• De stelling van deze week luidt:
    Kinderdoop moet worden afgeschaft, aangezien de baby niet zelf kan kiezen.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Het grappige is dat een deel van de mensen hier waarschijnlijk zelf niet gedoopt is en zich bemoeit met dingen waar ze niets van weten.

    Als hun er gelukkig van worden mogen ze het van mij doen.


    wat was dit ookalweer

    Bates schreef:
    Oneens. Als de ouders het belangrijk vinden om hun kind te dopen, dan moeten ze dat toestaan. Ik weet dat een van mijn vriendinnen haar zoontje heeft laten dopen, zodat hij later kan doen wat hij wil, als hij graag zijn eerste communie zou willen doen of later plechtige communie. Dus dopen hoeft niet rechtstreeks in contact te staan met ouders die zelf godsdienstig zijn of die willen dat hun zoon of dochter ook gelooft. Zelf ben ik gedoopt, heb ik mijn eerste communie gedaan, plechtige communie en vormsel en ben ik ook helemaal niet zo godsdienstig.

    [ bericht aangepast op 1 juni 2014 - 10:27 ]


    Deep inside, I've never felt alive

    Dat is het zelfde als dingen van andere geloven willen afschaffen. De ouders doen alleen wat zij denken wat goed is, zelfs wanneer het kind nog geen bewuste keuze kan maken. Uiteindelijk kan het kind zelf bepalen wat ze willen.
    Ik ben ook gedoopt en heb mijn communie gedaan. Dit terwijl mijn ouders niet erg gelovig zijn en ik net zo min, toch heb ik een hele mooie herinnering aan mijn communie en als ik de film zie van de doop was dat ook erg mooi. Ik zie niet in waarom dit een probleem is, men bepaald uiteindelijk toch zelf waar ze met hun geloof heen willen.


    The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.

    Karthus schreef:
    Eens, geloof moet namelijk een eigen keuze zijn.


    Dear Molly. Watching over Fred like you have been watching over Harry all these years. Love, Lily.

    Eens en oneens, want je kunt ook nog op latere leeftijd gedoopt worden en ze doen het van oudsher als baby omdat baby's vroeger vaak heel vroeg stierven en dat is nu bijna niet meer zo. Maar de ouders moeten het wel gewoon kunnen doen als ze dat graag willen.


    Take risks and conquer your fears.

    Croyance schreef:
    Dat is het zelfde als dingen van andere geloven willen afschaffen. De ouders doen alleen wat zij denken wat goed is, zelfs wanneer het kind nog geen bewuste keuze kan maken. Uiteindelijk kan het kind zelf bepalen wat ze willen.
    Ik ben ook gedoopt en dit terwijl mijn ouders niet erg gelovig zijn en ik net zo min en als ik de film zie van de doop was dat ook erg mooi. Ik zie niet in waarom dit een probleem is, men bepaald uiteindelijk toch zelf waar ze met hun geloof heen willen.

    Dit dus. Ik heb dit alleen een beetje aangepast omdat ik Protestant ben, moest ik geen communie en vormsel(plechtige communie) doen.


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Sommige ouders geloven in hun God, en hun kind(eren) laten dopen is voor hen ook een teken dat ze het aan God willen overgeven en geloven dat hij het beste met hun kind voor heeft en ervoor zal zorgen als een vader.

    Ik vind niet dat het moet worden afgeschaft, kinderdoop betekent namelijk niet dat je voor de rest van je leven verplicht christen moet zijn of niet in iets mag geloven; ik ben ook gedoopt, omdat mijn moeder dat wilde. Mijn vader gelooft niet en ik ook niet, en dat is prima, geloof wordt bij ons thuis gezien als eigen keuze.


    Not all those who wander are lost.

    Oneens, aangezien het er uiteindelijk om gaat of je het wel of niet voortzet. Dopen is uiteindelijk één ding, maar ook echt geloven is een tweede. Uiteindelijk kiest iemand er toch zelf voor of diegene zijn geloof voortzet en er wat mee doet. Want als het goed is, ga je niet dood wanneer je wordt gedoopt en is het ook geen litteken wat je meedraagt. Dus lijkt mij het dat kinderdoop niet afgeschaft hoeft te worden.


    The duty of youth, is to challenge corruption.

    Ik ben het hier niet mee eens. Ik hecht weinig waarde aan kinderdoop en ik ben zelf ook gedoopt, maar ik voel me er niet bepaald christelijker door. Daarbij denk ik eerder dat de meeste ouders het zien als een mooie stap die ze met hun kind maken. Ik betwijfel of de meeste mensen er echt bij nadenken dat ze hun kind op deze manier aan God geven.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Karthus schreef op 1 juni 2014 - 4:12:
    Eens, geloof moet namelijk een eigen keuze zijn.

    Twijfel, maar oneens. Dopen kan denk ik niks kwaad. Het is niet alsof het kind op een magische wijze opeens christelijk is. Wanneer het kind ouder wordt kan het nog steeds beslissen om te geloven of niet (afhankelijk van hoe de opvoeding de keuzes van het kind zullen beïnvloeden).


    You are beautiful, you are love.

    Om het af te schaffen vind ik een beetje té, maar het voorkomt wel een heleboel gezeur als je je als volwassene alsnog wilt laten dopen. Zelf ben ik wel blij dat ik niet als kind ben gedoopt, anders kreeg ik waarschijnlijk de wind van voren met dat het overdopen enzovoorts was. (cat)


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Er zit wat in, maar ik ben ook gedoopt. Als tienjarige dan, maar nog steeds was dat niet mijn eigen keuze, want een tienjarige kan dat natuurlijk niet zelf bepalen.
    Maar of ik daar last van heb? Nee. Ik word vrijgelaten in mijn geloof en eerlijk gezegd ben ik er dus ook niet zo mee bezig.
    Ik denk vooral dat het voor de ouders fijn is, omdat zij het idee hebben dat hun kind dan echt bij god hoort.
    En daar merkt het kind verder niks van.
    Dus oneens.

    [ bericht aangepast op 1 juni 2014 - 14:16 ]


    Tell me about it, stud.

    Saudades schreef:
    Oneens, het hoort bij de opvoeding die de ouders willen geven. Precies omdat een baby nog niet kan aangeven of hij of zij gedoopt wil worden, is het een keuze die de ouders mogen maken, omdat het hoort bij de manier waarop ze hun kind op willen voeden.
    Op latere leeftijd moet het kind wel zelf kunnen beslissen of het nog verder de eerste communie wil doen en misschien zelfs gevormd wil worden. De basis van de opvoeding ligt er dan al. Het heeft meegekregen hoe de ouders in het geloof staan en wat het geloof inhoud. Het kan dan zelf beslissen of het die lijn wil volgen of een andere weg wil in slaan. Daar moet het kind dan wel vrij in zijn.


    "Hello Witchling"

    Moeilijk...

    Ik ben het er zowel mee eens als mee oneens. Het moet de keuze zijn van een kindje of het wil worden opgenomen in een geloofsgemeenschap, maar natuurlijk snap ik ook wel dat het belangrijk is voor de ouders.


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.