• De stelling van deze week luidt:
    Ook vrouwen moeten priester, kardinaal of paus kunnen worden.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Dat zouden ze beter doen, tenminste als ze willen dat alle kerken nog bemand blijven.
    Onze priester (die tevens nog maar één jaar hier in dienst was, onze oude pastoor is op pensioen) is door het bisdom opgeroepen om les te geven. Nu zal de mis gelezen worden door een diaken. In onze gemeente hebben we zeven kerken. En slechts twee pastoors.


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Minnaloushe schreef:
    Ik vind het ook hypocriet, want ergens in de bijbel staat dat voor god iedereen gelijk is. Waarom dan niet gelijke rechten qua ambten en dergelijke? Dit is een van de vele redenen waarom ik me af heb gewend van het geloof en dus ook niet meer naar de kerk ga. :W

    Ik ben het eens met de stelling trouwens.


    Enjoy life

    Ik zie geen reden om 'oneens' te zeggen, want ik heb geen enkele goede argumenten om dit te ondersteunen, en dus zeg ik: helemaal mee eens!

    Eens


    Discipline is the bridge between goals and accomplishment.

    Ik ben het eens met de stelling. Het zou mooi zijn als er ook vrouwelijke leiders in de kerken komen katholiek alswel christelijk, maar dat zal voor iedereen wel een totale ommekeer van het geloof zijn. Dus of dat wat wordt?

    Daarnaast las ik in verschillende reacties dat je het eens bent omdat de kerken teveel achterblijven of zelfs leegraken.. Maar dat zie ik niet zo. Er is veel mis op alle gebied, maar wat ik zie is dat je in kerken die 'meegaan met de tijd' er uiteindelijk leegstand ziet terwijl er in de kerken die als 'orthodox' beschouwd worden en streng of zwaar gelovig, die blijven volstromen. Ik weet dus uberhaupt niet of het goed is om veel veranderingen door te voeren. De stap naar de ' wereld' wordt dan verkleint en dan gaan mensen sneller afhaken van hun geloof.
    Trouwens dat een vrouw geschapen is uit een rib is alleen maar bijzonder en mooi hoor. Ik heb eens gelezen dat het zo wordt uitgelegd:
    "Adam valt in een diepe slaap en God formeert, uit de rib van de man, een vrouw. Een rib, niet uit het hoofd om hem te overtreffen. Niet uit zijn voeten om door hem vertreden te worden. Nee, een rib uit zijn zijde. Vlakbij zijn arm om door hem beschermd te worden en vlakbij zijn hart om door hem bemind te worden."
    Als dat geen mooie omschrijving is van een goede relatie tussen man en vrouw... Dan weet ik het niet.


    "Je weet pas hoe sterk je bent, als sterk zijn de enige keuze is die je hebt"

    Eens. Al lijkt het me nog wel moeilijk om een vrouwlijke priester in te beelden aangezien het altijd mannen zijn.


    I'm a warrior, and you can never hurt me again.

    Eens.
    Ik bedoel, dat is hetzelfde als dat je zou zeggen dat een land alleen bestuurd mag worden door een koningin. We hebben jaren vrouwen op de troon gehad, en nu is Willem-Alexander op de troon.
    Vanaf 1890 hebben we een koningin gehad, tot 2013. Dus ik zie niet in waarom er geen vrouwelijke paus/priester/kardinaal kan komen, als ze al die jaren een man hebben gehad en er nu gewoon een vrouw kan komen.

    [ bericht aangepast op 24 aug 2014 - 23:09 ]

    Legare schreef:
    Ik zie niet in waarom een vrouw geen functies zoals deze zou mogen vertolken. Ik vind het nogal achterhaald dat vrouwen bepaalde beroepen en/of niet zouden mogen uitoefenen.


    Good friends, good books, and a sleepy conscience: this is the ideal life.

    Dat onderscheid is er omdat er in de Bijbel staat dat een vrouw geen onderwijs mag geven. Niet vreemd, want vrouwen konden toen ook niet lezen en schrijven.

    Inmiddels zijn er best stromingen waar vrouwen wel aan het woord mogen en het woord kunnen verkondigen. Misschien dat ze niet tot paus kunnen opklimmen, maar dat kunnen ook niet alle mannen. Bovendien heeft dat in mijn opzicht meer met een politiek spelletje dan met de Bijbel te maken.

    Ik ben er tegen dat dat allemaal zou moeten veranderen. Het is onderdeel van de katholieke traditie en wanneer je echt van mening bent dat God jou een taak heeft toebedeeld als bijvoorbeeld spreker dan kun je dit ook middels een andere weg of stroming bereiken zonder dat er een rel losbreekt.

    [ bericht aangepast op 25 aug 2014 - 16:37 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ja, ik vind dat het wel zou kunnen. Ik bedoel, waarom mannen wel en vrouwen niet? We leven tenslotte nu wel wat verder.

    [ bericht aangepast op 25 aug 2014 - 19:21 ]


    If you can't find the right way, go left.

    ik dat dat wel mag... waarom zou een man meer rechten daarin hebben dan een man?
    we hebben toch ook geen regel dat een man geen kapper mag worden of styliste?!


    Alive or just breathing?

    Heel erg eens! x


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    Iedereen mag het van mij worden hoor, als hij/zij het werk goed en met plezier doet, why not ?
    Ik ben het met de stelling eens


    Don't trust anyone . . .

    Novoselic schreef:
    Eens. Dat is een van de redenen dat ik de kerk hypocriet vind - niets persoonlijks tegen het christendom.


    'The best way to predict the future is to create it'.

    Pura schreef:
    Eens.
    Ik bedoel, dat is hetzelfde als dat je zou zeggen dat een land alleen bestuurd mag worden door een koningin. We hebben jaren vrouwen op de troon gehad, en nu is Willem-Alexander op de troon.
    Vanaf 1890 hebben we een koningin gehad, tot 2013. Dus ik zie niet in waarom er geen vrouwelijke paus/priester/kardinaal kan komen, als ze al die jaren een man hebben gehad en er nu gewoon een vrouw kan komen.

    Een koning is iets anders dan een paus/kardinaal/priester. Er zitten dan andere redenen achter.


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…