• De stelling van deze week luidt:
    Mensen denken veel te snel dat ze een depressie hebben.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Eens en oneens.
    Je ziet wel steeds vaker dat mensen zeggen dat ze depressief zijn zonder dat het ooit is bevestigd door een arts of psycholoog en daar kan ik me af en toe best aan storen, want daardoor worden mensen die écht depressief zijn minder snel serieus genomen.
    Aan de andere kant vind ik ook dat er wel heel snel gezegd wordt dat mensen zich aanstellen. Hier op Q bijvoorbeeld zie ik regelmatig dat er gezegd wordt dat iemand te jong is om depressief te zijn, dat het de puberteit is, enz. Ik denk dat je dat moeilijk over iemand anders kan zeggen. Zij weten zelf toch het beste hoe ze zich voelen en ook al zijn er tegenwoordig inderdaad behoorlijk wat mensen die ''zich down voelen'' en ''depressief zijn'' door elkaar halen, dat is echt niet altijd het geval.
    Ik weet dus niet zo goed of ik het met de stelling eens ben of niet, eigenlijk.


    The universal language of art.

    jap, heel erg mee eens :'')


    You dare to gaze upon me?

    Wat een klaagstelling weer, zeg.

    Oneens, ik heb eigenlijk nog maar weinig mensen gezien die serieus (en onterecht) denken dat ze een depressie hebben.


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Eens.
    Mensen realiseren zich vaak niet wat het betekend om depressief te zijn, tegenwoordig is het een hype, het is stoer om te zeggen 'ik ben depressief.'
    Mijn vriendinnen zijn hier ook enorm goed in, en kwetsen mij hiermee enorm mee.

    psychologen hebben vast gesteld dat ik depressief ben, ik slik hier ook medicatie voor

    Tegenwoordig zet men een depressie neer alsof het niks voorsteld (a.k.a. aanstelleritus), aangezien iedereen tegenwoordig meent dat 'ie depressief is... Vrijwel niemand meent het serieus.
    Ik ben wel van mening dat men tegenwoordig eerder een depressie kan oplopen doordat er steeds meer druk op mensen wordt uitgeoefend (met name de jeugd), maar dit is geen reden om bij iedere poep of scheet te zeggen dat je depressief bent...
    Mensen die depressief zijn scheppen hier niet over op, het is namelijk niet iets om trots op te zijn. Persoonlijk vind ik het ook alles behalve 'stoer'.


    I'll lick the poison from right off your kiss

    NEEN!
    Niemand weet wat er juist in je omgaat en dus kan niemand met zekerheid zeggen of je overdrijft. Ja, op Q zitten er veel mensen die een depressie hebben. Maar denk allemaal eens logisch na! Als je een depressie hebt, ga je dit niet van de daken schreeuwen. Je wilt erover praten, maar je wilt het niet opbiechten. Internet en vooral fora zijn fantastisch voor mensen die zich willen uiten maar dit in real life niet durven. Dat is een superlogische verklaring waarom er op Q zo veel jongeren met problemen zitten.

    Edit: Ik vind het ook verschrikkelijk dat zo veel mensen met de stelling akkoord gaan. Om het gewoon wreed te zeggen: als je dit gelooft, kan je je niet genoeg inleven in iemand die depressief is. Al zeggen mensen dat ze depressief zijn voor aandacht, het feit dat ze dat doen wijst erop dat er wel degelijk iets scheelt.

    [ bericht aangepast op 11 mei 2014 - 17:43 ]


    Has no one told you she's not breathing?

    Ik vind van niet. Ik ben van mening dat je eerst moet weten wat er met de desbetreffende persoon aan de hand is, voordat je vast kunt stellen of het juist of onjuist kan zijn dat de persoon depressief denkt te zijn.
    Oordeel niet over mensen die je niet kent, vind ik. Daarom ook dat ik het oneens ben met de stelling. Want ik ken lang niet alle mensen die (denken) depressief zijn, dus ik vind ook niet dat ze het té snel denken.


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Ik zie inderdaad dat mensen het tegenwoordig heel snel zeggen, maar ik weet niet of je dat nou te snel kan noemen, dat is maar hoe iedereen het interpeteert toch? Ik denk wel dat mensen het zelf wel kunnen beslissen of ze een depressie hebben of niet. (Dat kan ik fout hebben maar dat is mijn inleving) Het lijkt mij immers geen aandoening. Ik heb mezelf er ook zeker wel eens op betrapt dat ik het te snel zeg, (dat is met name een jaar of 2 geleden geweest). Maar zoals ik er nu concreet over na kan denken, vind ik dat ik het wel een depressie kan noemen wat ik heb. Ik ga er ook zeker niet verder op in. Maar ik heb er een mening over gekregen van een proffesioneel persoon, maar naar mijn idee voelde daf meer als een bevestiging op iets waf ik al wel door had.
    Ik wil zelf er alleen niet te snel achter gaan schuilen. Dus om het even kort samen fe vatten, ik ben het oneens, want je kan ook niet voor iemand anders invullen waf te snel is.


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    LaJoie schreef:
    NEEN!
    Niemand weet wat er juist in je omgaat en dus kan niemand met zekerheid zeggen of je overdrijft. Ja, op Q zitten er veel mensen die een depressie hebben. Maar denk allemaal eens logisch na! Als je een depressie hebt, ga je dit niet van de daken schreeuwen. Je wilt erover praten, maar je wilt het niet opbiechten. Internet en vooral fora zijn fantastisch voor mensen die zich willen uiten maar dit in real life niet durven. Dat is een superlogische verklaring waarom er op Q zo veel jongeren met problemen zitten.

    Edit: Ik vind het ook verschrikkelijk dat zo veel mensen met de stelling akkoord gaan. Om het gewoon wreed te zeggen: als je dit gelooft, kan je je niet genoeg inleven in iemand die depressief is. Al zeggen mensen dat ze depressief zijn voor aandacht, het feit dat ze dat doen wijst erop dat er wel degelijk iets scheelt.

    Eerlijk gezegd kan ik dat ook niet. Daarvoor sta ik veel te nuchter in het leven. Ik kan ook geen uitspraak doen over deze stelling, ik denk te snel dat het maar iets kleins is.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Rivaille schreef:
    JA EENS!
    En sorry, maar te veel hier op Quizlet zeggen dat ze een depressie hebben :')


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Eens, mensen hebben veel te snel medelijden met zichzelf. Tover en glimlach op je gezicht en wees blij met je leven.
    Binnen no time ben je weer helemaal jezelf


    True wisdom is knowing that you know nothing

    AmberNiall schreef:
    Eens, mensen hebben veel te snel medelijden met zichzelf. Tover en glimlach op je gezicht en wees blij met je leven.
    Binnen no time ben je weer helemaal jezelf


    Is dit een serieuze reactie? Want van dit soort reacties kan ik echt een naar gevoel krijgen, want je vult hier in voor iemand anders dat ze maar medelijden met zichzelf hebben. En daarbij als iemand depressief is (in mijn beleving) heeft hij/zij geen medelijden met zichzelf. Je kan wel eerlijk erkennen dat het vreselijk gaat, maar ik zal bijvoorbeeld nooit van mezelf zeggen dat ik ziellig ben. Sorry maar dit soort reacties vallen mij echt in het verkeerde keel gat.


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Novoselic schreef:
    Wat een klaagstelling weer, zeg.

    Oneens, ik heb eigenlijk nog maar weinig mensen gezien die serieus (en onterecht) denken dat ze een depressie hebben.


    Dit dus en haha ik geloof dat als mensen het opvalt, dat ze zich misschien ook gewoon snel storen aan mensen die de bewoording van je een beetje depri voelen gebruiken.


    "Your life. Your choice. Think about what you want."

    Square schreef:
    Oneens. "Oh, mijn hamster is dood, ik ben zo depri" betekent niet dat die persoon echt denkt dat hij een depressie heeft. Het woord depressie wordt volgens mij gewoon heel vaak gebruikt zonder dat mensen het serieus menen of echt weten wat het inhoudt. Dat is ook niet goed, maar het is iets volkomen anders dan er echt van overtuigd zijn dat je een depressie hebt, zoals in de stelling staat.
    Bovendien zijn er ook gewoon heel veel mensen die in hun leven te maken krijgen met een depressie - één op de tien Nederlanders, geloof ik, volgens cijfers van het CBS - en daar zitten ook een hoop jongeren bij, dus eigenlijk vind ik het best wel gevaarlijk om te zeggen dat er "veel te snel" over dat soort dingen wordt geklaagd. Natuurlijk zijn er gevallen waarin dat waar is, maar als iemand echt depressief is en er wordt die persoon verteld dat hij/zij zich maar aanstelt en gewoon wat vrolijker moet doen, is dat juist het perfecte tegenovergestelde van wat zo iemand nodig heeft. Je maakt mensen niet beter door het probleem te ontkennen.


    Pretty is just a pretty word.

    Eens.

    [ bericht aangepast op 12 mei 2014 - 9:39 ]

    Absoluut eens.


    I'm thinking that we could make forever after all.