• Ik denk dat veel van jullie dit gevoel wel kennen vlak voor de toetsweek/examen: stress. Volgens sommige mensen zou ik hier waarschijnlijk helemaal niet over moeten klagen, omdat ik er echt supergoed voor sta (5 havo en ik sta voor elk vak voldoende). Maar toch krijg ik vaak een benauwd gevoel als ik aan de examens over twee weken denk. Voor het examen zelf ben ik niet echt bang eigenlijk, maar meer de tijd vóór het examens wat volgens de leraren bedoelt is om je helemaal kapot te leren. Dat heb ik ook altijd bij toetsweken gehad. Als ik eenmaal een toets zat te maken, maakte ik me totaal geen zorgen meer en maakte er gewoon het beste van (er was dan immers toch niks meer aan te doen als ik een antwoord niet wist), maar tijdens de periode ervoor ben ik altijd zenuwachtig.. Hebben jullie misschien tips om van dit gevoel af te komen of tips om normaal te leren vlak voor een examen of toets? Ik heb namelijk ook geen idee hoe ik het leren eigenlijk moet aanpakken.


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    Tja, ik heb nooit echt geleerd voor toetsen. Vaak was alles een keer goed doornemen en doorlezen genoeg voor mij om een voldoende te halen. Echter was ik wel altijd nerveus voordat ik een toets ging maken, geen idee wat je er tegen zou kunnen doen. Heb er tegenwoordig trouwens geen last meer van, weet eigenlijk niet waarom. Het is gewoon weg, haha.

    Ik wens je heel veel succes in ieder geval!


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Examens oefenen heeft heel veel baat, vind ik zelf. Ik maak me absoluut geen zorgen voor de examens, omdat ik vorig jaar een niveau moest zaken wegens privéomstandigheden, waardoor het niveau eigenlijk te laag ligt voor mij.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Ik heb daar nu ook last van. :') Bij mij helpt het maken van een planning altijd. Zo hoef je zelf niet te onthouden wat je allemaal nog moet doen, dan staat het gewoon op papier en je kunt elke keer iets wegstrepen. Voor de rest je planning wel nakomen natuurlijk, haha. Goed oefenen en probeer zoveel mogelijk al voor de examens te doen, dan hoef je tijdens de examens alleen nog te herhalen. Succes!


    Caution first, always.

    Planning...
    Het is echt het stomste woord ever en ik ben er ook super slecht in, maar maak een planning.
    Of schrijf alles wat je moet leren op een to-do list. Dan is namelijk alles uit je hoofd. Je hebt het namelijk op papier staan en echt alles op papier staan, waardoor je ook niets kan vergeten. Dan kan je het ook even loslaten, aangezien je weet dat je het terug kan vinden op dat papiertje. En als je gaat leren, misschien is het vlak daarvoor even een moment om goed rust te nemen. Ik moest voor stress onder de toets altijd denken aan een kabbelend beekje, goed gaan zitten (stevig) in mijn stoel en even rustig ademhalen. Misschien dat het van tevoren ook wel werkt xD

    Oh en Computer uit, telefoon weg en als je niet kan concentreren thuis, zou ik naar school of naar de bibliotheek gaan, dan komt er veel meer werk uit je handen (tenminste bij mij:Y))


    It's never gonna happen, Guys.