• De stelling van deze week luidt:
    Kinderdoop moet worden afgeschaft, aangezien de baby niet zelf kan kiezen.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Oneens, de ouders beloven bij de doop van het kind aan God dat ze het kind gelovig zullen opvoeden. Als je je niet doopt betekend dat niet direct dat je niet voor God kiest. Het gaat dus niet om kiezen maar om beloven en geloven.


    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    Kinderdoop vind ik juist zo mooi omdat het staat voor God die jou al als zijn kind wilt 'aannemen' en die al van je houdt en voor jou gekozen heeft voordat jij voor hem kiest. Zonder al die shit in de wereld kiest God al voor jou, dan hoef je later niet voor hem te kiezen maar hij zal er voor je zijn, ook al voel je het niet. Het is natuurlijk ook zo dat als je het zelf niet wilt geloven, je het ook niet of minder voelt. Maar goed, ik dwaal weer af.
    Ik vind niet dat de kinderdoop afgeschaft moet worden, het is niet een schande of dat je opeens christelijk bent en altijd zal moeten zijn, als je als kind gedoopt bent. Ik snap niet wat het probleem is met kinderdoop, eerlijk gezegd.

    [ bericht aangepast op 2 juni 2014 - 23:11 ]


    He cannot pass by without touching and moving and shaping and changing every thing, every boy-city, in his path.

    Oneens. Er is niks mis mee als ouders willen dat hun kinderen God leren kennen. Ze hebben het recht om zelf te bepalen hoe ze hun kinderen opvoeden en als ze dat met God willen doen, dan hebben anderen daar niets over te zeggen, dus verbieden zou ik echt belachelijk vinden.

    Bij de doop aanvaard je dat God van je kind houdt en er zorg voor wil dragen en het is uiteindelijk aan de persoon zelf of hij daar iets mee wil doen of niet. Het is immers niets voor niets dat jongeren/volwassenen zelf nog de keuze moeten maken in de kerk of ze Christen willen zijn of niet..

    [ bericht aangepast op 2 juni 2014 - 23:46 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    Oneens


    Discipline is the bridge between goals and accomplishment.

    Oneens, zoals meerdere hier zeggen: Het hoort bij de opvoeding van je ouders. Ben zelf ook gedoopt en ben daar heel blij om.


    "I would have followed you, my brother... my captain... my king."

    Ik ben helemaal niet gelovig, mijn ouders ook niet dus ik ben niet gedoopt, maar ik hou me even in het midden. Het is religieus en een ritueel, maar ik vind ook dat mensen er zelf voor moeten kunnen kiezen.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Niet mee eens. Kinderdoop is iets van het geloof en het is inderdaad de keuze van de ouders (vaak). Maar een baby kan nog niet zelf beslissen, dus dat kan je ook niet vragen. En tegen de tijd dat 'ie dat wel kan heb je verscheidene mogelijkheden.
    - Het kind wil gelovig blijven:
    Als zij of hij dan niet is gedoopt is dat voor hem/haar helemaal niet leuk. Kinderdoop kan je niet nog even doen op je vijftiende. Wordt hij of zij wel gedoopt, dan is dat mooi meegenomen.
    - Het kind blijft niet gelovig:
    Als hij of zij dan is gedoopt maakt het eigenlijk voor hem of haar ook niet uit, omdat hij of zij niet meer gelovig is. Het is dus niet meer relevant. Hetzelfde geldt voor als hij of zij niet is gedoopt. Ook dat zou niet veel uitmaken.

    In principe zou kinderdoop dus nog niet hoeven worden afgeschaft. Natuurlijk kan de baby niet kiezen, maar hij of zij zou wel de vrijheid van zijn of haar ouders moeten hebben om te kiezen of hij of zij bijvoorbeeld gelovig blijft als hij of zij daar oud genoeg voor is.


    "If there's a story that you want to read but it hasn't been written yet, then you must write it." - Toni Morrison

    Karthus schreef:
    Eens, geloof moet namelijk een eigen keuze zijn.


    You dare to gaze upon me?

    Ik ben zelf ook gedoopt maar ik ben niet gelovig opgevoed. Dus ik vind dat je je kind gewoon mag dopen.


    Everybody is a Superhuman. The only rule is being yourself and nobody else.

    oneens... je gunt je kind hetgeen waar jij je goed bij voelt.. of dit nu christen of jodendom, islam, Jehova, hindoeïsme of boeddhisme is..

    het zou alleen makkelijker moeten zijn om je te bekeren.. volgens mij moet je nu een brief schrijven aan de bisschop van je kerkgemeenschap?
    maar ik kan het mis hebben?


    The thing you do mean something to people -Ncis

    tubbietoost schreef:
    oneens... je gunt je kind hetgeen waar jij je goed bij voelt.. of dit nu christen of jodendom, islam, Jehova, hindoeïsme of boeddhisme is..

    het zou alleen makkelijker moeten zijn om je te bekeren.. volgens mij moet je nu een brief schrijven aan de bisschop van je kerkgemeenschap?
    maar ik kan het mis hebben?


    Je moet je doorgaans wel uitschrijven, zoals bij eigenlijk alles waar je ingeschreven staat. Maar dat kan vaak al met een telefoontje. Al zijn er ook zat mensen die dat niet doen en gewoon niet meer komen. Dus zo moeilijk is dat niet. :p


    Every villain is a hero in his own mind.

    .

    [ bericht aangepast op 4 juni 2014 - 19:42 ]

    eens wat als de baby geen gelovige wilt zijn, ik vind dat hij later zelf mag beslissen welke geloof hij kiest


    Live is what you make, so make it beautiful

    JustShy schreef:
    eens wat als de baby geen gelovige wilt zijn, ik vind dat hij later zelf mag beslissen welke geloof hij kiest


    Als het goed is mag hij dat later ook, tenzij hij gewoon gemene ouders heeft. :8


    "I would have followed you, my brother... my captain... my king."

    Indis schreef:
    (...)

    Als het goed is mag hij dat later ook, tenzij hij gewoon gemene ouders heeft. :8


    De keuze maak je altijd zelf.


    Every villain is a hero in his own mind.