• De stelling van deze week luidt:
    Het aantal uren Engelse les op de middelbare school moet worden verdubbeld.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Aangezien ik stage loop op een middelbare school, dacht ik 'dat zoek ik even uit!'
    Maar als ik de verschillende roosters bekijk zie ik het systeem niet helemaal. Eerste klassers lijken 1 keer in de week Engels te krijgen. Tweede en derde klassers ook voornamelijk 1 uur in de week, sommige havo klassen wel 2 keer (maar niet allemaal, snap je mijn verwarring?)
    Vierde t/m zesde klassers krijgen 2 of 3 keer Engels per week.

    Hier naar kijkend, ben ik het oneens met de stelling. Want niet alle klassen op de middelbare school hebben hetzelfde aantal uren. Zo te zien krijgen ze meer Engels naarmate de jaren. 1 uur per week voor eerste, tweede en derde klassers vind ik persoonlijk wel wat weinig, dus die zouden wat mij betreft verdubbeld kunnen worden.
    Belangrijker is, zoals al is gezegd, hoe deze lessen ingevuld worden. Met een hele goede manier van lesgeven kan 1 uur genoeg zijn.

    [ bericht aangepast op 14 sep 2014 - 10:58 ]


    You are beautiful, you are love.

    Dat hangt van richting per richting af, maar voor mijn richting Toerisme zou dat geen kwaad kunnen als je bekijkt dat we echt vloeiend Engels zouden moeten kunnen spreken en dan is drie uur een beetje mager.(bloos)

    Maar ook dit:

    Handles schreef:
    Oneens, de inhoud moet gewoon verbeterd worden.

    [ bericht aangepast op 14 sep 2014 - 10:57 ]


    Queer zijn is gewoon alles

    Oneens.
    Ik krijg nu 2/3 uur Engels per week, wat ongeveer net zoveel is als ik Nederlands krijg, dus ik vind het wel goed zo. Als je graag Engels wil leren dan kan je ook naar het Tweetalig onderwijs gaan.


    Spoiler alert: you will save yourself

    Folklore schreef:
    Aangezien ik stage loop op een middelbare school, dacht ik 'dat zoek ik even uit!'
    Maar als ik de verschillende roosters bekijk zie ik het systeem niet helemaal. Eerste klassers lijken 1 keer in de week Engels te krijgen. Tweede en derde klassers ook voornamelijk 1 uur in de week, sommige havo klassen wel 2 keer (maar niet allemaal, snap je mijn verwarring?)
    Vierde t/m zesde klassers krijgen 2 of 3 keer Engels per week.

    Hier naar kijkend, ben ik het oneens met de stelling. Want niet alle klassen op de middelbare school hebben hetzelfde aantal uren. Zo te zien krijgen ze meer Engels naarmate de jaren. 1 uur per week voor eerste, tweede en derde klassers vind ik persoonlijk wel wat weinig, dus die zouden wat mij betreft verdubbeld kunnen worden.
    Belangrijker is, zoals al is gezegd, hoe deze lessen ingevuld worden. Met een hele goede manier van lesgeven kan 1 uur genoeg zijn.


    Ik kreeg op mijn school veel meer Engels dan dat :p. Het verschilt inderdaad echt per school. Ik denk trouwens dat het verschillende aantal uren per jaarlaag omgewisseld wordt bij het tweede semester, dat klassen die nu één uur hebben er twee krijgen en andersom.


    i put the fun in funeral

    Ik zit nu in het examejaar en heb dus 4 uur Engels en dat is prima de jaren daarvoor had ik drie uur en dat ging altijd heel goed

    JamesPotter schreef:
    Oneens. Ik kreeg op de middelbare al drie uur Engels. Zes lijkt mij een beetje overdreven, want andere belangrijke vakken zoals Nederlands en wiskunde worden ook niet zes keer per week gegeven.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Overkill schreef:
    (...)

    Ik weet niet hoe het in België zit, maar in Nederland is Engels, samen met Nederlands en wiskunde, één van de drie kernvakken, ongeacht niveau of richting zover ik weet.


    Nee hoor? Op het vmbo konden we wiskunde gewoon laten vallen in het derde/vierde.


    Ik ben het oneens met de stelling. Wij kregen net zoveel uren Engels als Nederlands in de week, allebei drie/vier uur, ligt eraan in welk jaar. Als je de uren Engels gaat verdubbelen, moet je da bij Nederlands ook gaan doen en dan worden het wel heel veel uren.


    "Ignite, my love. Ignite."

    FonQ schreef:
    (...)

    Nee hoor? Op het vmbo konden we wiskunde gewoon laten vallen in het derde/vierde.


    Ik ben het oneens met de stelling. Wij kregen net zoveel uren Engels als Nederlands in de week, allebei drie/vier uur, ligt eraan in welk jaar. Als je de uren Engels gaat verdubbelen, moet je da bij Nederlands ook gaan doen en dan worden het wel heel veel uren.


    Op havo ook nu je het zegt x'D. Maar ik geloof dat daar wel iets aan veranderd is, op havo in ieder geval.


    i put the fun in funeral

    Nee, zelf heb ik er een hekel aan én de lerares.
    Ik kan geen Engels, en dan word het teveel en gaan mensen spijbelen.


    Someone you haven’t even met yet is wondering what it’d be like to know someone like you.

    Ik denk dat op vwo meer uren Engels nog wel nuttig kan zijn, gezien veel bij universitaire studies de boeken/opleiding volledig in het Engels. Voor havo kan het ook nog wel nuttig zijn, gezien sommige opleidingen daar ook volledig in het Engels zijn of Engelse boeken hebben. Voor vmbo denk ik echter niet dat het nut heeft, want zover ik weet zijn er toch geen mbo opleiding gedeeltelijk of volledig in het Engels, enkel dat ze nog een paar uur in de week Engels krijgen.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Handles schreef:
    Oneens, de inhoud moet gewoon verbeterd worden.


    Dear Molly. Watching over Fred like you have been watching over Harry all these years. Love, Lily.

    FonQ schreef:
    (...)

    Nee hoor? Op het vmbo konden we wiskunde gewoon laten vallen in het derde/vierde.


    Ik ben het oneens met de stelling. Wij kregen net zoveel uren Engels als Nederlands in de week, allebei drie/vier uur, ligt eraan in welk jaar. Als je de uren Engels gaat verdubbelen, moet je da bij Nederlands ook gaan doen en dan worden het wel heel veel uren.

    Dat is niet waar. Een vriendin van mij kon 't niet laten vallen.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Oneens. Hoe goed mensen Engels leren ligt niet zo per sé aan de hoeveelheid lessen, maar de inhoud van de lessen. Dus áls het al beter moet, moeten de lessen zelf beter worden. En ik denk ook niet meteen dat het Engels echt te slecht is hier in Nederland.


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Dan kunnen ze dat evengoed in Belgie met Frans en Nederlands (in Wallonie dan) ook doen. Maar ik denk dat ik het oneens ben, want van alle leerkrachten die ik in het middelbaar gehad heb was er maar 1 die nog een beetje fatsoenlijk Engels kon. En het is dan wel de bedoeling dat leerlingen deftig de taal leren, en niet maar half z'n gat. Ik merk wel dat het algemeen niveau van talen bij afgestudeerden superlaag ligt. Echt wel een beetje een teleurstelling.


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Ik weet nog niet of ik het eens ben met de stelling, ik twijfel heel erg. Ik ben het echter niet eens met het commentaar van velen hier: dat als Engels zou worden verdubbeld Nederlands en Wiskunde dat ook zouden moeten worden.

    Wiskunde was bij mij op school vier uur in de week, Engels drie. Daar zit nu ook verschil tussen en dat is helemaal niet erg. Hoewel wiskunde en Engels allebei erg belangrijk zijn, vallen de vakken niet echt te vergelijken. Ik denk dat je met een verdubbeling van de uren Engels heel wat meer zou bereiken dan met een verdubbeling van de uren wiskunde. Iedereen heeft namelijk een basis in wiskunde nodig, maar het excellent beheersen van allerlei formules is voor de meesten niet nodig. Ik ben van mening dat Engels voor bijna iedereen heel erg nuttig is om goed te kunnen.

    Nederlands is wel vergelijkbaar met Engels in de zin dat het een taal is en dat extra uren daarbij een aanzienlijk verschil kunnen maken. Nederlands is echter een taal die bijna iedereen van ons al vanaf zijn geboorte aan het leren is. Drie uur in de week is naar mijn mening voldoende om de dingen die je nog moet leren (zoals literatuur bestuderen/stijlfiguren/e.d) te leren. Misschien dat je in de eerste klas een extra uur kan geven om de d/t er nog beter in te stampen, maar daar blijft het dan ook bij.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.