• Ik heb verschillende angsten, arachnofobie (spinnenangst), Belonefobie (angst voor naalden), acrofobie (hoogtevrees), claustrofobie, … en ondanks de eerste 2 wel het ergste zijn komt mijn amaxofobie (rijangst) er goed bij in de buurt.

    Ik ben ondertussen 21 en heb nog steeds geen rijbewijs. Waarom? Ik ben als de dood voor met de auto te rijden. Ik panikeer telkens en ondanks ik het best wel kan als ik eenmaal de straat uit ben, kom ik maar niet over die angst heen. Ik heb al 20 uur rijles gevolgd -volgens mijn ouders was dit een leuk kerstcadeau- NOT! Ik heb dus een voorlopig rijbewijs waarmee ik met en zonder begeleider mag rijden maar dat horen mijn ouders niet graag. Ik mag niet alleen weg met de auto en zij hebben nooit de tijd om met mij te gaan rijden, resultaat na 4 maanden met een voorlopig rijbewijs rond te lopen heb ik enkel in de jeep van mijn vriend mogen rijden op de parking -.-‘

    En zo kom ik natuurlijk nooit over mijn rijangst heen. Ik moet nu een afspraak maken voor mijn rijexamen maar dit wil ik niet zolang ik zelf niet het gevoel heb dat het me een beetje lukt. Met andere woorden, ik wil het op mijn eigen tempo doen en niet omdat ik het moet.

    Telkens ik op voorhand weet dat ik met de auto moet rijden slaap ik nachten niet, hyperventileer ik en sla ik gewoon tilt. Als ik het niet weet en mijn ma geeft me de autosleutels dan vind ik telkens wel een manier om er onderuit te komen. Nu zou ik er voor mezelf eindelijk eens over willen komen en voor mijn rijbewijs gaan. Omdat dit volgens iedereen zo belangrijk is, bevrijdend is en bla bla bla…

    Dus heeft iemand misschien tips of advies hoe ik hierover kan komen en mijn angst onder ogen durf te zien?
    Of ben ik niet de enige die dit heeft? En wat heeft jou dan geholpen of helpt jou?

    Let me know.


    So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.

    Asami schreef:
    Ik heb niet alles gelezen, maar ik was zelf in het begin ook heel bang en af en toe een gevaar op de weg :') Uiteindelijk heb ik toch heel snel mijn rijbewijs gehaald, omdat ik het rijden leuk begon te vinden. Er is echt niks aan, het is niet anders dan fietsen. Je hoeft echt niet per se in bijvoorbeeld Amsterdam te gaan rijden, je kunt ook gewoon bij jezelf in de buurt wat rondtuffen die weg ken je.
    Sowieso ga je de eerste les alleen over wat boeren landweggetjes en diegene naast je kan altijd ingrijpen. Anders koop je eens van die pillen van A. Vogel om rustig te worden en ga je eens een testrit maken? Of je kan ook eerst een simulatietraining doen (:


    Je hebt 20 uur les gevolgd en hebt een voorlopig rijbewijs? Wat is zoiets? En 20 uur is ook vrij weinig, je moet gewoon meer gaan rijden en het leuk gaan vinden, misschien helpt het als je de radio aanzet oid.


    Woon in België en hier is 20 uur rijles al veel. Na 20 uur met de rijschool krijgen we hier een voorlopig rijbewijs van 18maanden(?) om alleen te mogen rijden en ons rijbewijs te halen. (Even ter zijde, met de rijschool mogen we normaal geen muziek opzetten en zolang ik niet alleen met de auto mag rijden kan ik geen radio opzetten en als ik dat doe hoor ik dat ding toch niet omdat ik te geconcentreerd ben.


    So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.

    Alptraum schreef:
    (...)

    Ik ga echt niet nog is met die rotvent rondrijden, dat heb ik al 20 uur gedaan. En hij was ook geen grote hulp. Hij wist van die angst en het enige dat hij naast me zat te doen was op zijn telefoon en tablet te tokkelen -.-


    Dat is inderdaad onverantwoord. Is er geen andere rijschool in de buurt? Wij wonen in een boerengat, en ik kon uit wel 3 rijscholen kiezen.


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Stannis schreef:
    (...)

    Oh oeps.. nee niet 170 uur haha, dat zou wel heel triest zijn!!!! nee, nee, iets van.. 40 UUR en 1700 EURO (vandaar die 170 uur, was dus 1700 euro) oeps sorry (: maar waarschijnlijk nog iets meer dan 40 uur, denk iets van 50-55? en in totaal heeft me dan meer dan.. 2200 euro gekost denk ik..
    Hmm ja, andere rijschool kiezen dan? (sorry voor de verwarring, 170 uur, haha, wauw, dan zou ik echt triest zijn)


    Hahah ik dacht al! :P
    Ik moest hier al 1200€ geven voor 20 uur, dat is dus al veel vind ik. En dat vonden mijn ouders ook. Het plan was om te beginnen met 12 uur, dat is dus al 20 geworden.


    So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.

    Alptraum schreef:
    (...)

    Woon in België en hier is 20 uur rijles al veel. Na 20 uur met de rijschool krijgen we hier een voorlopig rijbewijs van 18maanden(?) om alleen te mogen rijden en ons rijbewijs te halen. (Even ter zijde, met de rijschool mogen we normaal geen muziek opzetten en zolang ik niet alleen met de auto mag rijden kan ik geen radio opzetten en als ik dat doe hoor ik dat ding toch niet omdat ik te geconcentreerd ben.


    Haha jezus, lekker gevaarlijk op de weg dan bij jullie. Hier krijgen mensen gemiddeld 40 uur rijles en dan mag je alleen, tenzij je 17 bent, dan moet je nog tot je 18e met begeleiders die aan een hoop eisen moeten voldoen.
    Nou, dan zou ik zeggen: Pak die auto en ga wat rijden, gewoon zonder dat je ouders het weten dan en dan ga jeheel veilig door de buurt. Je zult het toch ooit moeten leren?


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Kawena schreef:
    (...)

    Dat is inderdaad onverantwoord. Is er geen andere rijschool in de buurt? Wij wonen in een boerengat, en ik kon uit wel 3 rijscholen kiezen.


    Ja die zijn er.
    maar dit zijn de redenen waarom mijn ouders voor de rijschool gekozen hadden waar ik bij gereden heb:
    1. Iets goedkoper dan de rest.
    2. Ze komen me thuis oppikken en afzetten (omdat ik bij geen enkele andere school door de dag geraak)
    3. Met die rijschool kon ik meteen al examen gaan doen zodat mijn ouders geen vrijaf moesten nemen of ik hun auto niet moest gebruiken (wat uiteindelijk niet gebeurd is)


    So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.

    Alptraum schreef:
    (...)

    Hahah ik dacht al! :P
    Ik moest hier al 1200€ geven voor 20 uur, dat is dus al veel vind ik. En dat vonden mijn ouders ook. Het plan was om te beginnen met 12 uur, dat is dus al 20 geworden.


    Ja joh helemaal gek, nee..
    ik had een pakket van 30 uur (met TTT, theorie en praktijkexamen) en daarna dus losse lessen erbij gekocht. tot 45-50 uur denk ik
    want.. 175 per les was ofzo? Maar ben wel met alles in 1x geslaagd!
    Komt goed joh


    It's high noon.

    Asami schreef:
    (...)

    Haha jezus, lekker gevaarlijk op de weg dan bij jullie. Hier krijgen mensen gemiddeld 40 uur rijles en dan mag je alleen, tenzij je 17 bent, dan moet je nog tot je 18e met begeleiders die aan een hoop eisen moeten voldoen.
    Nou, dan zou ik zeggen: Pak die auto en ga wat rijden, gewoon zonder dat je ouders het weten dan en dan ga jeheel veilig door de buurt. Je zult het toch ooit moeten leren?


    Hahahahaha goed geprobeerd maar zoals in vorige berichten, mijn ouders zijn niet zo simpel. Als ik stiekem de auto meeneem krijg ik huisarrest tot mijn 45ste. (dat doen ze echt). En ik ben niet van plan om hier nog 2 jaar in huis te wonen met die mensen :p


    So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.

    Alptraum schreef:
    (...)

    Ja die zijn er.
    maar dit zijn de redenen waarom mijn ouders voor de rijschool gekozen hadden waar ik bij gereden heb:
    1. Iets goedkoper dan de rest.
    2. Ze komen me thuis oppikken en afzetten (omdat ik bij geen enkele andere school door de dag geraak)
    3. Met die rijschool kon ik meteen al examen gaan doen zodat mijn ouders geen vrijaf moesten nemen of ik hun auto niet moest gebruiken (wat uiteindelijk niet gebeurd is)


    Je kan anders eventueel eens bellen of mailen?
    Of gewoon bij je eigen rijschool, zijn daar geen andere instructeurs? Ik heb 2 verschillende instructeurs gehad, en het lijkt me vreemd als er maar 1 man daar werkt :'3


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Stannis schreef:
    (...)

    Ja joh helemaal gek, nee..
    ik had een pakket van 30 uur (met TTT, theorie en praktijkexamen) en daarna dus losse lessen erbij gekocht. tot 45-50 uur denk ik
    want.. 175 per les was ofzo? Maar ben wel met alles in 1x geslaagd!
    Komt goed joh


    Ik had het theorieexamen met lessen op school, had dan 3 jaar een voorlopig rijbewijs (wat ik liet verlopen) dus moest ik eigenlijk wel 20 uur volgen voor een nieuw voorlopig rijbewijs of op 3 weken leren rijden en examen doen... dus werd het de 20 uur maar alles samen spreken we dus van een periode over 3 en half jaar. Ik denk dat ik het wel kan vergeten om in 1x te slagen :)


    So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.

    Kawena schreef:
    (...)

    Je kan anders eventueel eens bellen of mailen?
    Of gewoon bij je eigen rijschool, zijn daar geen andere instructeurs? Ik heb 2 verschillende instructeurs gehad, en het lijkt me vreemd als er maar 1 man daar werkt :'3


    Er werken er 2 maar ze geven telkens degene waar je al mee gereden hebt (dus telkens dezelfde)


    So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.

    Alptraum schreef:
    (...)

    Er werken er 2 maar ze geven telkens degene waar je al mee gereden hebt (dus telkens dezelfde)


    Je kan je toch altijd eens informeren? Het lijkt me nogal vreemd dat als je van de ene niet tevreden bent, je niet mag gaan klagen ^^


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Kawena schreef:
    (...)

    Je kan je toch altijd eens informeren? Het lijkt me nogal vreemd dat als je van de ene niet tevreden bent, je niet mag gaan klagen ^^


    Het is nogal laat om te klagen, ik ga niet nog eens 1200 euro neertellen om met iemand mee te gaan rijden terwijl ik het wel kan, het alleen niet durf.


    So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.

    Ik was ook bang om te gaan rijden, Heb afgelopen zaterdag mijn allereerste rijles gehad. Mijn ouders hadden het slim aangepakt om het me dan pas te vertellen toen die man er was, ik heb een hele aardige rijinstructeur gehad en ik was ook in het begin bang. Maar hij maakt duidelijk dat ze er zijn om in te grijpen en je te helpen.

    ArosBitch schreef:
    Ik was ook bang om te gaan rijden, Heb afgelopen zaterdag mijn allereerste rijles gehad. Mijn ouders hadden het slim aangepakt om het me dan pas te vertellen toen die man er was, ik heb een hele aardige rijinstructeur gehad en ik was ook in het begin bang. Maar hij maakt duidelijk dat ze er zijn om in te grijpen en je te helpen.


    Dit had ik dus ook.

    Eigenlijk vind het dan een beetje je eigen schuld dat je niet eerder bent gaan klagen, om het zo te zeggen. Maar kan je niet gewoon met iemand van de rijschool praten? Niet zozeer opnieuw lessen gaan volgen, dat lijkt me een beetje nutteloos, maar gewoon je probleem voorleggen en zien wat je eraan kan doen. Of zelfs naar de dokter, als je er echt enorm veel angst voor hebt?


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Asami schreef:
    (...)

    Haha jezus, lekker gevaarlijk op de weg dan bij jullie. Hier krijgen mensen gemiddeld 40 uur rijles en dan mag je alleen, tenzij je 17 bent, dan moet je nog tot je 18e met begeleiders die aan een hoop eisen moeten voldoen.
    Nou, dan zou ik zeggen: Pak die auto en ga wat rijden, gewoon zonder dat je ouders het weten dan en dan ga jeheel veilig door de buurt. Je zult het toch ooit moeten leren?


    Ik vind het niet kunnen eigenlijk, dat je na 20 lessen al een voorlopig rijbewijs krijgt, zonder ook maar iets van een examen gedaan te hebben. Als ik ooit nog door België heen moet, dan laat iemand anders wel rijden xd.

    Ik vind


    To the stars who listen — and the dreams that are answered