• De stelling van deze week luidt:
    Euthanasie voor kinderen zou overal legaal/toegestaan moeten zijn, mits goede begeleiding en uitleg.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    SolidSnake schreef:
    (...)

    "Maar waarom zou je een kind dat zijn jas zelf nog niet dicht kan doen de verantwoordelijkheid over zijn eigen leven geven? Een jong kind is niet oordeelbekwaam, denkt niet als een volwassene en heeft nog geen begrip van de dood."

    Een van de voorwaarden die in België geld (en in NL voor kinderen boven de 12) is dat het kind in staat moet zijn om deze beslissing te kunnen maken, de gevolgen daarvan te begrijpen en het kind moet zicht hebben op zijn eigen situatie.

    Jij voert dit dus aan als bezwaar, maar dat is dus al wettelijk vastgelegd. Oftewel, ook het argument wat jij geeft komt voort uit onwetendheid over de wet.


    Ik heb google, ik had dit al gelezen. In de stelling staat echter nergens dat we het over kinderen van twaalf jaar en ouder hebben die in staat zijn deze beslissing te maken, de gevolgen daarvan te begrijpen en zicht hebben op de situatie. Ik dacht dat ik me in mijn post vrij duidelijk op kinderen die niet oordeelbekwaam zijn richtte.


    i put the fun in funeral

    Overkill schreef:
    (...)

    Ik heb google, ik had dit al gelezen. In de stelling staat echter nergens dat we het over kinderen van twaalf jaar en ouder hebben die in staat zijn deze beslissing te maken, de gevolgen daarvan te begrijpen en zicht hebben op de situatie. Ik dacht dat ik me in mijn post vrij duidelijk op kinderen die niet oordeelbekwaam zijn richtte.


    En als ze niet bekwaam zijn kunnen ze niet om euthanasie vragen.


    quidquid excusatio prandium pro

    Eens. Volmondig, volledig mee eens.


    Maybe we should doubt our fears instead our dreams.

    Ik ben het oneens met de stelling. En daarbij zie ik al veel van mijn argumenten terug in voorgaande reacties.
    Wat ik nog wel wil vermelden is dat ik een stukje las wat ik hierbij vind aansluiten. Het ging over het dragen van lijden.

    onze tolerantie voor lijden is net zo snel afgenomen als de welvaart toenam

    Het gaat erom dat je in elk leven kwaliteit kunt zien. Ik ben in mijn leven al veel 'planten' tegen gekomen die toch een levensvreugde hadden. En in mijn familie is een ernstig ziek kindje van drie liefdevol door zijn ouders thuisgebracht om te wachten op het einde. En juist in de laatste week hadden ze zulke mooie momenten, die ze nooit hehad zouden hebben als ze voor euthanasie hadden gekozen. Wat is het leven van wie dan ook je waard?


    "Je weet pas hoe sterk je bent, als sterk zijn de enige keuze is die je hebt"

    Eens. Ik vind dat mensen die geen kwaliteit van leven meer hebben en ondragelijk veel pijn hebben om euthanasie moeten kunnen vragen. SolidSnake heeft precies verwoord waarom.
    Eigenlijk heb ik nog wel meer over euthanasie te zeggen, maar dat sluit niet aan bij de stelling.


    Hamartia

    Doge schreef:
    Ik weet het niet. Stellingen rond het beslissen van leven of dood, vind ik altijd wat lastig. Mijn mening is hierover verdeeld.


    Normal is an illusion. What's normal for the spider, is chaos for the fly.

    NEEEEE het moet verboden worden ook voor volwassenen

    Cinemates schreef:
    NEEEEE het moet verboden worden ook voor volwassenen


    Excuse me?


    26 - 02 - '16

    Ik vind dat vanaf 12 jaar als het kind het ermee eens is en de ouders en de dokters en er geen andere oplossingen zijn. En jonger als het echt niet anders kan als het kind heel veel pijn heeft en daar niks tegen is bijvoorbeeld.


    chaos makes the muse

    [ bericht aangepast op 20 aug 2014 - 11:39 ]


    Not all those who wander are lost.

    Het is sowieso niet eerlijk om wie dan ook met zo'n moeilijke keuze te belasten. Of je nou volwassene of kind bent.

    Ik vind dat deze keuze uitsluitend voor volwassenen beschikbaar moet zijn. Ik denk dat je op een leeftijd van 12 jaar of jonger, en misschien ook wel daarboven, niet daarover na zou moeten denken. Doodgaan houdt namelijk meer in dan je op het eerste moment zou beseffen. Iemand die voor euthanasie, dus de dood, kan kiezen moet beseffen dat het meer inhoudt dan alleen verlost worden van de pijn (en ik denk dat kinderen, maar ook volwassenen, daarom al sneller voor de dood dan voor het leven gaan).
    Kiezen voor euthanasie betekent:
    Eerder doodgaan, dus ook meer kansen op laatste mooie momenten met dierbaren verliezen.
    Sterven in een onnatuurlijke omgeving (het ziekenhuis). Ik zou liever thuis overlijden, waar alles fijn en vertrouwd is.
    Verdrietige mensen achterlaten, en ik denk niet dat het voor je gevoel uitmaakt dat dat uiteindelijk toch gebeurt.

    Vooral die eerste en op één na laatste zouden voor mij belangrijk zijn. Ik zou liever naar huis gaan en daar vredig sterven, genietend van de laatste momenten met degene van wie ik houd.
    Al heb ik nu natuurlijk makkelijk praten, want ik zit niet in zo'n situatie.

    Ik ben het dus oneens met de stelling: iemand (in dat geval een kind) heeft het al zo zwaar wegens omstandigheden, dat de zware keuze tussen leven en dood hem of haar het niet makkelijker zou maken. Zeker een kind niet, die nog geen volle verantwoordelijkheid heeft ontwikkelt.


    En @Cinemates: dit is een discussieforum waar het de bedoeling is om je mening te geven en die met argumenten te ondersteunen, niet zomaar iets te roepen.


    Not all those who wander are lost.

    Ik geloof dat het in België al toegestaan is en ja, ik ben voor. Neem nu even dat een kind van elf aan een dodelijke ziekte leidt. Ze gaat sowieso sterven en leidt vreselijk veel pijn, maar ze mogen haar geen euthanasie toedienen omdat a) ze die keuze zelf moet maken en niemand anders daarover mag beslissen, maar b) ze nog geen zestien is en er dus geen rekening wordt gehouden met haar mening. Is dubbel, niet?
    Ik vind dat ik dat geval zowel de toestemming van het kind als van de ouder gegeven moet worden (tenzij het kind die niet kan geven wegens redenen, dan enkel die van de ouders en geloof me, ouders gaan niet zomaar toestemmen en zéker niet als er nog een beetje hoop is), maar ja, ik ben helemaal voor euthanasie voor kinderen.

    [ bericht aangepast op 20 aug 2014 - 12:32 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Erynil schreef:
    Het is sowieso niet eerlijk om wie dan ook met zo'n moeilijke keuze te belasten. Of je nou volwassene of kind bent.

    Ik vind dat deze keuze uitsluitend voor volwassenen beschikbaar moet zijn. Ik denk dat je op een leeftijd van 12 jaar of jonger, en misschien ook wel daarboven, niet daarover na zou moeten denken. Doodgaan houdt namelijk meer in dan je op het eerste moment zou beseffen. Iemand die voor euthanasie, dus de dood, kan kiezen moet beseffen dat het meer inhoudt dan alleen verlost worden van de pijn (en ik denk dat kinderen, maar ook volwassenen, daarom al sneller voor de dood dan voor het leven gaan).
    Kiezen voor euthanasie betekent:
    Eerder doodgaan, dus ook meer kansen op laatste mooie momenten met dierbaren verliezen.
    Sterven in een onnatuurlijke omgeving (het ziekenhuis). Ik zou liever thuis overlijden, waar alles fijn en vertrouwd is.
    Verdrietige mensen achterlaten, en ik denk niet dat het voor je gevoel uitmaakt dat dat uiteindelijk toch gebeurt.

    Vooral die eerste en op één na laatste zouden voor mij belangrijk zijn. Ik zou liever naar huis gaan en daar vredig sterven, genietend van de laatste momenten met degene van wie ik houd.
    Al heb ik nu natuurlijk makkelijk praten, want ik zit niet in zo'n situatie.

    Ik ben het dus oneens met de stelling: iemand (in dat geval een kind) heeft het al zo zwaar wegens omstandigheden, dat de zware keuze tussen leven en dood hem of haar het niet makkelijker zou maken. Zeker een kind niet, die nog geen volle verantwoordelijkheid heeft ontwikkelt.


    En @Cinemates: dit is een discussieforum waar het de bedoeling is om je mening te geven en die met argumenten te ondersteunen, niet zomaar iets te roepen.


    Ik geef je uiteraard gelijk, maar als dat kind ondragelijk veel lijdt en daar geen verandering in komt? Elke dag dag in, dag uit ondragelijke pijn, is dat dan de goede weg?
    Oke, het is misschien wel de moeilijkste keuze in het leven: blijven leven, of sterven? Maar zou het niet beter zijn voor een kind dat toch alleen maar een toekomst heeft met pijn en volledige afhankelijkheid van je omgeving, dat het toch de keuze heeft om daar een einde aan te maken?


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:
    (...)

    Ik geef je uiteraard gelijk, maar als dat kind ondragelijk veel lijdt en daar geen verandering in komt? Elke dag dag in, dag uit ondragelijke pijn, is dat dan de goede weg?
    Oke, het is misschien wel de moeilijkste keuze in het leven: blijven leven, of sterven? Maar zou het niet beter zijn voor een kind dat toch alleen maar een toekomst heeft met pijn en volledige afhankelijkheid van je omgeving, dat het toch de keuze heeft om daar een einde aan te maken?


    Tja. In dit geval denk ik dat het kind zou moeten kiezen met behulp van zijn of haar ouders en deskundig advies van een arts - dat wil zeggen wat gaat er gebeuren en hoeveel pijn ga ik nog lijden. En mits dit kind de leeftijd heeft dat echt beseft wat euthanasie inhoudt. Dan bedoel ik dus een kind van minimaal 10 jaar oud, en geen 7.
    Alleen dit staat de wet dus niet toe.

    [ bericht aangepast op 20 aug 2014 - 12:47 ]


    Not all those who wander are lost.

    Erynil schreef:
    (...)

    Tja. In dit geval denk ik dat het kind zou moeten kiezen met behulp van zijn of haar ouders en deskundig advies van een arts - dat wil zeggen wat gaat er gebeuren en hoeveel pijn ga ik nog lijden. En mits dit kind de leeftijd heeft dat echt beseft wat euthanasie inhoudt. Dan bedoel ik dus een kind van minimaal 10 jaar oud, en geen 7.
    Alleen dit staat de wet dus niet toe.


    Daar gaat de stelling over, met goede begeleiding.
    En volledig juist, onder de tien is te jong voor zo'n beslissing. Daar geef ik je volledig gelijk in!


    Queer zijn is gewoon alles