• Ik heb woensdag mijn herkansing van wiskunde, alleen loop ik nogal vast.
    Ik weet het antwoord ik weet alleen de weg er naar toe niet. Hopelijk kan iemand me het uitleggen.

    Ik moet dit herleiden:

    (X-3)/(X+4) + 1 = 3/X


    Het antwoord:
    (3-X)/(X)


    Can't control my second personality

    Jammer genoeg is dit een som van mijn vorige Se (waar ik dus onvoldoende voor had) vandaar geen uitwerkingen die online staan


    Can't control my second personality

    Nou, die oefening kan en principe al niet, als je het moet herleiden. Als je iets herleidt en er staat een gelijkheid in, moet je die gelijkheid behouden.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ja ik snap het ook echt niet, want het klopt gewoon niet


    Can't control my second personality

    Weet je zeker dat het antwoord wel klopt?


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Hmm ik heb wat geprobeerd, maar daar klopt volgens mij niets van. Maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik niet zo'n ster ben in wiskunde.


    Aerials, in the sky. When you lose small mind you free your life .

    Ik kom op dat (3-x)/x uit, maar wel gewoon nog een = en daar een getal achter.


    Ik heb nog even een beetje commentaar per stap erachter gezet. Ik hoop dat dit je helpt :)


    Don't fashion me into a maiden that needs saving from a dragon. I am the dragon, and I will eat you whole.

    @ Ruskow... Die laatste stap mag volgens mij niet. Je kunt die x-en niet zomaar wegstrepen.

    Let me try.

    Lacville schreef op 20 april 2014 - 18:56: ip
    Nou, die oefening kan en principe al niet, als je het moet herleiden. Als je iets herleidt en er staat een gelijkheid in, moet je die gelijkheid behouden.

    Natuurlijk is er wel een gelijkheid.
    Waarschijnlijk wordt het iets = 0.

    [ bericht aangepast door een moderator op 20 april 2014 - 21:50 ]


    I am an idiot, I move.

    @Fisher - dat is hoe ik het geleerd heb :X ook in mijn huidige wiskundevak op de uni...


    Don't fashion me into a maiden that needs saving from a dragon. I am the dragon, and I will eat you whole.

    Fisher schreef:
    @ Ruskow... Die laatste stap mag volgens mij niet. Je kunt die x-en niet zomaar wegstrepen.

    Let me try.

    (...)
    Natuurlijk is er wel een gelijkheid.
    Waarschijnlijk wordt het iets = 0.


    Dan hoor je het erbij te zetten, want in haar uitkomst staat er geen gelijkheid. Ik heb de oplossing (mijn vader heeft de oplossing, laat ons zeggen), gevonden, maar in haar uitkomst zit geen gelijkheid.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Nu breng je me ook aan het twijfelen xD.
    Ik kom somehow op 0= X^2 - X - 12 uit.

    @ Lacville, wil je het antwoord posten? Ik ben nu stiekem wel benieuwd.

    [ bericht aangepast op 20 april 2014 - 22:03 ]


    I am an idiot, I move.

    Ruskow schreef:
    @Fisher - dat is hoe ik het geleerd heb :X ook in mijn huidige wiskundevak op de uni...

    Dan moeten ze dat nog maar eens uitleggen, want ik heb in de derde geleerd dat dit dus zo echt niet mag. Het had gemogen als het onderste deel "X*4" was geweest, maar zo mag het niet omdat je alle delen van de formule zou moeten delen door X. Delen splits je door + of - tekens in een breuk, de keertekens duiden alleen samenstellingen aan.

    OT: Kun je je wiskunde docent het niet nog een keer vragen?


    From these ashes, I will rise

    Ik kom uit op x = 0,25


    ©1998

    Fisher schreef:
    Nu breng je me ook aan het twijfelen xD.
    Ik kom somehow op 0= X^2 - X - 12 uit.

    @ Lacville, wil je het antwoord posten? Ik ben nu stiekem wel benieuwd.


    Nou, ik weet niet of het juist is, maar dit kwam hij uit (hij zei ook dat het nutteloos was aangezien er geen gelijkheid in de uitkomst van haar zat, maar volgens mij heeft hij het op gelijke noemer proberen te brengen, et cetera).
    - Oh, wacht, ga het eerst even zoeken, geen idee waar ik het gestoken heb (':


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ow, wacht, ik heb hem de verkeerde opgave meegegeven ^^ Heb ergens een min ipv een plus geschreven. Niet dat dat zoveel uitmaakt, want de opgave op zich blijft niet kloppen. Ik kan het nog eens aan mijn stiefvader vragen (ik heb écht geluk wat wiskunde betreft, haha), maar je kunt gewoon iets niet herleiden als er een gelijkheid instaat en in je antwoord niet.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    (X-3)/(X+4) + 1 = 3/X
    (X-3)/(X-4) = 3/X-1 = (3-x)/x
    x-3 = (3x-12-x²+4x)/x = (x²+7x-12)/x
    x²-3x=x²+7x-12
    -3x=7x-12
    -10x=12
    x=-12/10

    Klop je opgave wel, want ik kom nergens jouw stap als tussenstap tegen ...


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?