• De stelling van deze week luidt:
    Ook vrouwen moeten priester, kardinaal of paus kunnen worden.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Adrastea schreef:
    Eens, wat kan een vrouw niet dat een man wel kan?


    Staand plassen :Y)


    quidquid excusatio prandium pro

    Ik vind persoonlijk ook dat het zou moeten kunnen dat vrouwen priester worden, maar ik vrees dat de kerk er nog jaren en jaren over zal doen om die verandering door te maken. Laat ze eerst het celibaat maar eens afschaffen zodat priesters ook mogen trouwen (want het huwelijk is tenslotte ook heilig) en daarna over vrouwelijke priesters beginnen. Niet dat ik zelf vindt dat dat echt moet wachten, maar ik denk gewoon dat het nu nog niet mogelijk is om het in te voeren. Ik ben al lang blij dat de huidige paus getrouwde mannen priester wil laten worden, dat is al een hele stap vooruit (en van daaruit nog maar een kleine stap naar afschaffing van het celibaat).

    In ieder geval, ik ben zelf Christelijk/Katholiek gelovig, zo ben ik ook opgevoed, maar ik ben eigenlijk niet echt een voorstander van het instituut 'kerk' en die hele organisatie. Niet dat er helemaal geen organisatie moet zijn, maar er is al te veel fout gegaan met de kerk zoals ze nu is. Al moet ik wel zeggen dat ik veel respect heb voor onze huidige paus (in tegenstelling tot de vorige).


    Niemand is dom, mensen zijn gewoon goed in andere dingen

    Heb er zelf geen ambities voor, maar ik vind wel dat het moet kunnen.


    "Do not be angry with the rain; it simply does not know how to fall upwards.” - Vladimir Nabokov

    girltough schreef:
    Vrouwen mogen toch ook non worden, waarom dan ook niet andere posities?


    Een non is toch altijd vrouwelijk (:

    OT: Ik vind van wel, waarom zou dat niet mogen?

    Ik zie niet in waarom een vrouw geen functies zoals deze zou mogen vertolken. Ik vind het nogal achterhaald dat vrouwen bepaalde beroepen en/of niet zouden mogen uitoefenen.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Staand plassen :Y)
    Vrouwen kunnen ook staand plassen door middel van de Go Girl! :Y)


    Anyway, ik ben het eens met de stelling.


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Dauth schreef:
    (...)Vrouwen kunnen ook staand plassen door middel van de Go Girl! :Y)


    Anyway, ik ben het eens met de stelling.



    quidquid excusatio prandium pro

    Eens. Ze hebben er even veel recht op en ze zouden het net zo goed kunnen doen.


    I'm Not Going To let Momo Touch You, Not Even A Finger Tip. - Yuzu to Alice - Fukumenkei Noise

    FaultInOurStars schreef:
    Hoewel ik zelf totaal geen problemen zou hebben met vrouwelijke priesters, bisschoppen, kardinalen of pausen, vrees ik dat de kerk dit niet zal en "kan" veranderen.
    Paus Franciscus heeft gezegd dat de Katholieke Kerk profiteert van bepaalde vrouwelijke vaardigheden en juicht het toe dat vrouwen theologie studeren en dat zij priesters helpen met het besturen van parochies. De Kerk in zijn geheel meent daarentegen dat zij vrouwen deze functies niet kunnen geven, omdat dat in een van de zeven sacramenten staat. Deze zijn door Christus zelf ingesteld en daarom kan en mag geen enkele paus, bisschop of concilie dit veranderen. Hun reden om vrouwen niet toe te laten in deze functies heeft dus niet zozeer te maken met het feit dat zij vrouwen minderwaardig vinden, maar met het feit dat er sommige regels zijn die te heilig zijn om te worden aangetast.

    Note: Ik ben niet Katholiek en ook niet *Ik ben christelijk in een andere vorm. Wel interesseer ik me erg voor de Katholieke kerk als belangrijk Instituut in de geschiedenis. Ik ben het daarom ook niet eens met het feit dat vrouwen deze functies niet mogen bekleden, maar ik wilde het wel nader toelichten.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Wel een leuk weetje: er schijnt ooit een vrouwelijke paus(in) geweest. Dat wisten ze niet totdat ze beviel van een zoon tijdens een processie. Ze overleed te plekke. Er zijn meerdere varianten op dit 'verhaal' en je kunt je afvragen wat er waar van is, maar sinds dat moment is áltijd gecontroleerd of een paus daadwerkelijk man was. Geen idee of dat nu nog steeds zo is. Zo niet, dan hebben ze dat waarschijnlijk eeuwenlang gedaan. :')


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    JamesPotter schreef:
    Ja, waarom niet? We leven nu in 2014, dus mij lijkt dat dat wel kan.


    "Yes, that was a banana. No one expects the banana!"

    Eens.


    Tijd voor koffie.

    Disnerd schreef:
    Wel een leuk weetje: er schijnt ooit een vrouwelijke paus(in) geweest. Dat wisten ze niet totdat ze beviel van een zoon tijdens een processie. Ze overleed te plekke. Er zijn meerdere varianten op dit 'verhaal' en je kunt je afvragen wat er waar van is, maar sinds dat moment is áltijd gecontroleerd of een paus daadwerkelijk man was. Geen idee of dat nu nog steeds zo is. Zo niet, dan hebben ze dat waarschijnlijk eeuwenlang gedaan. :')

    Nope, doen ze niet meer. Maar ze hadden inderdaad een stoel gemaakt waardoor er gecheckt werd of hij wel "ballen" had. Er werd dan altijd in het Italiaans/Rooms-Latijn gezegd: "Hij heeft ballen en ze hangen er goed bij."
    Het was trouwens de processie van "zijn" huldiging als Paus. ^^

    Ik ben het overigens eens met de stelling. Maar ik denk niet dat de Rooms-Katholieke kerk dit zomaar ineens gaat toestaan.


    Deep inside, I've never felt alive

    JamesPotter schreef:
    Ja, waarom niet? We leven nu in 2014, dus mij lijkt dat dat wel kan.


    :)

    Dysphoria schreef:
    Eens.
    Zie niet in waarom je er oneens mee zou zijn.


    Don't walk. Run, you sheep, run.