• De stelling van deze week luidt:
    Mensen denken veel te snel dat ze een depressie hebben.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Pencils schreef:
    Helemaal mee eens. Om me heen merk ik al heel erg dat mensen na één slecht dagje zeggen dat ze depressief zijn. En ook op quizlet zeggen heel veel mensen dat ze depressief zijn. Natuurlijk, van een heel groot deel zal dat ook wel waar zijn, maar het lijkt nu wel alsof het 'hip' is geworden om depressief te zijn. Alsof het is, als je zegt dat je een depressie hebt, je er ineens bij hoort.
    Of dit volgende ook op quizlet is weet ik niet, maar een paar van de mensen die ik ken doen wel eens of ze een stoornis hebben. Een eetstoornis, een depressie, noem maar op. ( De ene doen ze alsof ze anorexia hebben, terwijl ze de volgende dag een hele snoepzak leegeten, bijvoorbeeld. ) Dat is gewoon dikke onzin, want er is helemaal niks leuks aan mentale problemen. Mensen moeten er eens mee ophouden, want hierdoor word de ergheid van zo'n probleem bij anderen nu ernstig onderschat. De mensen die een echte depressie hebben ( of iets anders, maar dat is niet de stelling ) lopen er meestal ook helemaal niet mee te koop. Mensen die dat wel doen zijn eerder aandachttrekkers, en niet mensen met een echt probleem.


    Weet je hoe kwetsend deze reacties over kunnen komen op iemand? Tuurlijk is dit een stelling en je bent vrij om te discusseren, maar hier zit toch ook een grens aan? Heb je zelf eerst bedacht welk effect je oproept met deze reactie? Want op mij komt het over alsof je jezelf niet hebt ingeleefd voor je dit zei. En daarbij is het gevaarlijkste wat je kan doen in een discussie het invullen voor een ander.


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    JA EENS!
    En sorry, maar te veel hier op Quizlet zeggen dat ze een depressie hebben :')


    Uhm, misschien hebben die mensen het hier wel écht moeilijk? Je kan en mag niet zeggen dat ze dat niet hebben en het een "hype" is. Je kent die persoon niet in het echt.

    Eens, veel mensen beweren depressief te zijn terwijl het ''gewoon een dipje'' is.
    Al denk ik wel dat je jeugd van tegenwoordig sneller depressief is door de hoge verwachtigen en prestratiedruk, maar depressie is iets dat speelt voor langere tijd en eigenlijk bewezen moet zijn wil je het ook echt een depressie mogen noemen.


    Thank you for the tragedy, I need it for my art.

    Waar ligt de grens?
    De grens tussen een dip of een depressie is niet precies te trekken. Er is meestal geen hard bewijs over het al dan niet aanwezig zijn van een ziekte. De grens is getrokken op basis van afspraken tussen deskundigen. Maar daarover valt nog wel te discussiëren. Sommige mensen die geen depressie hebben,hebben wel klachten waar ze behoorlijk onder lijden. Zij missen door de klachten misschien ook dagen op het werk. In zo’n geval is er sprake van een serieuze dip, en is het goed toch eens met de huisarts te gaan praten of te bekijken wat u zelf kunt doen. Andersom is het zo dat niet iedereen met een depressie ‘psychisch gestoord’ is. Er is zeker wat mis op het moment, maar het kan vanzelf weer over gaan. Niet iedereen met een depressie heeft direct een intensieve behandeling nodig. Het is wel verstandig om samen met de huisarts de vinger aan de pols te houden.


    Bron: http://www.psychischegezondheid.nl/page/1100/depressie.html


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    JA.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Pencils schreef:
    Helemaal mee eens. Om me heen merk ik al heel erg dat mensen na één slecht dagje zeggen dat ze depressief zijn. En ook op quizlet zeggen heel veel mensen dat ze depressief zijn. Natuurlijk, van een heel groot deel zal dat ook wel waar zijn, maar het lijkt nu wel alsof het 'hip' is geworden om depressief te zijn. Alsof het is, als je zegt dat je een depressie hebt, je er ineens bij hoort.
    Of dit volgende ook op quizlet is weet ik niet, maar een paar van de mensen die ik ken doen wel eens of ze een stoornis hebben. Een eetstoornis, een depressie, noem maar op. ( De ene doen ze alsof ze anorexia hebben, terwijl ze de volgende dag een hele snoepzak leegeten, bijvoorbeeld. ) Dat is gewoon dikke onzin, want er is helemaal niks leuks aan mentale problemen. Mensen moeten er eens mee ophouden, want hierdoor word de ergheid van zo'n probleem bij anderen nu ernstig onderschat. De mensen die een echte depressie hebben ( of iets anders, maar dat is niet de stelling ) lopen er meestal ook helemaal niet mee te koop. Mensen die dat wel doen zijn eerder aandachttrekkers, en niet mensen met een echt probleem.


    Ik wil toch wel even duidelijk maken dat je geen idee hebt wat anorexia is als je denkt dat die persoon geen anorexia kan hebben, omdat ze een hele snoepzak leeg eet. Ik ga het je niet uitleggen, want je bent oud genoeg om het zelf uit te zoeken.


    You are beautiful, you are love.

    Mee eens.


    "Yes, that was a banana. No one expects the banana!"

    Ik denk dat je in dit geval niet zomaar iedereen over dezelfde kam kan scheren.
    Aan de ene kant noemen mensen een lang dipje al snel een depressie, want bij een depressie komt wel wat meer kijken dan je alleen niet goed in je vel voelen.
    Maar er zijn net zo goed mensen die wel met een echte depressie sukkelen.
    Het hangt wat van persoon tot persoon af, denk ik.


    Failure is the opportunity to begin again, more intelligently.

    Niet mee eens.
    Mensen zeggen tegenwoordig best snel: ''Ik voel me depri'' Maar dat hoeft nog niet te zeggen dat je depressief bent. Net zoals zeggen dat ''Ik heb daar echt een trauma aan'' nog niet betekent dat je PTSS hebt. Ik denk ook niet echt dat mensen echt menen te beweren dat ze depressief zijn, maar dat een label nu ook een soort algemene term is geworden.
    Daarbij moet ik wel zeggen dat ik wel vind dat er wel heel snel diagnoses worden gesteld tegenwoordig, dus vind ik het eigenlijk ook niet gek dat mensen nu nog sneller serieus gaan denken of ze wel of niet iets mankeren.

    [ bericht aangepast op 11 mei 2014 - 20:03 ]


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Ik denk eigenlijk dat het probleem vooral ligt bij het feit dat mensen niet precies weten wat het woord 'depressief' inhoudt. Iedereen heeft namelijk wel eens een periode waarin je je somber voelt, gestrest bent en geen zin meer hebt in dingen. In mijn omgeving wordt zo'n periode al snel een depressie genoemd.
    Een depressie is echter veel meer dan de hierboven beschreven symptomen. Depressieve mensen kunnen bang zijn, verdrietig, lusteloos, ze vinden geen plezier meer in dingen waar ze eerst wel vrolijk van werden etcetera. Ernstig depressieve mensen zijn vaak niet eens meer somber maar juist apathisch. In de DSM staat een mooi lijstje met kenmerken.
    Volgens mij is deze stelling waar, alleen is dit dus geen kwestie van aandacht zoeken maar van pure onwetendheid. Ik geloof namelijk best dat mensen die in een dip zitten oprecht kunnen denken dat ze depressief zijn zonder dat hier aanstellerij bij komt kijken, maar dat komt doordat het gros van de wereldbevolking geen idee heeft wat de precieze definitie van het woord 'depressie' is.


    "Remember, Red, hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies."

    Ik ben het in grote lijnen met de stelling eens. Dat neemt niet weg dat er gewoon veel mensen zijn met een depressie. Maar over het algemeen vind ik inderdaad dat men zichzelf te snel depressief noemt. Een depressie is geen dip, het is iets compleet verschillends. Een depressie is een diagnose die naar mijn mening professioneel geconcludeerd moet worden. Een dip is op te lossen door genoeg afleiding te zoeken en leuke dingen te ondernemen, een depressie heeft meer tijd en energie nodig. Veel mensen hebben geen idee wat een depressie inhoud en wat daar allemaal bij hoort. Het is veel groter dan alleen het begrip waar roekeloos mee gesmeten wordt. Sorry, maar dit is mijn (misschien ietwat harde) mening, ik kan me erg kwaad maken om dit soort dingen.


    Normal is an illusion. What's normal for the spider, is chaos for the fly.

    Pencils schreef:
    Helemaal mee eens. Om me heen merk ik al heel erg dat mensen na één slecht dagje zeggen dat ze depressief zijn. En ook op quizlet zeggen heel veel mensen dat ze depressief zijn. Natuurlijk, van een heel groot deel zal dat ook wel waar zijn, maar het lijkt nu wel alsof het 'hip' is geworden om depressief te zijn. Alsof het is, als je zegt dat je een depressie hebt, je er ineens bij hoort.
    Of dit volgende ook op quizlet is weet ik niet, maar een paar van de mensen die ik ken doen wel eens of ze een stoornis hebben. Een eetstoornis, een depressie, noem maar op. ( De ene doen ze alsof ze anorexia hebben, terwijl ze de volgende dag een hele snoepzak leegeten, bijvoorbeeld. ) Dat is gewoon dikke onzin, want er is helemaal niks leuks aan mentale problemen. Mensen moeten er eens mee ophouden, want hierdoor word de ergheid van zo'n probleem bij anderen nu ernstig onderschat. De mensen die een echte depressie hebben ( of iets anders, maar dat is niet de stelling ) lopen er meestal ook helemaal niet mee te koop. Mensen die dat wel doen zijn eerder aandachttrekkers, en niet mensen met een echt probleem.


    Just saying, dat iemand een snoepzak leeg eet wil niet zeggen dat diegene niet echt anorexia kan hebben.


    The universal language of art.

    Meer dan eens.
    Ik vind echt dat mensen veel te snel zeggen dat ze een depressie hebben, als ze enkel down zijn. Iedereen is wel eens down of zit gewoon niet zo goed in zijn/haar vel.


    She knew the rules so she knew how to break them.

    ik sluit me aan bij freestyle, ik denk dat sommige mensen gewoon niet zo goed weten wat de echte betekenis is van depressie, en daarom ben ik het eens met de stelling, mensen denken al snel dat als ze in een dipje zitten van misschien een paar dagen of weken op zn hoogst al in een depressie zitten, maar dat is mijn mening, ik ken natuurlijk niet alle mensen op de hele wereld , en er zijn echt zeker weten wel mensen die al snel gewoon in een echte depressie zitten, maar dat zijn er denk ik wel minder dan het aantal mensen die zeggen dat ze in een depressie zitten als ze even in een dipje zitten.

    [ bericht aangepast op 12 mei 2014 - 1:38 ]

    AmberNiall schreef:
    Eens, mensen hebben veel te snel medelijden met zichzelf. Tover en glimlach op je gezicht en wees blij met je leven.
    Binnen no time ben je weer helemaal jezelf


    Als dat zo makkelijk was, hadden we geen psychiaters, psychologen of andere hulpmiddelen meer nodig, denk ik. Het feit dat je er zo makkelijk over praat, laat al wel zien dat je niet heel veel van het onderwerp af weet.

    Maar goed, weer on-topic. Ook dit is weer een persoonsgebonden stelling. Je kunt niet iedereen over één kam scheren en zeggen: "ze stellen zich aan" of "ze vragen om aandacht", alleen maar omdat er tegenwoordig veel mensen zijn die zeggen dat ze depressief zijn. Dat je het niet begrijpt, houdt niet meteen in dat iemand niet daadwerkelijk depressief is. Je kunt niet door een ander zijn ogen kijken, just saying.

    [ bericht aangepast op 12 mei 2014 - 13:43 ]


    “I think everybody’s nuts.” - Johnny Depp