• Mijn moeder, vader en ik keken gisteren naar RTL Nieuws. De zender meldde dat in Syrië drie Nederlandse jihadstrijders (toen nog waarschijnlijk, inmiddels bevestigd) waren omgekomen. Als reactie daarop heeft mijn vader een e-mail geschreven naar RTL met de mededeling dat naar mijn vaders mening jihadstrijders afkomstig uit Nederland, geen Nederlanders genoemd moeten worden maar mensen met een Nederlands paspoort.
    Net keek ik op de site van NRC Handelsblad/Next en daarop kwam ik het artikel tegen met de volgende titel: ‘Dood drie Nederlandse jihadisten bevestigd’. Ook Nu.nl, een van de velen, heeft het over Nederlandse jihadstrijders, zoals de titel al zegt: 'Drie Nederlandse jihadisten gedood bij Aleppo'. Het valt mij op dat veel nieuwsvoorzieningen ook ervoor kiezen om het woord Nederlands te gebruiken. Het is namelijk een vorm van framing hóé je uit Nederland afkomstige jihadstrijders benoemt. Framing is ook eendere interpretatie en ik vind het interessant om te lezen hoe er ook hierbij zo wordt geframed.

    Nu vraag ik aan jullie: vinden jullie dat jihadstrijders afkomstig uit bijv. Nederland of België aangeduid zouden moeten worden als bijv. "Jihadst met een Nederlands/Belgisch paspoort", Nederlander/Belg of iets anders in deze trant? Vinden jullie dat hier een verschil tussen zit? En moet die ook gemaakt worden?

    Dit zijn interessante vragen, vind ik, want als nieuwsvoorziening maar ook als individu geef jij met je benaming al een framing en hoe jij de nationaliteit van zo'n persoon beschouwt. Er is hier dus een dunne lijn tussen mening en framing. Dit is dus een combinatie van taal en politiek en aangezien ik framing een interessant onderwerp vind, hoor ik graag jullie bevindingen. Noem gerust andere voorbeelden, want het is best grappig om te zien hoe hetzelfde ding op verscheidene manieren kan worden benoemd. :']

    [ bericht aangepast op 24 sep 2014 - 15:24 ]


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    NVM

    [ bericht aangepast op 24 sep 2014 - 16:14 ]


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:
    Jihadst met een Nederlands/Belgisch paspoort zou ik zeggen, omdat die mensen ervoor kiezen andere mensen te vermoorden en te terroriseren. Dat zijn geen landgenoten! Dat zijn monsters.

    Ik heb het wel over de mensen die er echt zelf voor kiezen, niet over de mensen die 'gebrainwasht zijn'.


    Het nare van brainwashen is soms dat mensen op voorhand echt niet een jihadstrijders wouden worden, maar na de brainwashing wel vrijwillig zijn gegaan. Dat is een best dunne lijn, omdat ze er zelf voor hebben gekozen, maar wel dóór die brainwashing. In welke maten kiezen ze er dan zelf voor? Ik ben bang dat, dat moeilijk te controleren is bij eventuele terugkeer. Hoe ga je dat beoordelen? Dat lijkt mij namelijk heel moeilijk om te doen. :'/

    [ bericht aangepast op 24 sep 2014 - 15:33 ]


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Puzzlette schreef:
    (...)

    Het nare van brainwashen is soms dat mensen op voorhand echt niet een jihadstrijders wouden worden, maar na de brainwashing wel vrijwillig zijn gegaan. Dat is een best dunne lijn, omdat ze er zelf voor hebben gekozen, maar wel dóór die brainwashing. In welke maten kiezen ze er dan zelf voor? Ik ben bang dat, dat moeilijk te controleren is bij eventuele terugkeer. Hoe ga je dat beoordelen? Dat lijkt mij namelijk heel moeilijk om te doen. :'/


    True, maar dan vind ik niet dat ze er echt zelf zelf voor kiezen. Maar dat controleren is idd onmogelijk.


    Queer zijn is gewoon alles

    Als je een Nederlands paspoort hebt, ben je in principe gewoon een Nederlander. Ik snap niet waar je je zo druk om maakt.


    Your make-up is terrible

    Debbaut schreef:
    (...)

    True, maar dan vind ik niet dat ze er echt zelf zelf voor kiezen. Maar dat controleren is idd onmogelijk.


    Ik vraag mij heel erg af of bij terugkeer er dan een soort de-brainwashing kan plaatsvinden, als dat al bestaat. Ik bedoel dan juist door in een normaal functionerende samenleving te participeren e.d. Het is echt moeilijk, het ligt zo diep.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Assassin schreef:
    Als je een Nederlands paspoort hebt, ben je in principe gewoon een Nederlander. Ik snap niet waar je je zo druk om maakt.


    "When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed.''

    Assassin schreef:
    Als je een Nederlands paspoort hebt, ben je in principe gewoon een Nederlander. Ik snap niet waar je je zo druk om maakt.


    Ik ben het hier wel mee eens.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Assassin schreef:
    Als je een Nederlands paspoort hebt, ben je in principe gewoon een Nederlander. Ik snap niet waar je je zo druk om maakt.


    Daar heb je natuurlijk wel een punt.


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:
    Jihadist met een Nederlands/Belgisch paspoort zou ik zeggen, omdat die mensen ervoor kiezen andere mensen te vermoorden en te terroriseren. Dat zijn geen landgenoten! Dat zijn monsters.

    Ik heb het wel over de mensen die er echt zelf voor kiezen, niet over de mensen die 'gebrainwasht zijn'.


    Someone you haven’t even met yet is wondering what it’d be like to know someone like you.

    Als je een Nederlands paspoort hebt ben je dus zeg maar Nederlander. Je kan niet zeggen dat omdat je het niet eens met iemands ideologie bent, hij geen Nederlander is.


    i put the fun in funeral

    Overkill schreef:
    Als je een Nederlands paspoort hebt ben je dus zeg maar Nederlander. Je kan niet zeggen dat omdat je het niet eens met iemands ideologie bent, hij geen Nederlander is.


    Het is de manier waarop je het zegt. Het gaat om de lading die je het meegeeft. Althans, zo zie ik het en zo heb ik ook geleerd. Maar voor iedereen is het anders hoe je dingen leest, maar de woordkeuze kan er invloed op hebben. Het hoeft geen verschillende inhoud te hebben, maar het gevoel dat het teweegbrengt kan wel verschillen.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Assassin schreef:
    Als je een Nederlands paspoort hebt, ben je in principe gewoon een Nederlander. Ik snap niet waar je je zo druk om maakt.


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    Assassin schreef:
    Als je een Nederlands paspoort hebt, ben je in principe gewoon een Nederlander. Ik snap niet waar je je zo druk om maakt.


    Yup.


    quidquid excusatio prandium pro

    Overkill schreef:
    Als je een Nederlands paspoort hebt ben je dus zeg maar Nederlander. Je kan niet zeggen dat omdat je het niet eens met iemands ideologie bent, hij geen Nederlander is.

    Net wat ik dacht. Iemands ideologie maakt iemand niet meer of minder een Nederlander.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Aangezien jullie standpunten idd wel logisch zijn herzie ik mijn mening.

    Overkill schreef:
    Als je een Nederlands paspoort hebt ben je dus zeg maar Nederlander. Je kan niet zeggen dat omdat je het niet eens met iemands ideologie bent, hij geen Nederlander is.


    Queer zijn is gewoon alles