• De stelling van deze week luidt:
    Jongeren zouden beter geïnformeerd moeten worden over alle mogelijke beroepen (ook de minder bekende), alvorens een studiekeuze moet gemaakt worden.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    I am an idiot, I move.

    Ik geloof dat dit nogal verschilt per middelbare school, maar in mijn geval had dat inderdaad wel gemogen. Er werd bij ons vrijwel niets aan beroepskeuze gedaan.


    “I'd rather laugh with the sinners than cry with the saints. The sinners are much more fun.” - Billy Joel

    Eens, ik weet niet eens of ik wel de goede vakken heb... Dus eigenlijk vind ik wel dat ze dat meer moeten bespreken

    [ bericht aangepast op 18 mei 2014 - 9:05 ]


    There is no normality in life. - HBC

    Eens. Ik wist van kleins af aan al wat ik wilde worden en studeren.
    Maar veel jongeren hebben vaak bij het afstuderen nog geen idee, of komen er pas achter eens ze al bijna afgestudeerd zijn.
    Als jongere die net een studierichting kiest, baseer je je eigenlijk altijd op dezelfde cliché beroepen: Kinderverzorgster, dokter, leraar enzovoort.
    Niemand die aandacht schenkt aan de kleinere, minder bekende beroepen.
    Jongeren de kans geven meer beroepen te leren kennen en hun mogelijkheden geeft hen een betere kans om een goede beslissing te nemen.
    Hoewel er uiteindelijk altijd jongeren zijn die het pas op latere leeftijd zullen weten.


    Failure is the opportunity to begin again, more intelligently.

    Oneens, op mijn school ben ik zowat naar alle vervolgscholen in de omgeving gegaan en hebben we zo'n vijf meeloopdagen gehad. Daarbij moesten we tientallen verslagen maken en hebben we nu een kast vol folders in ons huis.


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Ik wist niet eens wat voor beroepen er uberhaupt waren en ik denk dat ik niet de enige ben. Eens dus.
    Daarnaast was het ook zo dat wij alleen werden ingelicht over universitaire studies, het hbo (en mbo?) of een tussenjaar werden niet eens genoemd. Dat vond ik ook erg slecht.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Eens en oneens.
    Eens omdat er op het vmbo en havo, waar je een beroep leert in je vervolg studie, vaak mensen balen omdat het beroep erg tegen valt. Misschien ook meer kijkjes op de werkvloer in plaats van alleen de scholen zou kunnen helpen.
    Oneens omdat je als je op het vwo zit en je gaat een WO studie doen, dat je daarmee geen beroep leert maar een manier van denken. Daarmee kun je vaak nog veel kanten op.


    "Your life. Your choice. Think about what you want."

    Dat is toch al zo. Wij zijn naar een SID in beurs geweest waar je echt over alle mogelijke beroepskeuzes iets te weten kon komen en daarvoor had ik al ontzettend veel informatie gekregen via brochures van het school.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Oneens, de leerlingen moeten zelf maar naar open dagen en voorlichtingen gaan om een beeld te krijgen van de bestaande beroepen. Wel moeten de scholen zelf ook voorlichting geven over het kiezen van een studie en in de keuze begeleiden, o.a. door de leerlingen op de hoogte te houden van open dagen, meeloopdagen en voorlichtingen.


    From these ashes, I will rise

    Dorriiee schreef:
    Eens, ik weet niet eens of ik wel de goede vakken heb... Dus eigenlijk vind ik wel dat ze dat meer moeten bespreken


    Everything is illuminated by the light of our past.

    Cantabile schreef:
    Oneens, de leerlingen moeten zelf maar naar open dagen en voorlichtingen gaan om een beeld te krijgen van de bestaande beroepen. Wel moeten de scholen zelf ook voorlichting geven over het kiezen van een studie en in de keuze begeleiden, o.a. door de leerlingen op de hoogte te houden van open dagen, meeloopdagen en voorlichtingen.


    Queer zijn is gewoon alles

    Cantabile schreef:
    Oneens, de leerlingen moeten zelf maar naar open dagen en voorlichtingen gaan om een beeld te krijgen van de bestaande beroepen. Wel moeten de scholen zelf ook voorlichting geven over het kiezen van een studie en in de keuze begeleiden, o.a. door de leerlingen op de hoogte te houden van open dagen, meeloopdagen en voorlichtingen.


    Lekker duur elke keer. Ik ben al meer dan 4x15 + tram (ook 4 euro per keer) + metro + auto naar den haag en terug kwijt. En dan ben ik alleen in de buurt wezen kijken. Ze mogen op school er wel wat meer tijd in steken, ik heb niet voor niets mentorles.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Woodhouse schreef:
    Ik geloof dat dit nogal verschilt per middelbare school, maar in mijn geval had dat inderdaad wel gemogen. Er werd bij ons vrijwel niets aan beroepskeuze gedaan.


    26 - 02 - '16

    Dit ligt aan het mens zelf ! Tuurlijk het extra beetje informatie is goed en kan niet kwaad , maar je weet nie hoe de jongeren het oppakken , dus ik ben het er niet echt mee eens


    -

    Dit verschilt denk ik erg per school, want ik vind dat het bij ons behoorlijk goed geregeld is. Ik kan me wel best voorstellen dat dat op andere scholen niet zo is.
    Oneens dus.


    Deep inside, I've never felt alive

    MissMalikLuf schreef:
    Dit ligt aan het mens zelf ! Tuurlijk het extra beetje informatie is goed en kan niet kwaad , maar je weet nie hoe de jongeren het oppakken , dus ik ben het er niet echt mee eens

    Je weet trouwens ook niet eens hoeveel info ze al hebben gekregen ,


    -