• Ik ga maandag Nederlands schoolexamen overdoen omdat ik het minder goed gedaan had als ik dacht. Maar we moeten dus een samenvatting maken en ik dacht dat ik het goed gedaan had aangezien je alles uit de tekst kan halen, maar blijkbaar is dat dus niet het geval. Ik weet de opbouw en ik dacht dat het niet zo moeilijk was, kom ik thuis met een 4,5(bijna iedereen had een onvoldoende en de personen die een voldoende hadden, hadden ook geen dikke)

    Heeft iemand tips hoe je een goede samenvatting kan maken?


    There's nothing the matter with my face! I got character! ~ Hatchet-face

    Staat er niet gewoon een opdracht bijgegeven met welke punten in je samenvatting moeten zitten?


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    http://www.hoedoe.nl/werk-carriere/communicatie/hoe-schrijf-ik-een-samenvatting
    Succes ;)


    Firm believer of all that is magic

    De punten die nodig zijn voor een eindexamensamenvatting horen gewoon gegeven te worden in de opdracht. Als je die punten heel precies volgt, dan moet het goed komen.
    En mijn enige tip: lees eerste de hele tekst door voordat je begint met samenvatten.


    I am an idiot, I move.

    Klik. :Y)

    Ik had idd alle punten erbij gezet die je moest hebben, maar blijkbaar was het niet goed


    There's nothing the matter with my face! I got character! ~ Hatchet-face

    xHappinessx schreef:
    Ik had idd alle punten erbij gezet die je moest hebben, maar blijkbaar was het niet goed


    Kun je dan niet eens aan je docent vragen of hij/zij je toets met je wil doornemen? (:
    Dan kun je bespreken wat je verkeerd deed en hoe het dan wel moet. Het klinkt namelijk een beetje alsof je eigenlijk totaal niet snapt wat er misging. Dat is niet erg handig, want dan is het op de herkansing ook maar net toeval als je het toch beter doet.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Tip: voorbeelden van dingen staan sowieso eigenlijk nooit in een samenvatting.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Bij dit schoolexamen heb je de volgende punten die erin moeten:
    - (1) welk probleem wordt gesignaleerd, (2) wat als hoofdoorzaak wordt
    genoemd en (3) hoe dit probleem zich manifesteert;
    - (4) welke oplossingsrichting voor dit probleem wordt gesuggereerd en (5) wat
    daarbij van groot belang is;
    - (6) hoe betrokken partijen het probleem in de hand werken;
    - (7) welke gevolgen het probleem heeft voor het bestuurlijk proces en (8) de
    daarbij betrokkenen;
    - (9)hoe de situatie kan worden verbeterd

    Behandel de punten één voor één, pak per punt een nieuwe regel of alinea. Als je stapsgewijs de samenvatting in elkaar zet kan het bijna niet fout gaan. En niet vergeten, tellen! Teveel woorden hebben kan heel erg veel punten kosten.

    [ bericht aangepast op 5 april 2014 - 15:30 ]


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Bloodraven schreef:
    Bij dit schoolexamen heb je de volgende punten die erin moeten:
    - (1) welk probleem wordt gesignaleerd, (2) wat als hoofdoorzaak wordt
    genoemd en (3) hoe dit probleem zich manifesteert;
    - (4) welke oplossingsrichting voor dit probleem wordt gesuggereerd en (5) wat
    daarbij van groot belang is;
    - (6) hoe betrokken partijen het probleem in de hand werken;
    - (7) welke gevolgen het probleem heeft voor het bestuurlijk proces en (8) de
    daarbij betrokkenen;
    - (9)hoe de situatie kan worden verbeterd

    Behandel de punten één voor één, pak per punt een nieuwe regel of alinea. Als je stapsgewijs de samenvatting in elkaar zet kan het bijna niet fout gaan. En niet vergeten, tellen! Teveel woorden hebben kan heel erg veel punten kosten.

    Dit. Je kunt ook de vragen ook even letterlijk opschrijven zodat je weet waar je naar moet zoeken. Vaak wordt zo'n tekst bewerkt met wat signaalwoorden, zoals een woordje als 'gevolgen' waardoor je ziet dat het over een punt gaat. Zorg er ook voor dat je een Nederlands woordenboek meeneemt, als je bijvoorbeeld niet weet wat 'manifesteert' betekent.

    En het laatste wat hierboven wordt gezegd, over het woorden tellen, je kunt soms zelfs beter een punt wegstrepen, zodat je maar één punt mist, dan dat je vier of zes punten mist vanwege te veel woorden. Een zin is namelijk gemiddeld tien tot vijftien woorden en per vijf woorden te veel is iets van twee punten. Dat betekent dat één zin te veel al ongeveer zes punten eraf gaan.
    Vergeet alleen niet dat je er 10% over het maximale woordenaantal mag zitten ^^

    Succes!


    Deep inside, I've never felt alive

    Mijn topics. Ik ben ook niet goed in die samenvattingen...


    Caution first, always.

    Daar was ik ook altijd slecht in. Mijn Nederlands lerares zei altijd dat we van elke alinea de eerste en de laatste zin moesten markeren en de punten die in de samenvatting moeten staan, moesten we altijd herschrijven tot vragen. Dat heeft wel altijd heel erg geholpen.


    Take risks and conquer your fears.

    Lees eerst de tekst vlug door en markeer verbindingswoorden en kernzinnen. Zoek daarna precies op wat er gevraagd wordt en gebruik in je samenvatting voor elke vraag 1 alinea. Maak eerst een klad en gebruik zoveel woorden als je wilt. Daarna kun je per alinea tellen hoeveel woorden je hebt en eventueel zinnen veranderen om aan het toegestane aantal woorden te komen. Gebruik in de samenvatting goed opgebouwde zinnen en maak geen spelfouten, want daar krijg je puntaftrek voor.


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    Bedankt voor de tips, ik ga m'n best doen om alle tips te onthouden


    There's nothing the matter with my face! I got character! ~ Hatchet-face

    Fisher schreef:
    De punten die nodig zijn voor een eindexamensamenvatting horen gewoon gegeven te worden in de opdracht. Als je die punten heel precies volgt, dan moet het goed komen.
    En mijn enige tip: lees eerste de hele tekst door voordat je begint met samenvatten.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    xHappinessx schreef:
    Bedankt voor de tips, ik ga m'n best doen om alle tips te onthouden

    Ik zou wel nog een aantal teksten oefenen als ik jou was, voor je herkansing. Als je hem gaat herkansing.


    Deep inside, I've never felt alive