• Aangezien België deze winter naar het schijnt zonder stroom komt te zitten. Dit doordat de kernreactor in Doel gesaboteerd is (iemand draaide een kraantje open waardoor de stoomturbine beschadigd raakte, expres naar het schijnt) en verscheidene andere energiecentrales ook onderhoud moeten ondergaan. In totaal is hierdoor 1/3e van de Belgische electriciteitsvoorziening weg. In totaal komt in de winter zo'n 1,000 MegaWatt te kort om de benodigde 14,000 MegaWatt te halen, de hoeveelheid stroom die op een koude winterdag word gebruikt, De minister van Energie heeft al een idee: "Noodgeneratoren gebruiken", een uiterst belachelijk voorstel. Ik heb al verschillende opties voorbij zien komen, zoals het uitschakelen van de stroom voor een uur per dag, in een van 6 verschillende regios. Het definitieve plan is bekend op 3 september.

    Het grappige is dat op de Belgische grens in Nederland een reeds afgebouwde gascentrale hebben staan die ze in principe zo kunnen gebruiken omdat de centrale helemaal klaar is. Er mist alleen nog 15 km aan bekabeling om het aan te sluiten op het Belgische electriciteitsnetwerk. Vanwege vergunningsprocedures en bureacratie is de verwachting dat de centrale pas in 2019 in gebruik genomen kan worden. Import is ook een optie, maar België importeert schijnbaar al bijzonder veel stroom en zit zo'n beetje aan de maximale capaciteit wat betreft import.


    Edit: ik heb iets van 3 artikelen uit demorgen.be gehaald, weet echter niet of het een betrouwbare site is. Als dat niet zo is dan zal ik zoeken naar andere bronnen

    [ bericht aangepast op 21 aug 2014 - 20:05 ]


    quidquid excusatio prandium pro

    madeupyou schreef:
    (...)
    Heb het even weggewerkt =).

    Gelukkig hebben wij al wel beneden een houtkachel, dus die helpt ons door tijdens de winter!
    Ja dat ze gefaald hebben met Doel weet ik, maar dat is volgens mij echt typisch Belgisch, 'ooh het moet dicht, naja, laten we het maar open houden omdat we niets anders hebben'.


    Hebben jullie inmiddels al een regering?
    Belgen betalen een boel belasting en de politiek heeft het te druk met met elkaar in de clinch te liggen en kan daardoor niet regeren...


    quidquid excusatio prandium pro

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Hebben jullie inmiddels al een regering?
    Belgen betalen een boel belasting en de politiek heeft het te druk met met elkaar in de clinch te liggen en kan daardoor niet regeren...

    Moet je die vraag nog stellen? :'D Tuurlijk hebben we er geen, helaas.
    Wel ja, we hebben een Vlaamse regering ondertussen die op alles wilt gaan besparen, een Waalse hebben we ook als ik met niet vergis, die was zelfs eerst volgens mij, maar die federale hé...


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    madeupyou schreef:
    (...)
    Moet je die vraag nog stellen? :'D Tuurlijk hebben we er geen, helaas.
    Wel ja, we hebben een Vlaamse regering ondertussen die op alles wilt gaan besparen, een Waalse hebben we ook als ik met niet vergis, die was zelfs eerst volgens mij, maar die federale hé...


    Hmmm.... Hey, hoe groot denk je dat de kans is dat de EU parlementariers straks ook zonder stroom zitten? 8D


    quidquid excusatio prandium pro

    Ach ja, wat had je kunnen verwachten van België?


    Take me to wonderland

    Belgie tapte sowieso al stroom af van Nederland omdat ze tekort hebben aan centrales e.d. We kunnen ze vast wel nog een tikje meer geven, maar misschien niet het hele land.

    Het zal allemaal wel weer meevallen. Als het echt zo erg is, waarom is het dan nog nergens te zien behalve op die site, beetje apart toch? Paniekzaaierij voor niks dus (:


    It's high noon.

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Hmmm.... Hey, hoe groot denk je dat de kans is dat de EU parlementariers straks ook zonder stroom zitten? 8D


    0,003 procent.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Hmmm.... Hey, hoe groot denk je dat de kans is dat de EU parlementariers straks ook zonder stroom zitten? 8D


    Gewoonweg niet.. Ze zouden zelfs de ziekenhuizen eerder uitgooien O.o


    made a list of my regrets and you were the first, love

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Hmmm.... Hey, hoe groot denk je dat de kans is dat de EU parlementariers straks ook zonder stroom zitten? 8D


    Als de hele EU zonder stroom zit.


    ''Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once we grow up.''

    Maar gewoon een uur stroom afgooien, kan dat zomaar? O.o

    Ik vind het eigenlijk best wel kut voor de Belgen dat dat misschien wel gaat gebeuren in de winter.
    Het is dan wss koud, en zonder stroom -> geen TV en geen internet en geen computer en je kan dan geen telefoon opladen, deurbellen werken niet, koelkasten, vriezers, elektrische fornuizen etc...


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Skoda schreef:
    Belgie tapte sowieso al stroom af van Nederland omdat ze tekort hebben aan centrales e.d. We kunnen ze vast wel nog een tikje meer geven, maar misschien niet het hele land.

    Het zal allemaal wel weer meevallen. Als het echt zo erg is, waarom is het dan nog nergens te zien behalve op die site, beetje apart toch? Paniekzaaierij voor niks dus (:


    Site 1
    Site 2
    Site 3
    Site 4
    Plus demorgen, dat is 5 sites.

    Oh, en site 6 bespreekt de import!
    Naast een beperkte productie van de Belgische kernreactoren dreigt ook de invoer van elektriciteit de volgende winter in het gedrang te komen. Dat heeft de krant Het Laatste Nieuws gemeld.

    Daarbij wordt onder meer gewezen op de onbeschikbaarheid van een belangrijke verbindingsleiding tussen Chooz in Frankrijk en Monceau-sur-Sambre in België. Daardoor zou de export van Franse elektriciteit naar België in belangrijke mate worden bemoeilijkt. De onbeschikbaarheid is het gevolg van een ontploffing in een transformator in Monceau.

    De herstellingswerkzaamheden zouden mogelijk nog tot eind dit jaar in beslag nemen. Daarnaast moet ook nog met een dringend onderhoud van een transformator in Zandvliet, belangrijk voor de invoer van elektriciteit vanuit Nederland, rekening worden gehouden.

    Verwacht wordt dat België volgend jaar tijdens piekperiodes op een maximale invoer van 3.500 megawatt elektriciteit zou moeten kunnen rekenen om de energievoorziening te kunnen garanderen. Het zou echter twijfelachtig zijn of dat importniveau kan worden verzekerd.


    De Standaard, zijnde site 7, zegt hetzelfde maar het artikel is niet leesbaar.


    Voordat je nieuws afdoet als paniekzaaierij omdat het slechts op een site staat svp even op internet kijken of dat werkelijk zo is, staat een beetje dom anders.


    Vinception schreef:
    Maar gewoon een uur stroom afgooien, kan dat zomaar? O.o

    Ik vind het eigenlijk best wel kut voor de Belgen dat dat misschien wel gaat gebeuren in de winter.
    Het is dan wss koud, en zonder stroom -> geen TV en geen internet en geen computer en je kan dan geen telefoon opladen, deurbellen werken niet, koelkasten, vriezers, elektrische fornuizen etc...


    Het kan, maar ik denk dat dat de regering niet in dank word afgenomen. Maarja, inmiddels is er niet zo heel veel keus meer aangezien ze daar schijnbaar 5 jaar lang de geplande bouw van kerncentrales stop hebben gezet. Het is nou eenmaal erg moeilijk om op korte termijn een boel energie bij te produceren. Word interessant om te zien hoe ze het oplossen.
    Ik weet niet hoe groot de kans is dat ze daadwerkelijk de electriciteit wisselend en tijdelijk afsluiten maar het is zeker een reele mogelijkheid, maar eentje die pas gebruikt zal worden als niet anders kan. Maarja, met de Belgische regering...

    [ bericht aangepast op 21 aug 2014 - 21:03 ]


    quidquid excusatio prandium pro

    Grohl schreef:
    (...)

    0,003 procent.


    Ramin schreef:
    (...)

    Gewoonweg niet.. Ze zouden zelfs de ziekenhuizen eerder uitgooien O.o


    Sketches schreef:
    (...)

    Als de hele EU zonder stroom zit.



    quidquid excusatio prandium pro

    Nou, Het Laatste Nieuws is even betrouwbaar als de Joepie, om eerlijk te zijn, maar als de Standaard en De Morgen het melden, kun je ervan op aan dat het serieus is. En om even heel eerlijk te zijn, de Belgische regering - die we op 't moment niet eens hebben, faalt in zowat alles wat ze doet.
    En oh, is 't trouwens geen plan die eikel/dat mens, geen idee of het een man of een vrouw is, die voor de lek heeft gezorgd, de hele winter lang energie te laten opfietsen? (cat)

    [ bericht aangepast op 21 aug 2014 - 22:37 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ben ik blij dat ik net in Nederland woon, op 500 meter van de belgische grens.:Y)


    Queer zijn is gewoon alles

    Grohl schreef:
    Nou, Het Laatste Nieuws is even betrouwbaar als de Joepie, om eerlijk te zijn, maar als de Standaard en De Morgen het melden, kun je ervan op aan dat het serieus is. En om even heel eerlijk te zijn, de Belgische regering - die we op 't moment niet eens hebben, faalt in zowat alles wat ze doet.
    En oh, is 't trouwens geen plan die eikel/dat mens, geen idee of het een man of een vrouw is, die voor de lek heeft gezorgd, de hele winter lang energie te laten opfietsen? (cat)


    Er waren rond de 60 mensen ingecheckt op dat moment. Momenteel zijn ze nog altijd bezig met ondervragingen enzovoort.
    Maar wat ik weet is dat het iemand moet zijn die heel goed stond op zijn werk want er waren maar heel weinig mensen die wisten dat deze kraan van zo'n belang was... Maar natuurlijk kunnen ze niks echt zeker weten omdat het daar gigantisch groot is. Dus ze moeten letterlijk elk persoontje heel goed ondervragen... Het is niet dat de kamer dubbel beveiligd werd want ze vertrouwde de mensen die er waren. Om in dat deel van de fabriek te komen moet je al heel veel doen, zelfs als een verre familie een strafblad heeft mag je niet binnen. Dus njaa, het is niet het makkelijkste werk om die persoon te vinden..


    made a list of my regrets and you were the first, love

    Ramin schreef:
    (...)

    Er waren rond de 60 mensen ingecheckt op dat moment. Momenteel zijn ze nog altijd bezig met ondervragingen enzovoort.
    Maar wat ik weet is dat het iemand moet zijn die heel goed stond op zijn werk want er waren maar heel weinig mensen die wisten dat deze kraan van zo'n belang was... Maar natuurlijk kunnen ze niks echt zeker weten omdat het daar gigantisch groot is. Dus ze moeten letterlijk elk persoontje heel goed ondervragen... Het is niet dat de kamer dubbel beveiligd werd want ze vertrouwde de mensen die er waren. Om in dat deel van de fabriek te komen moet je al heel veel doen, zelfs als een verre familie een strafblad heeft mag je niet binnen. Dus njaa, het is niet het makkelijkste werk om die persoon te vinden..


    Dan laten we ze alle zestig fietsen, wekt meer energie op. (cat)
    Maar goed, het is eigenlijk niet iets om mee te lachen. Ik denk dat iedereen hier in België het gewoon rustig aan moet doen met de elektriciteit en dat het dan wel goedkomt.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried