• Aangezien België deze winter naar het schijnt zonder stroom komt te zitten. Dit doordat de kernreactor in Doel gesaboteerd is (iemand draaide een kraantje open waardoor de stoomturbine beschadigd raakte, expres naar het schijnt) en verscheidene andere energiecentrales ook onderhoud moeten ondergaan. In totaal is hierdoor 1/3e van de Belgische electriciteitsvoorziening weg. In totaal komt in de winter zo'n 1,000 MegaWatt te kort om de benodigde 14,000 MegaWatt te halen, de hoeveelheid stroom die op een koude winterdag word gebruikt, De minister van Energie heeft al een idee: "Noodgeneratoren gebruiken", een uiterst belachelijk voorstel. Ik heb al verschillende opties voorbij zien komen, zoals het uitschakelen van de stroom voor een uur per dag, in een van 6 verschillende regios. Het definitieve plan is bekend op 3 september.

    Het grappige is dat op de Belgische grens in Nederland een reeds afgebouwde gascentrale hebben staan die ze in principe zo kunnen gebruiken omdat de centrale helemaal klaar is. Er mist alleen nog 15 km aan bekabeling om het aan te sluiten op het Belgische electriciteitsnetwerk. Vanwege vergunningsprocedures en bureacratie is de verwachting dat de centrale pas in 2019 in gebruik genomen kan worden. Import is ook een optie, maar België importeert schijnbaar al bijzonder veel stroom en zit zo'n beetje aan de maximale capaciteit wat betreft import.


    Edit: ik heb iets van 3 artikelen uit demorgen.be gehaald, weet echter niet of het een betrouwbare site is. Als dat niet zo is dan zal ik zoeken naar andere bronnen

    [ bericht aangepast op 21 aug 2014 - 20:05 ]


    quidquid excusatio prandium pro

    Ik hoop dat onze zonnepanelen het dan gewoon doen. =P
    Of als mijn regio zonder stroom gaat, ga ik naar kot. En als de regio van mijn kot zonder stroom komt, ga ik naar huis. :')

    Ik heb in ieder geval mezelf al vrijwillig opgegeven om al het ijs op te eten indien de stroom uit valt en de diepvriezer niet meer zou werken. :Y)


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Ach, zijn we niet geweldig? :Y)


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Scandal schreef:
    Ik hoop dat onze zonnepanelen het dan gewoon doen. =P
    Of als mijn regio zonder stroom gaat, ga ik naar kot. En als de regio van mijn kot zonder stroom komt, ga ik naar huis. :')

    Ik heb in ieder geval mezelf al vrijwillig opgegeven om al het ijs op te eten indien de stroom uit valt en de diepvriezer niet meer zou werken. :Y)


    Zonnepanelen zijn net iets minder nutteloos voor stroomgeneratie dan een stuk hout, zeker in de winter (cat)

    Stuur maar wat ijs naar mij. Ik red het wel van de smeltdood!


    quidquid excusatio prandium pro

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Zonnepanelen zijn net iets minder nutteloos voor stroomgeneratie dan een stuk hout, zeker in de winter (cat)

    Stuur maar wat ijs naar mij. Ik red het wel van de smeltdood!

    Nochtans halen wij in de winter ook veel elektriciteit uit onze panelen.

    Nee, het ijs is voor mij. (cat)(puh)


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Oh, dat klinkt niet positief. Ik vraag me wel af wat de importcapaciteit van stroom inhoudt, ik snap niet zo goed wanneer je daarvan het maximum bereikt.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    FaultInOurStars schreef:
    Oh, dat klinkt niet positief. Ik vraag me wel af wat de importcapaciteit van stroom inhoudt, ik snap niet zo goed wanneer je daarvan het maximum bereikt.


    Simpel gezegd: Er lopen kabels over de grens die de electriciteitsnetwerken van twee landen verbinden. Die hebben een bepaalde capaciteit, een maximumhoeveelheid electriciteit die erdoorheen kan stromen. Als je aan dat maximum zit kun je dus niet nog meer stroom kopen van het buitenland, tenzij je meer kabels aanlegt. Alleen kost dat kabels aanleggen belachelijk veel tijd 8D


    quidquid excusatio prandium pro

    Scandal schreef:
    Ik hoop dat onze zonnepanelen het dan gewoon doen. =P
    Of als mijn regio zonder stroom gaat, ga ik naar kot. En als de regio van mijn kot zonder stroom komt, ga ik naar huis. :')

    Ik heb in ieder geval mezelf al vrijwillig opgegeven om al het ijs op te eten indien de stroom uit valt en de diepvriezer niet meer zou werken. :Y)

    Zonnepanelen kunnen ontploffen als je ze dan opzet... Omdat ze teveel willen geven... Dus er zullen ook veel meer branden zijn.. [ Mijn papa werkt bij het doel, dus hij weet er veel van en is hele tijd aan het werk nu... ]

    Wijzelf hebben een noodgenerator voor de verwarming dus koud zullen wij het niet hebben, maar wij wonen in een veiligere regio omdat we praktisch naast een ziekenhuis wonen.

    [ bericht aangepast op 21 aug 2014 - 20:19 ]


    made a list of my regrets and you were the first, love

    Demorgen is betrouwbaar trouwens =)

    Helaas zit ik in een zone die afgesloten kan worden...

    Maar ik begrijp het echt niet hoor, mensen zomaar van de stroom afschakelen.. Treinen kunnen dan niet meer rijden, al het eten in diepvriezen wordt slecht, bedrijven die zo niet kunnen werken. kan dat wel zomaar, dan komen zijn hun contract toch niet na, of wel dan?


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    lekker dan...

    Ik zal wel een fonds opzetten:

    Help onze zuiderburen de winter door!
    Stuur dekens!!


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    madeupyou schreef:
    Demorgen is betrouwbaar trouwens =)

    Helaas zit ik in een zone die afgesloten kan worden...

    Maar ik begrijp het echt niet hoor, mensen zomaar van de stroom afschakelen.. Treinen kunnen dan niet meer rijden, al het eten in diepvriezen wordt slecht, bedrijven die zo niet kunnen werken. kan dat wel zomaar, dan komen zijn hun contract toch niet na, of wel dan?


    Nouja, ze moeten wel anders komen ze electriciteit tekort. Door gebieden tijdelijk af te sluiten hopen ze genoeg te produceren om toch het grootste deel van het land draaiend te houden.

    En energiebeheerders kunnen het gooien op overmacht: Zij kunnen niet meer produceren dan dat ze kunnen en kunnen er weinig aan doen dat een reactor gesaboteerd is en dat twee anderen scheuren vertonen. Bovendien zijn zij niet diegenen die beslissen dat er meer capaciteit moet komen, dat doet de regering. De Belgische regering heeft wel grove fouten gemaakt (Doel en Thiange moesten namelijk eigenlijk al jaren terug dicht, maar er was geen vervanging gebouwd en de regering besloot daarom maar gewoon de reactoren open te houden. tja, als een reactor eigenlijk in 2005 opgedoekt moet worden is het niet gek dat ie in 2014 scheuren vertoond...) maar ja, wie gaat hun daarvoor aansprakelijk stellen?


    quidquid excusatio prandium pro

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Simpel gezegd: Er lopen kabels over de grens die de electriciteitsnetwerken van twee landen verbinden. Die hebben een bepaalde capaciteit, een maximumhoeveelheid electriciteit die erdoorheen kan stromen. Als je aan dat maximum zit kun je dus niet nog meer stroom kopen van het buitenland, tenzij je meer kabels aanlegt. Alleen kost dat kabels aanleggen belachelijk veel tijd 8D


    Dankjewel voor je uitleg. Nu snap ik het (:


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    madeupyou schreef:
    Demorgen is betrouwbaar trouwens =)

    Helaas zit ik in een zone die afgesloten kan worden...

    Maar ik begrijp het echt niet hoor, mensen zomaar van de stroom afschakelen.. Treinen kunnen dan niet meer rijden, al het eten in diepvriezen wordt slecht, bedrijven die zo niet kunnen werken. kan dat wel zomaar, dan komen zijn hun contract toch niet na, of wel dan?


    Nouja, ze moeten wel anders komen ze electriciteit tekort. Door gebieden tijdelijk af te sluiten hopen ze genoeg te produceren om toch het grootste deel van het land draaiend te houden.

    En energiebeheerders kunnen het gooien op overmacht: Zij kunnen niet meer produceren dan dat ze kunnen en kunnen er weinig aan doen dat een reactor gesaboteerd is en dat twee anderen scheuren vertonen. Bovendien zijn zij niet diegenen die beslissen dat er meer capaciteit moet komen, dat doet de regering. De Belgische regering heeft wel grove fouten gemaakt (Doel en Thiange moesten namelijk eigenlijk al jaren terug dicht, maar er was geen vervanging gebouwd en de regering besloot daarom maar gewoon de reactoren open te houden. tja, als een reactor eigenlijk in 2005 opgedoekt moet worden is het niet gek dat ie in 2014 scheuren vertoond...) maar ja, wie gaat hun daarvoor aansprakelijk stellen?


    quidquid excusatio prandium pro

    sorry voor de spam
    volgens mij had Q de kuren


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    TheBadWolf schreef:
    sorry voor de spam
    volgens mij had Q de kuren

    Heb het even weggewerkt =).

    Gelukkig hebben wij al wel beneden een houtkachel, dus die helpt ons door tijdens de winter!
    Ja dat ze gefaald hebben met Doel weet ik, maar dat is volgens mij echt typisch Belgisch, 'ooh het moet dicht, naja, laten we het maar open houden omdat we niets anders hebben'.


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    Ik ben blij dat ik op kot ga, want in Leuven zal de stroom niet uitvallen. :Y)
    Nee, ik vind dat eigenlijk echt wel erg. Eén domme actie en heel België ligt plat.

    [ bericht aangepast op 21 aug 2014 - 20:31 ]


    Let the Night embrace you