• Heey,

    Misschien klinkt het voor jullie als onbelangrijk, maar ik zit er erg mee, dus wil ik het hier even kwijt.
    voor mijn opleiding (in de gezondsheidszorg) moet ik morgen ochtend mijn stationstoets doen. De eerste anderhalf jaar heb je drie keer zo'n toets, dit is de laatste.. Als ik m haal.
    Tijdens deze toets laat je twee keer, achter elkaar, een vaardigheid zien (gespreksvoering of met een activiteit zoals koffie zetten of een plant verpotten..) met iemand die de client speelt en een beoordelaar.

    En ik zie er zo tegen op. Vorig jaar moest je in 1 jaar beide toetsen halen, voor elke had je twee kansen. Anders moest je van de opleiding af en dat legde nog al een grote druk op me. Ik heb beide toetsen moeten herkansen, maar ik heb het wel gehaald toen. Deze toetsen kosten me veel meer moeite dan theorietoetsen.

    Toets 1: had ik een 4
    Toets 2: had ik een 5
    Toets 1 her: had ik een 6
    Toets 2 her: had ik een 7

    En nu zie ik er toch tegen op, omdat ik het idee heb dat ik er nog niet klaar voor ben, de vaardigheden zijn moeilijker en ik weet niet wat ik moet doen als ik een activiteit moet doen met de client, als ik die vaardigheid niet ken.

    Toen we het vanochtend hadden over de stationstoets werd ik er gewoon misselijk van.

    Ik weet dat het niet erg is als ik deze toets niet haal: ik heb dit jaar nog eens kans en ik hoef niet van de opleiding af als ik m niet haal. Helaas kan mijn verstand mijn gevoel niet overtuigen.

    Pff (no_chears)

    Aaahw Emma, het komt echt wel goed!
    Je zegt zelf, je hebt nog een kans dit jaar, dus het is geen ramp als je 'm nu niet helemaal goed maakt.

    Maak je hoofd leeg en denk aan hoe je je praktijktoets wil gaan doen. Wát je gaat doen en hóé je dat gaat doen. Het komt echt wel goed. (flower)


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Positief denken! Als je jezelf voorhoud dat je hem haalt, is er een grotere kans dat je hem haalt :)

    Of dat is bij mij zo


    SUCCES!


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Kan me voorstellen dat dat veel spanning brengt. Ik weet niet precies hoe zo'n toets in z'n werking gaat, maar het helpt wel om het vooraf te oefenen met iemand.
    En wat ik voor iets spannends doe is vooraf echt zo positief mogelijk denken (inderdaad, zoals Vipera zei).
    Verder helpt je houding je daar ook erg bij. Ga rechtop staan, schouders omhoog, hoofd omhoog en rustig ademhalen. Dan voel ik me altijd rustiger.
    Heel veel succes meid!


    You are beautiful, you are love.

    Wat Kaa zegt, je moet niet negatief gaan denken erover. Je kunt het heus wel! Als je er al meteen van uitgaat dat het slecht gaat, dan gaat dat ook gebeuren, omdat je er zelf in gaat geloven. Denk positief :]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Ik begrijp je angst, maar zoals de anderen al zeiden: je moet vertrouwen hebben in jezelf.
    Als er op de toets iets komt dat je niet meteen weet, is dat niet meteen een ramp. Doe gewoon je best en de rest komt wel vanzelf!

    Veel succes!


    I am not going to be a star, I am going to be a legend - Freddie Mercury

    hmmm,, ik haat dit soort dingen ik heb ze ook bij mijn studie!
    Maar ik denk dat je er inderdaad een beetje positief tegenover moet gaan staan. Het is niet zo dat je gelijk van school gekickt wordt mocht je hem niet halen!
    En mocht je hem niet halen weet je voor de volgende keer wel wat je beter moet doen, althans ik neem aan dat je ook feedback krijgt.

    Maar je gaat hem gewoon halen ! Alles rustig doorlezen en dan met een positieve kijk ernaar toe gaan.


    Schrijven; een manier van dagdromen waarbij je elke letter op papier zet die je voor je ziet !

    @ Kaa: ja, ik weet dat t niet echt een ramp is.. Dankjewel!
    @ Vipera: ik probeer positief te denken :C
    @ Sunyata: ja, ik heb heel veel geoefend met anderen. Elke vaardigheid minstens 1 keer (je doet ervbest lang over aangezien je twee medestudenten die je client spelen of feedback geven, ook graag een keer oefenen). En toch denk ik dat t niet genoeg is geweest. En ja, gied dat je t zegt.. Houding is belangrijk.
    @ i'll try.. Ik heb zo vaak gehoord: Je kan het! Nu ik nog..
    @ BlancheNeige: met een praktijk toets moet je direct reageren, terwijl je met een theorie toets nog even kan nadenken over je antwoord of een vraag over kan slaan.
    @ michellexoxo: Ja dat is waar :) al kan het de volgende keer weer iets anders zijn, natuurlijk. En dankjewel voor het vertrouwen ^^

    Als je naar de punten van het afgelopen jaar kijkt, ben je altijd één punt gestegen. Ik geloof er dus in dat dat dit jaar weer lukt (: Ga er maar van uit dat je ondertussen genoeg ervaring hebt opgedaan om er door te zijn. Sowieso ga je rustiger zijn als je het zo positief kunt bekijken en dan gaat het, denk ik, ook beter gaan. Veel succes er mee!


    Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.

    Tuala schreef:
    Als je naar de punten van het afgelopen jaar kijkt, ben je altijd één punt gestegen. Ik geloof er dus in dat dat dit jaar weer lukt (: Ga er maar van uit dat je ondertussen genoeg ervaring hebt opgedaan om er door te zijn. Sowieso ga je rustiger zijn als je het zo positief kunt bekijken en dan gaat het, denk ik, ook beter gaan. Veel succes er mee!

    * twee punten.

    OT: Zoals bijna iedereen zegt: denk positief, ja. En denk maar zo; als ik het in één keer haal, ben ik er gewoon vanaf! Dan hoef je niet eens een her te doen. En probeer anders vooral 'plezier' te hebben, of doe het in ieder geval niet met een steen in je maag. Zo kom je ook een stuk zelfverzekerder over voor je beoordeler en je 'patiënt'. En als je even iets niet weet: niet meteen stressen en in paniek raken. Eerst even diep ademhalen en laat je hoofd rustig nadenken. Dan kom je vast op het goede antwoord/oplossing/conclusie! ^^
    Ik wens je in ieder geval héél véél succes!


    Deep inside, I've never felt alive

    @Tuala: Ja, het klopt dat ik nu weer dat ik beroepsvaardigheden kan, omdat ik een 7 gehaald heb. De vraag is alleen even of ik déze vaardigheden kan, met de activiteiten die ze willen dat ik de client laat uitvoeren (waarbij ik moet vertellen hoe het moet en waar de spullen staan), eventueel. Ik probeer heel hard om positief te denken D:
    @ Paranymph: Ja, maar het maakt de druk wel groter als ik zeg dat ik m in één keer moet halen. Als ik zeg het zou niet eens zo erg zijn om m niet te halen , want tegen de tijd dat ik m moet herkansen heb ik praktijk ervaring (stage).. dan is de druk al minder groot, hoop ik x) Al ga ik natuurlijk wel nog mn best doen.

    Oh, ik begrijp je wel.

    Maar je moet er gewoon het beste van maken. Het gaat je wel lukken.
    En het zal waarschijnlijk al wel gezegd geweest zijn, maar blijf oefenen, oefenen en oefenen. Dat is de enige manier om het onder de knie te krijgen.

    Geloof in jezelf! Je kan het! =)


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Scandal schreef:
    Oh, ik begrijp je wel.

    Maar je moet er gewoon het beste van maken. Het gaat je wel lukken.
    En het zal waarschijnlijk al wel gezegd geweest zijn, maar blijf oefenen, oefenen en oefenen. Dat is de enige manier om het onder de knie te krijgen.

    Geloof in jezelf! Je kan het! =)

    Oefenen zal nu niet meer gaan, dat moet je met andere mensen doen en duurt zo lang, door voorbereiden, even kijken hoe het ook al weer zat en feedback. Gister echt uren gedaan over 4 vaardigheden; iedereen één..

    Krull schreef:
    @Tuala: Ja, het klopt dat ik nu weer dat ik beroepsvaardigheden kan, omdat ik een 7 gehaald heb. De vraag is alleen even of ik déze vaardigheden kan, met de activiteiten die ze willen dat ik de client laat uitvoeren (waarbij ik moet vertellen hoe het moet en waar de spullen staan), eventueel. Ik probeer heel hard om positief te denken D:
    @ Paranymph: Ja, maar het maakt de druk wel groter als ik zeg dat ik m in één keer moet halen. Als ik zeg het zou niet eens zo erg zijn om m niet te halen , want tegen de tijd dat ik m moet herkansen heb ik praktijk ervaring (stage).. dan is de druk al minder groot, hoop ik x) Al ga ik natuurlijk wel nog mn best doen.

    Dan moet je natuurlijk dat tegen jezelf zeggen en dat andere wel. Ik ben niet jij ;D Bij mij werkt dit namelijk wel ^^


    Deep inside, I've never felt alive

    Awh, dat sucks heel erg. ;3 Maar wat Yolanda (Kaa) dus zegt: je moet er niet negatief gaan denken. Leeg je hoofd en denk er zo min mogelijk aan en je ziet dat je het haast vergeet en je half niet meer zo nerveus bent. Ik wil je heel veel success wensen (K)


    -

    Krull schreef:
    (...)
    Oefenen zal nu niet meer gaan, dat moet je met andere mensen doen en duurt zo lang, door voorbereiden, even kijken hoe het ook al weer zat en feedback. Gister echt uren gedaan over 4 vaardigheden; iedereen één..

    Oefen het ander in je hoofd? Of schrijf precies de procedure op, zoals hij moet gaan? Ik weet niet of dat helpt, maar je zou het eventueel kunnen doen, als je nog wilt 'oefenen'.


    Deep inside, I've never felt alive