• Hey! Ik zit met een probleem, nou ja. Dat vind ik zelf dan.
    Ik zit nu in 3HAVO, dus als het goed is heb ik over zo'n 2 jaar mijn diploma. Maar ik heb dus geen idee wat ik daarna ga doen. Ik zit al vanaf de eerste klas te bedenken wat ik later wil worden, maar nu weet ik nog steeds niets. Alles wat mij een beetje leuk leek lag boven mijn niveau of vonden mijn ouders geen goed idee omdat er simpelweg geen vraag naar is. Als ik het in mijn klas vraagt weet wel iedereen wat die later wil worden. Letterlijk iedereen behalve ik heeft al een idee. Ik weet echt even niet hoe ik een leuke baan voor later kan vinden...

    Heeft iemand tips voor me?
    Weten jullie al wat je later wil doen en hoe ben je daarop gekomen?


    Your love makes me strong, your hate makes me unstoppable

    Beroepskeuzetest proberen? Of een interessetest?

    Ik wil later kok worden, ik ga de opleiding horeca assistent doen c;


    26 - 02 - '16

    Nou bij mij was het makkelijk dat ik de muziek in ga. Maar mijn ouders zitten ook in de muziek/kunst sector. Dus die vonden het niet erg.

    Als ik jou was zou ik op het internet eens wat beroepskeuzetesten gaan maken. En kijken in welke séctor je graag werken wilt. Dan kun je namelijk al heel wat afstrepen. En dan binnen die sector kun je kijken wat je met jouw niveau doen kunt, en zo een keuze maken. c:

    Veel succes! (:


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Ik zou een beroepskeuze test doen. Desnoods ga je ook een dagje meelopen bij hetgene wat eruit komt, dan kun je het ook ervaren en dan weet je ook zeker dat je het leuk vind (;


    It's never gonna happen, Guys.

    Oh ja, je kan ook nog snuffelstages doen. Maar dat is iets dat lijkt op wat Rhyme noemde c;


    26 - 02 - '16

    Doe waar je hart ligt en niet waar je het meeste geld in kan verdienen maar feitelijk ongelukkig van wordt. Dat wil ik je vooral echt meegeven. Twee jaar is gelukkig nog best veel tijd, en ik denk dat je ook nog wel een beroepskeuze test gaat doen op school. En anders doe je hem een keer in je vrije tijd...

    Zelf weet ik al wel heel lang dat ik naar de kunstacademie wil. (sinds groep 6 of zo) Heb ook de vooropleiding gedaan en zo, ontzettend leerzaam. Alleen is vaak wel echter het probleem dat je met kunst niet altijd goed kan rondkomen, dus ik moet nog eens kijken wat ik ernaast zou kunnen en willen doen.


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Bedankt voor de tips! c:


    Your love makes me strong, your hate makes me unstoppable

    Je kunt op school naar een decaan gaan? Ik zit in 4VWO en ik ben daar nu ook naartoe gegaan want ik heb dus ook totaal geen idee wat ik wil gaan doen. Maar de decanen zeggen zelf dat ik nog genoeg tijd heb, en jij hebt ook nog twee jaar dus ik zou je er nog niet zo druk om maken ^^

    ^Ben het eens met Einmana. En btw. Op dit moment kan je arbeidsmarkt echt heel slecht zijn, maar dat kan zo weer veranderen.
    Als jij nog 2 jaar moet en dan ook nog eens een studie van 4 jaar, dan kom je dus pas over 6 jaar op de arbeidsmarkt. Misschien nog wel later als je ook nog een extra uitbreiding gaat doen op je studie.

    Bij mij is dat ook het geval. Als ik nu zou afstuderen, dan heb ik geen baan, maar over een aantal jaar wordt weer een lerarentekort voorspelt.
    Doe vooral wat je echt leuk vind, dan ben je ook veel meer gemotiveerd voor je studie. Het is toch wel hard werken en hoe gemotiveerder je ervoor bent, hoe gemakkelijker het je afgaat.

    [ bericht aangepast op 13 mei 2014 - 20:40 ]


    It's never gonna happen, Guys.

    Kiezen is moeilijk, ik heb me net ingeschreven voor een studie, maar ik weet niet eens wat ik wil gaan doen later..


    "Fuck feelings, be a bitch" - Blair Waldorf

    je zegt dat er geen werk in te krijgen is...
    Je moet iets doen wat je leuk vind... op het moment is nergens werk te krijgen.. en omscholen is makkelijker als 4 jaar vastzitten aan iets wat je haat...


    The thing you do mean something to people -Ncis

    Als er momenteel geen vraag naar is, dan kan er over vijf jaar wel vraag naar zijn dus daar zou ik niet op af gaan.
    Ben je al naar open dagen en dergelijke geweest?


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Ik had hetzelfde probleem. Vanaf mijn 14e tot een paar weken terug, omdat ik het juist toen losliet.
    Probeer er niet teveel over na te denken, het komt als het komt. Mocht je het in 5 havo nog niet weten, ga open dage bezoeken, proefstuderen en/of neem net als ik een tussenjaartje om tijd te rekken. Het kan allemaal nog, maak je er nu niet teveel druk om.


    #WWED - What Would Emma Do?

    Als het goed is, ga je met school open dagen bezoeken van opleidingen en scholen. Dat kan je ook zelf doen. Als ik jou was, zou ik gewoon kijken naar welke opleiding je het leukste vindt. overal zijn namelijk wel banen in te vinden.
    Net als Eimmana wil ik al van kinds af naar de kunstacademie en hoewel mensen zeggen dat je als kunstenaar geen bestaan kunt opbouwen, kan mij dat niet schelen. Zo'n opleiding wil niet zeggen dat je maar in een atelier schilderijen moet gaan zitten maken en hopen dat iemand daar eens iets meer dan 50 euro voor wil geven. Je kunt dat wat je geleerd hebt heus op meerdere terreinen in het leven toepassen.
    Dat geldt ook met zo veel andere opleidingen en als jij iets kiest wat je leuk vind, kom je ook vanzelf richting een baan die je leuk vindt. Je doet stages (vast ook op de middelbare school) en misschien ontmoet je daar mensen die jou weer een stukje hogerop kunnen helpen.
    Ik zou me daarom niet meteen gaan blindstaren op het bedenken welke baan je later wilt hebben, want tegenwoordig werkt niemand meer vanaf zijn 21 tot zijn 67e in hetzelfde bedrijf met dezelfde functie.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Carson schreef:
    Kiezen is moeilijk, ik heb me net ingeschreven voor een studie, maar ik weet niet eens wat ik wil gaan doen later..


    Precies dit. Ik heb een hele impulsieve beslissing gekozen en een opleiding gekozen, omdat ik dacht dat het wel bij me zou passen.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Op scholieren.com staat geloof ik een erg goede studie keuze test.
    Ik wil economie studeren, vind ik gewoon een interessant vak xp


    "Your life. Your choice. Think about what you want."