• Omdat het meer over mijn gezondheid gaat, vond ik het meer hier passen dan bij lifestyle of school.

    Oki, nu de kern van dit topic. Ik begin echt angsten te krijgen de laatste tijd. Ik heb een ontzettend druk semester en school slorpt al mijn energie op dat mijn gezondheid er echt onder leidt. Ik heb ontzettend veel stress dat heel mijn lichaam blokkeert en ik naar de kine (fysio voor de Nederlanders) moet om alles los te maken. Dat is voornamelijk allemaal begonnen toen ik eens een stapje terug van Quizlet nam en mijn account inactiveerde. Ik moet van mijn ouders ook vitaminen en ijzer nemen omdat ik zo bleek zie en ik continu oververmoeid ben.
    Dit weekend heb ik ook ontzettend veel voor school gedaan, maar belange niet voldoende dan dat ik gewenst had en mijn mama keek me echt aan alsof ik een slag van de toren had gekregen omdat ik continu met school bezig ben, maar alsnog, ik heb het gevoel dat ik niks doe. Ik moet continu verslagen maken, presentaties houden, labo's voorbereiden en leren voor labotesten dat ik de tijd gewoon niet vind om alles bij te houden en dat maakt me nu net zo bang. Deze week weet ik ook totaal niet waar mijn hoofd staat, want tegen morgen heb ik een labotest, dan moet ik 's avond mijn presentatie voorbereiden en ook nog een leren voor een nieuwe test + mijn labo verslag afwerken en ik weet sowieso dat ik het leren voor die test zal moeten laten vallen omdat ik er geen tijd voor zal hebben.
    Ik ben gewoon zo bang dat mijn examens slecht zullen omdat ik gewoon geen tijd vind om alles samen te vatten en ik kan mij dat echt niet permitteren omdat ik volgend jaar stage heb en als ik te veel herexamens heb, ik mijn stage niet kan aanvragen. En dat resulteert natuurlijk in meer stress. Ik zie hier echt bijna iedere dag tot 22u te werken voor school en alsnog kom ik niet rond, heb ik onvoldoende slaap en heb ik continu klachten aan mijn lichaam omdat ik niet meer goed kan functioneren onder deze druk. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, ik kan wel huilen. En iedereen heeft zoveel verwachtingen van mij dat de druk om te slagen ook weer zo groot wordt. Ik ben echt zo bang. Ik hou hier echt niet van.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Je moet niet zo stressen, 't is makkelijker gezegd, dat weet ik wel! Maar labotoetsen zijn heus toch niet zo moeilijk?=) tenzij ze bij jullie echt een ander niveau zijn natuurlijk. Ik moest daar amper voor leren omdat wat ze op die toetsen vroegen, we meerdere keren in het labo zelf hadden gedaan dus ergens kan je het dan wel =).
    Over je stage moet je niet zo druk maken en herexamens tenslotte ook niet. =) Misschien kan je een extra jaartje doen?=) Da's toch niet erg, en uiteindelijk maak je je het daardoor gemakkelijker en heb je de tijd om even te bekomen =).
    Als ik jou was zou ik gewoon een aantal vakken skippen, die je dan in de herexamens doet, dan verminder je nu de druk wat =)


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    Hoe vervelend het ook klinkt, schuif je werk eens opzij. Het heeft echt geen zin om te gaan leren totdat je omvalt. Luister naar je lichaam; het protesteert en het kan gewoon niet meer. Probeer je daarbij neer te leggen en neem je rust. Je zal veel beter kunnen leren zonder al die klachten.
    Ik heb mezelf vorig jaar ook tot over mijn grenzen gesleept, en ik ben daar niets mee opgeschoten. Nu dwing ik mezelf gewoon om mijn boeken weg te leggen en eventjes met de hond te gaan wandelen als ik stress begin te krijgen. En geloof me, dat werkt echt.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    madeupyou schreef:
    Je moet niet zo stressen, 't is makkelijker gezegd, dat weet ik wel! Maar labotoetsen zijn heus toch niet zo moeilijk?=) tenzij ze bij jullie echt een ander niveau zijn natuurlijk. Ik moest daar amper voor leren omdat wat ze op die toetsen vroegen, we meerdere keren in het labo zelf hadden gedaan dus ergens kan je het dan wel =).
    Over je stage moet je niet zo druk maken en herexamens tenslotte ook niet. =) Misschien kan je een extra jaartje doen?=) Da's toch niet erg, en uiteindelijk maak je je het daardoor gemakkelijker en heb je de tijd om even te bekomen =).
    Als ik jou was zou ik gewoon een aantal vakken skippen, die je dan in de herexamens doet, dan verminder je nu de druk wat =)
    Het is met giscorrectie en de vragen zijn best wel moeilijk, want 1 lettertje verschil in een woord, is al snel een hele andere stof bij ons. Dat is het nadeel van chemie I guess. En ik kan het mijn niet permitteren om nog een extra jaartje te doen omdat ik van richting ben veranderd en in theorie eigenlijk vorig jaar al had moeten afstuderen ipv volgend jaar. In de zomer moet ik ook proberen zoveel mogelijk geld te verdienen om mijn studies te kunnen financieren omdat ik alles zelf moet betalen.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Avarosa schreef:
    (...)Het is met giscorrectie en de vragen zijn best wel moeilijk, want 1 lettertje verschil in een woord, is al snel een hele andere stof bij ons. Dat is het nadeel van chemie I guess. En ik kan het mijn niet permitteren om nog een extra jaartje te doen omdat ik van richting ben veranderd en in theorie eigenlijk vorig jaar al had moeten afstuderen ipv volgend jaar. In de zomer moet ik ook proberen zoveel mogelijk geld te verdienen om mijn studies te kunnen financieren omdat ik alles zelf moet betalen.

    Oh da's minder... Naja, als ik eventjes over het eerste mag zeggen, als ik doorga met mijn studie ben ik pas afgestuurd op mijn 26, dusja =). Je zou niet de enige zijn :'D.
    Maar als je alles zelf moet financieren is dat inderdaad geen optie eigenlijk =/


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    Miserables schreef:
    Hoe vervelend het ook klinkt, schuif je werk eens opzij. Het heeft echt geen zin om te gaan leren totdat je omvalt. Luister naar je lichaam; het protesteert en het kan gewoon niet meer. Probeer je daarbij neer te leggen en neem je rust. Je zal veel beter kunnen leren zonder al die klachten.
    Ik heb mezelf vorig jaar ook tot over mijn grenzen gesleept, en ik ben daar niets mee opgeschoten. Nu dwing ik mezelf gewoon om mijn boeken weg te leggen en eventjes met de hond te gaan wandelen als ik stress begin te krijgen. En geloof me, dat werkt echt.
    Ik zou dat echt graag willen doen, maar ik heb daar geen tijd voor. Ik loop gewoon zo achter met school dat ik het bijna niet kan maken om een week of een weekend niks te doen. Het is zelf zo erg dat ik het typen van dit bericht als ontspanning zie, terwijl het eigenlijk alles behalve ontspannend is.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Je werk opzij schuiven is een gevaarlijke keuze. Zeker als je de mentaliteit hebt om zeker op tijd af te studeren, wanneer je rust neemt, vlak voor de examens, ga je alleen maar dieper in de problemen komen.
    Eigenlijk vrees ik dat er niets anders opzit dan door te zetten en al de slaap die je kan krijgen met beide handen aan te nemen. Ik denk dat je privéleven tijdelijk een beetje zal moeten sneuvelen om school en slaap aan te kunnen.
    Neem deze zomer niet te veel hooi op je vork, werk, maar maak jezelf niet kapot.


    Everybody wants forever, I just want to burn up bright...

    Avarosa schreef:
    (...)Ik zou dat echt graag willen doen, maar ik heb daar geen tijd voor. Ik loop gewoon zo achter met school dat ik het bijna niet kan maken om een week of een weekend niks te doen. Het is zelf zo erg dat ik het typen van dit bericht als ontspanning zie, terwijl het eigenlijk alles behalve ontspannend is.


    Ik begrijp dat je het druk hebt, maar je kan af en toe toch wel een uurtje vrij nemen? Je hoeft geen hele dag niets te doen, maar ik denk dat het je toch meer rust zal geven als je tussendoor een uurtje pauze neemt. Je gezondheid gaat nog altijd voor, in mijn ogen.

    [ bericht aangepast op 12 mei 2014 - 20:19 ]


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Ik denk dat je voor jezelf gewoon een vast momentje moet inplannen waar je even tijd voor jezelf neemt.
    Het maakt niet uit hoeveel werk je hebt, gewoon even alles opzij schuiven en iets doen waar je je helemaal mee ontspant.
    Een ontspannen iemand kan ook beter en sneller werken, dus uiteindelijk is het alleen in je voordeel.
    Verder zou ik proberen om een goede planning te maken, zodat je je werk wat kan verdelen. En misschien kan je op school tijdens de pauzes alvast wat werk wegwerken zodat je thuis al wat minder te doen hebt?
    Ik zou in ieder geval je gezondheid nu op de eerste plaats zetten.
    Want als je slaagt voor je examens en je stages en alles, maar niet gezond of gelukkig bent. Wat heeft het dan voor zin?


    Failure is the opportunity to begin again, more intelligently.

    Het enige wat je inderdaad nu even moet doen is je stress kwijtraken. Aangezien je school wel erg belangrijk vindt, en geen jaar kan blijven zitten is het erg moeilijk..
    Misschien is het eens een goed idee om te gaan plannen wanneer je eventjes iets voor jezelf gaat doen, zodat je ook even je stress kwijt kan en niet de hele tijd bezig blijft aan je schoolwerk. Probeer in jezelf te geloven! Ook kan je bijvoorbeeld als je wacht (trein, bus, tussenuren, wachtrijen) een samenvatting of foto's van je boeken op je telefoon erbij pakken, dat scheelt weer voor je werk thuis en kan je vroeger je bed in.
    Zonder een goede nachtrust blijft alles ook veel slechter hangen. Je hebt je slaap echt hard nodig.
    Ik kan je wel uit eigen ervaring vertellen dat je stof samenvatten echt heel erg scheelt! Het duurt dan wel even voordat je ermee klaar bent, maar als je het met veel aandacht doet, dan leer je het tegelijkertijd. Vaak hoef ik het dan maar een paar keer door te lezen voordat ik het helemaal ken, en dat duurt dan ook niet zo lang, omdat ik geen hele boeken meer hoef te lezen.
    Ook een handige tip is om de dag na school nog even door te kijken wat je hebt gedaan die dag. Zo blijft het ook veel beter hangen, en als je het later opnieuw moet leren herken je het bijna meteen.
    Dit zijn allemaal dingen die bij mij erg goed werken, misschien kan je er wat mee (:
    Verder wens ik je heel veel beterschap en succes met alles (flower)


    I solemnly swear that I am up to no good.

    Miserables schreef:
    (...)

    Ik begrijp dat je het druk hebt, maar je kan af en toe toch wel een uurtje vrij nemen? Je hoeft geen hele dag niets te doen, maar ik denk dat het je toch meer rust zal geven als je tussendoor een uurtje pauze neemt. Je gezondheid gaat nog altijd voor, in mijn ogen.
    Afhankelijk van de dag ben ik om 15u-18u of 17u op mijn kot en dan moet ik nog eten maken afwassen en dan pas kan ik beginnen met leren. Ik leer dan een halfuur en zit 5 minuten op Q etc. En de laatste tijd is het niet meer abnormaal dat ik om 9u30-10 pas mijn werk aan de kant schuif.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Het is toch wel alarmerend dat je geestelijk maar ook fysiek merkt dat de spanning voor school te hoog oploopt en ik zal het zeker ook serieus nemen! Want als je je eigen gezondheid niet op de eerste plaats zet, heb je grote kans dat je binnenkort helemaal instort en dan helemaal niks meer kan doen. Probeer echt voldoende rust te nemen die je nodig hebt. Uiteindelijk is dat beter dan dat je nu jezelf voor 300% inzet en daarna helemaal niks meer kan doen. Zoeken naar de juiste balans is zo belangrijk!!

    Heel veel sterkte!


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Lazet schreef:
    Het enige wat je inderdaad nu even moet doen is je stress kwijtraken. Aangezien je school wel erg belangrijk vindt, en geen jaar kan blijven zitten is het erg moeilijk..
    Misschien is het eens een goed idee om te gaan plannen wanneer je eventjes iets voor jezelf gaat doen, zodat je ook even je stress kwijt kan en niet de hele tijd bezig blijft aan je schoolwerk. Probeer in jezelf te geloven! Ook kan je bijvoorbeeld als je wacht (trein, bus, tussenuren, wachtrijen) een samenvatting of foto's van je boeken op je telefoon erbij pakken, dat scheelt weer voor je werk thuis en kan je vroeger je bed in.
    Zonder een goede nachtrust blijft alles ook veel slechter hangen. Je hebt je slaap echt hard nodig.
    Ik kan je wel uit eigen ervaring vertellen dat je stof samenvatten echt heel erg scheelt! Het duurt dan wel even voordat je ermee klaar bent, maar als je het met veel aandacht doet, dan leer je het tegelijkertijd. Vaak hoef ik het dan maar een paar keer door te lezen voordat ik het helemaal ken, en dat duurt dan ook niet zo lang, omdat ik geen hele boeken meer hoef te lezen.
    Ook een handige tip is om de dag na school nog even door te kijken wat je hebt gedaan die dag. Zo blijft het ook veel beter hangen, en als je het later opnieuw moet leren herken je het bijna meteen.
    Dit zijn allemaal dingen die bij mij erg goed werken, misschien kan je er wat mee (:
    Verder wens ik je heel veel beterschap en succes met alles (flower)
    Samenvatten doe ik ook, maar ik vind er amper tijd voor door alle bijkomende taken. Ik heb ook vrijwilligerswerk moeten doen, maar dat calculeren ze natuurlijk niet in en moeten we allemaal in onze vrije tijd gaan doen. En dat verslag er rond, vraagt natuurlijk ook veel tijd. Nu is het zo dat ik de meeste samenvatting op de pc maak omdat ik het dan altijd nog staan heb voor het geval er iets mis gaat. Maar ik heb een zeer slecht rug door een ongeval, dus als ik mijn pc moet meesleuren naar school, zie ik ontzettend hard af en dat is dus niet echt een optie voor me. Ook ben ik mijn smartphone nog niet gewoon, dus kan ik daar ook niet echt samenvattingen op maken.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Het is erg vervelend als je het zo druk hebt, ik kan er van mee spreken, maar gaan stressen is echt geen goed idee. Ook al vind je dat je niks doet of niet genoeg, je moet ook rusten. Hoe belangrijk school ook is, je moet ook aan jezelf denken. Probeer een keer ontspanningsoefeningen tussendoor of doe eventueel aan yoga, die dingen kunnen echt helpen.


    16 - 09 - '17

    Oh man, ik ken het wel. Op dit moment eigenlijk niet. Ondanks dat ik in mijn examen zit, stress ik niet zo veel als ik zou moeten. In ieder geval, twee uitersten dus. Allereerst, het is het belangrijkst dat je genoeg slaap krijgt, al is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Met minder slaap ben je sowieso vatbaarder voor stress en andere dingen.
    Verder weet ik niet echt hoe ik je kan helpen, behalve dit: Deze periode(s), deze stress; het loopt een keer af. Of je nu beter of slechter uit de situatie komt, op een gegeven moment zijn de examens/tentamens achter de rug en of je nu geslaagd of gezakt bent, dan ben je er van af.
    Verder, haal diep adem, ogen dicht. Adem langzaam uit. Je doet wat je kan doen. Haal de hele nacht door, als dat helpt, maar realiseer je dat je doet wat je kan doen, en op een gegeven moment is het genoeg.
    Man, ik heb niet echt goede tips, maar vooralsnog: Succes!


    Tijd voor koffie.

    Avarosa schreef:
    (...)Samenvatten doe ik ook, maar ik vind er amper tijd voor door alle bijkomende taken. Ik heb ook vrijwilligerswerk moeten doen, maar dat calculeren ze natuurlijk niet in en moeten we allemaal in onze vrije tijd gaan doen. En dat verslag er rond, vraagt natuurlijk ook veel tijd. Nu is het zo dat ik de meeste samenvatting op de pc maak omdat ik het dan altijd nog staan heb voor het geval er iets mis gaat. Maar ik heb een zeer slecht rug door een ongeval, dus als ik mijn pc moet meesleuren naar school, zie ik ontzettend hard af en dat is dus niet echt een optie voor me. Ook ben ik mijn smartphone nog niet gewoon, dus kan ik daar ook niet echt samenvattingen op maken.

    Is het geen optie om op je laptop de samenvattingen te maken (gaat wat sneller qua typen enzo), en ze dan over te zetten naar je telefoon, met Dropbox of dmv naar jezelf mailen? Dat scheelt al dat gesjouw, en heb je je samenvattingen overal wel bij je!


    I solemnly swear that I am up to no good.