• Ik heb verschillende angsten, arachnofobie (spinnenangst), Belonefobie (angst voor naalden), acrofobie (hoogtevrees), claustrofobie, … en ondanks de eerste 2 wel het ergste zijn komt mijn amaxofobie (rijangst) er goed bij in de buurt.

    Ik ben ondertussen 21 en heb nog steeds geen rijbewijs. Waarom? Ik ben als de dood voor met de auto te rijden. Ik panikeer telkens en ondanks ik het best wel kan als ik eenmaal de straat uit ben, kom ik maar niet over die angst heen. Ik heb al 20 uur rijles gevolgd -volgens mijn ouders was dit een leuk kerstcadeau- NOT! Ik heb dus een voorlopig rijbewijs waarmee ik met en zonder begeleider mag rijden maar dat horen mijn ouders niet graag. Ik mag niet alleen weg met de auto en zij hebben nooit de tijd om met mij te gaan rijden, resultaat na 4 maanden met een voorlopig rijbewijs rond te lopen heb ik enkel in de jeep van mijn vriend mogen rijden op de parking -.-‘

    En zo kom ik natuurlijk nooit over mijn rijangst heen. Ik moet nu een afspraak maken voor mijn rijexamen maar dit wil ik niet zolang ik zelf niet het gevoel heb dat het me een beetje lukt. Met andere woorden, ik wil het op mijn eigen tempo doen en niet omdat ik het moet.

    Telkens ik op voorhand weet dat ik met de auto moet rijden slaap ik nachten niet, hyperventileer ik en sla ik gewoon tilt. Als ik het niet weet en mijn ma geeft me de autosleutels dan vind ik telkens wel een manier om er onderuit te komen. Nu zou ik er voor mezelf eindelijk eens over willen komen en voor mijn rijbewijs gaan. Omdat dit volgens iedereen zo belangrijk is, bevrijdend is en bla bla bla…

    Dus heeft iemand misschien tips of advies hoe ik hierover kan komen en mijn angst onder ogen durf te zien?
    Of ben ik niet de enige die dit heeft? En wat heeft jou dan geholpen of helpt jou?

    Let me know.


    So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.

    Astris schreef:
    (...)

    Ik vind het niet kunnen eigenlijk, dat je na 20 lessen al een voorlopig rijbewijs krijgt, zonder ook maar iets van een examen gedaan te hebben. Als ik ooit nog door België heen moet, dan laat iemand anders wel rijden xd.

    Ik vind


    Wel sorry dat is hier de wet, daar kan ik niets aan doen. Ik heb nooit gezegd dat (alle) Belgen goed met de auto rijden. Integendeel..


    So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.

    Astris schreef:
    (...)

    Ik vind het niet kunnen eigenlijk, dat je na 20 lessen al een voorlopig rijbewijs krijgt, zonder ook maar iets van een examen gedaan te hebben. Als ik ooit nog door België heen moet, dan laat iemand anders wel rijden xd.

    Ik vind


    Wij moeten eerst onze theorie halen, hoor :'D
    En dan krijgen we een voorlopig rijbewijs, van ofwel 3 jaar of 18 maanden. Wanneer je 18 maanden neemt, ben je verplicht een minimum aantal uren praktijk te volgen met een rijschool, en met 3 jaar mag je het op je eigen tempo leren. Bij 18 maanden mag je na die lessen dan ook alleen al rijden (wel met een L-sticker in je auto) en bij 3 jaar moet er steeds een begeleider bij zijn.


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Ik was er eerst ook bang voor, maar nu heb ik - na 23 rijlessen, toch mijn rijbewijs en vind ik het heerlijk om te rijden. Natuurlijk was ik de eerste tijd - nadat ik mijn rijbewijs had gehaald, bang om in mijn eentje te rijden. Je bent altijd gewend dat er iemand naast je zit. Ook was de omschakeling van Diesel naar Benzine super vreemd, maar daar wen je aan.

    Anyways, 20 uur en een voorlopig rijbewijs is best weinig (volgens mij krijg je hier niet eens een voorlopig rijbewijs :') ) Gemiddeld heb je hier 30 lessen en dan kun je er ook nog voor kiezen om een tussentijdsetoets te doen, zodat je op je echte examen geen bijzondere verrichtingen hoeft te doen.
    Maar ehm, als je nog best wel onzeker bent - want zo lijkt het een beetje, waarom heb je dan een voorlopig rijbewijs gekregen? Blijkt toch dat je het wel kan! Gewoon wat meer vertrouwen hebben!


    To infinity and beyond •

    Huf schreef:
    Ik was er eerst ook bang voor, maar nu heb ik - na 23 rijlessen, toch mijn rijbewijs en vind ik het heerlijk om te rijden. Natuurlijk was ik de eerste tijd - nadat ik mijn rijbewijs had gehaald, bang om in mijn eentje te rijden. Je bent altijd gewend dat er iemand naast je zit. Ook was de omschakeling van Diesel naar Benzine super vreemd, maar daar wen je aan.

    Anyways, 20 uur en een voorlopig rijbewijs is best weinig (volgens mij krijg je hier niet eens een voorlopig rijbewijs :') ) Gemiddeld heb je hier 30 lessen en dan kun je er ook nog voor kiezen om een tussentijdsetoets te doen, zodat je op je echte examen geen bijzondere verrichtingen hoeft te doen.
    Maar ehm, als je nog best wel onzeker bent - want zo lijkt het een beetje, waarom heb je dan een voorlopig rijbewijs gekregen? Blijkt toch dat je het wel kan! Gewoon wat meer vertrouwen hebben!


    Ik kan het ook wel het is het durven dat niet lukt. Hoe kwam jij over je angst heen? Door gewoon te rijden? Of door iets anders?


    So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.

    Kawena schreef:
    (...)

    Dit had ik dus ook.

    Eigenlijk vind het dan een beetje je eigen schuld dat je niet eerder bent gaan klagen, om het zo te zeggen. Maar kan je niet gewoon met iemand van de rijschool praten? Niet zozeer opnieuw lessen gaan volgen, dat lijkt me een beetje nutteloos, maar gewoon je probleem voorleggen en zien wat je eraan kan doen. Of zelfs naar de dokter, als je er echt enorm veel angst voor hebt?


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Asami schreef:
    (...)

    Haha jezus, lekker gevaarlijk op de weg dan bij jullie. Hier krijgen mensen gemiddeld 40 uur rijles en dan mag je alleen, tenzij je 17 bent, dan moet je nog tot je 18e met begeleiders die aan een hoop eisen moeten voldoen.
    Nou, dan zou ik zeggen: Pak die auto en ga wat rijden, gewoon zonder dat je ouders het weten dan en dan ga jeheel veilig door de buurt. Je zult het toch ooit moeten leren?

    Gevaarlijk niet per se hoor. Er zijn bepaalde voorwaarden hoor. Je mag bijvoorbeeld maar max 2 personen in je auto hebben. Voorwaarde daarvoor is dan weer dat er minstens 1 persoon bijzit die je (net zoals je ouders) rijles zou mogen geven. Je moet een L dragen. Volgens mij mocht je in het weekend 's avonds niet meer rijden. Je moet minstens 18 zijn. Je moet minimum 20u rijles gevold hebben.

    En ik zag iets voorbij komen over 1700 euro voor 40 u les. Dat is ongeveer 40 euro per rijuur. Amai, ik betaalde 1400 euro voor 20u rijlessen en dat was een 60-70 euro per uur + extra vergoeding om examen te mogen doen met een auto van de rijschool.

    Ik was 4 jaar geleden ook tegen rijden, maar niet vanwege angst, maar vanwege luiheid. Ik wou niet gaan rijden omdat ik het onnuttig vond omdat ik dacht dat ik toch overal zou geraken met de fiets of openbaar vervoer. Neen, dat gaat niet. Als ik met de bus naar school moet, doe ik er gemiddeld 3u over, heen. Dan nog eens 3u terug. Nu met de auto doe ik er 40-45 minuten over.

    Bij mij was het dus een klik van: gewoon doen wat de ouders zeggen; haal dat papiertje en zij zijn content. Uiteindelijk ben ik nu ook heel tevreden dat ik dat roos (te groot) papiertje in mijn portefeuille heb. Ik heb het ook gedaan met 20u rijles en dan mocht ik ook alleen rijden. Ik heb 3 maanden elke dag toen alleen naar school gereden (haalde het in september, ging op in december). En de eerste weken alleen rijden vond ik enorm eng. Maar door dat te overwinnen werd ik wel een goede chauffeur. In de auto met een rijistructeur of je ouders heb je nog een extra paar ogen die op de weg kijken. Maar omdat je alleen bent, moet je ook op jezelf vertrouwen. En dat heeft het bij mij gedaan. Omdat ik het alleen mocht doen, ging het ook goed. =)

    Ik denk dat het bij jou een kwestie is van doen. Je zegt nu wel dat iedereen aanraad om het gewoon te doen en dat niemand rekening houdt met je angst, maar dat verandert de zaak niet. Niet denken maar doen. Probeer die angst te vergeten door je extra hard te focussen op de weg, op veiligheid, op defensief rijden,... Het is een kwestie van in die auto te stappen en te vertrekken. Negeer die angst. Als je gewoon goed oplet, defensief rijdt enzo, dan gebeurt er niets. =)
    Denk niet aan de angst, denk aan hoe goed je bezig bent. 'Oh, ik heb die fietser mooi op tijd gezien.' 'Mooi op tijd gepinkt.' 'Goed voorrang aan rechts gegeven.' 'Goed afgeremd voor dat stoplicht.'
    Hoe negatiever je denkt, hoe sneller je terug uit die auto wil. Dus gebruik positieve gedachten. Ik zou zelfs na een autorit analyseren wat je heel goed hebt gedaan en die dingen op een post-it schrijven en ergens zichtbaar voor jezelf plakken. Als je dat na iedere autorit doet, dan ga je je goed voelen over autorijden, want je kan goed autorijden. Hoe positiever je denkt, hoe leuker autorijden wordt en hoe sneller je terug in een auto durft. =)


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Alptraum schreef:
    (...)

    Ik kan het ook wel het is het durven dat niet lukt. Hoe kwam jij over je angst heen? Door gewoon te rijden? Of door iets anders?


    Oh maar dat had ik ook! En geloof me, toen ik met de auto van mijn ouders reedt is dat ding om de tien seconden uitgeslagen want benzine rijdt anders dan diesel auto's. Vooral voor stoplichten werd ik verschrikkelijk gefrustreerd als hij weer afsloeg. Maar naarmate ik meer met de auto weg ging, merkte ik dat het ook steeds beter ging. Nog steeds ben ik af en toe bij een stoplicht (als ik vooraan sta) bang dat dat ding weer afslaat maar die angst is compleet onnodig want dan gaat het gewoon goed.
    Ik zou zeggen dat je gewoon een hoop moet gaan rijden want hierdoor ontwikkel jij je eigen rijstijl en krijg je zelfvertrouwen!


    To infinity and beyond •

    Kawena schreef:
    (...)


    Ik denk niet dat mijn dokter daar iets aan gaat kunnen veranderen of hij zou medicatie ofzo moeten voorschrijven en misschien dat de rijschool wel een tip heeft


    So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.

    Huf schreef:
    (...)

    Oh maar dat had ik ook! En geloof me, toen ik met de auto van mijn ouders reedt is dat ding om de tien seconden uitgeslagen want benzine rijdt anders dan diesel auto's. Vooral voor stoplichten werd ik verschrikkelijk gefrustreerd als hij weer afsloeg. Maar naarmate ik meer met de auto weg ging, merkte ik dat het ook steeds beter ging. Nog steeds ben ik af en toe bij een stoplicht (als ik vooraan sta) bang dat dat ding weer afslaat maar die angst is compleet onnodig want dan gaat het gewoon goed.
    Ik zou zeggen dat je gewoon een hoop moet gaan rijden want hierdoor ontwikkel jij je eigen rijstijl en krijg je zelfvertrouwen!


    Dank je :)


    So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.

    Alptraum schreef:
    (...)

    Wel sorry dat is hier de wet, daar kan ik niets aan doen. Ik heb nooit gezegd dat (alle) Belgen goed met de auto rijden. Integendeel..


    Ik heb toch ook nergens gezegd dat jij er iets aan kan doen? Ik vind het gewoon raar.

    Ik ken namelijk ook mensen in België die rijles krijgen van hun ouders, maar in die auto's zitten vast geen extra remmen of koppeling. Dat vind ik echt ontverantwoordelijk.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Scandal schreef:
    (...)
    Gevaarlijk niet per se hoor. Er zijn bepaalde voorwaarden hoor. Je mag bijvoorbeeld maar max 2 personen in je auto hebben. Voorwaarde daarvoor is dan weer dat er minstens 1 persoon bijzit die je (net zoals je ouders) rijles zou mogen geven. Je moet een L dragen. Volgens mij mocht je in het weekend 's avonds niet meer rijden. Je moet minstens 18 zijn. Je moet minimum 20u rijles gevold hebben.

    En ik zag iets voorbij komen over 1700 euro voor 40 u les. Dat is ongeveer 40 euro per rijuur. Amai, ik betaalde 1400 euro voor 20u rijlessen en dat was een 60-70 euro per uur + extra vergoeding om examen te mogen doen met een auto van de rijschool.

    Ik was 4 jaar geleden ook tegen rijden, maar niet vanwege angst, maar vanwege luiheid. Ik wou niet gaan rijden omdat ik het onnuttig vond omdat ik dacht dat ik toch overal zou geraken met de fiets of openbaar vervoer. Neen, dat gaat niet. Als ik met de bus naar school moet, doe ik er gemiddeld 3u over, heen. Dan nog eens 3u terug. Nu met de auto doe ik er 40-45 minuten over.

    Bij mij was het dus een klik van: gewoon doen wat de ouders zeggen; haal dat papiertje en zij zijn content. Uiteindelijk ben ik nu ook heel tevreden dat ik dat roos (te groot) papiertje in mijn portefeuille heb. Ik heb het ook gedaan met 20u rijles en dan mocht ik ook alleen rijden. Ik heb 3 maanden elke dag toen alleen naar school gereden (haalde het in september, ging op in december). En de eerste weken alleen rijden vond ik enorm eng. Maar door dat te overwinnen werd ik wel een goede chauffeur. In de auto met een rijistructeur of je ouders heb je nog een extra paar ogen die op de weg kijken. Maar omdat je alleen bent, moet je ook op jezelf vertrouwen. En dat heeft het bij mij gedaan. Omdat ik het alleen mocht doen, ging het ook goed. =)

    Ik denk dat het bij jou een kwestie is van doen. Je zegt nu wel dat iedereen aanraad om het gewoon te doen en dat niemand rekening houdt met je angst, maar dat verandert de zaak niet. Niet denken maar doen. Probeer die angst te vergeten door je extra hard te focussen op de weg, op veiligheid, op defensief rijden,... Het is een kwestie van in die auto te stappen en te vertrekken. Negeer die angst. Als je gewoon goed oplet, defensief rijdt enzo, dan gebeurt er niets. =)
    Denk niet aan de angst, denk aan hoe goed je bezig bent. 'Oh, ik heb die fietser mooi op tijd gezien.' 'Mooi op tijd gepinkt.' 'Goed voorrang aan rechts gegeven.' 'Goed afgeremd voor dat stoplicht.'
    Hoe negatiever je denkt, hoe sneller je terug uit die auto wil. Dus gebruik positieve gedachten. Ik zou zelfs na een autorit analyseren wat je heel goed hebt gedaan en die dingen op een post-it schrijven en ergens zichtbaar voor jezelf plakken. Als je dat na iedere autorit doet, dan ga je je goed voelen over autorijden, want je kan goed autorijden. Hoe positiever je denkt, hoe leuker autorijden wordt en hoe sneller je terug in een auto durft. =)


    Haha bedankt al ga ik die positieve gedachten niet zo hard hebben bij voorrang van rechts :p Maar ik zal jullie raad dan maar opvolgen en terug achter het stuur kruipen van zodra ik de auto mee krijg :)


    So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.

    Astris schreef:
    (...)

    Ik heb toch ook nergens gezegd dat jij er iets aan kan doen? Ik vind het gewoon raar.

    Ik ken namelijk ook mensen in België die rijles krijgen van hun ouders, maar in die auto's zitten vast geen extra remmen of koppeling. Dat vind ik echt ontverantwoordelijk.


    Dat vind ik ook, vooral als je dan lessen gevolgd heb waarbij de begeleider effectief ingrijpt of in kan grijpen en je dan met de auto van je ouders gaan rijden met je mama of papa naast je. Doodeng!
    Maar ik geloof dat ze nu zelfs de wet proberen te veranderen en dat ouders die hun kind willen leren rijden zelf ook een opleiding ervoor moeten doen of zoiets, dacht ik.


    So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.

    Ik heb geen rijangst maar ben wel iets meer gespannen dan normaal als ik rijles heb. Ik vind helemaal niets meer aan rijles, ik heb inmiddels ook al zo'n 35 lessen gehad maar ik blijf wel doorgaan met 1 rijles per week want ik wil dat verdomde ding gewoon ooit gaan halen. En echt leren rijden leer je pas als je je rijbewijs hebt gehaald, is mij meerdere malen verteld.


    Aan niets denken is ook denken.

    Astris schreef:
    (...)

    Ik heb toch ook nergens gezegd dat jij er iets aan kan doen? Ik vind het gewoon raar.

    Ik ken namelijk ook mensen in België die rijles krijgen van hun ouders, maar in die auto's zitten vast geen extra remmen of koppeling. Dat vind ik echt ontverantwoordelijk.


    Die leren het meestal wel eerst op lege parkings in het weekend ofzo. En als er echt iets zou gebeuren, hebben de ouders de handrem altijd.
    De meesten leren het nochtans met een rijschool. Mijn rijinstructeur gaf toe dat degenen die het van hun ouders leren, meestal foute dingen leren, en ook dat er heel vaak gewoon ruzie van komt in de auto :'D

    [ bericht aangepast op 18 juni 2014 - 11:53 ]


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Ik ben bezig met mijn rijbewijs en heb hier geen last van. Ik vind het juist erg leuk en heerlijk om te rijden! Misschien moet je professionele hulp gaan zoeken of er eens goed over praten met je rij instructeur?


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.