• De stelling van deze week luidt:
    Roken en drinken moet allemaal verhoogd worden naar 21 jaar.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Ubiquitous schreef:
    (...)

    Je mag pas vanaf je 18e drinken, roken en uitgaan en vanaf je 17e kun je je rijbewijs krijgen :')


    Je mag tot in ieder geval 31 december als 16-jarige en 17-jarige gewoon alcohol drinken, hoor. Pas vanaf 1 januari is het voor 18+. :')
    Ik heb geen idee hoe het zit met roken btw.


    “I think everybody’s nuts.” - Johnny Depp

    Sonyara schreef:
    Mijn mening.

    Alcohol: Ja bier en wijn vanaf 16, maar bijvo mixjes en andere soft Alochol naar 18-21+, waarom dan komen er misschien minder COMA-drinkers.
    Roken: Nee, ouders kopen het anders toch wel voor hun kind!! Dus nut om dat te verhogen heeft dat niet, en al doen ouders het niet kopen doen vrienden van hogere leeftijd het wel voor ze.


    In sommige mixdrankjes zit minder alcohol dan in wijn, dus dat helpt dan nog niet echt.. En die coma-drinkers hou je altijd. Ook met teveel bier of wijn kun je jezelf het ziekenhuis in helpen.. ;o


    “I think everybody’s nuts.” - Johnny Depp

    Mijn mening op de stelling: Ik vind het prima als ze het willen verhogen naar de 18. Ik drink toch al niet zo vaak en tegen die tijd moet ik dan nog 8 maand wachten voordat ik weer mag drinken. Ik kan daar nog niet echt wakker van liggen.
    Maar wat betreft de 21 vind ik een beetje ver gaan. Net wat de rest ook al zegt: mensen komen toch wel aan de drank en sigaretten als ze dat willen..

    [ bericht aangepast op 10 dec 2013 - 17:08 ]


    “I think everybody’s nuts.” - Johnny Depp

    Eens omdat heel veel jongeren gaan drinken en roken op jonge leeftijd. Ik zag laats een groepje jongens van 10 met een pakje sigaretten stoer dat ze dachten te zijn :S.

    [ bericht aangepast op 10 dec 2013 - 17:22 ]


    Kawaii ^w^

    Midori schreef:
    Eens omdat heel veel jongeren gaan drinken en roken op jonge leeftijd. Ik zag laats een groepje jongens van 10 met een pakje sigaretten stoer dat ze dachten te zijn :S.

    En de leeftijd nog verder verhogen zou helpen? Het helpt nu al niet eens, waarom zou het dan wel helpen? Logica (cat)

    [ bericht aangepast op 10 dec 2013 - 17:53 ]


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Ik denk niet dat je nog meer verontwaardiging moet opwekken door het nogmaals te verhogen en dit maal met drie jaar in plaats van twee jaar. Bovendien trek je er alleen maar aandacht mee en ik denk dat dat op dit moment niet een positieve afloopt heeft.


    Chasing goals.

    CatchADreamx schreef:
    Nee, zeker niet.
    Nu kan men vanaf 16 jaar aan de slag me soft alcohol. Jongeren worden dronken, doe stomme dingen en leren de gevolgen van alcohol kennen. (Nouja, de meeste toch).
    Als ze 18 worden krijgen ze een rijbewijs en beseffen ze reeds de gevaren van drinken achter het stuur. (Laten we even doen alsof de jeugd van tegenwoordig niet zo stom is om dronken achter het stuur te kruipen).
    Als je jongeren eerst een rijbewijs geeft en dan pas met drank leert omgaan, vrees ik dat er veel ongelukken zullen gebeuren.
    Daarbij is de pubertijd nu eenmaal een tijd waarin je zot mag doen, fouten mag maken en eruit moet leren, waarom ons dat in hemelsnaam afnemen?

    Roken zou ik echter wel optrekken tot bijvoorbeeld18 of 21 jaar, hoewel ik vrees dat als ze willen roken, ze er toch aanraken.

    Hierom, en het feit dat jongeren op een gegeven moment mogen leren omgaan met keuzes. Ik denk dat de meeste 18 jarigen wel verstandig genoeg zijn. En de 16 jarigen hebben nog altijd de controle van hun ouders.

    [ bericht aangepast op 11 dec 2013 - 17:15 ]


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    anneC schreef:
    (...)

    dan laat je ze hun rijbewijs gewoon later halen, 18 jaar drinken en dan 21 jaar rijbewijs

    Ik zie dat je 13 bent, dus ik weet niet of je dit serieus bedoelt... ik hoop van niet.
    Het zou echt een ramp zijn :'D Ooit al eens het OV uitgeprobeerd? Ik ben 4 uur onderweg met het OV en maar 1,5 uur met de auto als ik naar mijn ouders ga. Laten we dan het studeren ook maar afschaffen *sarcasme*
    (Overigens, als die leeftijd omhoog gaat naar 21, kun je als student ook niet aan het studentenleven meedoen xD)


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Van mij part terug naar 16 desnoods 18 , Maar de verwantoordelijkheid ligt bij de mensen zelf.


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Ik vind dat het verhoogd moet worden, maar mensen gaan zich er toch niet aan houden, dus zal het niet echt nut hebben


    Be Your Own Anchor

    LostCause schreef:
    Ik vind dat het verhoogd moet worden, maar mensen gaan zich er toch niet aan houden, dus zal het niet echt nut hebben

    En waarom vind je dat hij verhoogd moet worden? Geen argumenten geven bij een stelling is niet bepaald handig.


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    zeker niet kan mijn lieve broer niet meer drinken en roken :c

    Ik vind dat de sterke drank en de wiet naar 21 moeten.

    Nu alles naar 18 getrokken is krijgen toekomstige 18-jarigen in 1x de mogelijkheid om te doen wat ze willen. Wat je je dan moet afvragen is of ze die verantwoordelijkheid wel aankunnen? Zo niet, dan gaan we erg in de problemen komen. Sowieso zijn je hersenen pas rond je 24e uitgegroeid en zitten er dus veel risico's aan vast als je onder die leeftijd al sterke drank mag drinken en mag blowen.

    De sigaretten en 'supermarkt'-drank mogen wel 18+ blijven naar mijn mening. Zo leren kinderen omgaan met dingen als alcohol.

    Even voor de duidelijkheid: het kopen van rookwaar gaat per 1 januari ook naar 18.

    Zag dat daar wat onduidelijkheid over was ;)

    quirinaaaxx schreef:
    Even voor de duidelijkheid: het kopen van rookwaar gaat per 1 januari ook naar 18.

    Zag dat daar wat onduidelijkheid over was ;)

    Niet dat, dat veel helpt maar goed.


    Don't walk. Run, you sheep, run.