov 2013 - 16:56 ]


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Zelf zou ik ook Engels kiezen en als tweede taal Duits of Zweeds. Ik die nu zelf ook Duits en ik vind het erg leuk en het is niet zo moeilijk zoals de meesten zeggen. En Zweeds omdat ik het een mooie taal vind en ik zou er later ook graag voor een tijdje willen wonen.

    Als je meer de wereld in gaat zou ik Spaans of Frans kiezen, of heel misschien Russisch...


    Wanna roll with the wind, bringing distance to everything...

    Ik zou zeggen Duits, want in Duitsland gaat het economisch ontzettend goed in vergelijking met andere EU-landen. Binnen bedrijven die veel handelen met Duitsland is er dus veel vraag naar mensen die hun Duits goed beheersen. (Als dat tenminste is wat je wilt doen, later. Duitsland is natuurlijk economisch en politiek gezien erg belangrijk binnen Europa en de taal is ook gewoon leuk.)
    Daarbij is Russisch misschien wel stoer, maar het is ook ontzettend moeilijk om te leren. Ik denk dat als je vanuit het niets met Russisch begint, dat je dan keihard moet werken om dat op te bouwen (woorden zijn bijvoorbeeld heel anders, dus moet je die keihard stampen.)
    Anders moet je misschien eens alle voordelen en nadelen van verschillende talen naast elkaar zetten en dan kijken waar je voorkeur ligt? Of er met iemand (studiebegeleider/ouderejaars) over praten?

    [ bericht aangepast op 24 nov 2013 - 19:50 ]


    I'm not smug, ma'am, it's just the unfortunate shape of my face.

    Ik zet even wat voordelen (volgens mij dan ;') ) achter elke taal:

    Russisch: Rusland, een belangrijk land met veel inwoners. Russisch staat vast niet slecht op een CV.
    Italiaans: Eigenlijk zou ik niet een hele goede reden voor Italiaans weten, al schijnt het wel een mooie taal te wezen.
    Spaans: Spaans is naast Chinees en Engels de meest gesproken taal ter wereld en dus ook een wereldtaal. Zowat heel Zuid-Amerika spreekt het en natuurlijk Spanje. Is vast altijd handig.
    Frans: Aangezien je zelf zegt dat je de politieke kant op wil en ook het woord ambassades hebt laten vallen, raad ik je Frans aan. Zelf zou ik ook heel graag later op een ambassade gaan werken en daar heb ik wat research naar gedaan. Daarbij ben ik tegengekomen dat Frans één van de diplomatieke talen is, samen met Engels. Vaak moet je als je op een ambassade gaat werken Nederlands, Engels en Frans kunnen en het liefst nog een Europese taal. (Sorry als dit fout blijkt te zijn, is wel weer tijdje geleden dat ik het opgezocht heb). Ook vertikken de meeste Fransen het gewoon om Engels te praten/leren.
    Duits: Duitsland is een belangrijk economisch en politiek land in Europa en ook in de wereld.
    Zweeds: Zweeds lijkt heel erg op Noors, Deens en IJslands, dus je leert eigenlijk gelijk een soort van 4 talen. Ze lijken volgens mij zelfs meer op elkaar dan Duits en Nederlands en dat vind ik toch aardig op elkaar lijken.
    Fries: Oké voor deze taal heb ik eigenlijk geen voordelen en zeker niet ten overstaan van de andere talen.

    Persoonlijk zou ik voor Spaans of Frans kiezen en heel misschien voor Zweeds. Dit omdat ik altijd eigenlijk al Spaans heb willen kunnen spreken, Frans in de diplomatieke wereld belangrijk is en Zweeds me gewoon badass lijkt ;') (Sorry trouwens als ik ergens echt onzin heb vertelt...)


    "Everything you see exists together in a delicate balance." -Mufasa