• De stelling van deze week luidt:
    Mensen denken veel te snel dat ze een depressie hebben.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Ik zie zelf wel een verschil tussen 'depressief voelen' en 'depressief zijn'. Zeggen dat je je depri voelt, is een manier geworden om uit te drukken dat je niet zo lekker in je vel zit, zonder dat je daarmee meteen wilt zeggen dat je depressief bent. Ik denk dat mensen snel zeggen dat ze zich depressief (ofwel ongelukkig) voelen, zonder dat ze daarmee willen zeggen dat ze depressief zijn en daar hulp voor krijgen of willen.

    Feit is gewoon dat veel mensen zich ongelukkig voelen, hetzij in periodes, hetzij de hele tijd, ongeacht of het wel 'echte' depressie is.

    [ bericht aangepast op 12 mei 2014 - 13:51 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    OakenshieId schreef:
    Ik zie zelf wel een verschil tussen 'depressief voelen' en 'depressief zijn'. Zeggen dat je je depri voelt, is een manier geworden om uit te drukken dat je niet zo lekker in je vel zit, zonder dat je daarmee meteen wilt zeggen dat je depressief bent. Ik denk dat mensen snel zeggen dat ze zich depressief (ofwel ongelukkig) voelen, zonder dat ze daarmee willen zeggen dat ze depressief zijn en daar hulp voor krijgen of willen.

    Feit is gewoon dat veel mensen zich ongelukkig voelen, hetzij in periodes, hetzij de hele tijd, ongeacht of het wel 'echte' depressie is.


    Dit wel.


    Tijd voor koffie.

    Eens, zelf ik zeg/denk vaak dat ik een depressie heb, daardoor word ik juist verdrietig


    Live your live

    Ik ben er voor een deel mee eens dat er een groot verschil is tussen je even down voelen en depressief zijn, maar mensen op het internet zijn vaak onnodig grof tegen mensen die zeggen dat ze een depressie hebben door dingen te zeggen als "het is de puberteit", "stel je niet zo aan" of de ergste: "that is life, get used to it."
    Natuurlijk kan dat waar zijn, maar hoe kan jij weten hoe iemand in elkaar zit vanachter je laptopje? Wat zou jij ervan vinden als je echt last hebt van depressie en iedereen loopt te zeiken dat je je niet aan moet stellen. Je weet nooit wat er echt achter iemand zit, en al helemaal niet via het internet. Ik denk dat er een hoop onwetendheid is over depressie, waardoor er conflicten onstaan. Mensen moeten zich realiseren dat het een hele hoop meer is dan je alleen slecht voelen, daar ben ik het zeker mee eens. Maar Q'ers zijn hier zo fanatiek in geworden dat ze onbedoeld mensen die echt problemen hebben pijn doen. Het is voor mensen die nog nooit depressief zijn geweest lastig om in te schatten hoe het voelt. Ze hebben vaak het idee dat mensen die zichzelf depressief noemen dat alleen maar doen om aandacht te trekken. Maar daarbuiten heb ik het gevoel dat mensen die juist zelf met depressie hebben geworsteld soms ook erg agressief reageren, omdat ze zich mischien lichtelijk beledigd voelen door dit onbekende persoon dat oppeens beweerd door dezelfde eindeloze elende heen te gaan als dat zei gedaan hebben.
    Al met al denk ik dat het gewoon belangrijk is dat mensen elkaar niet te snel beoordelen, en inzien dat je nooit helemaal weet wat er achter iemand zit.


    me: 5% reality, 95% dreams

    Ik vind het wel weer grappig dat het merendeel van de mensen die het eens zijn met deze stelling, zelf een depressie beweren te hebben (gehad). Kan ik slecht tegen jongens, zelf weten hoe verschrikkelijk zoiets kan zijn, en dan gaan lopen katten tegen iemand die hetzelfde beleeft. Er maar van uitgaan dat diegene het niet slecht kan hebben omdat jij het slechter hebt gehad. Bah bah bah. Shame on you.
    Hiermee zeg ik absoluut niet dat dit geldt voor iedereen die het eens is met deze stelling, don't get me wrong, maar ik weet dat dit voor sommigen wel het geval zal zijn.


    i put the fun in funeral

    Tomoko schreef:
    Ik vind het wel weer grappig dat het merendeel van de mensen die het eens zijn met deze stelling, zelf een depressie beweren te hebben (gehad). Kan ik slecht tegen jongens, zelf weten hoe verschrikkelijk zoiets kan zijn, en dan gaan lopen katten tegen iemand die hetzelfde beleeft. Er maar van uitgaan dat diegene het niet slecht kan hebben omdat jij het slechter hebt gehad. Bah bah bah. Shame on you.
    Hiermee zeg ik absoluut niet dat dit geldt voor iedereen die het eens is met deze stelling, don't get me wrong, maar ik weet dat dit voor sommigen wel het geval zal zijn.

    Hoe weet je dat dan, dat heel veel mensen hier in dit topic een depressie beweren te hebben? Vraag ik me dan toch af waar je dat aan afleidt. Ben het wel met je eens, hoor. Het internet zit vol met mensen die na een klotedagje beweren een depressie te hebben. En dat kan heel, heel naar en vooral pijnlijk zijn wanneer je er zelf mee kampt.


    ars moriendi

    Ribery schreef:
    (...)
    Hoe weet je dat dan, dat heel veel mensen hier in dit topic een depressie beweren te hebben? Vraag ik me dan toch af waar je dat aan afleidt. Ben het wel met je eens, hoor. Het internet zit vol met mensen die na een klotedagje beweren een depressie te hebben. En dat kan heel, heel naar en vooral pijnlijk zijn wanneer je er zelf mee kampt.


    Nah merendeel was misschien overdreven, of tenminste, dat zou ik niet met zekerheid durven zeggen, maar sommigen hebben het wel eens in een topic o.i.d. laten vallen. Ik vind juist dat zij zichzelf, als depressievelingen, als een soort elite groepje beschouwen, en mensen die met minder 'ernstige' problemen te kampen hebben, of mensen die niet klinisch gediagnosticeerd zijn, worden automatisch als een soort posers gezien. Ik heb hierbij geen specifieke user in mijn hoofd hoor, voor het geval iemand zich nu aangevallen voelt, maar ze zullen er wel bij zijn.

    [ bericht aangepast op 12 mei 2014 - 20:33 ]


    i put the fun in funeral

    helemaal mee eens!
    echt mensjes denken dat veel te snel!


    Da!

    Mee eens. Ik kwam er pas achter dat ik een depressie had nadat ik in een huilbui was en niet meer kon stoppen. En het gevoel van opluchting daarna was geweldig. Mij zul je niet snel horen zeggen van 'ik heb een depressie', maar nu ik terug denk kan ik met zekerheid zeggen dat ik het wel heb gehad.
    Ik vind het vooral egoïstisch als mensen zeggen van 'ik ben depressief' om de kleinste dingen. uugh


    I never fail, I just found out what doesn't work.

    Opinor schreef:
    Eens, er zijn allerlei tests van bijvoorbeeld de GGZ om te achterhalen of je depressief bent of niet. Het is dus niet een label wat je zomaar eventjes op jezelf of iemand anders kunt plakken. Ik geloof niet dat veel mensen die tests doen en met een lastige of slechte periode zichzelf als depressief zien. Terwijl het me ook niet iets lijkt waar je zo één, twee, drie even uitkomt.


    “I realize there’s something incredibly honest about trees in winter, how they’re experts at letting things go.”

    Baka schreef:
    Mee eens. Ik kwam er pas achter dat ik een depressie had nadat ik in een huilbui was en niet meer kon stoppen. En het gevoel van opluchting daarna was geweldig. Mij zul je niet snel horen zeggen van 'ik heb een depressie', maar nu ik terug denk kan ik met zekerheid zeggen dat ik het wel heb gehad.
    Ik vind het vooral egoïstisch als mensen zeggen van 'ik ben depressief' om de kleinste dingen. uugh
    Deze stelling gaat juist over mensen zoals jou. Een grote huilbui hebben gehad staat niet gelijk aan een depressie. Het is veel en veel meer dan dat en zo makkelijk kom je er niet af. Zolang een psycholoog niet zegt dat je het bent ben je het niet, als je het mij vraagt. Dit omdat online testen sowieso niet te vertrouwen zijn en mensen, zoals je hier goed kunt zien, zichzelf te snel depressief noemen.

    Betekent natuurlijk niet dat je je niet echt heel kut kunt voelen/hebt gevoelt. Heb ik ook zovaak gehad en ik heb ook zovaak me kapot gejankt maar dat betekent niet dat ik depressief ben geweest.


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Dauth schreef:
    (...)Deze stelling gaat juist over mensen zoals jou. Een grote huilbui hebben gehad staat niet gelijk aan een depressie. Het is veel en veel meer dan dat en zo makkelijk kom je er niet af. Zolang een psycholoog niet zegt dat je het bent ben je het niet, als je het mij vraagt. Dit omdat online testen sowieso niet te vertrouwen zijn en mensen, zoals je hier goed kunt zien, zichzelf te snel depressief noemen.

    Betekent natuurlijk niet dat je je niet echt heel kut kunt voelen/hebt gevoelt. Heb ik ook zovaak gehad en ik heb ook zovaak me kapot gejankt maar dat betekent niet dat ik depressief ben geweest.


    Hmm. Ik denk dat het bij heel veel mensen niet eens gediagnosticeerd is, omdat ze niet naar een arts durven gaan. Het zijn vaak mensen met een negatief zelfbeeld en die willen anderen al helemaal niet met hun problemen opzadelen.


    Every villain is a hero in his own mind.

    OakenshieId schreef:
    (...)

    Hmm. Ik denk dat het bij heel veel mensen niet eens gediagnosticeerd is, omdat ze niet naar een arts durven gaan. Het zijn vaak mensen met een negatief zelfbeeld en die willen anderen al helemaal niet met hun problemen opzadelen.
    En dat snap ik ook best maar dat merk je dan ook vaak aan de persoon zelf. Een grote huilbui hebben en je daarna beter voelen is geen depressie.


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Moeilijke stelling. Ik denk dat een depressie iets is dat heel lang duurt en waar je maar moeilijk vanaf komt. Stemmingswisselingen tellen hierbij niet natuurlijk; iedereen voelt zich namelijk wel eens depri. Ik denk dat mensen de precieze definitie van een depressie niet kennen en daardoor algauw zeggen dat ze depressief zijn. Ik ben het dus wel eens met de stelling. Het probleem is een beetje dat mensen heus wel hun verhaal kwijt mogen als ze in een dipje zitten, dat lucht juist op, maar ik vind niet dat je dan gelijk moet zeggen dat je echt depressief bent. Dat is alleen als je langdurig erg ongelukkig bent en het echt diep geworteld zit.


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    Dauth schreef:
    (...)En dat snap ik ook best maar dat merk je dan ook vaak aan de persoon zelf. Een grote huilbui hebben en je daarna beter voelen is geen depressie.


    Het zou je verbazen hoe goed mensen toneel kunnen spelen. :'p
    Het is het volkomen logisch dat je je opgelucht voelt na een huilbui, zelfs als je depressief bent. Maar goed, ik ben het met je eens dat de huilbui alleen niet echt wat met een depressie te maken heeft :'], maar ik weet verder niet wat er speelt en ga er geen oordeel over vellen. Ik vind eigenlijk dat niemand dat zou moeten doen, want we kennen elkaar toch nauwelijks.


    Every villain is a hero in his own mind.