• Hi guys,

    ik heb een probleem(pje?) waar ik me heel er voor schaam. Vandaar dat ik dit via een ander profiel online zet. Juist, oké daar gaan we dan... Het begon eigenlijk een half jaartje geleden, ik ben nu drie jaar ongesteld en ik wilde heel erg graag aan de tampons beginnen, gezien ik binnenkort een kamp zou hebben. Dan is het heel fijn als je niet hoeft te kloten met maandverband. Anyway, ik ben een tijdje van tevoren begonnen met proberen, maar het deed ontzettend veel pijn en ik kwam niet verder dan het topje, dus ik gaf het op. Maar toen las ik iets over het zogenaamde Vaginisme en begon ik me zorgen te maken. Ik heb wat info gezocht erover, en toen kwamen er nog meer zorgen. Ik ben eens gaan 'voelen' daarbeneden, en om eerlijk te zijn (ik schaam me helemaal dood hierzo) het was even zoeken. Een symptoom van Vaginisme is dat je vagina onwillekeurig samentrekt en meestal niet groter is dan het topje van je vinger. En juist ja, niet groter dan het topje van mijn vinger, als het al niet kleiner was.
    Nu is mijn vraag dus, zijn er mensen hier die ervaring hebben met Vaginisme. Ik weet dat ik eigenlijk naar de huisarts moet gaan, maar ik durf niet. Zowel het aan mijn ouders vertellen als het aankaarten bij de huisarts. Ik ben heel erg bang dat ik het inderdaad heb en ik ben nog banger voor de toekomst, want het idee dat ik geen geslachtsgemeenschap kan hebben met een eventueel toekomstig vriendje, zou ik zo verschrikkelijk vinden. Zeker voor hem. Het ergste is, ik weet niet zeker of ik het heb. Want ik heb geen seksueel trauma opgelopen in mijn leven.
    Is er iemand die mij kan helpen?

    Liefs,
    Saturne

    Ik kon eigenlijk geen geschikt plekje vinden hiervoor, sorry voor de mod die hem moet verplaatsen!

    [ bericht aangepast op 6 sep 2014 - 17:00 ]


    Only skeleton bones remain... - Skeleton Clique

    Je topic staat goed, hoor!

    Ik heb hier verder absoluut geen ervaring mee, en ik kan je ook enkel aanraden om dit met je huisarts te bespreken, want dit is een probleem dat je niet zomaar oplost door erover te praten met users op Quizlet. (:


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Wat heb je liever, je steeds zorgen blijven maken om je toekomst en het idee hebben dat er heel wat mis is of gewoon je schaamte even proberen opzij te zetten en naar de huisarts stappen en er zo achter komen wat je precies hebt en of je je überhaupt wel zorgen hoeft te maken?
    Ga gewoon naar de huisarts die zijn echt wel wat gewend en hebben al zoveel gezien en gehoord. Doe dit voor jezelf. Er zal een last van je schouders vallen.

    Succes (:


    Not all treasure is silver and gold, mate.

    Legare schreef:
    Je topic staat goed, hoor!

    Ik heb hier verder absoluut geen ervaring mee, en ik kan je ook enkel aanraden om dit met je huisarts te bespreken, want dit is een probleem dat je niet zomaar oplost door erover te praten met users op Quizlet. (:


    Nou ja, ze kan in ieder geval advies vragen. Er zijn hier vast wel mensen die er ervaring mee hebben...

    Maar sorry, ik weet er niet veel van. Ik heb wel wat opgezocht erover, en het lijkt er inderdaad op dat je het misschien zou kunnen hebben. Het hoeft in ieder geval niet puur psychisch te zijn, het kan ook dat je de 'lichamelijke versie' hebt. Maar ik zou eigenlijk niet weten hoe je dit moet vertellen aan je ouders/de huisarts. Miss dat andere mensen daar iets op weten...

    Ik heb dat topic ook een tijdje geleden voorbij zien komen en heb toen ook wat research gedaan naar vaginisme, omdat echt heel veel meisjes ineens bang werden dat ze dat hadden omdat ze geen tampon erin kregen, ook geen mini.

    Vaginisme is alleen, als ik het zo eventjes opzoek, veel meer dan wat pijn hebben als je voor de eerste keer een tampon of vinger in je vagina duwt. Ik gebruik zelf geen tampons en kan dat ook niet echt goed weten dus, maar ik denk dat het best wel normaal is dat je lichaam het nog niet gewoon is dat je voor de eerste keer er een vinger in probeert te duwen. Het lijkt me alleen niet normaal dat je spieren meteen samentrekken als je zelfs maar het topje van je vinger probeert te doen. (Je bent er overigens toch wel zeker van dat het je vagina was, hè? Ik heb al eens van iemand gehoord die niet wist waar die lag en dus gewoon maar ergens een tampon zat in te duwen en toen een hele week niet meer fatsoenlijk kon lopen van de pijn.) Maar goed, ik zou dus inderdaad zeggen, naar de huisarts ermee. Ik weet dat zoiets ongelofelijk awkward is, maar zoals Saloon zegt, is je even schamen bij de huisarts minder erg dan een soort bindingsangst te ontwikkelen omdat je geen seks durft te hebben. Ik hoop in ieder geval dat je naar de huisarts durft te stappen ermee en dat het niets ernstigs is. Je mag me ook altijd PB'en als je ergens mee zit, trouwens. Veel succes ermee nog, meid. (;


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Brownstone schreef:
    Ik heb dat topic ook een tijdje geleden voorbij zien komen en heb toen ook wat research gedaan naar vaginisme, omdat echt heel veel meisjes ineens bang werden dat ze dat hadden omdat ze geen tampon erin kregen, ook geen mini.

    Vaginisme is alleen, als ik het zo eventjes opzoek, veel meer dan wat pijn hebben als je voor de eerste keer een tampon of vinger in je vagina duwt. Ik gebruik zelf geen tampons en kan dat ook niet echt goed weten dus, maar ik denk dat het best wel normaal is dat je lichaam het nog niet gewoon is dat je voor de eerste keer er een vinger in probeert te duwen. Het lijkt me alleen niet normaal dat je spieren meteen samentrekken als je zelfs maar het topje van je vinger probeert te doen. (Je bent er overigens toch wel zeker van dat het je vagina was, hè? Ik heb al eens van iemand gehoord die niet wist waar die lag en dus gewoon maar ergens een tampon zat in te duwen en toen een hele week niet meer fatsoenlijk kon lopen van de pijn.) Maar goed, ik zou dus inderdaad zeggen, naar de huisarts ermee. Ik weet dat zoiets ongelofelijk awkward is, maar zoals Saloon zegt, is je even schamen bij de huisarts minder erg dan een soort bindingsangst te ontwikkelen omdat je geen seks durft te hebben. Ik hoop in ieder geval dat je naar de huisarts durft te stappen ermee en dat het niets ernstigs is. Je mag me ook altijd PB'en als je ergens mee zit, trouwens. Veel succes ermee nog, meid. (;


    Eh, ja ik weet zeker dat het mijn vagina was :')
    Het is niet alleen dat het pijn doet, maar dat het ook gewoon compleet onmogelijk is. Ik heb het heel vaak geprobeerd met een mini-tampon met silk-touch, twee hele doosjes verspild en ik kwam geen millimeter verder. En ook met mijn vinger, ik kon het zeg maar voelen, maar dat was dan ook alles. Je zou kunnen zeggen dat er niks in te wrikken is.


    Only skeleton bones remain... - Skeleton Clique

    Je hoeft je echt niet te schamen. Ik snap dat je het eng vind om naar de dokter te gaan maar dat is denk ik het beste in deze situatie. Alleen dan kun je zeker weten of het vaginisme is en wat je eraan zou kunnen doen. Ik ben ook eens naar de dokter geweest bij dat gebied en het is helemaal eng of zo. Dokters zijn wat gewent en ze hebben geheimhoud plicht. Nou nog niet allemaal dingen in je hoofd halen zonder te weten wat het precies is. Zo ga je jezelf alleen maar bang maken. Veel succes in ieder geval :')


    I still think of the guitar bible.

    Tussen je schaamlippen en je vagina zit nog een 'ribbel', wat meestal het maagdenvlies wordt genoemd. Voor je seksueel actief bent is deze nog heel smal, het kan best zijn dat je je tampon gewoon niet door je maagdenvlies komt en dat verklaard ook de pijn.


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    De kans dat je dat hebt is ontzettend klein. Je hoeft je nergens voor te schamen hoor, bij bijna elk meisje doet een tampon de eerste keren pijn. Dat komt vanzelf goed omdat je vagina in de puberteit nog veranderd. Je hoeft zeker niet bang te zijn voor seks; als jouw toekomstige vriendje echt van je houdt, zal hij er rekening mee houden en mocht je toekomen aan seks: als je opgewonden raakt doet het geen pijn meer.


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    Als je je er echt zorgen over maakt, moet je er mee weg gaan.
    Zemfs al is het niets, dan hoef je je er tenminste niet eindeloos zorgen over te maken.
    Maar als ik jou was zou ik niet nar de huisdokter gaan, maar naar de gynecoloog.
    Die mensen zien en horen iedere dag soortgelijke problemen, en volgens mij ook een heleboel dingen die véél schaamtelijker (of goorder) zijn dan wat jij hebt.
    Ik denk dat je je daar beter op je gemak zal voelen dan bij de huisarts, en deze mensen weten er uiteraard ook veel meer vanaf.


    Failure is the opportunity to begin again, more intelligently.

    Je kan het misschien nog een keer proberen met een spiegel erbij (één die je kan neerzetten) en dan kijkt hoe het daar beneden in elkaar zit. Als je ziet hoe het zit kan je nog een keer een tampon proberen (begin je wel met een mini?)
    Het werkt ook niet zo goed als het daar beneden droog is. Als je niet ongesteld bent zou ik sowieso geen tampons proberen. ;)

    Vaginisme is waarschijnlijk niet het geval. Zelf heb ik nooit een tampon in kunnen brengen of eigenlijk wat anders, voor mijn relatie. Zelfs nu kan ik nog steeds geen tampon inbrengen. En ik heb absoluut geen vaginisme, geloof me.
    Iemand die ik ken (heel nauwe band) die heeft het en ik weet dus wat het is. Soms is een wattenstokje al teveel. Je hoeft je daar echt geen zorgen om te maken, hoogstwaarschijnlijk ben je gewoon nog nieuw met dit alles en is het daarom zo moeilijk.


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Als je, je echt zorgen maakt, gewoon naar de dokter gaan. Er is heus niets om te schamen. Zelf weet ik niet wat vaginisme (?) is, dus daar kan ik dus ook niet echt over mee praten.
    De eerste keer een tampon gebruiken geeft je meestal wel een ongemakkelijk/pijnlijk gevoel. Zelfs dat je het er niet in krijgt. Ook kan het misschien te maken hebben met je maagdenvliesje? Je positie -hoe je zit terwijl je het inbrengt- en je houding kan ook ontzettend veel doen. Gewoon ontspannen.
    Wat bij mij heeft geholpen toen ik het voor de eerste keer gebruikte is een tampon insteken vanaf het moment dat ik uit de douche kwam. En de soort tampons gebruiken met een hulsje (zodat je het er niet zelf met je vinger in moet duwen, is ook veel makkelijker en aangenamer).
    Het is bij mij ook volkomen onmogelijk, na dat ik mijn tampon er heb uitgehaald er een nieuwe insteken -dan zit het ook gewoon helemaal 'dicht' om het maar te zeggen en doet het ook pijn-. Ik wissel dus ook steeds af met tampon/maandverband.


    Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.

    Een dokter heeft er verstand van, die kijken er niet zo snel van op. Als je er moeite mee hebt kan je altijd aangeven dat je en vrouwelijke dokter wilt, die heeft immers zelf ook een vagina, dus is niet perse heel awkward.


    Alleen maar tranen van geluk

    Deilia schreef:
    Tussen je schaamlippen en je vagina zit nog een 'ribbel', wat meestal het maagdenvlies wordt genoemd. Voor je seksueel actief bent is deze nog heel smal, het kan best zijn dat je je tampon gewoon niet door je maagdenvlies komt en dat verklaard ook de pijn.

    Dit inderdaad. Ik zou me hier eigenlijk helemaal geen zorgen over maken.
    Als je het echt zeker wil weten, dan zou ik even langs de dokter gaan. Bij voorkeur een vrouwelijke ^^


    Deep inside, I've never felt alive