• Aangezien België deze winter naar het schijnt zonder stroom komt te zitten. Dit doordat de kernreactor in Doel gesaboteerd is (iemand draaide een kraantje open waardoor de stoomturbine beschadigd raakte, expres naar het schijnt) en verscheidene andere energiecentrales ook onderhoud moeten ondergaan. In totaal is hierdoor 1/3e van de Belgische electriciteitsvoorziening weg. In totaal komt in de winter zo'n 1,000 MegaWatt te kort om de benodigde 14,000 MegaWatt te halen, de hoeveelheid stroom die op een koude winterdag word gebruikt, De minister van Energie heeft al een idee: "Noodgeneratoren gebruiken", een uiterst belachelijk voorstel. Ik heb al verschillende opties voorbij zien komen, zoals het uitschakelen van de stroom voor een uur per dag, in een van 6 verschillende regios. Het definitieve plan is bekend op 3 september.

    Het grappige is dat op de Belgische grens in Nederland een reeds afgebouwde gascentrale hebben staan die ze in principe zo kunnen gebruiken omdat de centrale helemaal klaar is. Er mist alleen nog 15 km aan bekabeling om het aan te sluiten op het Belgische electriciteitsnetwerk. Vanwege vergunningsprocedures en bureacratie is de verwachting dat de centrale pas in 2019 in gebruik genomen kan worden. Import is ook een optie, maar België importeert schijnbaar al bijzonder veel stroom en zit zo'n beetje aan de maximale capaciteit wat betreft import.


    Edit: ik heb iets van 3 artikelen uit demorgen.be gehaald, weet echter niet of het een betrouwbare site is. Als dat niet zo is dan zal ik zoeken naar andere bronnen

    [ bericht aangepast op 21 aug 2014 - 20:05 ]


    quidquid excusatio prandium pro

    Haha, ik ben dan eens benieuwd van de winter.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Zonnepanelen zal je dan niet kunnen gebruiken. (Hallo, winter en op die dagen zal er wss geen zon zijn)
    De parlementsleden zullen niet zonder stroom zitten in het parlement, maar we kunnen hopen dat er problemen zijn met hun trein of op zaventem. (wtf, ze willen een gedeelte van zaventem zonder stroom zetten. Sure. Leg de buurt rond een luchthaven maar even plat.)
    De ministers weten niet waar ze over praten, politiekers gast!
    Het hele leven zal stilvallen op het moment dat de elektriciteit uitvalt. Spoorwegovergangen gaan niet meer open, treinen stoppen, winkels kunnen enkel met cash betalen (we weten al wat de gevolgen daarvan zijn) De producten die de winkels mogen wegsmijten omdat ze misschien ontdooit zijn....

    Hopen dat ik dan op de campus zit of voor m'n houtstove in de living als de elektriciteit uitvalt.


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Grohl schreef:
    (...)

    Dan laten we ze alle zestig fietsen, wekt meer energie op. (cat)
    Maar goed, het is eigenlijk niet iets om mee te lachen. Ik denk dat iedereen hier in België het gewoon rustig aan moet doen met de elektriciteit en dat het dan wel goedkomt.


    JAAAAA


    quidquid excusatio prandium pro

    Ik vind het stiekem toch wel jammer dat ik buiten de zone woon waar de stroom uit zou kunnen vallen. Dat was nog geinig geweest op internaat.


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    SolidSnake schreef:
    (...)

    JAAAAA



    Het was ook maar een grapje hoor. Ik ben niet zo stom dat ik a) denk dat ze hen dat gaat laten doen en b) dat het ook maar iets uit zou halen. Ik heb soms gewoon van die fantastisch ideeën. (cat)


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Novoselic schreef:
    Ik vind het stiekem toch wel jammer dat ik buiten de zone woon waar de stroom uit zou kunnen vallen. Dat was nog geinig geweest op internaat.


    Echt. Niet. Ik lig ín de zone en om eerlijk te zijn vind ik het nogal beangstigend. En by the way, waarom heeft ver heel West-Vlaanderen bijna geen kans op uitvallen? Ik ga het komende jaar bij mijn nichten gaan leven.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Grohl schreef:
    (...)

    Het was ook maar een grapje hoor. Ik ben niet zo stom dat ik a) denk dat ze hen dat gaat laten doen en b) dat het ook maar iets uit zou halen. Ik heb soms gewoon van die fantastisch ideeën. (cat)


    Ik heb maar de helft gelezen van wat je zei. Ik wilde gewoon die GIF gebruiken.
    I'm SORRYYYY



    Maar ik hoop dat België es een regering formeert. Ik bedoel, stroomuitval zal moordend zijn voor de regering en dan verliest de regerende partij stemmen... Alleen dat heeft België nog steeds niet lol.


    quidquid excusatio prandium pro

    Grohl schreef:
    (...)

    Echt. Niet. Ik lig ín de zone en om eerlijk te zijn vind ik het nogal beangstigend. En by the way, waarom heeft ver heel West-Vlaanderen bijna geen kans op uitvallen? Ik ga het komende jaar bij mijn nichten gaan leven.

    Natuurlijk is het ergens behoorlijk beangstigend, zeker als iemand dringende hulp nodig heeft, maar het lijkt mij stiekem toch wel grappig om tijdens het huiswerk maken ineens het licht uit zien te vallen - heb ik ook meteen een geloofwaardige smoes om het niet te maken.


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Novoselic schreef:
    (...)
    Natuurlijk is het ergens behoorlijk beangstigend, zeker als iemand dringende hulp nodig heeft, maar het lijkt mij stiekem toch wel grappig om tijdens het huiswerk maken ineens het licht uit zien te vallen - heb ik ook meteen een geloofwaardige smoes om het niet te maken.


    Hm, een dag heeft nog 24 uur :P En als de stroom uitgeschakeld word zullen ze schema's bekendmaken om te zorgen dat mensen zich kunnen voorbereiden. Helaas! (puh)


    quidquid excusatio prandium pro

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Hm, een dag heeft nog 24 uur :P En als de stroom uitgeschakeld word zullen ze schema's bekendmaken om te zorgen dat mensen zich kunnen voorbereiden. Helaas! (puh)

    Damn, dan schrijf ik een brief naar de regering - wacht die hebben we niet - om te vragen of ze de elektriciteit niet elke dag op een ander uur kunnen uitschakelen, om het wat spannend te houden. (cat)


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Ja, dat gaat echt gezellig worden...


    16 - 09 - '17

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Ik heb maar de helft gelezen van wat je zei. Ik wilde gewoon die GIF gebruiken.
    I'm SORRYYYY



    Maar ik hoop dat België es een regering formeert. Ik bedoel, stroomuitval zal moordend zijn voor de regering en dan verliest de regerende partij stemmen... Alleen dat heeft België nog steeds niet lol.


    Het is je vergeven. :'D
    Maar dat zou et goed zijn! N-VA (of NV-A of hoe je 't ook schrijft) die stemmen verliest. Zo'n goede dertig procent zou me genoeg zijn. :'D


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Grohl schreef:
    (...)

    Het is je vergeven. :'D
    Maar dat zou et goed zijn! N-VA (of NV-A of hoe je 't ook schrijft) die stemmen verliest. Zo'n goede dertig procent zou me genoeg zijn. :'D

    Dan moeten ze wel eerst in de regering geraken natuurlijk :'D. Ze zitten al wel in de vlaamse, maar ze moeten ook op federaal vlak stemmen verliezen!

    Zelfs als ze die schema's bekend maken loopt het nog zo in't honderd. Als de seinen niet meer werken in bepaalde stations tja, dan staan de treinen vast. En met het Belgische spoorwegennet gaat dat invloed hebben op heel wat treinen..


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    madeupyou schreef:
    (...)
    Dan moeten ze wel eerst in de regering geraken natuurlijk :'D. Ze zitten al wel in de vlaamse, maar ze moeten ook op federaal vlak stemmen verliezen!

    Zelfs als ze die schema's bekend maken loopt het nog zo in't honderd. Als de seinen niet meer werken in bepaalde stations tja, dan staan de treinen vast. En met het Belgische spoorwegennet gaat dat invloed hebben op heel wat treinen..


    Maarja, de regering is zo goed als gevormd, het is enkel nog niet officieel e er zijn nog geen eedafleggingen gebeurd. Het wordt bijna sowieso CD&V, N-VA, Open VLD (en om even heel eerlijk te zijn, die mannen hebben het verdacht opportunistisch gespeeld) en MR, toch?


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Blij dat ik Nederland woon. (krul)


    26 - 02 - '16