• Hallo iedereen,

    ik moet dit hoofdstuk weer een enorm project inleveren voor geschiedenis, en ik snap een klein stuk van het project niet.
    Dit hoofdstuk gaat over "industrialization", in het Nederlands gaat het eigenlijk gewoon over de Industriële Revolutie.
    We moeten wat van die cartoons bekijken, en dan zeggen wat de maker van de cartoon er mee bedoeld.
    Want zoals jullie misschien wel weten, zit er altijd een boodschap achter een cartoon.

    Nu moet ik deze doen:


    (De dingen op de grond zijn doodshoofden).

    Eronder staat:

    John D. Rockefeller was the founder of Standard Oil. Above you can see an illustration based on something his son once said. In 1903 he applied Darwin's theory to industry: 'The growth of a large business is merely a survival of the fittest. The American Beauty rose can be produced only by sacrificing the early buds which grow up around it. This is not an evil tendency in business. It is merely the working-out of the law of nature and the law of God.' In this cartoon, the elderly Rockefeller is looking at his rose.


    Het spijt me voor het Engels, ik doe tweetalig VWO dus alles is in het Engels.

    Snapt iemand wat de boodschap is achter deze cartoon?

    Al vast heel erg bedankt (:

    dubbelpost

    [ bericht aangepast op 15 dec 2013 - 14:13 ]


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    "The American Beauty rose can be produced only by sacrificing the early buds which grow up around it."
    Dat is toch zo'n beetje het? Rockefeller offert zijn concurrenten op (survival of the fittest) zodat hij een grote business kan hebben.

    [ bericht aangepast op 15 dec 2013 - 14:13 ]


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    O, hahaha lol. Dat heb ik ook net, en ook al gehad. Ook tweetalig. Ik zal er even naar kijken.:'D


    It's not that I don't love our little talks, it's just... I don't love them. ~ Loki

    Rockefeller heeft alle andere bloemen, de competitors dus, afgesneden met dat mes wat hij in handen heeft, waardoor alleen zijn eigen grote bloem, de Standard Oil Company, is overgebleven. In het echt concurreerde hij andere bedrijven uit de markt, wat goed ging omdat hij de grootste was. Die andere bedrijven gingen dus "dood" en dat van hem bleef maar groeien en groeien. Daar komt dus dat "survival of the fittest" uit het tekstje weer naar voren; alleen de sterkste bedrijven blijven over. Dat is iets waar heel veel kritiek op was en is, want als je de markt op die manier laat werken, kunnen grote bedrijven zoals dat van Rockefeller uiteindelijk en monopoliepositie verwerven op een bepaalde markt en dan kunnen ze zo ongeveer alles doen wat ze maar willen, want ze zijn de enige die een bepaald product leveren en daarom hebben mensen geen andere keuze dan met ze te handelen.

    Dat is tenminste wat ik ervan maak. :'D


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ja, ik zou ook zeggen dat hij mensen dood laat gaan om zelf een meer te verdienen, of een grotere business kan hebben. Of hun wegwerken. Telkens word de roos dan groter zeg maar. Volgens mij is het zo. Ik weet het niet zeker.


    It's not that I don't love our little talks, it's just... I don't love them. ~ Loki

    Square schreef:
    Rockefeller heeft alle andere bloemen, de competitors dus, afgesneden met dat mes wat hij in handen heeft, waardoor alleen zijn eigen grote bloem, de Standard Oil Company, is overgebleven. In het echt concurreerde hij andere bedrijven uit de markt, wat goed ging omdat hij de grootste was. Die andere bedrijven gingen dus "dood" en dat van hem bleef maar groeien en groeien. Daar komt dus dat "survival of the fittest" uit het tekstje weer naar voren; alleen de sterkste bedrijven blijven over. Dat is iets waar heel veel kritiek op was en is, want als je de markt op die manier laat werken, kunnen grote bedrijven zoals dat van Rockefeller uiteindelijk en monopoliepositie verwerven op een bepaalde markt en dan kunnen ze zo ongeveer alles doen wat ze maar willen, want ze zijn de enige die een bepaald product leveren en daarom hebben mensen geen andere keuze dan met ze te handelen.

    Dat is tenminste wat ik ervan maak. :'D


    Volgens mij is het ook zo.:'D


    It's not that I don't love our little talks, it's just... I don't love them. ~ Loki

    Aha, ik snap het al wat beter. Heel erg bedankt!