• De stelling van deze week luidt:
    Kinderdoop moet worden afgeschaft, aangezien de baby niet zelf kan kiezen.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    OakenshieId schreef:
    (...)

    De keuze maak je altijd zelf.


    Niet als je ouders je forceren en dreigen je leven compleet te verpesten als je niet doet wat zij willen. (Mijn ervaring)


    26 - 02 - '16

    Karthus schreef:
    (...)

    Niet als je ouders je forceren en dreigen je leven compleet te verpesten als je niet doet wat zij willen. (Mijn ervaring)


    Dan kies je nog steeds zelf of je gelooft of niet. Dat kan niemand je opdringen.
    Niet dat het niet vervelend is als je naar een kerk gedwongen wordt.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ongewoonlijk schreef:
    Eens. Waar in de Bijbel kun je iets lezen over kinderdoop? Hoofdstuk, vers?


    En nog niemand heeft hierop een antwoord kunnen geven...

    Ongewoonlijk schreef:
    (...)

    En nog niemand heeft hierop een antwoord kunnen geven...


    Bijbels gezien zou het nogal vreemd zijn om je kind niet te dopen. Het eerste verbond is bezegeld met met de besnijdenis, wat ook voor kinderen geldt (jongens, in ieder geval). Na de komst van Jezus heeft de doop de besnijdenis vervangen (al wordt het nog steeds de besnijdenis van het hart genoemd) en dus dopen mensen hun kinderen ook. In het oude testament hoorden de kinderen erbij, dus hen maar 'overslaan' bij het tweede verbond, bezegeld met de doop, zou een beetje vreemd zijn.

    Hopelijk is dat een antwoord op je vraag. ;)


    Every villain is a hero in his own mind.

    eens iemand moet zelf weten of je gelovig bent of niet

    lovemagic schreef:
    eens iemand moet zelf weten of je gelovig bent of niet


    En als hij nou wel gelovig wilt zijn. Is het dan niet raar als je 18 bent, je wilt bekeren tot de kerk (Waar je altijd al naar toe gaat) En nog niet gedoopt bent terwijl je ouders ook bij die kerk zitten enzow?

    Nee. Dit hoort gewoon bij de opvoeding die de ouders zelf mogen kiezen.


    "I would have followed you, my brother... my captain... my king."

    Je kunt je eigen naam toch ook niet kiezen? En waar je geboren wordt?
    Ik ben gedoopt maar ik ben niet gelovig dusja. Ik vind gwn dat dopen als je een baby bent gewoon toegestaan is, behalve als je ouders je later gaan dwingen om een geloof te hebben.

    OakenshieId schreef:
    (...)

    Bijbels gezien zou het nogal vreemd zijn om je kind niet te dopen. Het eerste verbond is bezegeld met met de besnijdenis, wat ook voor kinderen geldt (jongens, in ieder geval). Na de komst van Jezus heeft de doop de besnijdenis vervangen (al wordt het nog steeds de besnijdenis van het hart genoemd) en dus dopen mensen hun kinderen ook. In het oude testament hoorden de kinderen erbij, dus hen maar 'overslaan' bij het tweede verbond, bezegeld met de doop, zou een beetje vreemd zijn.

    Hopelijk is dat een antwoord op je vraag. ;)


    De doop is eigenlijk bedoeld als een soort van bevestiging dat men zijn leven in dienst wil stellen tot God en wordt geassocieerd met het christendom. De besnijdenis is bedoeld als verbond dat men bij het volk van God hoort (aka Joden). (er zijn ook christenen die het doen, maar dat is om medische redenen, en dus een ander verhaal) Het heeft elk dus een verschillende gedachtegang erachter.

    Daarnaast is er in de Bijbel geen enkel geval te vinden waarin iemand op kinderleeftijd gedoopt werd. Waarom? Het is een bevestiging van de keuze om het leven in dienst te stellen tot God, en zo'n keuze kun je pas op wat oudere leeftijd goed overdacht maken.

    Mijn vermoeden hoe het uiteindelijk op kinderdoop terecht is gekomen:
    het komt doordat vlak na de val van het Romeinse rijk de kerk het enige instituut was wat enigzins overeind bleef, en tijdens het verbinden van allerlei volken die tijdens die tijd in Europa waren gevallen er compromissen zijn gesloten tussen Christelijke gebruiken en de plaatselijke gebruiken (die op lange termijn het tot de algemene katholieke leer heeft gebracht) Een van die samensmeltingen heeft dus de kinderdoop in het leven geroepen. Later werd het uiteindelijk beschouwt als een soort van administratieve registratie van wie er bij de kerk hoorden.

    Ik ben het ermee oneens. Ik ben het er niet mee eens dat ouders hun kinderen forceren iets te geloven, maar ik ben zelf ook gedoopt en doe er vrij weinig mee. Als je als kind niet meer gelovig wilt zijn, dan vind ik dat het gewoon zou moeten kunnen. Als ouder moet je dat kunnen accepteren. Maar afschaffen, dat vind ik wel erg ver gaan.


    Spoiler alert: you will save yourself

    Ongewoonlijk schreef:
    (...)

    De doop is eigenlijk bedoeld als een soort van bevestiging dat men zijn leven in dienst wil stellen tot God en wordt geassocieerd met het christendom. De besnijdenis is bedoeld als verbond dat men bij het volk van God hoort (aka Joden). (er zijn ook christenen die het doen, maar dat is om medische redenen, en dus een ander verhaal) Het heeft elk dus een verschillende gedachtegang erachter.


    Hmm ik zie het verschil niet zo. De besnijdenis was het teken van het eerste verbond (God belooft voor Abrahams nageslacht te zorgen, dat alleen voor de joden bedoeld was. De doop is het teken van het tweede verbond (God belooft voor iedereen te zorgen) (het wordt zelfs nog steeds besnijdenis van hart genoemd), dat voor iedereen bedoeld is die Jezus wil volgen.

    Verder ging het niet eens altijd om een persoonlijke beslissing, want er werden hele gezinnen gedoopt en ik ga ervan uit dat die niet alleen uit volwassenen bestonden. [al is dat mijn eigen mening]

    [ bericht aangepast op 5 juni 2014 - 23:38 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    Eens en oneens,
    Eens omdat als je baby of kind bent, die keuzes nog niet zelf kan maken.
    Eigenlijk heeft zo'n kind het recht om zelf te beslissen

    Maar ook oneens omdat als de ouders dat graag willen, dan moeten ze dat maar doen.
    Als ze dat graag willen omdat dat bij hun geloof hoort, en ze willen graag dat hun kinderen gedoopt worden
    dan hebben ze daar ook wel het recht toe.
    En ik denk heel eerlijk dat dopen geen bijdrage brengt aan het geloof.
    Mijn mening hoor sommige mensen vinden dat wel maar ik niet.

    [ bericht aangepast op 6 juni 2014 - 13:21 ]

    Karthus schreef:
    Eens, geloof moet namelijk een eigen keuze zijn.


    "Not my daughter, you bitch!"

    Oneens. Dat is net als je kind geen naam geven, zodat het later zelf zijn/haar eigen naam kan kiezen. Ook een beetje onlogisch, toch? Je kunt later in je leven zelf kiezen of je gelovig wilt zijn of niet.


    Fear doesn't shut you down; it wakes you up

    neutraal. In principe hoort religie een vrije keus te zijn. Vaak wordt dopen tegenwoordig gedaan (tenminste, in mijn regio) omdat het er gewoon bijhoort. Wat ik wel prettig vind is dat je je tegenwoordig kunt laten "ontdopen". Dus je zit er tegenwoordig niet meer aan "vast" als het ware. Ik hecht zelf niet zoveel waarde aan de doop, dus ik ga er verder ook niet teveel achter zoeken. Geloof kan een goed middel zijn om je kinderen normen en waarden te leren, maar geloof moet niet afgedwongen worden!


    Fus Ro Dah!

    Carmenta schreef:
    Oneens, aangezien het er uiteindelijk om gaat of je het wel of niet voortzet. Dopen is uiteindelijk één ding, maar ook echt geloven is een tweede. Uiteindelijk kiest iemand er toch zelf voor of diegene zijn geloof voortzet en er wat mee doet. Want als het goed is, ga je niet dood wanneer je wordt gedoopt en is het ook geen litteken wat je meedraagt. Dus lijkt mij het dat kinderdoop niet afgeschaft hoeft te worden.