• Ik heb verschillende angsten, arachnofobie (spinnenangst), Belonefobie (angst voor naalden), acrofobie (hoogtevrees), claustrofobie, … en ondanks de eerste 2 wel het ergste zijn komt mijn amaxofobie (rijangst) er goed bij in de buurt.

    Ik ben ondertussen 21 en heb nog steeds geen rijbewijs. Waarom? Ik ben als de dood voor met de auto te rijden. Ik panikeer telkens en ondanks ik het best wel kan als ik eenmaal de straat uit ben, kom ik maar niet over die angst heen. Ik heb al 20 uur rijles gevolgd -volgens mijn ouders was dit een leuk kerstcadeau- NOT! Ik heb dus een voorlopig rijbewijs waarmee ik met en zonder begeleider mag rijden maar dat horen mijn ouders niet graag. Ik mag niet alleen weg met de auto en zij hebben nooit de tijd om met mij te gaan rijden, resultaat na 4 maanden met een voorlopig rijbewijs rond te lopen heb ik enkel in de jeep van mijn vriend mogen rijden op de parking -.-‘

    En zo kom ik natuurlijk nooit over mijn rijangst heen. Ik moet nu een afspraak maken voor mijn rijexamen maar dit wil ik niet zolang ik zelf niet het gevoel heb dat het me een beetje lukt. Met andere woorden, ik wil het op mijn eigen tempo doen en niet omdat ik het moet.

    Telkens ik op voorhand weet dat ik met de auto moet rijden slaap ik nachten niet, hyperventileer ik en sla ik gewoon tilt. Als ik het niet weet en mijn ma geeft me de autosleutels dan vind ik telkens wel een manier om er onderuit te komen. Nu zou ik er voor mezelf eindelijk eens over willen komen en voor mijn rijbewijs gaan. Omdat dit volgens iedereen zo belangrijk is, bevrijdend is en bla bla bla…

    Dus heeft iemand misschien tips of advies hoe ik hierover kan komen en mijn angst onder ogen durf te zien?
    Of ben ik niet de enige die dit heeft? En wat heeft jou dan geholpen of helpt jou?

    Let me know.


    So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.

    Kawena schreef:
    Ik vond het ook moeilijk in het begin om me erover heen te zetten, maar ik ben dan uiteindelijk -lichtjes gedwongen door mijn ouders- naar de rijschool gegaan, en op de eerste les al moest ik de baan op. Uiteindelijk ben ik daar enorm dankbaar voor, want nu rijd ik af en toe al eens met mijn ouders dan om mijn zusje van school te halen ofzo, of naar de winkel, en uiteindelijk kom je daar wel in. Misschien moet je het er gewoon eens met je ouders over hebben?


    Geloof me als ik zeg dat mijn ouders geen praters zijn en ze niet zo makkelijk zijn als al de andere ouders op de wereld... :( anders had ik dat wel al lang gedaan.


    So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.

    Alptraum schreef:
    (...)

    Daarom heb ik geen vriend van 100km verderop meer. Nu woont hij 10km verder en heeft zelf een rijbewijs ^.^


    Ja precies snap ik ook wel. Zo doen mn broer en zijn vriendin het ook, ze hebben allebei een rijbewijs maar mn broer rijdt al-tijd! maar stel er gebeurd is iets met hem op vakantie ofzo.. dan kan zij rijden, snappie? en ook voor je werk kan het gigantisch handig zijn! (kan, hoeft niet, voor mijn werk bijvoorbeeld was het een verplichting)


    It's high noon.

    Stannis schreef:
    (...)

    Ja precies snap ik ook wel. Zo doen mn broer en zijn vriendin het ook, ze hebben allebei een rijbewijs maar mn broer rijdt al-tijd! maar stel er gebeurd is iets met hem op vakantie ofzo.. dan kan zij rijden, snappie? en ook voor je werk kan het gigantisch handig zijn! (kan, hoeft niet, voor mijn werk bijvoorbeeld was het een verplichting)


    Weet ik. En iedereen heeft hier gelijk maar er is echt niemand die het lijkt te begrijpen dat ik volledig blokkeer als ik hoor dat ik moet gaan rijden. Zelfs mijn vriend begrijpt me niet en hij heeft al zware auto-ongelukken gehad. Ik krijg ALTIJD dezelfde reactie en dat is dat ik me er maar over moet zetten en voor dat stomme kaartje moet gaan. Maar in mijn hoofd gaat het niet zo simpel. Ik hoopte dat iemand het hier zou begrijpen hoe ik me voel en me misschien tips zou geven om rustig aan te beginnen maar al wat ik hier lees is gewoon achter het stuur kruipen en gaan. En dat is niet wat bij mij gaat lukken.


    So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.

    Alptraum schreef:
    (...)

    Weet ik. En iedereen heeft hier gelijk maar er is echt niemand die het lijkt te begrijpen dat ik volledig blokkeer als ik hoor dat ik moet gaan rijden. Zelfs mijn vriend begrijpt me niet en hij heeft al zware auto-ongelukken gehad. Ik krijg ALTIJD dezelfde reactie en dat is dat ik me er maar over moet zetten en voor dat stomme kaartje moet gaan. Maar in mijn hoofd gaat het niet zo simpel. Ik hoopte dat iemand het hier zou begrijpen hoe ik me voel en me misschien tips zou geven om rustig aan te beginnen maar al wat ik hier lees is gewoon achter het stuur kruipen en gaan. En dat is niet wat bij mij gaat lukken.


    Veel ongelukken gehad.. Dan ken ie ook niet rijden zeg, zou maar oppassen haha ;P
    En ik denk dat de mensen je hier wel begrijpen maar er echt weinig aan te doen valt.. je kan moeilijk aan de pillen gaan..
    Je moet positieve gedachtes maken bij het autorijden dat je gewoon lekker slaapt en rustig blijft, maar ja, hoe doe je dat.. Iedereen is wel zenuwachtig voor de lessen en de examens.
    Eigenlijk moet je je er ook maar overzetten.. zo makkelijk als t klinkt en moeilijk als t is. Bij mij hielp muziek vaak om moed in te blazen voor de lessen. Je moet er van te zien genieten.. begin anders gewoon met een datum om weer op een parkeerplaats te rijden, kan er niks gebeuren en je hebt alle tijd en rust. Een keer moet je er doorheen eh.
    Tenzij je ECHT niet wilt! maar daar ga je veel ellende van krijgen later.. zeker in België (uit voorlopig rijbewijs haal ik uit dat je in België woont)


    It's high noon.

    Stannis schreef:
    (...)

    Veel ongelukken gehad.. Dan ken ie ook niet rijden zeg, zou maar oppassen haha ;P
    En ik denk dat de mensen je hier wel begrijpen maar er echt weinig aan te doen valt.. je kan moeilijk aan de pillen gaan..
    Je moet positieve gedachtes maken bij het autorijden dat je gewoon lekker slaapt en rustig blijft, maar ja, hoe doe je dat.. Iedereen is wel zenuwachtig voor de lessen en de examens.
    Eigenlijk moet je je er ook maar overzetten.. zo makkelijk als t klinkt en moeilijk als t is. Bij mij hielp muziek vaak om moed in te blazen voor de lessen. Je moet er van te zien genieten.. begin anders gewoon met een datum om weer op een parkeerplaats te rijden, kan er niks gebeuren en je hebt alle tijd en rust. Een keer moet je er doorheen eh.
    Tenzij je ECHT niet wilt! maar daar ga je veel ellende van krijgen later.. zeker in België (uit voorlopig rijbewijs haal ik uit dat je in België woont)


    Hahaha nee hoor hij is een goede chauffeur... soms... enkel heeft ie last van een beetje verkeersagressie :D en de meeste ongelukken was hij niet in fout :)
    En inderdaad woon in België en ik wou dat ik echt iets vond om rustig te kunnen auto rijden pffffffffffff
    Ik HAAT het (huil)


    So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.

    Alptraum schreef:
    (...)

    Geloof me als ik zeg dat mijn ouders geen praters zijn en ze niet zo makkelijk zijn als al de andere ouders op de wereld... :( anders had ik dat wel al lang gedaan.


    En eventueel bij de rijschool zelf? Ik bedoel, normaal hebben die mensen daar ervaring mee, dus misschien willen/kunnen ze je daar wel helpen?


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Stannis schreef:
    (...)

    Ja maar toch.. toch gevaarlijk vind ik, pillen zijn pillen en minderen het reactievermogen waardoor dus veel ongelukken veroorzaakt worden.. nu zijn die wel zwak, maar toch, je weet nooit (: maar je hebt wel gelijk hoor.

    Ja precies, en ik vind t wel geweldig ;P eigen auto, werk waar t voor nodig is, vriendin die 210km verderop woont in België helemaal, dus.. die 5 uur reizen met de trein naar haar werd ik ook wel zat na een jaar. Lang leve de auto!!!


    Nou, ik kreeg spontaan humor van die pillen. Normaal ben ik echt niet grappig, maar ik en mijn twee examinatoren hadden het eg naar hun zin (cat)

    Joh, rijden is super fijn en inderdaad vooral voor zulke dingen (: Ik vind het vooral leuk als ik lekker de radio aan heb en alleen rijd, haha.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Kawena schreef:
    (...)

    En eventueel bij de rijschool zelf? Ik bedoel, normaal hebben die mensen daar ervaring mee, dus misschien willen/kunnen ze je daar wel helpen?


    Ik ga echt niet nog is met die rotvent rondrijden, dat heb ik al 20 uur gedaan. En hij was ook geen grote hulp. Hij wist van die angst en het enige dat hij naast me zat te doen was op zijn telefoon en tablet te tokkelen -.-

    [ bericht aangepast op 18 juni 2014 - 11:10 ]


    So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.

    Alptraum schreef:
    (...)

    Hahaha nee hoor hij is een goede chauffeur... soms... enkel heeft ie last van een beetje verkeersagressie :D en de meeste ongelukken was hij niet in fout :)
    En inderdaad woon in België en ik wou dat ik echt iets vond om rustig te kunnen auto rijden pffffffffffff
    Ik HAAT het (huil)


    En dat merk ik wel vaker in België, verkeersagressie (in nederland ook hoor, maar daar meer) want ja, ik kom zowat elke week door België, en niet een klein stuk maar echt van 110km ofzo. verkeersagressie is zeer gevaarlijk. Speciaal voor België heb ik een dashcam gekocht, zo'n camera die dus alles opneemt op de weg wat er voor me gebeurt omdat ik al een paar keer bijna de weg ben afgedrukt e.d. Vroeg of laat verongelukt hij eens goed als hij agressief rijdt. Zou hier mee gaan oppassen als ik hem was. België is al zo gevaarlijk. Qua wegen en bestuurders.
    Maar goed, OT: Vaste datums en vaste dingen die je gaat doen.. dat lijkt me het beste. Gewoon weer beginnen op parkeerplaats, en zo steeds verder opbouwen, dan merk je dat je het kan, en dat maakt je hoofd ook vaak al veeeeel beter, als je weet van: hey het gaat goed!! en foutjes maken mag eh.. Echt rijden leer je toch pas als je je rijbewijs hebt (: komt goed!


    It's high noon.

    Asami schreef:
    Ik heb niet alles gelezen, maar ik was zelf in het begin ook heel bang en af en toe een gevaar op de weg :') Uiteindelijk heb ik toch heel snel mijn rijbewijs gehaald, omdat ik het rijden leuk begon te vinden. Er is echt niks aan, het is niet anders dan fietsen. Je hoeft echt niet per se in bijvoorbeeld Amsterdam te gaan rijden, je kunt ook gewoon bij jezelf in de buurt wat rondtuffen die weg ken je.
    Sowieso ga je de eerste les alleen over wat boeren landweggetjes en diegene naast je kan altijd ingrijpen. Anders koop je eens van die pillen van A. Vogel om rustig te worden en ga je eens een testrit maken? Of je kan ook eerst een simulatietraining doen (:


    Je hebt 20 uur les gevolgd en hebt een voorlopig rijbewijs? Wat is zoiets? En 20 uur is ook vrij weinig, je moet gewoon meer gaan rijden en het leuk gaan vinden, misschien helpt het als je de radio aanzet oid.


    Waarschijnlijk woont ze in België, daar hebben ze andere regels wat rijbewijs halen betreft.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Alptraum schreef:
    (...)

    Ik ga echt niet nog is met die rotvent rondrijden, dat heb ik al 20 uur gedaan. En hij was ook geen grote hulp. Hij wist van die angst en het enige dat hij naast me zat te doen was op zijn telefoon en tablet te tokkelen -.-


    Ik heb meer dan 170 uur met een rijschool gewerkt... snap je dat Nederlanders GEMIDDELD beter rijden? Moeten ze daar ook aanschaffen.. rijles van je ouders is echt bagger..


    It's high noon.

    Stannis schreef:
    (...)

    En dat merk ik wel vaker in België, verkeersagressie (in nederland ook hoor, maar daar meer) want ja, ik kom zowat elke week door België, en niet een klein stuk maar echt van 110km ofzo. verkeersagressie is zeer gevaarlijk. Speciaal voor België heb ik een dashcam gekocht, zo'n camera die dus alles opneemt op de weg wat er voor me gebeurt omdat ik al een paar keer bijna de weg ben afgedrukt e.d. Vroeg of laat verongelukt hij eens goed als hij agressief rijdt. Zou hier mee gaan oppassen als ik hem was. België is al zo gevaarlijk. Qua wegen en bestuurders.
    Maar goed, OT: Vaste datums en vaste dingen die je gaat doen.. dat lijkt me het beste. Gewoon weer beginnen op parkeerplaats, en zo steeds verder opbouwen, dan merk je dat je het kan, en dat maakt je hoofd ook vaak al veeeeel beter, als je weet van: hey het gaat goed!! en foutjes maken mag eh.. Echt rijden leer je toch pas als je je rijbewijs hebt (: komt goed!


    Hij rijdt echt niet agressief :D enkel tegen wielertoeristen, en de claxon gaat ook vaak... maar dat is het dan ook. Hij kan ook niet meer doorrijden met de jeep die hij nu heeft (wat al een pak van mijn hart is :p)
    En eigenlijk is dat misschien wel een goede tip, om op vaste momenten te gaan. (hoewel ik dat met de rijschool ook deed en ik ook vlak voor ik moest gaan rijden hyperventileerde :s)


    So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.

    Stannis schreef:
    (...)

    Ik heb meer dan 170 uur met een rijschool gewerkt... snap je dat Nederlanders GEMIDDELD beter rijden? Moeten ze daar ook aanschaffen.. rijles van je ouders is echt bagger..


    :O wat heeft je dat wel niet gekost?! :O 20uur is al meer dan een maandloon bij mij :O
    Ik rij beter dan mijn ouders... zegt genoeg over hun rijstijl. En ik vind gewoon dat elke rijschool dezelfde goede kwaliteit moet geven want tegenover vrienden suckt de mijne enorm.

    [ bericht aangepast op 18 juni 2014 - 11:15 ]


    So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.

    Alptraum schreef:
    (...)

    Hij rijdt echt niet agressief :D enkel tegen wielertoeristen, en de claxon gaat ook vaak... maar dat is het dan ook. Hij kan ook niet meer doorrijden met de jeep die hij nu heeft (wat al een pak van mijn hart is :p)
    En eigenlijk is dat misschien wel een goede tip, om op vaste momenten te gaan. (hoewel ik dat met de rijschool ook deed en ik ook vlak voor ik moest gaan rijden hyperventileerde :s)


    Oké bij wielrenners kan ik t nog begrijpen, die zijn ook roekeloos :P maar idd.. groot gelijk dat dat een pak van je hart is, klinkt erg gevaarlijk.. Dislike.
    Maar ja, dat lijkt me wel verstandig. Dan heb je vaste datums waarop je bepaalde dingen gaat doen. misschien soms wat meer en dan kan je trots zijn!
    En snap ik.. maar iedereen is zenuwachtig voor t rijden zeker in lestijd, dat verdwijnd vanzelf, echt (;


    It's high noon.

    Alptraum schreef:
    (...)

    :O wat heeft je dat wel niet gekost?! :O 20uur is al meer dan een maandloon bij mij :O
    Ik rij beter dan mijn ouders... zegt genoeg over hun rijstijl. En ik vind gewoon dat elke rijschool dezelfde goede kwaliteit moet geven want tegenover vrienden suckt de mijne enorm.


    Oh oeps.. nee niet 170 uur haha, dat zou wel heel triest zijn!!!! nee, nee, iets van.. 40 UUR en 1700 EURO (vandaar die 170 uur, was dus 1700 euro) oeps sorry (: maar waarschijnlijk nog iets meer dan 40 uur, denk iets van 50-55? en in totaal heeft me dan meer dan.. 2200 euro gekost denk ik..
    Hmm ja, andere rijschool kiezen dan? (sorry voor de verwarring, 170 uur, haha, wauw, dan zou ik echt triest zijn)


    It's high noon.