• De politie raadt aan om de webcam van je computer, laptop of tablet af te plakken wanneer je die niet aan het gebruiken bent. ‘Uit een internationaal onderzoek is gebleken dat een hacker er in is geslaagd om Belgen te filmen toen hun webcam volgens hen af stond.’
    Wanneer je webcam af staat, kan niemand je zien. Dat is toch wat het overgrote deel van de mensen denkt. Helaas blijkt dat niet altijd waar: steeds vaker slagen hackers erin om te kijken door webcams die eigenlijk niet aan staan.

    De Nederlandse en Belgische politie raden je dan ook aan om je webcam af te plakken. De waarschuwing komt er naar aanleiding van het proces van een 18-jarige Nederlander die op 2.000 computers software had geïnstalleerd om webcams en microfoons te hacken.

    ‘Ook in ons land zijn enkele gevallen gekend waarbij hackers er in slagen om je webcam aan te zetten wanneer je dat niet wenst’, zegt Peter De Waele, hoofdinspecteur van de pedofiliecel bij de Brusselse gerechtelijke politie, aan VTM Nieuws. ‘Paranoia worden is niet nodig, maar we vragen de mensen wel om hun webcam af te dekken als je die niet gebruikt. Dat gaat heel eenvoudig, bijvoorbeeld met een post-it.’

    Het gaat ook om Belgen, benadrukt De Waele. ‘Er lopen tal van internationale onderzoeken, waaruit blijkt dat een hacker er toch in is geslaagd om ook Belgen te filmen wanneer zij het niet wensten.’

    Bron: Het nieuwsblad



    Ligt het nu aan mij of is dit echt een eng idee?
    Het gedacht alleen al dat iemand mee kijkt terwijl je denkt dat je webcam af staat. (cat)


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    DarkSavior schreef:
    Dat wordt al jaren geroepen :'D Als je gewoon zorgt dat je pc veilig en schoon is hoef je vaak je nergens druk om te maken. Waarom zouden ze iemand in de gaten houden die niet interessant is? Nou, van mij part mogen ze best mijn webcam aanzetten, zien ze mijn gezicht (en andere shit die ze toch niet willen zien :Y)).


    foto's van mensen die naakt in hun kamer lopen, bv terugkomen van de douche. Goh, foto's van naakte mensen zijn 90% op het internet, maar naakte kinderen? Priesters pedofielen genoeg die dat willen kopen wil ik wedden. Wss is dat een van de redenen. Herinner me in ieder geval een voorraad van dergelijke foto's en filmpjes in een andere soortgelijke zaak. De anderen zijn mogelijk pincodes en dergelijke.

    En antivirus spul loopt altijd achter de feiten aan en is dus niet 100% veilig, dat is de aard van het beestje.


    quidquid excusatio prandium pro

    Hier was gisteren ook iets over op tv, volgens mij. Daar werd overigens een beeld geschetst van een criminele 18-jarige met heel andere bedoelingen dan pedofiele praktijken.
    Het is in ieder geval wel echt weer iets van deze tijd, though.
    En ik heb geen webcam, maar ik kan me wel voorstellen dat de politie dit zegt. Het idee dat iemand meekijkt via de webcam is echt vreemd en best wel eng.
    Toch vraag ik me af wie zich voor zijn/haar laptop gaat staan omkleden.


    "Pride relates more to our opinion of ourselves, vanity to what we would have others think of us." - Jane Austen

    Somniar schreef:
    Hier was gisteren ook iets over op tv, volgens mij. Daar werd overigens een beeld geschetst van een criminele 18-jarige met heel andere bedoelingen dan pedofiele praktijken.
    Het is in ieder geval wel echt weer iets van deze tijd, though.
    En ik heb geen webcam, maar ik kan me wel voorstellen dat de politie dit zegt. Het idee dat iemand meekijkt via de webcam is echt vreemd en best wel eng.
    Toch vraag ik me af wie zich voor zijn/haar laptop gaat staan omkleden.


    Er zijn anders mensen die 500 euro betalen voor een supergoeie camera die altijd meekijkt! Die vinden het dus niet vreemd of eng :Y)


    quidquid excusatio prandium pro

    Dat ze me zo maar kunnen zien, dat vind ik dan nog niet zo heel erg, maar meeluisteren met gesprekken vind ik veel erger. Want als ik het over geldzaken heb bijvoorbeeld, dan heb ik toch liever niet dat een wildvreemde (die dan dus met mijn webcam te werk gaat) gezellig zit mee te luisteren.. Maar goed, mijn webcam is netjes afgeplakt.


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Okammy schreef:
    (...)

    Er zijn anders mensen die 500 euro betalen voor een supergoeie camera die altijd meekijkt! Die vinden het dus niet vreemd of eng :Y)



    Hahaha, oh god. :')
    Laat ik het dan zo zeggen: Als het niet de bedoeling is dat iemand meekijkt, is het idee best wel eng.


    "Pride relates more to our opinion of ourselves, vanity to what we would have others think of us." - Jane Austen

    Toen ik er nog één had draaide ik hem altijd weg als ik hem niet gebruikte, want dat leek mij het meest logische. Nu heb ik er geen één meer en thank god, ben daar wel blij mee :Y)


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Mijn zusje plakte altijd klei op de webcam, totdat de klei er niet meer vanaf ging.

    Ik hoorde vorig jaar tijdens economie van de economieleraar dat er zulke dingen kunnen gebeuren, ik was er niet zo bang van maar toen ik het tegen mijn zusje vertelde wat er kon gebeuren, wilde ze meteen alles afplakken.

    Als mensen mijn webcam willen bekijken terwijl ik denk dat ie uit staat, prima. Ik heb toch niks te verbergen en ik doe ook niets bijzonders haha


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    xVixncxiex schreef:
    Mijn zusje plakte altijd klei op de webcam, totdat de klei er niet meer vanaf ging.

    Ik hoorde vorig jaar tijdens economie van de economieleraar dat er zulke dingen kunnen gebeuren, ik was er niet zo bang van maar toen ik het tegen mijn zusje vertelde wat er kon gebeuren, wilde ze meteen alles afplakken.


    Als mensen mijn webcam willen bekijken terwijl ik denk dat ie uit staat, prima. Ik heb toch niks te verbergen en ik doe ook niets bijzonders haha


    Some people are art and do art at the same time

    Dat zei mijn vader eergisteren ook al, toen hij naar me toe kwam voor een "serieus gesprek". Toen moest ik per se iets zoeken om de ingebouwde webcam af te dekken. Vroeger draaide ik ook altijd de losse webcam naar de muur toe als ik niet bezig was op de computer. Misschien toch maar weer eens die stickers zoeken...


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Ancore schreef:
    En ik maar denken dat er toch niemand mee kon kijken als dat lampje niet brandde... Hier wordt ik dus best paranoïde van. Volgende keer toch maar zo'n plakkertje erop


    Enjoy the best things in you life, cause you aint gonna live it twice.

    Somniar schreef:
    Hier was gisteren ook iets over op tv, volgens mij. Daar werd overigens een beeld geschetst van een criminele 18-jarige met heel andere bedoelingen dan pedofiele praktijken.
    Het is in ieder geval wel echt weer iets van deze tijd, though.
    En ik heb geen webcam, maar ik kan me wel voorstellen dat de politie dit zegt. Het idee dat iemand meekijkt via de webcam is echt vreemd en best wel eng.
    Toch vraag ik me af wie zich voor zijn/haar laptop gaat staan omkleden.


    Op mijn oude kamer kon ik niks anders hoor :')


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Mijn IPad ligt altijd op mn bureau met webcam naar beneden... Mochten ze me hacken, zien ze dus niets!


    { do you call yourself a freaking hurricane like me? }

    Imagined schreef:
    (...)

    Het zijn niet zomaar wat mensen die dit zeggen, hè? Ik heb er al vaker wat over gelezen en als ze wel je webcam kunnen activeren zonder dat jij dat door hebt, dan heb je toch een groot probleem. Als zelfs overheden ervoor waarschuwen, dan zou ik het probleem toch iets serieuzer nemen als ik jou was.

    Kijk anders hier even naar. Het wordt steeds enger naarmate het filmpje langer duurt. Ik kwam het tegen op Facebook:



    Hmm interessant, ik geloof toch niet dat ik me zorgen ga maken.
    Mijn webcam heeft trouwens zown rood lampje als die aanstaat.
    Maar ik vind het goed dat als je zorgen maakt je webcam af plakt, alleen vind ik persoonlijk dat sommige nogal overdrijven.
    Maar zoals andere ook al zeiden, ik zit niet naakt voor mijn laptop en heb geen seks voor mijn laptop..

    En het gevaar dat iemand je laptop hackt is toch geheel afhankelijk van je eigen persoonlijke keuzes achter die laptop. Als jij alleen op quizlet zit en op facebook en je mail nakijkt denk ik niet dat de kans groot/bestaat dat je laptop gehackt wordt.
    Er moeten of programma's gedownloade zijn op een bepaalde wijze verschuilt in een plaatje dat je opslaat of een video die je kijkt of iets in die trant .
    Want anders waren nu heel wat mensen armer en zou ideal en alles al zeer veel problemen hebben aangezien het dan vrij makkelijk zou blijken om iemands computer over te nemen dus ook te zien wanneer iemand inlogt op een bank of wat dan ook.
    Dus ik denk dat dit incident vooral ook uit "domme" keuzes blijkt van de laptop gebruiker. En daarnaast denk ik dat de kans groter is dat naive meisjes of jongens zich uitkleed voor een webcam omdat diegene aan het chatten is met toevallig een volwassen persoon die hier weer misbruikt van maakt, dit komt vele malen vaker voor dan iemand die een gehackte webcam gebruikt om toevallig een foto te maken van iemand die naakt in zijn kamer is terwijl zijn of haar laptop aan is en dat er dan toevallig iemand meekijkt.
    Maar goed dit betreft gewoon mijn mening :)


    Schrijven; een manier van dagdromen waarbij je elke letter op papier zet die je voor je ziet !

    michellexoxo schreef:
    (...)

    Hmm interessant, ik geloof toch niet dat ik me zorgen ga maken.
    Mijn webcam heeft trouwens zown rood lampje als die aanstaat.
    Maar ik vind het goed dat als je zorgen maakt je webcam af plakt, alleen vind ik persoonlijk dat sommige nogal overdrijven.
    Maar zoals andere ook al zeiden, ik zit niet naakt voor mijn laptop en heb geen seks voor mijn laptop..

    En het gevaar dat iemand je laptop hackt is toch geheel afhankelijk van je eigen persoonlijke keuzes achter die laptop. Als jij alleen op quizlet zit en op facebook en je mail nakijkt denk ik niet dat de kans groot/bestaat dat je laptop gehackt wordt.
    Er moeten of programma's gedownloade zijn op een bepaalde wijze verschuilt in een plaatje dat je opslaat of een video die je kijkt of iets in die trant .
    Want anders waren nu heel wat mensen armer en zou ideal en alles al zeer veel problemen hebben aangezien het dan vrij makkelijk zou blijken om iemands computer over te nemen dus ook te zien wanneer iemand inlogt op een bank of wat dan ook.
    Dus ik denk dat dit incident vooral ook uit "domme" keuzes blijkt van de laptop gebruiker. En daarnaast denk ik dat de kans groter is dat naive meisjes of jongens zich uitkleed voor een webcam omdat diegene aan het chatten is met toevallig een volwassen persoon die hier weer misbruikt van maakt, dit komt vele malen vaker voor dan iemand die een gehackte webcam gebruikt om toevallig een foto te maken van iemand die naakt in zijn kamer is terwijl zijn of haar laptop aan is en dat er dan toevallig iemand meekijkt.
    Maar goed dit betreft gewoon mijn mening :)


    Dat is ook helemaal prima.
    In het filmpje is wel te zien dat dit lampje dan niet meer doet wat het normaal zou doen.
    Ik denk dat veel mensen wel wat meer doen dan alleen Quizlet, Facebook en mail. Wat dacht je van school bijvoorbeeld? Als je iets op moet zoeken, kun je ook op sites terechtkomen die misschien niet helemaal zuiver zijn.
    Verder heb ik ook niet gezegd dat het makkelijk is om een laptop of webcam of wat dan ook te hacken. Ik zou het absoluut niet weten en met mij volgens mij wel wat meer mensen. Waarom zou het dan aan de verkeerde keuzes van mensen liggen? Het kan natuurlijk zijn dat jij wel goed weet hoe dat soort dingen werken, maar voor zo ver ik weet kan het al met een gemakkelijke druk op de knop op een site die helemaal niet verdacht lijkt verkeerd gaan.
    Wat ik alleen maar wilde zeggen met dat filmpje, is dat het iedereen kan overkomen en dat daar misschien niet eens per sé aanleiding voor hoeft te zijn.
    Zoals ook al eerder is gezegd, lijkt het me niet fijn en zelfs heel eng als er iemand meekijkt. Ook al heb ik niets te verbergen. Het gaat wel om je privacy die geschonden wordt en ik snap gewoon niet dat mensen daar zo simpel over denken.
    Maar goed, jij je mening, ik mijn mening. Ik ga gewoon lekker door met een papiertje voor de webcam, want dat ding zit er al heel lang.


    Hamartia

    Ik hoorde het gisteren ook op het nieuws en heb mijn webcam dan maar afgeplakt voor het geval dat. :')


    Take me to wonderland