• Ik heb woensdag mijn herkansing van wiskunde, alleen loop ik nogal vast.
    Ik weet het antwoord ik weet alleen de weg er naar toe niet. Hopelijk kan iemand me het uitleggen.

    Ik moet dit herleiden:

    (X-3)/(X+4) + 1 = 3/X


    Het antwoord:
    (3-X)/(X)


    Can't control my second personality

    Moet je anders niet de breuken aan elkaar gelijk maken, in plaats van kruislings vermenigvuldigen?

    ik kom uit op
    x2 (kwadraat) - 2x + 13 = 0
    a = 1 b= -2 c = 13
    D = -22 (2 kwadraat) -4 x 1 x13 = -56

    ik weet niet hoe jullie uitkomen maar hier kom ik op uit. HEt kan best dat ik het fout heb hoor.


    It's for those who dare to fucking dream

    I'm sorry, ik kom er ook niet echt uit.
    Je moet in ieder geval alles gelijk maken, tenminste, dat denk ik. Iets in deze richting, al klopt hier geloof ik weinig van.


    Stenenlikker

    Klaproosje schreef:
    ik kom uit op
    x2 (kwadraat) - 2x + 13 = 0
    a = 1 b= -2 c = 13
    D = -22 (2 kwadraat) -4 x 1 x13 = -56

    ik weet niet hoe jullie uitkomen maar hier kom ik op uit. HEt kan best dat ik het fout heb hoor.


    Ik denk dat je de / gemist hebt die er nog tussen staat..

    Oké hier zijn mijn uitwerkingen. Ik heb eerst gezorgd dat de "+ 1" ook in de breuk kwam, zodat er kruislings kon worden vermenigvuldigd:

    (X-3)/(X+4) + 1 = 3/X
    ((X-3)+(X+4))/(X+4) = 3/X
    (X - 3 + X + 4)/(X+4) = 3/X
    (2X+1)/(X+4) = 3/X

    Dan kruislings vermeningvuldigen:
    X(2X+1) = 3(X+4)
    2X^2 + X = 3X + 4
    2X^2 - 2X - 4 = 0
    Alles delen door 2:
    X^2 - X - 2 = 0

    ABC-formule toepassen:
    (X-2)(X+1)=0
    X = 2 OF X = -1

    Dit is het enige wat ik verder met deze formule kan.


    From these ashes, I will rise

    Maar mensen, de x moet niet berekend worden, hé. Alleen de som moet worden herleid.


    Stenenlikker

    Draconian schreef:
    Maar mensen, de x moet niet berekend worden, hé. Alleen de som moet worden herleid.

    Dat kunnen we toch alleen maar als er "f(x) = [formule]" voor staat? Of denk ik nu gewoon heel stom?


    From these ashes, I will rise


    Ik denk dat je de / gemist hebt die er nog tussen staat..


    Ohhh ja. Klopt. die heb ik idd gemist.


    It's for those who dare to fucking dream

    Iedereen sowieso heel erg bedankt voor de moeite.
    Maar inderdaad ik moet hem herleiden ofzo en niet de x berekenen

    [ bericht aangepast op 20 april 2014 - 16:13 ]


    Can't control my second personality

    Voor herleiden om de vorm f(x)= formule bij deze vergelijking te krijgen, moet je de onderkanten van de breuk gelijkt maken aan elkaar. en daarna uitwerken tot het niet simpeler neergezet kan worden.


    "Your life. Your choice. Think about what you want."

    Wiskunde is mijn sterkste vak niet, dus ik zal je maar niet proberen te helpen. :')


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Is dat niet gewoon nat-tan?


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    BastiIIe schreef:
    Is dat niet gewoon nat-tan?

    Das bij differentiëren :3


    "Your life. Your choice. Think about what you want."

    Ohw acht, herleiden, haha, laat maar.
    Als je met getal en ruimte werkt, daarvan staan de antwoorden gewoon online :Y)
    Voor de rest heb ik even geen zin om dit te proberen, maar kan later nog wel een poging wagen als je wil.

    Ik weet iig dat je van die 1 een 1/1 kunt maken en dan alle noemers gelijk maken.
    Of gebruik A/B = C geeft AC = 0

    [ bericht aangepast op 20 april 2014 - 17:19 ]


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Ik vraag het even aan mijn vader als hij weer thuis is, die vind wiskunde zo fantastisch dat-ie zich zelfs bezig houdt met iets te proberen te bewijzen in zijn vrije tijd :'D


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried