• De stelling van deze week luidt:
    Ook vrouwen moeten priester, kardinaal of paus kunnen worden.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Hashirama schreef:
    (...)
    Er was ooit ook een vrouwelijke paus die zich als man verkleedde (volgens mij ene Johanna?) maar die mocht dat met haar leven bekopen.


    Dat verhaal is volgens mij een mythe. Ik heb er laatst wel een film over gezien, Pope Joan.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Aidan schreef:
    Er bestaan toch al vrouwelijke priesters in sommige kerken? Maar alsnog ben ik het Eens


    Ik weet niet precies hoe het met andere stromingen van het christendom zit, maar in de katholieke kerk (die waar de paus het hoofd van is, en waar deze stelling dus over lijkt te gaan) zul je geen vrouwelijke priester vinden. Er zijn wel vrouwelijke pastoren (enkelvoud pastor, met één o, want een pastoor met twee is weer iets heel anders), die ook mogen spreken voor een gemeenschap in de kerk, maar een vrouw kan niet hoger klimmen dan dat en kan dus niet priester of nog iets hogers worden.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Helemaal eens! En meer hoef ik eigenlijk niet te zeggen...
    Vrouwen moeten gewoon dezelfde rechten als mannen hebben!
    (Gewoon oneerlijk dat hier in België soms een vrouw voor precies hetzelfde beroep als een man nog steeds minder verdient...)


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Eens.
    Zie niet in waarom je er oneens mee zou zijn.


    Take me to wonderland

    We hebben het hier over de kerk, waar de vrouw slechts gemaakt is uit de rib van een man. De kerk is altijd een beetje achtergebleven, man en vrouw hebben gewoon andere posities in het christendom. Voor ongelovigen is dit misschien seksistisch en oneerlijk, maar wat hebben wij er mee te maken? Het is niet alsof de christelijke vrouwen zelf een hoge functie in de kerk wíllen hebben. Kijk maar naar de SGP: vrouwen mogen zich volgens de wet verkiesbaar stellen, maar doen dit zelf niet omdat het gewoon tegen hun geloof is. Ik zou zeggen laat ze lekker.


    i put the fun in funeral

    Soe schreef:
    Waarom niet? Al vind ik het moeilijk om me dat voor te stellen, omdat je altijd mannen hebt gezien. Ik beeld me bv. ook niet in dat mannen opeens nonnen zijn of vrouwen opeens paters. Maar alsnog vind ik dat het moet kunnen.


    Is een mannelijke non niet gewoon en monnik?


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Natuurlijk moet dat gewoon kunnen.


    Aerials, in the sky. When you lose small mind you free your life .

    Achja, verschil moet er zijn. Ik geloof dat de vrouwen die gelovig zijn het sowieso niet zouden willen, omdat dat volgens het geloof niet hoort. (Als ik me niet vergis)


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    JamesPotter schreef:
    Ja, waarom niet? We leven nu in 2014, dus mij lijkt dat dat wel kan.

    Dit. Al denk ik dat het niet gaat gebeuren, vanwege regels, rituelen en dat soort dingen die dan "heilig" zouden zijn, waaruit blijkt dat vrouwen dan geen priester, kardinaal of paus mogen worden. Ik houd niet van die regels, en ik houd daarbij sowieso niet echt van de katholieke kerk.


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Overkill schreef:
    We hebben het hier over de kerk, waar de vrouw slechts gemaakt is uit de rib van een man. De kerk is altijd een beetje achtergebleven, man en vrouw hebben gewoon andere posities in het christendom. Voor ongelovigen is dit misschien seksistisch en oneerlijk, maar wat hebben wij er mee te maken? Het is niet alsof de christelijke vrouwen zelf een hoge functie in de kerk wíllen hebben. Kijk maar naar de SGP: vrouwen mogen zich volgens de wet verkiesbaar stellen, maar doen dit zelf niet omdat het gewoon tegen hun geloof is. Ik zou zeggen laat ze lekker.

    Ik ben christelijk. Het hangt er maar net vanaf bij wat voor kerk je zit. Ik zit zelf bij de kerk van de Nazarener, en die heeft dat onderscheid niet zo. Dat ligt eigenlijk gewoon aan het feit van protestants of katholiek, volgens mij.Ik vind het zelf wel irritant dat vrouwen "minderwaardig" zijn bij de katholieke kerk. Ik snap hun regels en dat kan ik ook respecteren, maar ik zou het alsnog beter vinden als het anders kon zijn geweest.


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    FaultInOurStars schreef:
    Hoewel ik zelf totaal geen problemen zou hebben met vrouwelijke priesters, bisschoppen, kardinalen of pausen, vrees ik dat de kerk dit niet zal en "kan" veranderen.
    Paus Franciscus heeft gezegd dat de Katholieke Kerk profiteert van bepaalde vrouwelijke vaardigheden en juicht het toe dat vrouwen theologie studeren en dat zij priesters helpen met het besturen van parochies. De Kerk in zijn geheel meent daarentegen dat zij vrouwen deze functies niet kunnen geven, omdat dat in een van de zeven sacramenten staat. Deze zijn door Christus zelf ingesteld en daarom kan en mag geen enkele paus, bisschop of concilie dit veranderen. Hun reden om vrouwen niet toe te laten in deze functies heeft dus niet zozeer te maken met het feit dat zij vrouwen minderwaardig vinden, maar met het feit dat er sommige regels zijn die te heilig zijn om te worden aangetast.

    Note: Ik ben niet Katholiek en ook niet christelijk in een andere vorm. Wel interesseer ik me erg voor de Katholieke kerk als belangrijk Instituut in de geschiedenis. Ik ben het daarom ook niet eens met het feit dat vrouwen deze functies niet mogen bekleden, maar ik wilde het wel nader toelichten.


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Eens, wat kan een vrouw niet dat een man wel kan?

    eens


    - I solemnly swear that I am up to no good ° mischief managed

    JamesPotter schreef:
    Ja, waarom niet? We leven nu in 2014, dus mij lijkt dat dat wel kan.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Novoselic schreef:
    Eens. Dat is een van de redenen dat ik de kerk hypocriet vind - niets persoonlijks tegen het christendom.